IT regler om hacking !
Fra : news.tele.dk

Dato : 26-10-07 11:13

Jeg har har en hacker inde på min private server, hvor jeg bla. har en
TeamSpeak server kørende.

Hvordan skal jeg forholde mig, da jeg er pist da jeg ved hvem der er og han
er meldt til Politiet.

Da jeg har brugt en masser timer på dette system og han slettede bruger m.v.
i systemet, og hvis politiet
ikke kan gøre noget " ikke 100% sikker men han er hvis under 15 år".

Skal jeg så lave et civil søgesmål for at få erstatning, kort sagt hvad gør
en sur mand.

Mvh.
Kim S

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-10-07 16:18

On Fri, 26 Oct 2007 12:13:20 +0200, "news.tele.dk" <kds_hah@dumme.dk>
wrote:

> [...]
>TeamSpeak server kørende.
>
>Hvordan skal jeg forholde mig, da jeg er pist da jeg ved hvem der er og han
Og politiet tog imod anmeldelsen, eller de lyttede bare pænt efter
hvad du fortalte ?

> [...]
>ikke kan gøre noget " ikke 100% sikker men han er hvis under 15 år".
>
>Skal jeg så lave et civil søgesmål for at få erstatning
For at få erstatning skal du have lidt et beviseligt økonomisk tab,
har du det ?

> kort sagt hvad gør en sur mand.
Sikre beviser på hackningen (Det har politiet måske allerede gjort ?)
Sikre bevis på hvem det er der har hacket dig.

Regner ud hvor stort dit (beviselige) økonomiske tab er som følge af
hackningen.

Afventer om politiet vil rejse sigtelse mod den du mener er skyldig.
Bliver der rejst sag mod ham og bliver han kendt skyldig er der et
godt grundlag for at forlange erstatning. Dropper politiet sagen mod
den du mener er skyldig er der nok ikke meget juridisk hold (holdbare
beviser) i sagen.

Men kontakt en advokat hvis du menet at du har lidt et økonomisk tab
som du ønsker godtgjort.
I første omgang evt. advokatvagten i den by du bor, det er gratis at
få en indledende rådgivning.

/Hans

Fra : kjaer

Dato : 27-10-07 11:55

> [...]
> som du ønsker godtgjort.
> I første omgang evt. advokatvagten i den by du bor, det er gratis at

Må man chikanere nogen, bare det ikke går ud over økonomien? Det må da være
ulovligt, enten det koster penge eller ej.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-07 12:31

On Sat, 27 Oct 2007 08:55:18 -0200, "kjaer"
<aavillyknaa@greennet.gaal> wrote:

>Må man chikanere nogen, bare det ikke går ud over økonomien?
Nej.

>Det må da være ulovligt, enten det koster penge eller ej.
Du misforstår, jeg taler om muligheden for erstatning, og der skal man
have lidt et beviseligt økonomisk tab.

Chikanere i sig selv udløser ikke nogen automatisk erstatning, men
personen der udøver chikanen kan måske idømmes en straf af domstolene.

/Hans

Fra : Bjarne

Dato : 27-10-07 23:03

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
>
> Chikanere i sig selv udløser ikke nogen automatisk erstatning, men
> personen der udøver chikanen kan måske idømmes en straf af domstolene.

Bliver det ikke en meget kostbar affære, hvis der skal køres en ren
erstatningssag uden en politisag?
Kan en dommer overhovedet vurdere de beviser, som sagsøgeren selv
fremkommer med imod en hacker, uden at der inddrages en eller anden form
for sagkundskab?

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-10-07 07:29

Bjarne wrote:

> Bliver det ikke en meget kostbar affære, hvis der skal køres en ren
> erstatningssag uden en politisag?

Der bliver da ført sager i både civilretten og arbejdsretten uden at
politiet har været involveret i sagen
Hvis straffeloven ikke har været overtrådt så kan jeg ikke se hvad politiet
skal involveres for?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-07 09:19

Peter Lykkegaard skrev:

> Der bliver da ført sager i både civilretten og arbejdsretten uden at
> politiet har været involveret i sagen
> Hvis straffeloven ikke har været overtrådt så kan jeg ikke se hvad politiet
> skal involveres for?

Jeg vil godt efterlyse svar, der forholder sig til spørgsmålet uden at
kloge sig med mand økseskaft.

En lille uddybning, og jeg håber, at eksperterne vil bære over med
spørgsmålet, hvis svaret er alt for indlysende.
Jeg forestiller mig, at der til en civilretlig sag om skader forårsaget
af en hacker hører, at der skal præsenteres omfattende bevismateriale
baseret på logfiler fra en server samt dokumentation for, hvem der på et
givet tidspunkt har anvendt bestemte IP-numre. (Dommerkendelse?)
Jeg forestiller mig også, at retten vil have brug for eksperter, der kan
vurdere validiteten af disse oplysninger.
Alt dette ville politiet være i stand til at finde ud af, men hvis en
sag gennemføres uden politiets medvirken, skal den opklares af personer,
som skal have et vederlag for deres indsats. Det er baggrunden for mit
gæt om at det ikke vil være helt billigt at føre en sag.

Og hvis jeg gætter rigtigt, så må det indgå i overvejelserne, at man
risikerer at bruge en masse penge, som man ikke får igen, hvis den
mulige skadevolder enten ikke bliver dømt til at betale eller ikke kan
betale.

Bjarne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-10-07 15:00

Bjarne> Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
Bjarne> Jeg vil godt efterlyse svar, der forholder sig til
Bjarne> spørgsmålet uden at kloge sig med mand økseskaft.

Bjarne> En lille uddybning, og jeg håber, at eksperterne vil bære
Bjarne> over med spørgsmålet, hvis svaret er alt for indlysende.
Bjarne> Jeg forestiller mig, at der til en civilretlig sag om
Bjarne> skader forårsaget af en hacker hører, at der skal
Bjarne> præsenteres omfattende bevismateriale baseret på logfiler
Bjarne> fra en server samt dokumentation for, hvem der på et givet
Bjarne> tidspunkt har anvendt bestemte IP-numre. (Dommerkendelse?)
Bjarne> Jeg forestiller mig også, at retten vil have brug for
Bjarne> eksperter, der kan vurdere validiteten af disse
Bjarne> oplysninger. Alt dette ville politiet være i stand til at
Bjarne> finde ud af, men hvis en sag gennemføres uden politiets
Bjarne> medvirken, skal den opklares af personer, som skal have et
Bjarne> vederlag for deres indsats. Det er baggrunden for mit gæt
Bjarne> om at det ikke vil være helt billigt at føre en sag.

Bjarne> Og hvis jeg gætter rigtigt, så må det indgå i
Bjarne> overvejelserne, at man risikerer at bruge en masse penge,
Bjarne> som man ikke får igen, hvis den mulige skadevolder enten
Bjarne> ikke bliver dømt til at betale eller ikke kan betale.

Jeg forstår ikke alt det vrøvl og alle de gætterier. Hacking er en sag
for politiet.

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/2006/itkrim_240106.htm

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/nitecstatus06_29012007.htm

Her står at hacking kan anmeldes på mail til: nitec@politi.dk

Her er noget mere for dem der ikke aner noget:
http://www.stophacking.dk/Kampagnen.htm

Det skulle være ligeud af landevejen.

Best regards
Martin Jørgensen