Fart bøde
Fra : Søren

Dato : 09-11-07 08:10

Hej

Jeg blev målt i går med laser og der blev målt en hastighedsovertrædelse, og
i den forbindelse får jeg en lap papir fra den flinke betjent der måler med
diverse oplysninger om overtrædelsen.

Men hun skriver ikke mit Reg. på Nr. Pladen rigtigt, bogstaverne er nogle
andre. Jeg kan slå det nr. op hun har skrevet på biltorvet og se at der
faktisk er en anden der har det Reg. Nr.

Er bøden ugyldig eller må man bare acceptere at Politi folk må begå fejl som
vi andre ville blive straffet for evt. i forbindelse med en fartskriver.

Mvh Søren

Fra : Henning

Dato : 09-11-07 09:44

On Fri, 9 Nov 2007 08:10:10 +0100, Søren <ufi@ofir.dk> wrote:

> [...]
>vi andre ville blive straffet for evt. i forbindelse med en fartskriver.

Er dit cpr-nummer korrekt? Det er jo dig der har begået forseelsen,
ikke bilen

Fra : Bjarne

Dato : 09-11-07 09:55

Søren skrev:
> [...]
>
> Er bøden ugyldig eller må man bare acceptere at Politi folk må begå fejl
> som vi andre ville blive straffet for evt. i forbindelse med en

Alle mennesker i offentlige myndigheder kan begå fejl i udførelsen af
deres arbejde, men det er næppe strafbart at komme til at skrive et
bilnummer forkert.
Hvis du klager over det, kan du sikre dig at hendes overordnede bliver
opmærksomme på, at hun ikke er ufejlbarlig.
Hvis hun ellers passer sit arbejde godt, vil de sikkert smile ad det.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-07 21:18

Bjarne skrev:

> [...]
> opmærksomme på, at hun ikke er ufejlbarlig.
> Hvis hun ellers passer sit arbejde godt, vil de sikkert smile ad det.

Du svarer udfra en forudsætning om at Søren har spurgt til en straf af
betjenten. Søren spørger derimod om bøden kan opretholdes. Det lader til
at dine fordomme endnu engang har fået dine tanker på selvsving.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-11-07 10:02

Søren <ufi@ofir.dk> writes:

> Er bøden ugyldig eller må man bare acceptere at Politi folk må begå
> fejl som vi andre ville blive straffet for evt. i forbindelse med en
> fartskriver.

Hvis du går i retten med den, har du nok en realistisk chance for at
slippe fri, da betjenten på det tidspunkt sandsynligvis kun har sine
notater at støtte sig til. Og så vil tvivlen om hvorvidt det er CPR-nr
eller reg-nr der er korrekt noteret formentlig komme dig til gode.

En af mine tidligere kæresters onkal slap for en fartbøde, fordi
betjenten skrev den forkerte dato, og han (onklen) kunne dokmentere
at han sad i en flyver på vej til USA på denne dato.

Spørgsmålet er så bare om udgiften til at tage en retssag står mål
med den bøde du ellers skal betale.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Søren

Dato : 09-11-07 11:16

> [...]
> at han sad i en flyver på vej til USA på denne dato.
>
> Spørgsmålet er så bare om udgiften til at tage en retssag står mål

Nej jeg vil nok ikke gå i retten med det.

Nu vil jeg vente og se hvad der står på bøden når den dukker op, hun har vel
også en mulighed for at tilpasse det til alt efter hvad de har fra
motorkontoret når bogstaverne ikke passer. Selv om jeg i teorien kunne have
lånt den anden.

Mvh Søren

Fra : Robert Andersen

Dato : 09-11-07 12:20

Tal vi om klip/indragelse ? hvis ja, så kan jeg godt se du gider spilde din
egen og politiets og rettes i øvrigt sparsomme tid, hvis nej, så vær en mand
og betal ved kasse 1. Det gør vi andre...

/Robert - som har bidraget mere end rigeligt til den danske bødekasse, hver
gang uden at whine..

Fra : Søren

Dato : 09-11-07 13:17

"Robert Andersen" <mail@robertandersenfjerndette.info> skrev i meddelelsen
> [...]
> en mand og betal ved kasse 1. Det gør vi andre...
>
> /Robert - som har bidraget mere end rigeligt til den danske bødekasse,

Jow 78kmt i 60kmt område på vej ud af byen = klip.
Jeg har så ikke bidraget med noget før i de 25år jeg har kørt bil, det her
var så en fejl fra min side.

