Programmer på hjemmesiden - hvad må man?
Fra : L. Carlsen

Dato : 21-10-07 06:05

Hej NG...
Jeg har en hjemmeside til mine elever, hvor jeg skriver årsplaner, lektier,
lægger opgaver ud mm. Jeg kunne godt tænke mig at eleverne kunne træne nogle
opgaver på siden, og så kommer det egentlige spørgsmål:
Må jeg købe et program og lægge det ud på hjemmesiden så eleverne kan bruge
det? Praktisk sådan, at eleven kan klikke på et link, og starte programmet
online.
Mvh
-LC

Fra : urlex

Dato : 21-10-07 07:36

On 21 Okt., 08:05, "L. Carlsen" <carls...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> det? Praktisk sådan, at eleven kan klikke på et link, og starte programmet

Du skal være meget varsom med hvad du lægger ud, har du spurgt din
skolechef ? Det er ham alene der skal give tilladelse. Jeg husker at
en skole i min kommune ville lægge billeder ud af eleverne på
internettet. Spørgsmålet gik helt op til direktionen, der sagde NEJ,
men at billeder af en elevgruppe måtte godt lægges ud, dog skulle
billedet være taget så eleven ikke kunne være genkendelig eller
genkendes dvs. billederne skulle være taget fra lang afstand.

Fra : L. Carlsen

Dato : 21-10-07 07:49

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

>Du skal være meget varsom med hvad du lægger ud, >har du spurgt din
>skolechef ?

Der er ingen problemer med ledelsen - de synes det er et godt initiativ.

Jeg har selvfølgelig også - på skrift - fået lov af både den enkelte elev og
dennes forældre.

-LC

Fra : per christoffersen

Dato : 21-10-07 09:35

> [...]

> billedet være taget så eleven ikke kunne være genkendelig eller
> genkendes dvs. billederne skulle være taget fra lang afstand.

Det er nu hverken skolechefen eller dirketionen, der har den holdning.
Det er Datatilsynets retningslinjer for brug af billeder på nettet.
Billeder på nettet er omfattet af Persondataloven, og derfor skal deres
retningslinjer følges (medmindre man gider tage en retssag for at prøve at
få dem ændret).

Derudover kan skolen selvfølgelig godt have en holdning.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-07 07:49

Den 21-10-07 07.05 skrev L. Carlsen følgende:

> Må jeg købe et program og lægge det ud på hjemmesiden så eleverne kan bruge
> det?

Det afhænger af to ting: Om du må for skolen, som urlex skriver, og om
du må i henhold til programmets licens.

> Praktisk sådan, at eleven kan klikke på et link, og starte programmet
> online.

Nu ved jeg ikke, hvilken slags program du tænker på. Hvis det ikke skal
afvikles i en browser, kan du få tekniske problemer, men spørgsmål herom
hører hjemme i en anden gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Bjarne

Dato : 21-10-07 09:39

L. Carlsen skrev:
> [...]
> det? Praktisk sådan, at eleven kan klikke på et link, og starte programmet

Du skal først og fremmest regne med helt generelt, at det må du ikke.
Når du lægger noget på skolens hjemmeside, er det jo på vegne af
skolevæsenet og spørgsmålet er, om skolevæsenet har lov til det.

Hvis du f.eks. selv laver en lille applikation i Visual Basic og lægger
den på hjemmesiden, er der ingen, der kommer efter dig, med mindre den
f.eks. laver ulykker på ungernes computere.

Men hvis du finder programmer andre steder og lægger dem til
distribution på jeres hjemmeside, skal du være 100 % sikker på, at du
har rettighederne til det.
At et program er gratis at downloade til privat brug, eller koster et
beløb for en enkelt bruger, betyder som regel ikke, at man har lov at
downloade det som virksomhed og videredistribuere det på egen hjemmeside.
Selvom programmer er "gratis", ligger de ofte på hjemmesider, hvor nogen
har reklameindtægter af at have dem liggende.
De vil hellere have, at du giver eleverne et link til deres hjemmeside.

