Radio- og fjernsynsloven: Hvem administrer~
Fra : Jakob

Dato : 30-10-07 17:20

Hej!

jeg bor i en lejlighed som administreres af Dan-Ejendomme. Ejendommen
forsynes med radio- og tv-signal af en lille lokal antenneforening og
jeg betaler til foreningen gennem min husleje - dvs. betalingen er
obligatorisk. Sagen er den at tvkanal-udbuddet ikke inkluderer DR2
hvilket jeg er træt af. Så vidt jeg kan forstå er dette et brud på
reglerne om "must carry"-kanaler som er beskrevet i Radio- og
fjernsynslovens §6. Er dette korrekt eller misfortolker jeg reglerne?

Jeg har kontaktet formanden for antenneforeningen som forklarer at det
er fordi deres udstyr ikke kan håndtere digitale signaler og at der ikke
er planer om at købe nyt. Jeg har ligeledes kontaktet Dan-Ejendomme
skriftligt, og foreslået at de gør betalingen frivillig så jeg kan vælge
en anden udbyder[1]. Dan-Ejendomme gider dog tilsyneladende ikke svare
mig, og mulighederne for en pragmatisk løsning synes jeg derfor
efterhånden er ved at være udtømt.

Såfremt der er tale om et brud på reglerne, er der så en der kan oplyse
mig om hvilken myndighed der administrerer reglerne og som jeg derfor
bør henvende mig til? Råd om hvordan jeg griber sagen fornuftigt an, er
meget velkomne.
--
Jakob

[1]: Den lokale elforsyning har lagt fiber ned i området og er derfor et
reelt alternativ.

Fra : Codexx

Dato : 30-10-07 18:04

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "must carry"-kanaler som er beskrevet i Radio- og fjernsynslovens §6. Er
> dette korrekt eller misfortolker jeg reglerne?

Det er vist korrekt.

> [...]
> henvende mig til? Råd om hvordan jeg griber sagen fornuftigt an, er meget

Det må da være § 8+9:

§ 8. IT- og Telestyrelsen fører tilsyn med overholdelse af § 6 og
forskrifter udstedt i medfør af § 7. IT- og Telestyrelsen kan i forbindelse
med tilsynet meddele påbud til ejere af fællesantenneanlæg om overholdelse
af § 6 og forskrifter udstedt i medfør af § 7. Afgørelser vedrørende § 6 kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Stk. 2. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan ikke give IT-
og Telestyrelsen tjenestebefaling om styrelsens varetagelse af
myndighedsopgaver vedrørende konkrete sager, om behandling og afgørelse af
enkeltsager, om IT- og Telestyrelsens udstedelse af administrative
forskrifter på områder, hvor styrelsen er bemyndiget hertil, eller om IT- og
Telestyrelsens øvrige tilsynsaktiviteter med henblik på at sikre
overholdelse af denne lov og administrative forskrifter udstedt i medfør
heraf.

Stk. 3. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan ikke dispensere
fra administrative forskrifter udstedt af ministeren i medfør af denne lov.

§ 9. Klager over IT- og Telestyrelsens afgørelser truffet i medfør af denne
lovs § 7 kan indbringes for Teleklagenævnet.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12056#K2

/Bacher

Fra : Karl Erik

Dato : 31-10-07 05:48

Den Tue, 30 Oct 2007 17:19:44 +0100 skrev Jakob:

> Jeg har kontaktet formanden for antenneforeningen som forklarer at det
> er fordi deres udstyr ikke kan håndtere digitale signaler og at der ikke
> er planer om at købe nyt.

_IKKE JURA_.. Det bliver foreningen nødt til om et års tid, da det
analoge sendenet så lukker.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-07 12:32

Karl Erik wrote:

> _IKKE JURA_.. Det bliver foreningen nødt til om et års tid, da det
> analoge sendenet så lukker.

Der er allerede nu must-carry for de digitale signaler i DVB-T nettet,
herunder DR2 men også digitale udgaver af DR1 og TV-2.