Afvisning af §20 spørgsmål
Fra : Martin Bak

Dato : 07-11-07 14:29

Transport- og energiministeren afviser at svare på §20 spørgsmål med
henvisning til at der er udskrevet valg.

Må han virkelig det med den begrundelse?

Link:
http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=33994&

Jeg forstår heller ikke følgende motivation:

"- Da der er udskrevet valg til Folketinget, finder jeg, at det er rigtigst
at være tilbageholdende med som minister at besvare folketingsspørgsmål om
min politiske holdning." Men det er nok mere et politisk spørgsmål

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-11-07 14:53

> Transport- og energiministeren afviser at svare på §20 spørgsmål med
> henvisning til at der er udskrevet valg.
>
> Må han virkelig det med den begrundelse?

En minister kan tilkendegive, at han ikke ønsker at svare på et spørgsmål, -
begrundelsen er mest et politisk problem, for Folketingets forretningsorden
angiver ikke nogen betingelser for afvisningen.

> [...]
> rigtigst at være tilbageholdende med som minister at besvare
> folketingsspørgsmål om min politiske holdning." Men det er nok mere et

Det hænger nok snarere sammen med, at der ikke kan stilles §20-spørgsmål
efter udskrivelsen af et valg. Ministeren/ministrene (for det er normal
kotyme) tilkendegiver altså at de vil behandle allerede stillede spørgsmål
på samme måde, - udskyde besvarelsen til den parlamentariske situation er
afklaret.
Sagen er nok mest en lille bureaukratisk krølle på valgudskrivelsen. Der er
et antal spørgsmål, som er stillet inden valgudskrivelsen, men endnu ikke er
besvarede. Hvis forholdet var behandlet i forretningsordenen ville det nok
være med en vedtagelse om at sådanne spørgsmål bortflader.

/Per

Fra : Martin Bak

Dato : 07-11-07 22:29

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på samme måde, - udskyde besvarelsen til den parlamentariske situation er

Ok. Tak for svaret.

Martin