Mvh Søren

Fra : Bjarne

Dato : 09-11-07 13:53

Søren skrev:

> "Robert Andersen" <mail@robertandersenfjerndette.info> skrev i
> meddelelsen news:4734424f$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jow 78kmt i 60kmt område på vej ud af byen = klip.
78 + fejlvisningstillæg?
> Jeg har så ikke bidraget med noget før i de 25år jeg har kørt bil, det
> her var så en fejl fra min side.

Hvis der er 25 år mellem klippene, er der meget ringe sandsynlighed for,
at du kommer op på 3 klip på 3 år.

Bjarne

Fra : Barney Gumble

Dato : 09-11-07 13:49

Robert Andersen skrev:
> Tal vi om klip/indragelse ? hvis ja, så kan jeg godt se du gider spilde din
> egen og politiets og rettes i øvrigt sparsomme tid, hvis nej, så vær en mand
> og betal ved kasse 1. Det gør vi andre...

Så hvis man vil være en mand accepterer man kun bøden hvis den _ikke_
giver klip?

Rigtige mænd accepterer ikke klip i kortet, eller?

Jeg kan ikke rigtig se logikken i det du skriver, som i øvrigt intet har
med jura at gøre.

BG

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-11-07 14:40

"Søren" <ufi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er bøden ugyldig eller må man bare acceptere at Politi folk må begå fejl
> som vi andre ville blive straffet for evt. i forbindelse med en

Formalia skal normalt være 100% i orden, men selv om du nu havde kørt i den
bil der tilhører reg nr på din seddel, så skulle du jo alligevel havde
betalt bøden!
Det er jo ikke bilen der får bøden, men dig!

Langgaard

Fra : penta@panto.com

Dato : 09-11-07 17:04

> [...]
>
> Er bøden ugyldig eller må man bare acceptere at Politi folk må begå fejl
> som vi andre ville blive straffet for evt. i forbindelse med en

Jeg mener at bøden muligvis er ugyldig.

Jeg blev engang fotomålt og fik et bødeforlæg tilsendt.
Billedet var fint, kilometerangivelse fra nærmeste storby korrekt, hastighed
målt korrekt, dato og klokkeslet korrekt.
Eneste fejl var at bynavn var forkert.
Jeg havde ikke set den fejl og belavede mig på at betale bøden. Fik det dog
ikke gjort den første uge.
Pludselig dumper et nyt brev ind ad brevsprækken: Bøden annulereret, da
oplysningerne ikke er korrekt registreret.
Blev næsten lidt forarget; havde jo begået forsyndelsen.

Men dit spørgsmål:
Hvis du med din kvittering har erkendt at du har kørt for stærkt, så må du
bare betale.
Hvis du ikke har erkendt, så kan du måske slippe.

/tomov

Fra : Søren

Dato : 09-11-07 22:31

<penta@panto.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bare betale.
> Hvis du ikke har erkendt, så kan du måske slippe.

Kvitteringen er en Tilkendegivelse fra politiet, og det var med en sigtets
rettigheder hvordan man forholdte sig til sigtelsen og der valgte jeg at
være tavs. Fordi jeg kunne ikke huske hvilken hastighed jeg kørte 500-800m
før en person i form af en betjent render ud på vejen. Men jeg var da godt
klar over at hastigheden den var for høj.

Mvh Søren

Fra : TOSB

Dato : 11-11-07 00:03

Søren wrote:

> [...]
> jeg kørte 500-800m før en person i form af en betjent render ud på
> vejen. Men jeg var da godt klar over at hastigheden den var for høj.

Så vidt jeg kan bedømme, så hænger du på den. Du har vel vist dit kørekort,
da du blev skrevet op på tilkendegivelsen, og så er det for så vidt
ligegyldigt, hvilken bil du kørte i.

Det er sågu ærgerligt, at skulle betale ved kasse 1, men er der andre at
bebrejde end én selv.

Mvh
TOSB

Fra : Allan F

Dato : 12-11-07 15:49

<penta@panto.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare betale.
> Hvis du ikke har erkendt, så kan du måske slippe.

En bekendt slap også for en bøde på noget lignende. Han kunne bevise via en
tank-kvittering og overvågningsvideo fra tankstationen at han var 50 km væk
på det tidspunkt han var noteret for. Politiet havde skrevet forkert
klokkeslet på bødeforlægget.