Jeg ville ubetinget konsultere den ansvarlige i kommunen, også selvom
det sandsynligvis ville betyde et nej.

Hvis det er et program, som ikke downloades, men afvikles "online",
altså på serveren, så er det alligevel den IT-ansvarlige, som skal købe
og installere det.

Hvis det er et script på en hjemmeside, f.eks. javascript, der afvikles
på elevens PC, skal du blot være sikker på, at du har lov af den,som har
lavet scriptet.

Bjarne

Fra : L. Carlsen

Dato : 21-10-07 12:08

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Når du lægger noget på skolens hjemmeside, er det jo på vegne af
> skolevæsenet og spørgsmålet er, om skolevæsenet har lov til det.

Det er på min egen side jeg lægger det - det har ikke noget med skolens
computere/netværk at gøre.

> Hvis det er et program, som ikke downloades, men afvikles "online", altså
> på serveren, så er det alligevel den IT-ansvarlige, som skal købe og
> installere det.

Det er det - et program jeg køber.

Må jeg fx - hvis det var muligt - lægge "Pixeline" ud på min hjemmeside
sådan at det blev afviklet online - det er det jeg mener.

Helt konkret tænkte jeg på om jeg måtte købe nogle små matematikprogrammer -
fx. nogle der kunne genere online opgaver til ligninger og lægge dem ud på
min egen hjemmeside (hvis de kunne afvikles online) så interesserede kunne
benytte dem - mine elever/forældre.

Mvh
-LC

-LC

Fra : per christoffersen

Dato : 21-10-07 12:13

"L. Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Må jeg fx - hvis det var muligt - lægge "Pixeline" ud på min hjemmeside
> sådan at det blev afviklet online - det er det jeg mener.

Kun hvis du har en aftale med rettighedshaveren til Pixeline om det.
Generelt må man ikke videredistribuere programmer o.lign. til andre. I nogle
tilfælde vil rettighedshavren selv tilkendegive at det er tilladt at
videredistribuere, og så kan amn selvfølgelig gøre det, men ellers skal der
en aftale til.

/Per

Fra : L. Carlsen

Dato : 21-10-07 12:58

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Kun hvis du har en aftale med rettighedshaveren til Pixeline om det.
> Generelt må man ikke videredistribuere programmer o.lign. til andre.

OK - tak... øv
-LC

Fra : penta@panto.com

Dato : 21-10-07 17:37

> [...]
> ligninger og lægge dem ud på min egen hjemmeside (hvis de kunne afvikles
> online) så interesserede kunne benytte dem - mine elever/forældre.

Den almindelige CD-version af Pixeline kan du vist ikke afvikle online.
Softwaren skal være fremstillet til formålet.

/tomov

Fra : Bjarne

Dato : 22-10-07 00:13

L. Carlsen skrev:

> Det er på min egen side jeg lægger det - det har ikke noget med skolens
> computere/netværk at gøre.
Så bliver det nok en smule nemmere, hvis du holder det som privatperson.

> Det er det - et program jeg køber.
>
> Må jeg fx - hvis det var muligt - lægge "Pixeline" ud på min hjemmeside
> sådan at det blev afviklet online - det er det jeg mener.
Det lyder ret umuligt. Så skal nogen lave en version, der kan afvikles
på en server. Og du skal have lov at installere den.

> [...]
> min egen hjemmeside (hvis de kunne afvikles online) så interesserede kunne

Det lyder knap så håbløst.

Javascript er glimrende egnet til sider med opgaver og beregninger, og
det er heller ikke så svært at programmere det på en server.

Men hvis du ikke er programmør, bør du nok kigge efter de mange tusind
programmer, der er udviklet i f.eks. PHP og gratis eller mod beskedne
penge kan installeres på en hjemmeside.

Det skulle ikke undre mig, om der også findes matematikprogrammer.

Bjarne