Defekt vare, diagnosticering og reparation
Fra : Johan

Dato : 19-10-07 17:18

Hej gruppe.

Håber ikke I er for trætte af folks tovtrækkerier med mobilselskaber. I så
fald spring dette indlæg over.

Jeg har købt en mobiltelefon over nettet af CBB. CBB's samarbejdspartner er
Sonofon, hos hvem man skulle henvende sig, hvis der var problemer med
telefonen.
Det var der. Lige fra jeg havde opladt den kunne jeg se, at der var noget
galt. Displayet virkede ikke, så det var meget svært at afgøre hvad der var
galt. Jeg fornemmede dog, at det var mere end et dårligt dispay, hvilket jeg
forklarede i sonofon-butikken.
Jeg fik den repareret 1. gang, hvor det dog kun var displaylyset, som blev
lavet. Med et funktionelt display kunne man nu se, at der lod til at være
alvorlige elektroniske fejl, som gjorde telefonen praktiskt talt ubrugelig.
Reparationsbeskrivelsen var:" Reparation af mekanisk fejl" Jeg indleverede
telefonen igen til reparation (fik dog denne gang i det mindste en (ret
ussel) lånetelefon med hjem).
Idag kom den så hjem 2. gang med beskeden at printpladen var bøjet fordi
telefonen havde lidt overlast, og at de derfor ikke ville reparere den.
Jeg forsøgte at holde min vrede tilbage, mens jeg forklarede ekspedienten,
at det var uacceptabelt, at den ikke var blevet repareret, når den nu havde
været i stykker fra starten, hvilket han havde en vis forståelse for.
Jeg sagde, at jeg ønskede at lade handlen gå tilbage eller få en ny telefon.
Ekspedienten afviste, og sagde, at den måtte sendes til teknikkerne igen,
for at de skulle kigge på den igen. Jeg forsøgte med mit begrænsede kendskab
til købeloven at overbevise ham om, at dette ikke var en acceptabel løsning,
men han lod sig ikke overbevise.
Så jeg så ikke anden mulighed end at lade telefonen sende til teknikkerne
for 3. gang, og så håbe, at jeg kan komme til at få en ny telefon, som ikke
har lidt overlast, fået bøjet printpladen, eller på anden måde er i mindre
end 'ny' stand.

Måske stiller jeg ikke de rette spørgsmål, men mine spørgsmål er:
1: Havde ekspedienten lov til at afvise mit krav om at lade handlen gå
tilbage (eller bytte med en ny) efter 2 fejlslagne teknikkertilsyn af samme
fejl?

2: Hvis nej, kan jeg så gå ned i butikken imorgen og gøre mine krav
gældende?

3: Hvis ja, hvordan forholder jeg mig så hvis jeg får stukket min defekte
telefon i hænderne igen?

Jeg lovede at hvis der var det mindste forkert, ville jeg tage mig en snak
med min interesserede ven, som er journalist og skriver for EB. Hvem ved, på
en sløv nyhedsdag kan sådan en sædvanelig historie måske nå i avisen, og jeg
kan føle lidt skadefro ovenpå de mange uger jeg har måttet undvære min
telefon.
Men jeg vil hellere bare have, hvad jeg synes jeg har krav på: En
tilsvarende ny telefon, som virker.

Mvh Johan

Fra : Christian F

Dato : 19-10-07 19:49

"Johan" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> [...]
> 1: Havde ekspedienten lov til at afvise mit krav om at lade handlen gå
> tilbage (eller bytte med en ny) efter 2 fejlslagne teknikkertilsyn af

Ja, hvis teknikeren har fundet ud af at telefonen har lidt "fysisk overlast"

> 2: Hvis nej, kan jeg så gå ned i butikken imorgen og gøre mine krav
> gældende?

I så fald må du jo gøre krav overfor sælger = CBB
Sonofon sender jo blot telefonen videre til et autoriseret værksted.

> 3: Hvis ja, hvordan forholder jeg mig så hvis jeg får stukket min defekte
> telefon i hænderne igen?

Så kan du prøve at klage til forbrugerstyrrelsen.
Du kan også prøve at indlevere telefonen et andet sted og få en "second
opinion"
Forhandleren får dog intet ud af at afvise din reklamation - tvætimod.
Værksteder tjener jo penge på at reperere ting og sende regningen videre til
producenten.
Dette kan de selvfølgelig ikke hvis kunden selv har "ødelagt" produktet.

> [...]
> og jeg kan føle lidt skadefro ovenpå de mange uger jeg har måttet undvære

Lad nu være med det - det er jo dybt latterligt.
Hvorfor skal forhandleren hænges ud for at din telefon på mystisk vis er
blevet bøjet indvendigt ?

