Hvad gør man så?
Fra : t-t-one

Dato : 20-10-07 17:44

Hejsa Gruppe

Hvordan gør man noget meget kort, uden at miste esensen :)

For lidt over et år siden, købte jeg og den institution jeg arbejder
indenfor, en computer af et velkendt firma, med specielle vilkår
mht.betaling og andet.

Efter levering finder et par stykker af os ud af, at den leverede varer ikke
er den vi fik beskrevet ved præsentationen, og som står i salgspapirerne?
Vi ringer til firmaet og gør opmærksom på manglen, og som har sparet firmaet
for ca. 1500,- pr. solgt PC.

De lover at gøre noget ved det, men nu er der efterhånden gået et år, og
jeg/vi har intet hørt.
Vi ringer så igen, og de gør os opmærksom på at de har snakket om sagen og
de ved godt den er gal.
Jeg siger til dem at nu skal der snart gøres noget, efter et helt år ?

Nu har de så haft yderligere tid til det, og jeg/vi har stadigvæk ikke hørt
noget?

Er der noget man kan gøre, for det kan da vel ikke være lovligt at sælge
noget, som vi betaler for, men bare ikke får?
Og det er jo også en dejlig besparing for sådan et firma?

Hvem skal/kan man evt. kontakte, hvis der da er en sag I sådan noget ? Bare
så man gør tingene rigtig?

Med venlig hilsen
t-t-one

Fra : urlex

Dato : 21-10-07 07:27

t-t-one skrev:
> [...]
> Og det er jo også en dejlig besparing for sådan et firma?
>
> Hvem skal/kan man evt. kontakte, hvis der da er en sag I sådan noget ? Bare

I min kommune har man en IT-afdeling der står for servicering og
indkøb af PC'ere til kommunen og alle dens institutioner/personaler,
idet der skal opsættes intranet, så medarbejderen kan komme ind i
arbejdsrelaterede programmer. IT-afdelingen i kommunen ved godt at
"nogle" institutioner, selv køber ind af PC-udstyr (hvad forstand har
pædagoger på teknik) og netop disse PC'er er ikke omfattet af IT-
afdelingens servicering og kan ikke få adgang til intranettet. Det
skal nævnes at IT-afdelingen tager penge fra institutionens budget og
nogle institutioner tror at de kan spare penge ved selv at slodse med
opgaven og når det går galt, så får man ikke hjælp, idet alt kommunens
IT-udstyr er registreret og nummereret i en database. Derfor er disse
institutioner på "herrens" mark når det går galt også med de indkøb
som foretages uden om IT-afdelingen. Da institutioner ikke er omfattet
af forbrugerslovene, må de selv hyre en advokat for institutionens
eget budget.

Fra : t-t-one

Dato : 21-10-07 08:13

Hejsa

Det er i dette tilfælde Komunen der har stået for at finde tilbud?
Og har stået for kontakten mellem os og forhandler?
Dog ikke en kommunal PC, men en Privat PC

Hilsen
t-t-one

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 15:21

t-t-one wrote:

> Det er i dette tilfælde Komunen der har stået for at finde tilbud?
> Og har stået for kontakten mellem os og forhandler?
> Dog ikke en kommunal PC, men en Privat PC

Er det et privatkøb eller et erhvervskøb?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : t-t-one

Dato : 21-10-07 16:23

Hej Erik

Det er et privatkøb, men købt gennem erhverv?
Altså det er købt med skattemæssige fordele, men til privat brug?

Giver det overhovedet nogen mening :)

Hilsen
t-t-one

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 16:39

t-t-one wrote:

> Det er et privatkøb, men købt gennem erhverv?
> Altså det er købt med skattemæssige fordele, men til privat brug?
>
> Giver det overhovedet nogen mening :)

Nej, det er vist noget mudder. Hvem står på fakturaen som køber?

Fra : per christoffersen

Dato : 21-10-07 16:26

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Er det et privatkøb eller et erhvervskøb?

Næppe nogen af delene, - der er jo tilsyneladende tale om en kommunal
institution, der indkøber pc-udstyr hos en forhandler.

/Per

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 16:43

per christoffersen wrote:

> Næppe nogen af delene, - der er jo tilsyneladende tale om en kommunal
> institution, der indkøber pc-udstyr hos en forhandler.

Det virker nærmest som at købelovens bestemmelser om forbrugerkøb ikke
gælder her, eller hvad mener du?

Under alle omstændigheder er det ikke overbevisende når "køber" er mere
end et år om at gøre noget ved sagen.

Fra : per christoffersen

Dato : 21-10-07 19:10

> Det virker nærmest som at købelovens bestemmelser om forbrugerkøb ikke
> gælder her, eller hvad mener du?

