At vinde hævd
Fra : Kert Rats

Dato : 07-11-07 13:33

Kan nogen her i gruppen forklare begrebet hævd samt henvise til et sted,
hvor begreb hævd er beskrevet som lov?
Det er vist noget med, at hvis et (ulovligt) forhold har stået på i lang tid
(vistnok mere end tyve år), så kan forholdet lovliggøres ved hjælp af
hævd-retten.

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Carina

Dato : 07-11-07 15:02

"Kert Rats"

> Kan nogen her i gruppen forklare begrebet hævd samt henvise til et sted,
> hvor begreb hævd er beskrevet som lov?

http://www.jur.ku.dk/medarbejdere/petermortensen/efteraar2004/20_10/Haevd_og_naboret.pdf

VH
Carina

Fra : Codexx

Dato : 07-11-07 16:44

On 7 Nov., 15:02, "Carina" <c...@a.invalid> wrote:
> "Kert Rats"

> http://www.jur.ku.dk/medarbejdere/petermortensen/efteraar2004/20_10/H...

Og selve lovteksten, som der spørges til:

5-5-1. Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd i tyve
Aar Ulast og Ukært til Tinge, det beholder hand, uden anden Adkomst at
fremvise, angerløst og Uafvundet, med mindre det bevisis, at hand
hafde det, enten til Pant, eller i Forlæning, eller i Forsvar.

5-5-2. Mand kand saa vel paa Brug som paa Ejendom fange Hævd.

Alderstidshævd er udviklet i retspraksis.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 07-11-07 18:25

On 7 Nov., 13:33, "Kert Rats" <sten...@gravklar.dk> wrote:
> [...]
> (vistnok mere end tyve år), så kan forholdet lovliggøres ved hjælp af

Det sted folk ofte kløjs i det, er at der for at vinde hævd skal være
tale om en uretmæssig (retsstridig) råden. Hvis bondemand A har givet
bondemand B lov til at benytte en mark til sine kreaturer, vinder
bondemand B ikke hævd efter 20 år (eller alderstid)

Det er derimod ikke et krav om god tro hos den der gør hævd gældende.
Der er vist stadig lidt uenighed mellem professorerne om grænsen....

> Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Hvis det er et konkret problem du har i tankerne er det nemmere at
skrive noget brugbart, hvis du lige gør rede for det.

/Bacher

Fra :    ab©

Dato : 20-11-07 13:02

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
On 7 Nov., 13:33, "Kert Rats" <sten...@gravklar.dk> wrote:

> Det er derimod ikke et krav om god tro hos den
> der gør hævd gældende. Der er vist stadig lidt
> uenighed mellem professorerne om grænsen....

Nogen vil endda mene, at der er krav om "ond tro" :-/

Man skal også passe på, at man ikke tror, at der vil foreligge mangelende
hævdvinding som følge af, at den hævdvindende ikke kan bevise sin råden
over ejendommen, idet denne råden vil være at vurdere i forhold til ejerens
og har dennes udnyttelse været minimal kan retten fortabes (har selv været
turen igennem)-:

ab©