Godkendelse af lejere?
Fra : Finn og Angela

Dato : 20-10-07 14:45

Hej
Er der nogen som kender lovgivningen omkring disse spørgsmål og fortælle
hvor jeg kan
finde det skriftligt.

Bestyrelsen i vores ejendom vil have opsagt en lejer pga. støj, uro og
hundeproblemer.. så langt så godt. Men nu er der et par stykker i
bestyrelsen som vil have en generel "godkendelsesordning for lejere og
kæledyr" dvs. at
ejerforeningen skal kunne forhindre fremleje "til dem der på forhånd kunne
spottes ud som dårlige naboer" og vil kun tillade visse hunderacer i
ejendommen.
Er det lovligt?
Vedkommende påstår også " at man som ejer kun kan udleje på fremlejekontrakt
i en begrænset årrække, (2 år). Derefter skal man sælge, eller selv bebo sin
lejlighed."
Er det rigtig?
Og tilsidst når man laver vedtægter i en ejendom er det nok at det bliver
vedtaget til en generalforsamling og derefter gælder de, eller skal de
tinglyses først.

På forhånd tak.
Mvh Angela

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-10-07 15:23

Finn og Angela wrote:

> Er der nogen som kender lovgivningen omkring disse spørgsmål og
> fortælle hvor jeg kan
> finde det skriftligt.

Du skriver at der er tale om en ejerforening. I så fald må de relevante
love være ejerlejlighedsloven og lejeloven (fsva. mulighederne for at
opsige en besværlig lejer).

> Bestyrelsen i vores ejendom vil have opsagt en lejer pga. støj,
> uro og hundeproblemer.. så langt så godt.

Er du sikker på at bestyrelsen har kompetence til dette? Det skal fremgå
eksplicit af ejerforeningens vedtægter. Normalvedtægten giver *ikke*
bestyrelsen denne kompetence. Generelt skal eventuelle beføjelser
overfor lejeren udøves gennem *ejeren* af lejligheden (medmindre
vedtægterne bestemmer noget andet).

> [...]
> ejerforeningen skal kunne forhindre fremleje "til dem der på
> forhånd kunne spottes ud som dårlige naboer" og vil kun tillade

Med hensyn til husdyr kan ejerforeningen vedtage en husorden, som gælder
for alle lejligheder, herunder dem som er udlejet. Ejerforeningen kan
forbyde husdyr (eksisterende husdyr kan beholdes så længe de lever, men
må ikke "erstattes"), men det skal gælde for alle lejligheder. Der er
formentlig ikke noget i vejen for at reglerne om husdyr på objektiv vis
kan regulere bestemte hundetyper, eksempelvis en tilladelse til mindre
hunde men et forbud mod store kamphunde. Om man kan lave en case-by-case
godkendelsesordning uden objektive kriterier er nok mere tvivlsomt.
Derudover vil en typisk husorden indeholde krav om "ro" i ejendommen,
hvilken må kunne bruges mod hunde som larmer uforholdsmæssigt meget.

Et krav om godkendelse af *lejere* skal derimod fremgå af vedtægterne.
Da det må sidestilles med en indskrænkning af retten til at udleje
lejligheden, vil det antageligt kræve samtykke fra *alle* ejere, jf.
Peter Blok, Ejerlejligheder, 3. udgave, side 172.

> Vedkommende påstår også " at man som ejer kun kan udleje på
> fremlejekontrakt i en begrænset årrække, (2 år). Derefter skal
> man sælge, eller selv bebo sin lejlighed."
> Er det rigtig?

Kun hvis det fremgår af vedtægterne (på dette punkt er der en væsentlig
forskel mellem en ejerforening og en andelsboligforening). Det vil være
en relativt usædvanlig bestemmelse i en ejerforening efter min mening,
og hvis man skal nyindføre en sådan bestemmelse i vedtægterne, kræver
det enstemmighed. Måske endda samtykke fra alle panthavere, da man kan
argumentere for at deres pantesikkerhed forringes. Dvs.. glem det.

I øvrigt er det ikke fremleje, hvis en ejer udlejer sin ejerlejlighed.
Fremleje opstår hvis lejeren udlejer til en anden.

> Og tilsidst når man laver vedtægter i en ejendom er det nok at
> det bliver vedtaget til en generalforsamling og derefter gælder
> de, eller skal de tinglyses først.

Tinglysning er også en betingelse for at vedtægten gælder mellem ejerne
(inter partes), jf. ejerlejlighedslovens §7 og fortolkningen heraf i
Blok side 342-343.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-10-07 15:30

Jesper Lund wrote:

> Er du sikker på at bestyrelsen har kompetence til dette?

Ooops. Jeg læste dette som at bestyrelsen *havde* opsagt lejeren,
hvilket der ikke nødvendigvis er dækning for i OPs indlæg. Der er
naturligvis forskel på at opsige lejeren og bede ejeren gøre det.

Fra : Henrik Lunnsgaard

Dato : 21-10-07 14:25

En ejerforening kan godt lave vedtægter der medfører en godkendelsesordning
i forbindelse med evt. udlejning. De kan reelt også helt forbyde at
lejligheden udlejes ud.

Hvis en ejer af en ejerlejlighed i ejendommen ikke overholder husordenen kan
denne i yderste konsekvens smides ud - i sidste instans ved hjælp af rettens
vej. Men jeg vil mene der skal MEGET til før end dette kan gøres gældende,
heunder gentagende advarsler md angivelse af konsekvens, og så mener jeg
også der er tale om en "bagatel"-grænse.

/Henrik Lunnsgård

Godkendelsen af vedtægterne skal vedtages efter de forhold omkring
afstemning der er nævnt i de gældende vedtægter. Såfremt der ikke foreligger
nogle godkendte/vedtaget vedtægter vil minimumsvedtægterne gælde.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-10-07 15:20

Henrik Lunnsgaard wrote:

> En ejerforening kan godt lave vedtægter der medfører en
> godkendelsesordning i forbindelse med evt. udlejning. De kan
> reelt også helt forbyde at lejligheden udlejes ud.

Ifølge Blok, Ejerlejligheder, 3 udgave, side 172 kræver en
vedtægtsændring med forbud mod udlejning samtykke fra alle ejere (dvs. i
praksis umuligt).

Fra : Henrik Lunnsgaard

Dato : 21-10-07 17:26

OKI - jeg havde ikke kendskab til den litteratur. Der kan sagtens være skabt
en praksis - men der er ikke skrevet noget i ejerlejlighedsloven.

Men tak for info - det vil jeg have in mente......

/Henrik Lunnsgård