Salg af stemmer
Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 24-10-07 14:14

I forbindelse med det kommende folketingsvalg kom jeg til at tænke på om
det er lovligt at udbyde sin stemme til salg?

Politikere prøver jo regelmæssigt at "købe" den i valgkamp perioden med
morgenbrød, løfter osv. Så er det ulovligt at melde klart ud og sætte sin
stemme til salg på f.eks QXL, DBA, eBay eller lignende?

--

// brian - SV1000S K6

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-10-07 14:39

"Brian Lund Larsen" <brian@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> morgenbrød, løfter osv. Så er det ulovligt at melde klart ud og sætte sin
> stemme til salg på f.eks QXL, DBA, eBay eller lignende?

Du er godt klar over at vi i Danmark har "hemmelig afstemning" til bl.a.
folketingsvalg

Fra : Holst

Dato : 24-10-07 14:53

Allan Soerensen wrote:

> Du er godt klar over at vi i Danmark har "hemmelig afstemning" til bl.a.
> folketingsvalg

Ja, det bliver naturligvis svært at kontrollere for køberen.

Men er det lovligt, hvis du for eksempel giver mig 1.000 kr. mod at jeg
lover at stemme på Enhedslisten? Selvfølgelig har du ikke nogen mulighed
for at kontrollere, at jeg vitterlig har stemt på Enhedslisten - eller
har sat mit kryds ved Dansk Folkeparti, fordi de samtidig betalte mig
2.000 kr. for at stemme på dem.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-10-07 18:45

Holst> Allan Soerensen wrote:

> Du er godt klar over at vi i Danmark har "hemmelig afstemning" til

Holst> Ja, det bliver naturligvis svært at kontrollere for
Holst> køberen.

Holst> Men er det lovligt, hvis du for eksempel giver mig 1.000
Holst> kr. mod at jeg lover at stemme på Enhedslisten?
Holst> Selvfølgelig har du ikke nogen mulighed for at kontrollere,
Holst> at jeg vitterlig har stemt på Enhedslisten - eller har sat
Holst> mit kryds ved Dansk Folkeparti, fordi de samtidig betalte
Holst> mig 2.000 kr. for at stemme på dem.

Man kan vel filme det med sin mobil og få pengene bagefter.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-10-07 18:53

Holst wrote:

> Ja, det bliver naturligvis svært at kontrollere for køberen.
[...]

Blandt andet fordi der kun er nogle meget få alternativer til det
traditionelle kryds, man må bruge på stemmesedlen. Hvis man bruger noget
andet, end et af de få godkendte symboler, så bliver stemmesedlen kasseret.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : ebbe

Dato : 30-10-07 18:31

Allan Soerensen wrote:
> "Brian Lund Larsen" <brian@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Du er godt klar over at vi i Danmark har "hemmelig afstemning" til
> bl.a. folketingsvalg

Næsten Jeg har engang fundet min lillesøsters stemme, hun var den eneste
på hendes afstemningssted, der stemte personligt på en bestemt kandidat. Så
hvis stemmen ikke havde været der, havde hun bildt mig lyv ind.

Jeg siger bare at de personlige stemmer rækker et stykke i retning af at
agere kontrol-værktøj for en stemmekøber.....

--
ebbe
***hvis du bruger vista kan jeg ikke hjælpe dig.***

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 24-10-07 15:04

On Wed, 24 Oct 2007 15:38:31 +0200, Allan Soerensen wrote:

> Du er godt klar over at vi i Danmark har "hemmelig afstemning" til bl.a.
> folketingsvalg

Jo, jeg har prøvet det et par gange, så ved hvordan det foregår :)

Holst svarer meget godt for mig her, det er ikke umiddelbart muligt at
kontrollere det, så det er egentligt lovligheden af "lovningen på en
stemme på en bestemt kandidat/parti mod penge" jeg efterlyser.

