Overdragelse af reparation
Fra : NDAN

Dato : 23-10-07 18:47

Har en speciel aftale med min mekaniker for reparation af bilen, men sidste
gang den var på værksted kunne han åbenbart ikke finde fejlen ( elektroniske
boks defekt) og derfor valgte han uden min viden at tilkalde en elektro
mekaniker. Denne kunne heller ikke finde fejlen på trods af alverdens
måleudstyr. Denne elektronik mekaniker arbejde dog alligevel 5 timer på
bilen.
Nu er spørgsmålet: Denne elektronik mekaniker tager 3 gange så meget i timer
som den aftale jeg havde med min lokale mekaniker, hænger jeg derfor på
denne ekstra regning, rent juridisk?
( Min egen mekaniker prøver sig efterfølgende frem og finder fejlen efter at
han har skiftet 2 forskellige ting inden han skiftede den elektroniske boks)
--
Med venlig hilsen/Best regards

NDAN

GPS - Længde : 8,960398 / Bredde : 56,136734

Fra : Codexx

Dato : 23-10-07 19:13

NDAN wrote:
> Har en speciel aftale med min mekaniker for reparation af bilen,

Hvad går den ud på?

/Bacher

Fra : NDAN

Dato : 24-10-07 03:50

Fast time pris der ligger meget lavt i forhold til den pris elektronik
mekanikeren forlanger

Fra : S. Hansen

Dato : 24-10-07 13:34

On Tue, 23 Oct 2007 19:46:44 +0200, "NDAN" <kni@kabelogmail.dk> wrote:

> [...]
>han har skiftet 2 forskellige ting inden han skiftede den elektroniske boks)

Hvis elektronikmekanikeren ikke har kunnet finde fejlen, skal han da
heller ikke have penge og så er hans timepris samt forbrugte antal
timer uvæsentlig.

Jeg forstå da heller ikke at din mekaniker tilkalder en anden når han
faktisk selv er langt bedre til at fejlfinde

Steen.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 27-10-07 15:15

S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev :

>Hvis elektronikmekanikeren ikke har kunnet finde fejlen, skal han da
>heller ikke have penge og så er hans timepris samt forbrugte antal
>timer uvæsentlig.

om det hjalp er en sag, men det udførte arbejde er da ikke gratis - så
du vrøvler vist

--
Jan_stevns

Fra : S. Hansen

Dato : 29-10-07 08:58

On Sat, 27 Oct 2007 16:14:58 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>om det hjalp er en sag, men det udførte arbejde er da ikke gratis - så
>du vrøvler vist

Hvis det udførte arbejde bevisligt ikke har løst problemet, ja så vil
jeg da helt klart ikke betale for det. Jeg tror heller ikke du får
medhold ret mange steder hvis du mener du skal have penge for et
stykke arbejde der ikke har lyst det problem man er bedt om at lave.

Steen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-10-07 09:07

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> medhold ret mange steder hvis du mener du skal have penge for et
> stykke arbejde der ikke har lyst det problem man er bedt om at lave.

Det gør man nu tit.
Uanset om problemet løses eller ej, så er man pligtig til at betale hvis man
har bedt om en ydelse, og ydelsen er leveret i rigtig kvalitet (altså at den
fejlslagne fejlfinding er udført professionelt og som man kunne forvente).
Det er ikke sælger, der skal stå inde for, at et problem kan løses,
medmindre han giver garanti for det.

/Per

Fra : S. Hansen

Dato : 29-10-07 10:26

On Mon, 29 Oct 2007 09:06:51 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>fejlslagne fejlfinding er udført professionelt og som man kunne forvente).
>Det er ikke sælger, der skal stå inde for, at et problem kan løses,

Hvis ydelsen er at få et problem løst, og problemet ikke er løst, så
forventer du altså at man skal betale for ingenting, den tvivler jeg
stærkt på holder i byretten.

Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 29-10-07 12:56

"S. Hansen" skrev

> Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
> tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.

Hos lægen og advokaten f.eks.
For øvrigt hos stort set alle reparatører, det er en gammel skrøne at der
findes en generel, no cure no pay, bestemmelse i dansk ret.

Hvis lægen, advokaten, mekanikeren, har gjort hvad man kan forvente af en
professionel, er det uden betydning om man er blevet rask, vundet retssagen
eller bilen kan køre, en rimelig betaling er forfalden.

mvh
Alex Christensen

Fra : S. Hansen

Dato : 29-10-07 14:38

On Mon, 29 Oct 2007 12:56:01 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>professionel, er det uden betydning om man er blevet rask, vundet retssagen
>eller bilen kan køre, en rimelig betaling er forfalden.

Ved læge og advokat må jeg selfølgelig give dig/jer ret, men ellers
ikke.

Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-07 16:05

On Mon, 29 Oct 2007 14:37:44 +0100, S. Hansen
<skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:

>Ved læge og advokat må jeg selfølgelig give dig/jer ret, men ellers
>ikke.

Jo da, mange værksteder skriver også på div. opslag at der betales
ikke for resultatet, men derimod for det udførte arbejde.

Nogle steder er de så også et fastprissystem på div. standard opgaver,
der kan du som reglen regne med prisen. Og disse fastpriser gælder
oftes kun nyere biler.
Men driller opgaven betydeligt mere end hvad man normalt kunne
forvente, ja så resikerer du at du må betale ekstra, da opgaven så
skifter karakter fra en standardopgave til noget helt andet.

Det betaler sig at læse værkstedets betingelser inden man sætter sin
bil på værksed.

Udskiftning af udstødning/bremser er klassikere inden for
"fastprisopgaver", driller det og de må igang med at løsne fastgroede
bolte/møltrikker, så så er det ekstrabetaling.

/Hans

Fra : S. Hansen

Dato : 29-10-07 16:27

On Mon, 29 Oct 2007 16:04:48 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>"fastprisopgaver", driller det og de må igang med at løsne fastgroede
>bolte/møltrikker, så så er det ekstrabetaling.

Nu er det helle ikke fastpris princippet vi diskutere, men det at
sende en ting til repration, ting som vitterligt har en fejl, og så få
tingen retur med samme fejl og så ydermere få en regning til trods for
at fejlen ikke er fundet og rettet.

Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-07 16:43

On Mon, 29 Oct 2007 16:27:12 +0100, S. Hansen
> [...]

>sende en ting til repration, ting som vitterligt har en fejl, og så få
>tingen retur med samme fejl og så ydermere få en regning til trods for
Du betaler for det udførte arbejde, uanset om dette måtte føre til det
af dig ønskede resultat.

/Hans

Fra : Codexx

Dato : 30-10-07 18:24

Hans Kjaergaard wrote:

> Du betaler for det udførte arbejde, uanset om dette måtte føre til det
> af dig ønskede resultat.

Enig. Udgangspunktet, når intet andet er aftalt, er at når man hyrer en
håndværker/tekniker til en reparation er der tale om en indsatsforpligtelse,
hvor der blot skal gøres en "god faglig indsats". Skal gerne finde kilder
hvis det ønskes.

/Bacher

Fra : S. Hansen

Dato : 31-10-07 10:51

On Tue, 30 Oct 2007 18:24:00 +0100, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hvor der blot skal gøres en "god faglig indsats". Skal gerne finde kilder

Ja tak

Steen