Affald og lejemål
Fra : Dan Storm

Dato : 30-10-07 09:42

Hej NG.

Jeg bor i en lejlighed, udlejet af et firma (ikke boligforening), hvor
vi har en affaldsskakt til vores affald, men ingen steder at gøre af
storskrald.
Indtil videre er det foregået sådan at stort skrald blev placeret i
opgangen i kælderområdet. Det har udlejer så været utilfreds med
(forståeligt nok) og fortæller os, via brev, at det ikke skal foregå
sådan og at vi selv skal sørge for at køre på lossepladsen med det. Så
langt, så godt...

Endvidere står der at hvis folk ikke kan finde ud af lukke poser og lade
være med at smide tøj og tæpper ud gennem affaldsskakten vil han lukke
af for affaldsskakten og så må vi selv sørge for at komme af med skraldet.

Mit spørgsmål er så om det overhovedet er lovligt?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Rea721

Dato : 31-10-07 00:12

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> sørge for at komme
> af med skraldet.

> Mit spørgsmål er så om det overhovedet er lovligt?

Ja. Der er ingen lov der siger at der *skal* være en affaldsskakt.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-07 00:43

Rea721 wrote:

> Ja. Der er ingen lov der siger at der *skal* være en affaldsskakt.

Det er der faktisk. Uddrag af BR 95, afsnit 12.6
Stk. 5. I beboelsesbygninger, hvor gulvet i øverste boligenhed ligger
mere end 5,5 m over terræn, skal indrettes affaldsskakt for hver opgang.

Fra : Rea721

Dato : 31-10-07 01:14

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Det er der faktisk. Uddrag af BR 95, afsnit 12.6

I stand corrected.

> Stk. 5. I beboelsesbygninger, hvor gulvet i øverste
> boligenhed ligger mere end 5,5 m over terræn, skal
> indrettes affaldsskakt for hver opgang.

As if.... det var ligodt s*tans Det er mindre end 2 år siden jeg blev
belært at min boligforenings advokat om at det var fuldt lovligt da de havde
spærret vores affaldsskakter grundet nogle ændrede regler vedr lugtgener for
renovations arbejderne. "Der er ingen lovkrav om at der skal være
affaldsskakter" var hans klare udmelding på vores generalforsamling. Nu er
vores byggeri også væsentligt ældre (fra 60erne) så måske var det ikke et
lovkrav dengang. Man valgte dog at montere udsugning i skralderummene så de
blev genåbnet.

Dvs at det gælder for byggeri der har ca 2 sal og opefter.

Men tak for korrektionen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-07 01:24

Rea721 wrote:

> Nu er vores byggeri også væsentligt ældre (fra 60erne) så måske var
> det ikke et lovkrav dengang.

Jeg kender til en ejendom fra 1960'erne, hvor ejerforeningen gerne ville
lukke affaldsskakterne. Kommunen (København) nægtede at give tilladelse
til dette.

Jeg er ikke helt klar over hvordan dispensationsreglerne for gamle
ejendommen fungere i forhold til BR 95 (min ejendom fra 1896 har ikke
affaldsskakter), men jeg kunne godt forestille mig at hvis du en gang
har moderniseret ejendommen (affaldsskakter, elevator, etc), så kan du
ikke bare fjerne denne installation igen.

Fra : Dan Storm

Dato : 31-10-07 08:41

Jesper Lund skrev:
> Det er der faktisk. Uddrag af BR 95, afsnit 12.6
> Stk. 5. I beboelsesbygninger, hvor gulvet i øverste boligenhed ligger
> mere end 5,5 m over terræn, skal indrettes affaldsskakt for hver opgang.

Meget brugbar information, jeg takker :)

- Så vigtig er du heller ikke!