Ang osmose i båd købt i Tyskland
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 11:44

Hej alle

Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
håndterer den slags?
Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget positivt.

m.v.h.
peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-10-07 12:24

> [...]
> håndterer den slags?
> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget positivt.

Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand, hvad
har det med jura at gøre?

Mvh Niels

Fra : kjaer

Dato : 28-10-07 12:36

> Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand,
> hvad har det med jura at gøre?
>
> Mvh Niels

Men det betyder også at glasfiber kan være af en dårlig kvalitet, så den
suges vand ind imellem lagene. ordet osmose betyder noget med vædske
langsomt trænger igennem porøse overflader, men det er nok rigtig at man
også benytter den metode til at afsalte havvand.

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-07 12:47

Niels Bengaard skrev:

> Osmose, det er et anlæg til fremstilling af ferskvand ud fra havvand, hvad
> har det med jura at gøre?

Da du åbenbart ikke er interesseret i at vide, hvad osmose er, men
hellere vil fortælle om, hvad du tror det er, burde du nok blot have
tiet stille.

Bjarne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-07 17:08

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Da du åbenbart ikke er interesseret i at vide, hvad osmose er, men
> hellere vil fortælle om, hvad du tror det er, burde du nok blot have
> tiet stille.

Nu har han jo ret i det han siger så mon ikke du skal passe på med at sige
"hvad du tror det er" ? ;)

Jeg anede heller ikke hvad meningen var da jeg læste det første indlæg -
det havde nok været en fordel med en lille forklaring.

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-07 17:33

Henrik Stidsen skrev:
> Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Nu har han jo ret i det han siger så mon ikke du skal passe på med at sige
> "hvad du tror det er" ? ;)
Nej, han har ikke ret i det han siger.

Osmose er ikke et anlæg til fremstilling af feskvand fra havvand.

På samme måde som der kan være ild i en ovn, men ild er ikke det samme
som en ovn

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-07 12:43

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige hentet hvad jeg troede var min drøm i tyskland - det viser sig så
> at der bl.a. er osmose i skiwet--- nogen der kender til hvordan man
> håndterer den slags?

Er båden købt privat eller hos en forhandler?
- og har du selv fundet den i Tyskland, eller har den været markedsført i
Danmark?

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 12:54

Båden er købt gennem en mægler og jeg fandt den på hans hjemmeside.

/peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-07 13:40

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> Båden er købt gennem en mægler og jeg fandt den på hans hjemmeside.

Hvis hjemmesiden ikke specifikt henvender sig til danskere, så er du henvist
til at køre sagen i Tyskland.

Du burde kunne få hjælp her:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/klag/

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 13:42

Det gør den ikke - så sagen skal sikkert køres i Tyskland - er der nogen her
der har kendskab til tysk lovgivning?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-07 13:56

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> Det gør den ikke - så sagen skal sikkert køres i Tyskland - er der nogen
> her der har kendskab til tysk lovgivning?

Alting er jo efterhånden mere eller mindre harmoniseret, så reglerne i
Tyskland er grundlæggende magen til de danske.
Der er ihvertfald en EU-fastlagt mindstebeskyttelse, som du kan læse mere om
her:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta/garanti/reklamationsret/

Din sag er nok lettere kompliceret (eller kan blive det) fordi den rummer to
punkter, der kan blive til megen diskussion:
1) har du købt af en privat eller en handlende, når det er gennem en mægler
2) er der overhovedet tale om en mangel, når du og en sagkyndig har haft
mulighed for at gennemgå båden grundigt (underforstået: burde I have opdaget
osmosen inden handlen).