--
// brian - SV1000S K6

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 24-10-07 15:22

On Wed, 24 Oct 2007 16:14:44 +0200, Allan Soerensen wrote:

> "Brian Lund Larsen" <brian@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Dit spørgsmål forekommer temmelig hypotetisk, når en evt. køber ingen
> mulighed har for at kontrollere om du virkelig sætter dit kryds som
> aftalt. Vi har netop "hemmelig afstemning" i Danmark for at alle frit
> kan sætte deres kryds som de vil, uanset om de udsættes for pres,
> trusler eller lokkes med penge

Situationen er hypotetisk og det vil måske ikke være en god handel for
køber, men jeg syntes nu selve spørgsmålet er ret konkret.

--

// brian - SV1000S K6

Fra : penta@panto.com

Dato : 24-10-07 20:54

> [...]
> morgenbrød, løfter osv. Så er det ulovligt at melde klart ud og sætte sin
> stemme til salg på f.eks QXL, DBA, eBay eller lignende?

I valgloven står der (skimning) ikke noget som forbyder det.
Ej heller at filme sin afkrydsning er nævnt.
Dog er det forbudt for evt. hjælpere at blande sig. Det kan give
bøde/fængsel.

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/searchinclude/lovsamling/valgloven.html

/tomov

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-10-07 21:03

penta@panto.com skrev:

> I valgloven står der (skimning) ikke noget som forbyder det.
> Ej heller at filme sin afkrydsning er nævnt.

Gad vide hvorfor det hedder hemmelig afstemning når man må streame sin
afstemning live ud på internettet?

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-07 01:02

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Gad vide hvorfor det hedder hemmelig afstemning når man må streame sin
> afstemning live ud på internettet?

Hvad DU vælger at gøre er (eller bør) være helt op til dig selv på det
punkt, problemet ville være der hvis der var opsat et cam der streamede hvad
du sætter kryds ved. (uden din accept).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-10-07 05:25

N_B_DK skrev:

> Hvad DU vælger at gøre er (eller bør) være helt op til dig selv på det
> punkt,

Så er det altså også helt op til en selv hvor mange man vil have med ind
i stemmeboksen?

> problemet ville være der hvis der var opsat et cam der streamede
> hvad du sætter kryds ved. (uden din accept).

Det ville da også ændre lidt på begrebet "hemmelig".

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-10-07 08:18

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Så er det altså også helt op til en selv hvor mange man vil have med ind i
> stemmeboksen?

Nej, for Valgloven siger:

"§ 48. Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må være til
stede.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-07 08:28

Allan Soerensen wrote:

> "§ 48. Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må
> være til stede.

Det kan dog afviges?
Jeg har haft knægtene med et par gange for at vise hvad der sker/skal gøres
ved afstemning

Selvfølgelig ikke hvor krydset skal sættes :)
Men vist dem de alm principper i proceduren

Jeg spurgte valgstyrerne og fik lov til dette

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-10-07 15:37

Allan Soerensen skrev:

> Nej, for Valgloven siger:
>
> "§ 48. Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må være til
> stede.

Det blev påstået at det er helt op til en selv hvad man gør. Det
stillede jeg spørgsmål ved.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-07 12:35

> Så er det altså også helt op til en selv hvor mange man vil have med
> ind i stemmeboksen?

Der blev skrevet om streaming af afkrydsning via mobiltelefon, det var det
mit svar gik på.

> Det ville da også ændre lidt på begrebet "hemmelig".

Nej, hvad du gør, ændrer ikke på selve afgivelsen er hemmelig, om du råber
hvem du har sat krydset ved, bliver afkrydsningen ikke mindre hemmelig af.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-10-07 15:40

N_B_DK skrev:

> Der blev skrevet om streaming af afkrydsning via mobiltelefon, det var
> det mit svar gik på.

Om man har en med til at stå og kigge en over skuldrene eller om man
streamer valghandlingen kan komme ud på et.