Fra : N_B_DK

Dato : 19-10-07 23:13

"Christian F" <mail@slettesfals.dk> wrote in message

> I så fald må du jo gøre krav overfor sælger = CBB
> Sonofon sender jo blot telefonen videre til et autoriseret værksted.

Sonofon har egne værksteder.

> Værksteder tjener jo penge på at reperere ting og sende regningen
> videre til producenten.
> Dette kan de selvfølgelig ikke hvis kunden selv har "ødelagt"
> produktet.

Korrekt, men det forstår kunderne ikke.

> Lad nu være med det - det er jo dybt latterligt.

Enig.

> Hvorfor skal forhandleren hænges ud for at din telefon på mystisk vis
> er blevet bøjet indvendigt ?

Fordi de så måske kan blive presset til at give kunden en ny ? (det er
ihvertfald den tanke der ligger bag) (og ja jeg har oplevet det hundredevis
af gange)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Carsten

Dato : 19-10-07 23:50

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Christian F" <mail@slettesfals.dk> wrote in message

> Sonofon har egne værksteder.

Sonofon har eget autoriseret værksted, derfor er det stadig CBB han har
handlet med!
Sonofon laver også garanti reprationer for TDC kunder, hvis de har bonnen
med, regningen bliver jo sendt videre til producentet og ikke TDC.

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-07 00:05

"Carsten" <no@mail.thanks> wrote in message

> Sonofon laver også garanti reprationer for TDC kunder, hvis de har
> bonnen med, regningen bliver jo sendt videre til producentet og ikke
> TDC.

korrekt i langt de fleste tilfælde (der er nemlig tilfælde hvor producent
ikke dækker, men det har ikke noget med sagen at gøre)

Fra : Johan

Dato : 20-10-07 10:23

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message
> "Christian F" <mail@slettesfals.dk> wrote in message
*snip*

> Fordi de så måske kan blive presset til at give kunden en ny ? (det er
> ihvertfald den tanke der ligger bag) (og ja jeg har oplevet det
> hundredevis af gange)

Tanken, som ligger bag (i mit tilfælde), er at hvis de prøver på at svindle
mig (hvilket var min opfattelse), så ville de få ballade. Hvis de handler
korrekt og efter reglerne har de jo intet at frygte, så er der ingen
historie. Så hvis jeg skal skydes i skoene, at jeg forsøger at presse dem,
så er det at presse dem til at handle korrekt.

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-07 14:49

"Johan" <spam@spam.spam> wrote in message

> Tanken, som ligger bag (i mit tilfælde), er at hvis de prøver på at
> svindle mig (hvilket var min opfattelse), så ville de få ballade.

Ballade pga hvad ?

> Hvis de handler korrekt og efter reglerne har de jo intet at frygte,
> så er der ingen historie.

Aviser ser på om der er en historie, om den holder vand betyder knap så
meget.

> Så hvis jeg skal skydes i skoene, at jeg
> forsøger at presse dem, så er det at presse dem til at handle korrekt.

Det gør de skam allerede.

Fra : Johan

Dato : 20-10-07 10:18

"Christian F" <mail@slettesfals.dk> wrote in message

> "Johan" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Ja, hvis teknikeren har fundet ud af at telefonen har lidt "fysisk
> overlast"

Det kan de nok desværre ikke afgøre om er sket inden jeg modtog telefonen
eller efter. Men jeg forstår, at min sag så er med CBB.

> I så fald må du jo gøre krav overfor sælger = CBB
> Sonofon sender jo blot telefonen videre til et autoriseret værksted.

Ok.

> Så kan du prøve at klage til forbrugerstyrrelsen.

Jeg troede det skulle være så let da jeg bestilte telefonen. Øv.

> [...]
> til producenten.
> Dette kan de selvfølgelig ikke hvis kunden selv har "ødelagt" produktet.

Hvilket ikke er tilfældet, og hvilket går mig på, da jeg fornemmer, at det
er det teknikkerne prøver at tøre det af på.

> Lad nu være med det - det er jo dybt latterligt.
> Hvorfor skal forhandleren hænges ud for at din telefon på mystisk vis er
> blevet bøjet indvendigt ?

Suk, du har ret. Jeg var ret så frustreret og vred da jeg skrev. Men
omvendt, hvis jeg må finde mig i, at jeg skal betale 1.400 kr. for en
telefon, som jeg aldrig har oplevet virke korrekt, så sætter jeg mig ikke
bare ned og finder mig i det. Men du har ret i, at det nok ikke er
sonofonforhandleren, som er 'skurken'.
Tak for svaret.