Hvis det er institutionen, der står som køber, så gælder de helt klart ikke.

> Under alle omstændigheder er det ikke overbevisende når "køber" er mere
> end et år om at gøre noget ved sagen.

Der er reklameret ret tidliigt i forløbet, så den side af sagen skulle være
på plads.
I handelskøb er der ret skrappe krav til reklamation, men der er
tilsyneladende heller ikke tale om et handelskøb.

/Per

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 19:13

per christoffersen wrote:

> I handelskøb er der ret skrappe krav til reklamation, men der er
> tilsyneladende heller ikke tale om et handelskøb.

Hvad er definitionen på handelskøb (undskyld min uvidenhed).

Fra : per christoffersen

Dato : 21-10-07 19:34

> Hvad er definitionen på handelskøb (undskyld min uvidenhed).

Fra Købeloven:
"§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i
eller for deres bedrift. "

Dette er general-definitionen, som er uddybet i:

"Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at
afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning,
forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, for~lagsvirksomhed, apotek,
beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller
anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses
ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn
under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk,
befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig
adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling."

Der er vist nok en tendens til ikke at opfatte definitionerne i stk. 2 som
helt fuldgyldige, således at også andre former for 'bedrifter' kan indgå.

Det er dog ikke mit indtryk at det kan udstrækkes til offentlige
institutioner.

Handelskøb medfører disse skrappere betingelser for undersøgelse og
reklamation:
#§ 51. I handelskøb har køberen, når salgsgenstanden er leveret, eller en
aftalt udfaldsprøve er kommet ham i hænde, at foretage sådan undersøgelse,
som ordentlig forretningsbrug kræver. Skal genstanden forsendes fra et sted
til et andet, er køberen dog ikke pligtig at undersøge den, førend den på
bestemmelsesstedet er stillet således til hans rådighed, at han ifølge § 56
ville være pligtig at drage omsorg for den.

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen,
såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i
handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan
meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han
ikke senere gøre den gældende. "

/Per

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 20:04

per christoffersen wrote:

Tak for svaret.

> Der er vist nok en tendens til ikke at opfatte definitionerne i stk.
> 2 som helt fuldgyldige, således at også andre former for 'bedrifter'
> kan indgå.

Ja, det er nok svært at afgrænse præcist med baggrund i stk. 2.

> Det er dog ikke mit indtryk at det kan udstrækkes til offentlige
> institutioner.

Det er jo det springende punkt i denne sag.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-07 13:35

On Sat, 20 Oct 2007 18:44:25 +0200, "t-t-one" <tocone4@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er den vi fik beskrevet ved præsentationen, og som står i salgspapirerne?
Beskriv lige hvad det er vi sankker om.
Er den på 2,8, gHz istedet for 3,2 gHz, er manmængden 512 istedet for
1024. Er der et alm grafikkort istedet for et "TV ind/out dual port
grafikkort", mangler der en officepakke ?

> [...]
>noget, som vi betaler for, men bare ikke får?
>Og det er jo også en dejlig besparing for sådan et firma?
Den mangel der er tale om, er den væsenlig ?
Er der nogle ting i ikke kan bruge PCen til (vel at mærke ting i havde
påtænkt jer at benytte) ?

>Hvem skal/kan man evt. kontakte, hvis der da er en sag I sådan noget ? Bare
>så man gør tingene rigtig?
Man kan altid eskalerer en sag op på højeste sted, dvs man får sin
direktør/president/økonomichef/etc. til at skrive et meget bestemt
breg sitlet til leverandørens direktør/president/økonomichef/etc.
Men hvis det kun er fordi i ikke har fået noget til en værdi af 1500
kr, noget som i måske ikke engang havde til hensigt at benytte, er det
så umagen/besværet værd ?

/Hans

Fra : t-t-one

Dato : 21-10-07 16:21

Hejsa

Jeg synes da helt bestemt det er umagen værd ?
Jeg vil da ikke betale 1500 kr. til et firma for noget jeg/vi ikke får ?
Hvem vil lige det?

Men der er måske mange folk i verden der elsker at forære penge væk til
firmaer og så bare trække på skuldrene ?

t-t-one

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-07 17:18

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men der er måske mange folk i verden der elsker at forære penge væk til
> firmaer og så bare trække på skuldrene ?

Det, jeg ikke forstår er langmodigheden i det her spil. Det taler bestemt
ikke til jeres fordel.
Jeg går ud fra ta der er tale om flere pc'ere til medarbejderne. Altså
maskiner, der financieres over skattebilletten.
I det øjeblik, I har opdaget manglerne, burde I ha stillet med maskinerne og
forlangt omlevering fluks.
Jeg går ud fra at der er tale om 8-10 computere eller lign. så der er tale
om et anseeligt beløb, der er snydt for.

