Byretten/landsretten
Fra : Henny

Dato : 24-10-07 16:37

Jeg underviser nogle udlændinge i dansk, og pt. er det emnet kriminalitet,
danskundervisningen baseres i.

I den forbindelse er jeg blevet spurgt, hvad præcis, der gør, at en sag
kommer for landsretten i første instans. De materialer, jeg har adgang til,
er rimeligt vage i så henseende - noget med "alvorlige forbrydelser", men
ikke mere konkret.

Er det rigtigt opfattet, at man kun kan appellere en sag en gang, uanset om
den er startet i byretten, hvor der jo er to instanser over?

Noget andet, jeg i forbindelse med planlægningen af dette forløb er kommet i
tvivl om, er hvorvidt man bruger domsmænd i byretten, i bekræftende fald ved
hvilken type sager, og hvor mange domsmænd.

Jeg håber, nogle af de kloge hoveder herinde har et svar eller et link til
mig.

--
Mvh.
Henny

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 24-10-07 23:14

On 24 Okt., 17:36, "Henny" <he...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> er rimeligt vage i så henseende - noget med "alvorlige forbrydelser", men

Hvis strafferammen i sagen er på 4 år eller derover, behandles sagen
af landsretten som førsteinstans.

> Er det rigtigt opfattet, at man kun kan appellere en sag en gang, uanset om
> den er startet i byretten, hvor der jo er to instanser over?

Ja og nej. Faktisk kan man ikke appelere skyldsspørgsmålet, hvis man
er dømt ved landsretten som førsteinstans. Højesteret kan nemlig i
straffesager kun ændre strafudmålingen. Men er man dømt ved byretten i
en straffesag, kan man som udgangspunkt kun anke en gang, nemlig til
landsretten. Man kan dog få tilladelse til at anke til Højesteret
også.

> Noget andet, jeg i forbindelse med planlægningen af dette forløb er kommet i
> tvivl om, er hvorvidt man bruger domsmænd i byretten, i bekræftende fald ved
> hvilken type sager, og hvor mange domsmænd.

Der deltager ved byretten to domsmænd (foruden den juridiske dommer) i
alle sager, hvor anklageren kræver fængselsstraf eller frakendelse af
en rettighed, dog ikke i tilståelsessager.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Henny

Dato : 25-10-07 08:48

Mange tak for hjælpen!

--
Mvh.
Henny

Fra : otv

Dato : 25-10-07 08:41

http://www.domstol.dk/

Fra : Henny

Dato : 25-10-07 08:48

"otv" <just@for.conv> skrev i en meddelelse

> http://www.domstol.dk/

Super, det link kan mine kursister selv bruge!

--
Mvh.
Henny