Regler omkring tatovering?
Fra : Rene Hansen

Dato : 28-10-07 18:50

Hej Gruppe
Jeg er ikke helt sikker på om det er den rigtige gruppe, men jeg
prøver lykken:
Husets datter som er 14 har spurgt om hun må få en tatovering, og jeg
svarede efter min bedste overbevisning at det simpelt hen ikke er
lovligt at tatovere unge under 18...
Hun mener at vide at såfremt hun har sine forældres tilladelse, så er
det ikke et problem.
Er der en af Jer gode mennesker som har helt styr på reglerne omkring
tatovering?
Vi talte også om lovligheden af at tatovere på tynd hud, om berusede
og gravide (Ingen tilsigtigtet sammenhæng mellem disse to...) kan
blive tatoveret.
Det er ikke så meget folks personlige indstilling som juraen jeg er
interesseret i.

Rene

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-10-07 19:24

"Rene Hansen (slet QNGNZ)" <spamjunkie@QNGNZnot.me> wrote in message

> [...]
> lovligt at tatovere unge under 18...
> Hun mener at vide at såfremt hun har sine forældres tilladelse, så er

§1. Den, der tatoverer en person under 18 år, straffes med bøde eller hæfte,
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Stk.2 På samme måde straffes den, der tatoverer en person i hoved, på hals
eller på hænder.

§ 2. Loven træder i kraft den 15. juni 1966.
§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske
og grønlandske forhold tilsiger.

--
Kurt Lund

Fra : Lars Raaby

Dato : 28-10-07 20:15

Kurt Lund skrev:

> § 3. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning
> sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske
> og grønlandske forhold tilsiger.

Vil det så sige at en person der ikke er fyldt 18 år kan tage til
Grønland og blive tatoveret?

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Codexx

Dato : 28-10-07 20:23

Lars Raaby wrote:

> Vil det så sige at en person der ikke er fyldt 18 år kan tage til
> Grønland og blive tatoveret?

Hvis man er under 18 år kan indehaveren af forældremyndigheden jo forhindre
udrejse, men ellers ja. Det ville dog nok være billigere at finde et land i
nærheden.

/Bacher

Fra : KN

Dato : 29-10-07 06:52

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote in message

> Vil det så sige at en person der ikke er fyldt 18 år kan tage til Grønland
> og blive tatoveret?

Måske - den danske regel gælder ikke på Grønland, men Grønland kan godt have
deres egen regel, som så gælder der.

Knud

Fra : Ulvir

Dato : 28-10-07 21:06

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Stk.2 På samme måde straffes den, der tatoverer en person i hoved, på hals
> eller på hænder.

Jeg har da set mange med en tatovering på halsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-10-07 21:12

"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in message

> Jeg har da set mange med en tatovering på halsen.

Det har jeg også. Og?

--
Kurt Lund

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-10-07 15:41

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har da set mange med en tatovering på halsen.

Jeg ser dagligt mange der går over for rødt.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-10-07 19:28

"Rene Hansen (slet QNGNZ)" <spamjunkie@QNGNZnot.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive tatoveret.
> Det er ikke så meget folks personlige indstilling som juraen jeg er

Google fandt dette på et split sekund:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad051/

Fra : Sabina H.

Dato : 28-10-07 21:59

> [...]
> blive tatoveret.
> Det er ikke så meget folks personlige indstilling som juraen jeg er

jeg fandt følgende
http://www.pernilleholboell.dk/index.php?p=content&cID=7
og
http://www.tattoo.dk/danske/lov.htm

jeg har intet med nogen af siderne og gøre, og garanterer derfor ikke for
indholdet, men hvorom alting er må man se i øjnene at det er tatovøren der
skal overholde reglerne, ikke så meget de unge.... de kan i og for sig lade
sig tatovere og så anmelde tatovøren hvis de fortryder....

direkte link til loven via retsinformation.dk

mht at tatovere på gravide, tynd hud mm, haar jeg intet kunne finde, så det
må i reglen være op til tatovørens professionalisme....

--
Knus,
Sabina

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-10-07 09:32

Sabina H. <sabina@mandezonen.dk> skrev:

(SNIP)

> [...]
>man se i øjnene at det er tatovøren der
>skal overholde reglerne, ikke så
>meget de unge.... de kan i og for sig lade

Hej Sabina og alle I andre der har værets så hjælpsomme.

Rigtig hjertelig mange tak for Jeres svar, det er faktisk noget
mere interessant end jeg havde troet.

Jeg burde vel få lært mig selv at google i stedet for at være så
doven og lukrere på Jeres gode hjerter

Rene

Fra : Torben

Dato : 07-11-07 19:09

"Rene Hansen (slet DD3HG)" <spamjunkie@DD3HGnot.me> wrote in message

> Jeg burde vel få lært mig selv at google i stedet for at være så
> doven og lukrere på Jeres gode hjerter

Nej, for så ville de fleste grupper ligge øde, og vi andre ville aldrig selv
få den information

mvh
Torben