Krav om oplysning af cpr-nummer for at opr~
Fra : Kasper

Dato : 06-11-07 21:32

Kære gruppe!

Jeg har gennem noget tid haft ip-telefoni gennem Debitel (tidligere
GoIP). I et brev af 1. november oplyser de, at det nu er nødvendigt at
tegne et mobilabonnement i tillæg til ip-telefoni-abonnementet. Hvis
dette ikke sker, opsiges abonnementet automatisk.

For at konvertere til den ny ordning, skal man ringe ind og bekræfte
ved at indtaste sit cpr-nummer.

Mit spørgsmål er nu:

Er det lovligt at kræve, at man oplyser sit cpr-nummer for at
fortsætte et eksisterende abonnement?

På forhånd tak for hjælpen

--
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-11-07 21:42

"Kasper" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Er det lovligt at kræve, at man oplyser sit cpr-nummer for at
> fortsætte et eksisterende abonnement?

Det bør fremgå af betingelserne om disse kan ændres og med hvilket varsel.
Hvis abonnementet kan opsiges fra selskabets side med et givet varsel, så
kan (lovlige) ændringer i betingelserne indføres med samme varsel.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Rea721

Dato : 06-11-07 22:13

> [...]

> og bekræfte ved at indtaste sit cpr-nummer.

> Er det lovligt at kræve, at man oplyser sit cpr-nummer
> for at fortsætte et eksisterende abonnement?

Ja, du har jo (jfr betingelserne) givet Debitel dit CPR ved oprettelsen af
dit abbonement....da de checker dine personoplysninger via CPR registret.

1) Der er ikke noget ulovligt ved at bede om dit CPR igen.

Du har lov til ikke at oplyse det, hvis du ikke vil.....

2) Hvis du ikke vil oplyse det igen, opsiges dit abbonement...og hvis det er
med det aftalte varsel, er det ok.

Noget andet er....... om en sådan aftale på den måde er bindende???

Jeg mener....i vore dage optræder vores CPR nr et utal af steder, på
medlemskort, som en del af et flyvecertifikat nr, som en del af nummeret på
et girokort feks, og Debitel har jo ingen garenti for at det er *dig* der
indtaster dit CPR nr?

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 07-11-07 07:52

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, du har jo (jfr betingelserne) givet Debitel dit CPR ved oprettelsen af
> dit abbonement....da de checker dine personoplysninger via CPR registret.

Hvem siger han tidligere har opgivet sit CPR?

Jeg opfatter det sådan at han har indgået en IP-Telefoni aftale med et andet
firma, som nu tilhør Debitel og det er ikke sikkert at han har opgivet sit
CPR den gang, jeg har aldrig oplyst mit CPR da jeg i sin tid oprettet
IP-Telefoni.

Men du tvinger Debitel deres IP-Telefoni kunder til at tegne et abo. hos
dem, for at de kan opretholde deres IP-telefoni (hvad er en svinestreg i sig
selv, men ikke overraskende når vi snakker Debitel) og ved at taste deres
CPR for at "bekræfte" dette, så kommer Debitel i besidelse af de kunders CPR
nummer de ikke har fået ved overtagelse af de IP-Telefoni kunder fra det
andet firma, så de kan lave deres kreditvuderinger osv.

Fra : Rea721

Dato : 07-11-07 16:46

"Carsten (H)" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse

> Hvem siger han tidligere har opgivet sit CPR?

Det var en fejlantagelse fra min side.

> Men du tvinger Debitel deres IP-Telefoni kunder til at
> tegne et abo. hos dem, for at de kan opretholde deres
> IP-telefoni (hvad er en svinestreg i sig selv, men ikke
> overraskende når vi snakker Debitel)

Svinestreg?? Den forstår jeg ikke. De har overtaget et firma og dermed nogle
kunder, af en eller anden årsag.

De kunne blot ha opsagt alle aftaler ifb med overtagelsen...ville det ha
været at foretrække??

Folk kan da blot unlade at oplyse deres CPR, skifte IPTel udbyder og så er
den potte ude? Debitel bestemmer jo selv hvilke produkter de vil tilbyde.

> [...]
> overtagelse af de IP-Telefoni kunder fra det andet firma,
> så de kan lave deres kreditvuderinger osv.

Det lyder da fint......

FUT dk.forbruger , da der ikke er noget jura