On 7 Nov., 23:33, Ulrik <you.d...@need.it> wrote:
> Bertel Lund Hansen wrote:
> > Henrik 4100 skrev:
>
> >> Hvordan er det nu det er med en vare købt på internettet?
> >> Der er en mangel ved den maskine jeg har købt.
>
> > Så er det lige meget om det er fjernhandel eller 'direkte'
> > handel. En mangel skal udbedres uden udgift for køber.
>
> Hvor kan man finde den regel, så man kan henvise til den? Jeg står netop
> med sådan en sag...
Købeloven § 78 stk. 4, 1. pkt.:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.
I forarbejderne til loven står følgende:
"Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal
køber
imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan
bestemme,
at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger
adgang til
at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge
at lade
afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så
fald må
køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand,
og
reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen
og
hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende
varen pr.
post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."
Du kan sikkert også finde en passende afgørelse fra
Forbrugerklagenævnet, men loven er klar, så det burde være ufornødent.
/Bacher
|