> Nej, hvad du gør, ændrer ikke på selve afgivelsen er hemmelig,

Jo, hvis du filmer valghandlingen, er den ikke hemmelig mere.

> om du
> råber hvem du har sat krydset ved, bliver afkrydsningen ikke mindre
> hemmelig af.

Korrekt.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-07 20:52

> Jo, hvis du filmer valghandlingen, er den ikke hemmelig mere.

Korrekt, men så er det DIT valg, og ikke statens valg, der er altså en meget
stor forskel

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-10-07 21:35

N_B_DK skrev:

> Korrekt, men så er det DIT valg, og ikke statens valg, der er altså en
> meget stor forskel

Ikke i følge lovgivningen. Man kan ikke bare vælge at have folk med sig
ind i valgboksen.
Der er desuden ganske fornuftige grunde til at man vil have
afstemningerne til at være hemmelige.

Fra : N_B_DK

Dato : 27-10-07 19:30

> Ikke i følge lovgivningen. Man kan ikke bare vælge at have folk med
> sig ind i valgboksen.

Nu var spørgsmålet om det var ulovligt selv at filme hvor man sætter sit
kryds, ingen steder har jeg skrevet noget om flere personer på en gang.

> Der er desuden ganske fornuftige grunde til at man vil have
> afstemningerne til at være hemmelige.

Ja men hvad har det at gøre med hvad folk siger /gør efterfølgende ?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-10-07 23:53

N_B_DK skrev:

> Nu var spørgsmålet om det var ulovligt selv at filme hvor man sætter sit
> kryds, ingen steder har jeg skrevet noget om flere personer på en gang.

Men det du hænger dig i, er om det er ens eget valg, eller om det er
statens valg. I følge lovgivningen er det uden betydning om du selv
vælger at tage nogen med i valgboksen eller om du bliver tvunget til det
- begge dele er ulovligt og det er det også selvom den anden person kun
er med pr overvågningskamera.

> Ja men hvad har det at gøre med hvad folk siger /gør efterfølgende ?

Du må bestemme dig til om du vil have svar på siger eller gør.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-10-07 18:02

> Men det du hænger dig i, er om det er ens eget valg, eller om det er
> statens valg.

Ja for der er en aller helvedes stor forskel!

> [...]
> det - begge dele er ulovligt og det er det også selvom den anden
> person kun er med pr overvågningskamera.

Hvor i loven står der man ikke må optage hvor man sætter sit kryds ?

> Du må bestemme dig til om du vil have svar på siger eller gør.

næ for det spiller ingen rolle om folk siger det, eller viser det, det er
deres eget valg om de vil fortælle det.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-10-07 18:27

N_B_DK skrev:

> Ja for der er en aller helvedes stor forskel!

Ikke for om det er hemmeligt eller ej.

> Hvor i loven står der man ikke må optage hvor man sætter sit kryds ?

Grundlovens §31.

> næ for det spiller ingen rolle om folk siger det, eller viser det, det
> er deres eget valg om de vil fortælle det.

Det har ikke noget med eget valg at gøre, men om afstemningen er
hemmelig eller ej.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-10-07 23:51

> Grundlovens §31.

Igen hvor i loven står der at det er ulovligt at optage ens afkrydsning ? (§
31 nævner intet om det)

> Det har ikke noget med eget valg at gøre, men om afstemningen er
> hemmelig eller ej.

Suk, så du mener at fordi DU SELV vælger at optage det, så er afstemningen
pludselig ikke hemmelig ? er det ikke dig selv der vælger om det skal gøres
tilgængeligt for andre ?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-10-07 06:17

N_B_DK skrev:

> Igen hvor i loven står der at det er ulovligt at optage ens afkrydsning
> ? (§ 31 nævner intet om det)

Jo, deri står at afstemningen skal være hemmelig. Når noget er
offentliggjort er det ikke hemmeligt mere.

> Suk, så du mener at fordi DU SELV vælger at optage det, så er
> afstemningen pludselig ikke hemmelig ?