Jeg mener I skal skrue bissen på her og nu og forlange maskinerne opgradret
til det lovede ASAP, eller forlange det bedragne beløb retur øjeblikkeligt.
Problemet i jeres situation er, at fordi computerne er købt samlet gennem
institutionen er handlen ikke underlagt forbrugerkøbets skrappe lovgivning,
og derfor kommer I nok ikke langt med at kræve handlen hævet.

Til gengæld mener jeg, og man kan jo selv gi sig til at tjekke efter, at
situationen lever op til definitionen på bedrageri. Dermed kan man true med
en politianmeldelse, hvis ikke firmaet efterkommer kravene øjeblikkeligt.
Firmaet har haft til hensigt, at skaffe sig uberettiget vinding ved at
levere et billigere og ringere produkt end lovet og som taget betaling for.
I har lidt et tab i kraft af, den pc, I faktisk havde fået leveret, ville ha
været tilsvarende billigere, og dermed sparet jeg for en udgift.
Firmaet har haft til fortsæt at snyde jer ud fra den betragtning at I har
ringe kendskab til Pc*er og deres opbygning og næppe ville opdage, at det er
et ringere produkt.
Hensigten demonstrerer de også ved ikke at have forsøgt at afhjælpe manglen
i et år til trods for henvendelser fra jer.

Sådanne hundehoveder skal uden skånsel flåes rundt i manegen i den grad, at
de ikke ved, hvad der er op, og hvad der er ned.
De skal bare ha med grovfilen.
Så I går ned og forlanger manglerne udbedret NU!!!!! Med beskeden om, at I
vil bede politiet rejse sigtelse mod virksomheden efter straffelovens § 279
om bedrageri, hvis ikke handlen blir bragt i orden øjeblikkeligt.
Det burde få dem op af stolene.

Hvilket velkendt firma drejer det sig om, bare så vi andre er advaret?
Tør man spørge, hvad I var lovet, og hvad I rent faktisk fik?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 17:43

Frodo Nifinger wrote:

> computerne er købt samlet gennem institutionen er handlen ikke
> underlagt forbrugerkøbets skrappe lovgivning, og derfor kommer I nok
> ikke langt med at kræve handlen hævet.

Kravet til hvor hurtigt der skal reageres på en mangel, er vist også
skrappere ved ikke-forbrugerkøb, ikkesandt?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-07 18:51

> Kravet til hvor hurtigt der skal reageres på en mangel, er vist også
> skrappere ved ikke-forbrugerkøb, ikkesandt?

Det vil jeg mene, men de har jo reageret ret kort tid efter modtagelsen, så
det kan man ikke bruge som undskyldning.
Firmaet har til gengæld ignoreret dem, og igen ved 2. henvendelse.
Jeg forstår bare ikke, at de ikke forlængst har revet firmaet rundt i
manegen for længe siden.

Der er tale om mangelfuld levering. Firmaet har altså ikke opfyldt deres
forpligtelser. De har leveret et lignende men ringere produkt i håb om at
kunderne ikke vil kunne se forskel.

Derfor burde kunderne kunne komme efter dem selv længe efter selve handlen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 19:05

Frodo Nifinger wrote:

> Det vil jeg mene, men de har jo reageret ret kort tid efter
> modtagelsen, så det kan man ikke bruge som undskyldning.

Telefonisk, som jeg forstår det. Det bliver lidt svært at sandsynliggøre
mere end et år efter.

> Firmaet har til gengæld ignoreret dem, og igen ved 2. henvendelse.

Så længe henvendelserne kun foregår telefonisk, er faren vel til at
overse.

> Jeg forstår bare ikke, at de ikke forlængst har revet firmaet rundt i
> manegen for længe siden.

Præcis!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-07 19:35

On Sun, 21 Oct 2007 17:21:17 +0200, "t-t-one" <tocone4@hotmail.com>
wrote:

>Hejsa
>
>Jeg synes da helt bestemt det er umagen værd ?
Hvad vil du da opnå (Penge retur eller udbedring af manglen) ?
Og hvorfor har du/i været meget sløve til at reklamerer ?

>Jeg vil da ikke betale 1500 kr. til et firma for noget jeg/vi ikke får ?
Hvis det oprindelige tilbud var 3000 billigere end hvad andre har
solgt tilsvarende vare for har du stadig gjort en god handel.
Hvad er det da i ikke har fået ?

>Hvem vil lige det?
Fortæl nu om den mangel !!

>Men der er måske mange folk i verden der elsker at forære penge væk til
>firmaer og så bare trække på skuldrene ?

Hvad med at fortælle hvori manglen præsist består ?

/Hans