Skattefri kontanter
Fra : Bjarne

Dato : 23-10-07 10:33

Skattefri kontanter plejer at have at gøre med sorte penge.

Men hvad er egentlig det juridiske grundlag for, at en offentlig
myndighed kan udbetale skattefrie vederlag til ansatte, sådan som det
hævdes her?
http://politiken.dk/indland/article401864.ece

Ifølge Politiken har myndigheden udbetalt 54.000 kroner skattefrit til
personen, som i forvejen modtog 10.000 om måneden fra
arbejdsmarkedsstyrelsen. Desuden har myndigheden indfriet et privat
billån til 30.000 kr. Ligeledes skattefrit.

Hvor i skattelovgivningen er der hjemmel til at modtage disse penge uden
beskatning?

Mvh

Bjarne

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-10-07 15:54

Bjarne wrote:

> Hvor i skattelovgivningen er der hjemmel til at modtage disse
> penge uden beskatning?

Der må være tale om almindelig skattepligtig indkomst (betaling for
udført arbejde). Udover skattepligten hos lønmodtageren, har
arbejdsgiveren (altså PET) en indberegningspligt til SKAT og formentlig
også en pligt til at indeholde A-skat.

Fra : Bjarne

Dato : 24-10-07 12:37

Jesper Lund skrev:

> [...]
> udført arbejde). Udover skattepligten hos lønmodtageren, har
> arbejdsgiveren (altså PET) en indberegningspligt til SKAT og formentlig

- Eller B-skat?

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-10-07 22:12

Bjarne skrev den 23-10-2007 11:33:
> [...]
> billån til 30.000 kr. Ligeledes skattefrit.
>
> Hvor i skattelovgivningen er der hjemmel til at modtage disse penge uden

Hmmmmm, de omtalte penge er nok lidt svært at modtage uden beskatning.
(Brutto og netto-lønninger er meget sjældne i hele tusinder)

Måske er der tale om fradrag efter rejsereglerne
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104079&vID=201607&i=462&action=close#i104079

Fx Kost&Logi-fradraget 613 kroner pr. døgn giver for 1 måned 13803
kroner (der er et årligt bundfradrag på 5200 kroner).

Formlen er 613 * antal dage - 5200 = Fradrag

Det er dette fradrag der gør det attraktiv, at arbejde som ufaglært
udlænding i Danmark. Man får noget der meget tæt på et frikort.
(naturligvis skal kravene opfyldes)

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bjarne

Dato : 24-10-07 12:35

Carsten Riis skrev:

> [...]
>

> Det er dette fradrag der gør det attraktiv, at arbejde som ufaglært
> udlænding i Danmark. Man får noget der meget tæt på et frikort.

Men uanset om man devist kunne anvende den slags, skal det vel opgives
over for Skat og behandles efter gældende regler?

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-10-07 18:36

Bjarne skrev den 24-10-2007 13:34:

> Men uanset om man devist kunne anvende den slags, skal det vel opgives
> over for Skat og behandles efter gældende regler?

Ganske enig. Nu har jeg så ikke overværet retsmødet og kan kun gisne
om de misforståelser som journalisten har griflet i artiklen.