Det er sguda ligemeget hvem der vælger det.

Du mente forøvrigt selv at afstemingen ikke mere var hemmelig hvis den
blev filmet for et par dage siden. Hvad fik dig til at skifte mening?

> er det ikke dig selv der vælger
> om det skal gøres tilgængeligt for andre ?

Kan noget både være hemmeligt og tilgængeligt for alle?

Hvordan ved valgobservatørerne og det er på din egen, Guds eller Luigis
foranledning du filmer din valghandling?

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-10-07 09:50

N_B_DK wrote:
> [...]
> afstemningen pludselig ikke hemmelig ? er det ikke dig selv der vælger
> om det skal gøres tilgængeligt for andre ?

Det mener jeg ikke:

===
§ 48. Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må
være til stede. På stemmesedlen sætter vælgeren et kryds ved et
partinavn eller et kandidatnavn.
Stk. 3. Når stemmeafgivningen er foretaget, sammenfolder vælgeren
stemmesedlen, således at ingen kan se, hvordan der er stemt.
Derefter lægger vælgeren stemmesedlen i stemmekassen i overværelse
af en tilforordnet vælger.
===

Selvom der ikke tages hensyn til moderne teknologi, er hensigten
helt klart, at du ikke må offentliggøre dit kryds på noget tidspunkt
i processen.

(og dermed fik jeg også fundet svaret på mit eget spørgsmål fra
forleden dag)

/ Carsten

Fra : N_B_DK

Dato : 29-10-07 11:02

"Carsten Pedersen" <ingenspam@aaaaaaaaaaaaaa.dk> wrote in message

> Selvom der ikke tages hensyn til moderne teknologi, er hensigten
> helt klart, at du ikke må offentliggøre dit kryds på noget tidspunkt
> i processen.

Aha, og hvad er så straffen for jeg efter jeg har sat krydset, siger jeg
stemte på parti XX, får jeg så en bøde ? skal valget gå om ?

Ens læge har tavshedspligt, må man så heller ikke selv sige hvad man fejler
? (det er jo faktisk det samme, igen i hæfter jer ved ordet hemmelig, ja fra
statens side, ingen kommer nogensinde til at bestemme om jeg vil sige hvem
jeg stemte på).

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-10-07 13:16

N_B_DK skrev:

> Aha, og hvad er så straffen for jeg efter jeg har sat krydset, siger jeg
> stemte på parti XX, får jeg så en bøde ? skal valget gå om ?

Det er stemmeafgivelsen der skal foregå hemmeligt. Du kan pludre lige så
meget du har lyst til om hvordan du har tænkt dig at stemme, hvordan du
kunne tænke dig at stemme og hvordan du har stemt - men du må ikke
offentliggøre din stemmeafgivelse. Gør du det, kan det dokumenteres
hvordan du har stemt og stemmeafgivelsen er ikke længere hemmelig.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-10-07 13:40

> Det er stemmeafgivelsen der skal foregå hemmeligt.

Og det er den jo også.

> Du kan pludre

Nå det er det niveau du er på nu.

> men du må ikke offentliggøre din stemmeafgivelse.

Hvor i loven står det ? hvem er nogensinde blevet dømt for at sige hvem de
har stemt på ?

> Gør du det, kan det dokumenteres hvordan du har stemt og stemmeafgivelsen
> er ikke længere
> hemmelig.

Gu er stemmeafgivelsen da hemmelig, jøsses.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-10-07 14:01

N_B_DK skrev:

> Og det er den jo også.

> Nå det er det niveau du er på nu.

Pludre er et godt gammelt dansk ord.

> Hvor i loven står det ?

Er det begrebet "hemmelig" du ikke forstår?

> hvem er nogensinde blevet dømt for at sige hvem
> de har stemt på ?

Hvem har nogensinde påstået at det er ulovligt at sige hvem man har
stemt på?