Allan F

Fra : sluppermand

Dato : 11-11-07 01:16

On 9 Nov., 09:54, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> Søren skrev:> Hej

> Alle mennesker i offentlige myndigheder kan begå fejl i udførelsen af
> deres arbejde, men det er næppe strafbart at komme til at skrive et
> bilnummer forkert.

Tilkendegivelsen skal i sidste ende danne grundlag for et
anklageskrift og vil i dette tilfælde indeholde forkerte oplysninger.
Hvis der er tvivl om registreringsnummeret, hvad er der så ellers
tvivl om? Hvem skal denne tvivl evt. komme til gode?

> Hvis du klager over det, kan du sikre dig at hendes overordnede bliver
> opmærksomme på, at hun ikke er ufejlbarlig.
> Hvis hun ellers passer sit arbejde godt, vil de sikkert smile ad det.

Jamen det er da godt at hendes overordnede kan smile af dette. Hvad
med et evt. anklageskrift der indeholder forkerte oplysninger. Vil en
dommer også smile af det?

Mvh
Kent.

Fra : Bjarne

Dato : 11-11-07 11:35

sluppermand skrev:

> [...]
> Hvis der er tvivl om registreringsnummeret, hvad er der så ellers
> tvivl om? Hvem skal denne tvivl evt. komme til gode?
Hvis det ikke er muligt at bevise, hvem der har begået lovovertrædelsen,
er der naturligvis ingen, som bør straffes.

Men det betyder ikke, at strømeren skal straffes for at begå en simpel fejl.

> Jamen det er da godt at hendes overordnede kan smile af dette. Hvad
> med et evt. anklageskrift der indeholder forkerte oplysninger. Vil en
> dommer også smile af det?

Næppe. En dommer bør give en irettesættelse og vurdere, om øvrige
oplysninger er tilstrækkelige.

Bjarne

Fra : blue

Dato : 11-11-07 13:52

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Næppe. En dommer bør give en irettesættelse

En irettesættelse? Til hvem? Og med baggrund i hvilken paragraf og med
hvilket formål?

Fra : Bjarne

Dato : 11-11-07 14:25

blue skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> En irettesættelse? Til hvem? Og med baggrund i hvilken paragraf og med
> hvilket formål?

Til polisen
Uden baggrund i nogen paragraf
Fordi det fortjener en irettesættelse

Bjarne

Fra : sluppermand

Dato : 11-11-07 01:51

On 11 Nov., 00:03, "TOSB" <tsb...@fjernnyka.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan bedømme, så hænger du på den. Du har vel vist dit kørekort,
> da du blev skrevet op på tilkendegivelsen, og så er det for så vidt
> ligegyldigt, hvilken bil du kørte i.

Javel ja, så behøver politiet altså ikke notere køretøjets
registreringsnummer. Det mener du er ganske ligegyldigt?
Hvad er definitionen på en bil jf. færdselsloven?

Mvh
Kent.

Fra : Bjarne

Dato : 11-11-07 11:37

sluppermand skrev:

> Javel ja, så behøver politiet altså ikke notere køretøjets
> registreringsnummer. Det mener du er ganske ligegyldigt?
> Hvad er definitionen på en bil jf. færdselsloven?

Det relevante er, om man kan identificere den person, som har begået den
kriminelle handling.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 11-11-07 12:56

"sluppermand" skrev

>Javel ja, så behøver politiet altså ikke notere køretøjets
>registreringsnummer. Det mener du er ganske ligegyldigt?

Bilen registreringnummer er lige så vigtigt ved en fartbøde, som cyklens
stelnummer ved en bøde for at køre uden cykellygte.

>Hvad er definitionen på en bil jf. færdselsloven?

2. Bil:
motorkøretøj, der er forsynet med 4 eller flere hjul eller med bælter,
valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt
overstiger 400 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : sluppermand

Dato : 13-11-07 00:07

On 11 Nov., 11:36, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:

> Det relevante er, om man kan identificere den person, som har begået den
> kriminelle handling.

Oplysningerne fra _tilkendegivelsen_ skal danne grundlag for
bødeforlæg og i sidste ende for et anklageskrift og da der i
retsplejeloven er retningslinier for hvad et sådant skal indeholde, er
det vel ikke _kun_ relevant f.eks. at kende identiteten på føreren af
et køretøj?

