Visitering for narko på diskotek
Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-07 22:02

Nu skal man selvfølgelig altid tage avisartikler med en gran salt, men
denne artikel refererer følgende historie:
http://ekstrabladet.dk/112/article352434.ece
Citat: "De to dørmænd havde mistanke til, at en ca. 25 årig mand havde
narko på sig, og de trak ham derfor ud i køkkenet for at visitere ham.
Her trak manden en kaliber 22 pistol og affyrede to skud, hvoraf det ene
snittede buksebenet på den ene dørmand."

Det er naturligvis ulovligt at bære skydevåben og bruge dem, så det
aspekt er temmelig uinteressant.

Men overtræder dørmændene ikke straffelovens bestemmelser om
frihedsberøvelse, hvis de tvinger ("trækker") personen ud i køkkenet for
at visitere ham for narko?

Hvis et diskotek ønsker at visitere gæster for narko eller FCK badges,
må det ske efter frivillig aftale (vil jeg mene), og beskrivelsen
"...trak ud i køkkenet" harmonerer dårligt med dette. Jeg kan ikke se
hvordan en dørmand skulle have en speciel hjemmel til at visitere andre
personer for narko (udover efter aftale).

Fra : Dan Storm

Dato : 27-10-07 22:40

Jesper Lund skrev:
> Men overtræder dørmændene ikke straffelovens bestemmelser om
> frihedsberøvelse, hvis de tvinger ("trækker") personen ud i køkkenet for
> at visitere ham for narko?

At de skriver 'trak ud i køkkenet' er jo en måde at sige det på...
Han skal naturligvis frivilligt indgå handlingen før dørmændende må gøre
'trække' ham med ud i køkkenet for en visitation...

> [...]
> hvordan en dørmand skulle have en speciel hjemmel til at visitere andre
> personer for narko (udover efter aftale).

Det har de heller ikke. Det er kun politiet der må visitere på mistanke.
Dette er fra dørmandskompendiummet:
> Dørmænd og alle andre må kun undersøge lommer og tasker m.m.,
> hvis personen, de visiterer, har givet tilladelse (samtykke) til det

Ydermere står der i samme kompendium skrevet:
> En dørmand må heller ikke undersøge folk for at fi nde ud af, om
> de bærer våben eller narkotika. Er det derimod synligt, at gæsterne
> bærer våben eller har narkotika på sig, er det ensbetydende med, at
> de foretager sig noget strafbart, og så må dørmanden sætte sig i besiddelse
> af (konfi skere) våbnet eller narkotikaen og snarest herefter
> give det videre til politiet.

Kompendiummet kan læses her:
<url:
https://materialeplatform.emu.dk/amu/materiale/Dormaend_version1-1.pdf>

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Codexx

Dato : 27-10-07 23:24

Jesper Lund wrote:
> Men overtræder dørmændene ikke straffelovens bestemmelser om
> frihedsberøvelse, hvis de tvinger ("trækker") personen ud i køkkenet
> for at visitere ham for narko?

Jo.

> [...]
> hvordan en dørmand skulle have en speciel hjemmel til at visitere
> andre personer for narko (udover efter aftale).

Heller ikke jeg. De må naturligvis foretage en civil anholdelse, hvis de ser
pågælde handler/benytter narko, men det indebærer ikke ret til at
kropsvisitere, medmindre de har set gutten bære kniv/pistol, så må det vel
være ok at prøve at finde den på hans person ud fra en nødretsbetragtning
(egen sikkerhed).

/Bacher