Jeg siger ikke, at du skal opgive, men at du måske skal forberede dig på at
tingene kan gå langsomt og med juridiske krøller og slagsmål undervejs.
Hvis det var mig ville jeg straks kontakte Forbrugereuropa for at få deres
hjælp til at få sagen igang. Det er faktisk lige præcis det, de er der til.
De kan ihvertfald hjælpe med at få sagen til den rigtige instans i Tyskland.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 14:01

Jeg takker for dit råd og kontakter dem mandag

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-07 15:02

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for dit råd og kontakter dem mandag

Du må meget gerne vende tilbage med en update eller flere, når der er nyt.
Det er en interessant sag synes jeg.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 15:10

det skal jeg nok

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-10-07 12:51

Peter D. Mortensen wrote:

> [...]
> hvordan man håndterer den slags?
> Har forsøgt at snakke med sælgeren - uden det førte til noget
Der en gennemgang vedr køb af brugt båd her
http://www.sejlsport.dk/sw8684.asp

Som jeg forstår det så kan osmose på skroget opdages ved en nærmere
undersøgelse og ikke en skjult fejl?
Ved sælger at der er osmose i skroget? - dvs har han bevidst fortiet den
oplysning?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 12:58

Ja, du har ret, - jeg havde en bådkonsulent med nede og se på/gennemgå
båden - mægleren havde et måleinstrument som skulle vise hvis der var osmose
i båden-- det viste at det var der ikke .... Har ikke selv talt med
sælgeren, kun mægleren..... og han er helt uforstående og henviser til den
måling han foretog - men osmosen er der--- konstateret af 2 uafhængige
bådbyggere.

/peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-10-07 14:21

> [...]
> sælgeren, kun mægleren..... og han er helt uforstående og henviser til den
> måling han foretog - men osmosen er der--- konstateret af 2 uafhængige

Omtalte "måleinstrument" der kan kontatere osmose, vil jeg gerne høre lidt
mere om!

Man kan måle fugtigheden i fiberen, men ikke om båden har osmose. En båd der
er angrebet kan tørres ud og primes på ny, dette giver en tør fiber, men med
garanti for nyt osmoseudbrud!

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 14:31

Desværre kan jeg ikke fortælle dig mere om det instrument som mægleren
brugte - men det har sikkert målt fugten i fiberen som du skriver -
Osmosen er dog konstateret nu - og så er spørgsmålet hvordan det rent
købs/erstatnings-mæssigt løses

/peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-10-07 15:17

> [...]
> brugte - men det har sikkert målt fugten i fiberen som du skriver -
> Osmosen er dog konstateret nu - og så er spørgsmålet hvordan det rent

Har du foreslået at handelen går tilbage, de fleste "sejlere" er reelle
mennesker, og det er vel fair at give en chance inden du ruller kanonerne
ud?

Hvis to bådbyggere har set båden, har du vel en pris på reparationen, prøv
at få et i forhold til denne passende afslag i prisen.

Langgaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-10-07 15:22

"Peter D. Mortensen" <peter snabel-a avidedit.dk> skrev i en meddelelse

OBS:

Sørg for at gemme _alt_ hvad der er, har været og kommer af kommunikation i
mellem jer!
Gerne på flere diske!

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 15:26

Har foreslået mægleren at handelen skal gå retur, men den tidligere ejer
tøver - og jeg har forelagt mægleren en ca-pris på udbedringen - manden
tøver stadigt.
Og ja - gemmer alt - mails og hvad der ellers kommer

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 15:28

du skulle vel ikke være rigtig god til tysk?
Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-10-07 16:17

> [...]
> Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
> tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?

Nej, ikke på det "niveau", desværre, men måske andre kan klare den sag?

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 16:21

øvs - må håbe der er en på her der er tysk-kyndig

Fra : Kent Nielsen

Dato : 28-10-07 19:03

> [...]
> Jeg har en slags " ejerskifteforsikring" på båden..... men den er på
> tysk.....måske kan du ud fra den se om jeg er dækket ind der?

Hmm,
Jeg har da en bachelor i erhvervssprog i tysk i huset, kan du scanne den ind
og maile den?

Kent Nielsen
fornavn.efternavn "snabel-a" gmail.com

Fra : Ukendt