Mvh
Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 13-11-07 00:41

On 9 Nov., 11:16, Søren <u...@ofir.dk> wrote:

> [...]
> også en mulighed for at tilpasse det til alt efter hvad de har fra
> motorkontoret når bogstaverne ikke passer. Selv om jeg i teorien kunne have

Nu har du jo den originale forside af tilkendegivelsen, så der er ikke
tale om at betjenten på sin kopi kan tilpasse det. . . og det er ikke
nok at slå op i motorregisteret og så skrive et registreringsnummer på
din bil.
Mvh
Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 13-11-07 00:43

On 9 Nov., 17:04, <pe...@panto.com> wrote:

> Men dit spørgsmål:
> Hvis du med din kvittering har erkendt at du har kørt for stærkt, så må du
> bare betale.

Og det står hvor?

Mvh
Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 13-11-07 01:00

On 11 Nov., 12:55, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "sluppermand" skrev

> Bilen registreringnummer er lige så vigtigt ved en fartbøde, som cyklens
> stelnummer ved en bøde for at køre uden cykellygte.

Det er nemlig rigtigt; men det er der så andre som mener er en biting.

> 2. Bil:
> motorkøretøj, der er forsynet med 4 eller flere hjul eller med bælter,
> valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt
> overstiger 400 kg.

Præcis, og vi kan vel godt blive enige om, at det _korrekte_
registreringsnummer i den forbindelse _kan_ have en betydning. Det er
ikke nok bare at kende identiteten på en fører af en _bil_.

Mvh
Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 13-11-07 01:11

On 11 Nov., 11:34, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> sluppermand skrev:

> Næppe. En dommer bør give en irettesættelse og vurdere, om øvrige
> oplysninger er tilstrækkelige.

Kan en dommer dømme ud fra et anklageskrift der indeholder fejlagtige
oplysninger?

Mvh
Kent.

Fra : Jens

Dato : 13-11-07 21:21

sluppermand <wuk@mail.tele.dk> wrote:

> Kan en dommer dømme ud fra et anklageskrift der indeholder fejlagtige
> oplysninger?

Ja. Ikke alle fejl er væsentlige.

Fra : sluppermand

Dato : 13-11-07 01:37

On 9 Nov., 14:40, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]

> betalt bøden!
> Det er jo ikke bilen der får bøden, men dig!

Det er jo for f..... ikke det der er afgørende. Spørgsmålet er jo om
anklagemyndigheden kan løfte bevisbyrden. Stiller de op med et forkert
registreringsnummer, hvad kan der så ellers stilles tvivl om? Jeg kan
overhovedet ikke forstå argumentationen fra flere om, at "det er jo
dig der får bøden, ikke bilen".Der er klare regler om, hvad et
anklageskrift skal indeholde og kom jeg i samme situation som Søren,
så tog jeg en tur i retten. " Hr./fru dommer ; jeg har overhovedet
intet kendskab what so ever, til det køretøj der er nævnt i denne
sag; som tiltalt erindrer jeg ikke at have befundet mig som fører af
dette køretøj på den omtalte strækning på det omtalte tidspunkt. Jeg
har her et udskrift af bilbogen og vil gerne have ejeren af det
omhandlende køretøj indkaldt som vidne".

Det er ren papkasse at skrive at formalia "normalt" skal være 100 % i
orden, men. . . Formalia skal _altid_ være i orden, men du er
tilsyneladende også ligeglad med retsplejelovens bestemmelser.

Mvh
Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 14-11-07 23:37

On 13 Nov., 21:20, s...@spam.invalid (Jens) wrote:

> Ja. Ikke alle fejl er væsentlige.

Hvilke fejl er uvæsentlige, hvis et anklageskrift skal opfylde
retsplejelovens betingelser?

Mvh
Kent.

Fra : Jens

Dato : 16-11-07 23:29

sluppermand <wuk@mail.tele.dk> wrote:

> Hvilke fejl er uvæsentlige, hvis et anklageskrift skal opfylde
> retsplejelovens betingelser?

En ikke-meningsforstyrrende stavefejl vil f.eks. ikke blive betragtet
som væsentlig.

En fejlagtig angivelse af stedet for forseelsen (i et konkret tilfælde
er Lyngbyvej kaldt Helsingørmotorvejen) har ingen betydning, når stedets
præcise beliggenhed i øvrigt lader sig fastslå utvetydigt.