Og himmelen er gul.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 25-10-07 05:20

Frank E. N. Stein wrote:

<snip>

> Gad vide hvorfor det hedder hemmelig afstemning når man må streame sin
> afstemning live ud på internettet?

Som NB skrev er der ikke ligefrem forbud mod at fortælle hvem man har
stemt på.
"Hemmelige" afstemninger er jo en måde at sikre at den enkelte kan
stemme uden være udsat for pression fra den ene eller anden side.
Mener at det er i sverige man pudsigt nok ikke lader borgerne i fred i
den sammenhæng, men det er der sikkert pudsige historiske årsager til.

- cep

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-10-07 05:43

Claus E. Petersen skrev:

> Som NB skrev er der ikke ligefrem forbud mod at fortælle hvem man har
> stemt på.

Det er korrekt at det er tilladt at fortælle hvem man har stemt på. Det
er også tilladt at lyve om det.

> "Hemmelige" afstemninger er jo en måde at sikre at den enkelte kan
> stemme uden være udsat for pression fra den ene eller anden side.

Og hvis det kan dokumenteres hvordan man har stemt, kan det bruges til
pression.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 25-10-07 07:11

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er korrekt at det er tilladt at fortælle hvem man har stemt på. Det
> er også tilladt at lyve om det.

> Og hvis det kan dokumenteres hvordan man har stemt, kan det bruges til
> pression.

Såmænd, men som du ganske korrekt, omend indirekte, gør opmærksom på, er
dokumentationen og delagtiggørelsen af denne, et valg i modsætning til
et påbud.

- cep

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-10-07 16:13

Claus E. Petersen skrev:

> Såmænd, men som du ganske korrekt, omend indirekte, gør opmærksom på, er
> dokumentationen og delagtiggørelsen af denne, et valg i modsætning til
> et påbud.

Det jeg gør opmærksom på, er at så snart det kan dokumenteres hvordan
man har valgt, så er det ikke en hemmelig afstemning længere. At man
fortæller hvordan man har stemt, er ikke dokumentation.

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 06:49

Brian Lund Larsen skrev:
> [...]
> morgenbrød, løfter osv. Så er det ulovligt at melde klart ud og sætte sin
> stemme til salg på f.eks QXL, DBA, eBay eller lignende?

Det er en fortolkning...
....men man kunne overveje, om det er foreneligt med Grundlovens krav om
"hemmelige valg", at hemmeligheden systematisk brydes.
I princippet bryder den enkelte borger alerede en hemmelighed ved at
sige, hvem hun har stemt på, men hvad med en situation, hvor mange
anstiftes til at tilkendegive, at de stemmer på en bestemt måde?

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-07 07:11

Bjarne wrote:

> (..) men hvad med en situation, hvor mange anstiftes til at tilkendegive,
> at de stemmer på en bestemt måde?

Man kan jo sagtens fortælle at man stemmer til højre eller venstre
Den dag man sætter krydset er der ingen til at kontrollere hvad man rent
faktisk stemmer på
Jeg kan ikke se problemet?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 10:23

Peter Lykkegaard skrev:

> Man kan jo sagtens fortælle at man stemmer til højre eller venstre
> Den dag man sætter krydset er der ingen til at kontrollere hvad man rent
> faktisk stemmer på
Ja, det er logik for burhøns, ingeniører og awekatte og endog
gymnasielærere.
> Jeg kan ikke se problemet?
Selvom det er vanskeligt at kontrollere overholdelsen, indgåes der
faktisk en aftale, som vil indebære en krænkelse af den af Grundloven
foreskrevne hemmelighed i forbindelse med stemmeafgivningen.

Så er spørgsmålet, om man overhovedet må indgå aftaler om at handle imod
Grundloven - selvom det ikke kan kontrolleres, om man efterfølgende
overholder aftalen.

