Kan de ikke retsforfølges efter terrorlovg~
Fra : Bjarne

Dato : 04-11-07 11:48

http://politiken.dk/erhverv/article417684.ece

....som med forsæt til at skræmme en befolkning i alvorlig grad eller
uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske offentlige myndigheder
eller en international organisation til at foretage eller undlade at
foretage en handling...
....retsstridige forstyrrelser i driften af almindelige samfærdselsmidler
m.v....

Vil det have nogen effekt at politianmelde dem?

Mvh
Bjarne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-07 17:09

On Nov 4, 11:47 am, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> Vil det have nogen effekt at politianmelde dem?

En anden artikel citerer politiet for at de ikke vil gribe ind i en
faglig konflikt.

Fra : per christoffersen

Dato : 04-11-07 19:29

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Vil det have nogen effekt at politianmelde dem?

Næppe.
En anmeldelse til politiet går i al sin enkelthed kun ud på at henlede
politiets opmærksomhed på en mulig lovovertrædelse.
Man skulle mene, at der er en næsten til vished grænsende sandsynlighed for,
at politiet i forvejen er bekendt med den pågældende begivenhed/aktion, og
en anmeldelse vil derfor være uden betydning.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-11-07 19:59

per christoffersen wrote:

> Næppe.
> En anmeldelse til politiet går i al sin enkelthed kun ud på at
> henlede politiets opmærksomhed på en mulig lovovertrædelse.

Enig, men det efterlader stadig spørgsmålet om terrorparagrafferne
(kapitel 13) ikke er så bredt formuleret, at visse faglige aktioner
(hvis man vil kalde dette en "faglig aktion") kan falde ind under dem.
Hvordan den diskussion skal styres uden om politik, og dermed on-topic
for gruppen, ved jeg dog ikke. Til at starte med er det
justitsministeren som i hvert tilfælde skal træffe beslutning om der
skal ske retsforfølgning efter disse paragraffer.

Fra : Bjarne

Dato : 05-11-07 01:45

Jesper Lund skrev:

> [...]
> justitsministeren som i hvert tilfælde skal træffe beslutning om der
> skal ske retsforfølgning efter disse paragraffer.

Det er politiet, der kalder det en faglig aktion.
Men ifølge medierne er det ikke en aktion i forhold til arbejdsgiverne,
men en aktion, som skal presse befolkning og myndigheder til at foretage
eller undlade at foretage en handling.
Det er også en aktion, som skal skade landets økonomiske strukturer og
samtidig vel at mærke en aktion imod samfærdselsmidler, nemlig færger.

Bjarne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-11-07 18:37

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Enig, men det efterlader stadig spørgsmålet om terrorparagrafferne
> (kapitel 13) ikke er så bredt formuleret, at visse faglige
> aktioner (hvis man vil kalde dette en "faglig aktion")
> kan falde ind under dem.

Det kan man ikke. Der jo tale om protester mod gældende lovgivning.
Terror§erne er jo i øvrigt blevet brugt mod nogle Greenpeace-
aktivister, så reglerne skal tolkes videre end den gængse forståelse af
terror. Det er der vist også rimeligt bred enighed om blandt jurister.

Derudover så har man ikke videre beføjelser fordi man kalder det en
faglig aktion. Tværtimod er det vel nærmest en skærpende omstændighed,
at tingene er koordineret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjarne

Dato : 05-11-07 20:16

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
> aktivister, så reglerne skal tolkes videre end den gængse forståelse af
> terror. Det er der vist også rimeligt bred enighed om blandt jurister.

Jeg er godt klar over, at der er en bred enighed blandt jurister, som
kan medføre, at man handler efter tolkninger snarere end efter selve
lovens bogstav, men jeg undrer mig på den anden side, hvis man kan sætte
sig ud over, hvad der står i den grad.

Faktum er:
- man forårsager retstridige forstyrrelser i samfærdselsmidler (færger)
- man gør det for at skræmme befolkningen og tvinge de statlige
myndigheder til at foretage eller undlade at foretage handlinger
- man forårsager derved betydelige økonomiske tab

Men ret afgørende er det første punkt, da aktionerne ellers ikke ville
falde ind under terror-lovgivningen.

> Derudover så har man ikke videre beføjelser fordi man kalder det en
> faglig aktion. Tværtimod er det vel nærmest en skærpende omstændighed,
> at tingene er koordineret.

En faglig aktion har til formål at sikre de aktionerende bedre løn- og
arbejdsvilkår ved at lægge pres på arbejdsgiveren.
Den aktuelle aktion er ikke rettet imod arbejdsgiverne, men sker efter
alt at dømme i et interessefællesskab med arbejdsgivere og lobbyister.
Om det gør nogen juridisk forskel, tør jeg ikke sige.

Bjarne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-11-07 20:52

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> [...]
> selve lovens bogstav, men jeg undrer mig på den anden side, hvis man
> kan sætte sig ud over, hvad der står i den grad.

Nu er "lovens bogstav" ofte milevidt fra det almindelige dødelige
tror de læser sig frem til. Derimod må domstolenes tolkninger, der
langsomt finder vej til juristerne nok betragtes med en noget større
vægt.

At du læser noget helt andet ind i en lov, end folk der har genemgået
en længerevarende uddannelse i netop at læse og forstå lovtekster, er
derfor ikke overraskende.
--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-11-07 18:22

> [...]
> selve lovens bogstav, men jeg undrer mig på den anden side, hvis
> man kan sætte sig ud over, hvad der står i den grad.

I Danmark har forarbejderne mange gange større betydning end selve
lovteksten. Det kan så give nogle interessante situationer, hvor
dommerne vælger at dømme efter hvad der rent faktisk står i loven og
ikke efter de intentioner som politikerne har haft men som de ikke har
formået at få skrevet rigtigt ind i loven.

> [...]
> statlige myndigheder til at foretage eller undlade at foretage
> handlinger - man forårsager derved betydelige økonomiske tab

Jeg er enig i, at der er en ret god mulighed for, at
lastbilchaufførernes aktion falder ind under en del af Straffelovens
bestemmelser derunder §114 stk. 1 pkt. 4 subsidiært strafbarhed efter
§193, hvor der reelt set kun er mulighed for fængselsstraf for de
involverede, da det er svært at se, hvori de formildende omstændigheder
skulle være - alm. dumhed er vist ikke omfattet.

--
Morten http://miljokemi.dk