Man kunne forøvrigt også overveje, om det er i overensstemmelse med
grundloven at udspørge vælgere om, hvem de har stemt på.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-07 10:32

Bjarne wrote:

> Selvom det er vanskeligt at kontrollere overholdelsen, indgåes der
> faktisk en aftale, som vil indebære en krænkelse af den af Grundloven
> foreskrevne hemmelighed i forbindelse med stemmeafgivningen.

Så er valgloven (§49) vel også en overtrædelse af grundloven?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 11:29

Peter Lykkegaard skrev:

> Så er valgloven (§49) vel også en overtrædelse af grundloven?
>
> - Peter

Det kan godt diskutere, hvis man har lyst til det.

Men jeg har svært ved at forestille mig, hvem der måtte have interesse i
det.
Desuden står jo to interesser modsat - de pågældendes interesser i
hemmeligholdelse og deres interesse i overhovedet at kunne deltage.
Sat på spidsen er det nok imod Grundloven.

Bjarne

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-10-07 13:22

Bjarne wrote:

> [...]
> sige, hvem hun har stemt på, men hvad med en situation, hvor mange
> anstiftes til at tilkendegive, at de stemmer på en bestemt måde?

Lettere off-topic, da det ikke handler om decideret salg af stemmer,
men alligvel...

1) Jeg har _ret_ til at stemme uforstyrret, dvs. i et stemmerum
2) Jeg har _ret_ til at folde stemmesedlen sammen og lægge den i
valgurnen/kassen/den modificerede skraldespand, uden at nogen ser
hvad jeg har stemt.

Så langt, så godt.

Men har jeg _pligt_ til at holde stemmesedlen foldet sammen fra jeg
går fra stemmerummet til urnen? Hvis jeg nu er fuldstændigt ligeglad
med, om folk ser hvem jeg har stemt på?

/ Carsten

Fra : Pipeline

Dato : 25-10-07 23:59

Carsten Pedersen skrev:
> Men har jeg _pligt_ til at holde stemmesedlen foldet sammen fra jeg
> går fra stemmerummet til urnen? Hvis jeg nu er fuldstændigt ligeglad
> med, om folk ser hvem jeg har stemt på?
>
> / Carsten

Det skulle jeg ikke mene, man ser da tit politikkerne vise deres
stemmeseddel frem for pressen.

Fra : Bjarne

Dato : 26-10-07 08:43

Pipeline skrev:

> Det skulle jeg ikke mene, man ser da tit politikkerne vise deres
> stemmeseddel frem for pressen.
Men har nogen overhovedet prøvet at anmelde dem for at overtræde Grundloven?

Bjarne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-10-07 08:59

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> Men har nogen overhovedet prøvet at anmelde dem for at overtræde
> Grundloven?

Hvorfor skulle man da det?

Det der står i grundloven, plejer normalt kun at regulere
statsmagten, ikke hvad folk i almindelig foretager sig. Du har en
tilsvarende situation i paragraffen om ytringsfrihed. Den er der fra
tid til anden folk der får glat i halsen, og tror de har en
ytringsret. For mig at se, er du på vej til at falde i den samme
fælde, og antage at fordi man fra det offentliges side ikke må
fortælle hvad andre stemmer på, må folk heller ikke selv gøre det.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-10-07 09:01

Pipeline skrev:

> Det skulle jeg ikke mene, man ser da tit politikkerne vise deres
> stemmeseddel frem for pressen.

I Danmark?
Mig bekendt må man ikke filme i valglokalerne.

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 27-10-07 21:07

Frank E. N. Stein skrev:

> I Danmark?
> Mig bekendt må man ikke filme i valglokalerne.

Der er da nyhedsindslag i TV-Avisen og på TV-2 Nyhederne fra
valglokalerne, hver gang der er valg.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-10-07 00:11

Rasmus Bertelsen skrev:

> Der er da nyhedsindslag i TV-Avisen og på TV-2 Nyhederne fra
> valglokalerne, hver gang der er valg.

Det har jeg godt nok aldrig set. Jeg har kun set dem filme udenfor.