Fælles udgifter ved tvist?
Fra : Fut

Dato : 19-10-07 11:15

Jeg har en tvist med min ex. Om vores lejlighed som hun mener KUN er hendes
da hun står alene på kontrakten. Men da vi har boet sammen i over 10 år,
mener jeg også jeg har ret til lejligheden, så det venter vi på at komme i
retten med.

Jeg bor i lejligheden med vores fælles barn, og hendes barn fra tidligere
ægteskab og har gjort det i knap et ½ år nu, og min ex. Bor hos sine nye
fyr.

Problemet er nu at hun ikke har betalt husleje og vores andre regninger som
hele tiden har kørt over hendes konto. Grunden til at hun stoppede var at
jeg ikke havde overført min del af udgifterne, som jeg syntes var urimelig,
og gerne ville have lavet om. Jeg havde bedt hende om at vi gik budgettet
sammen, men det har hun ikke været interesseret i.

Jeg mener vi skal deles om alle fælles udgifter så længe sagen står på, og
hun har adresse her. Hun mener ikke hun skal betale til licens, El, vask,
tlf og bolignet, når hun ikke bor her. Er jeg urimelig når jeg kræver det?
Jeg har ikke bedt hende om at flytte, og hendes barn bor her trods alt også.

Jeg har sagt hun skal betale halvdelen af alle vores fællesudgifter +½kost
til vores fælles barn og fuld kost til hendes eget barn.

Er det helt forkert?

Fut

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-07 15:14

"Fut" <futfutxx@xxfut.dkl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10 år, mener jeg også jeg har ret til lejligheden, så det venter vi på at

§ 77 a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver
samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte
lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig. Kan parterne
ikke blive enige om en aftale, jf. 1. pkt., kan der, når særlige grunde,
herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige børn, taler derfor, ved
dom træffes bestemmelse om, hvem af parterne der skal have ret til at
fortsætte lejeforholdet.

> Problemet er nu at hun ikke har betalt husleje og vores andre regninger
> som hele tiden har kørt over hendes konto.

Sørg for at huslejen bliver betalt, eller kan udlejer ophæve lejemålet uden
større sværdslag.

> Grunden til at hun stoppede var at jeg ikke havde overført min del af
> udgifterne, som jeg syntes var urimelig,

Så må du overføre den del du synes er rimelig, og begrunde hvorfor resten
udebliver.
Du kan ikke bare helt undlade at betale.

> [...]
> tlf og bolignet, når hun ikke bor her. Er jeg urimelig når jeg kræver det?

Der er ikke meget jura i det. Du har formentlig ikke krav på betaling for
noget hun ikke bruger.

> Jeg har ikke bedt hende om at flytte

Irrelevant.

> og hendes barn bor her trods alt også.

Du har krav på bidrag til livets ophold for jeres fælles børn.
Hendes barn kan du bede hende afhente.

> Jeg har sagt hun skal betale halvdelen af alle vores fællesudgifter +½kost
> til vores fælles barn og fuld kost til hendes eget barn.
> Er det helt forkert?

Du har som sagt krav på børnebidrag:
Det samlede bidrag er således på 12.756 kr. om året pr. barn - det svarer
til 1.063 kr. om måneden.
Alt efter forælderens bruttoindtægt og antallet af børn, man skal forsørge,
kan der lægges et yderligere tillæg til bidraget.
(fra http://borger.dk/forside/familie-og-boern/oekonomi/boernebidrag)

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Fut

Dato : 22-10-07 09:39

Takker for svaret...
> Sørg for at huslejen bliver betalt, eller kan udlejer ophæve lejemålet
> uden større sværdslag.

Hun har nu sagt at hun betaler huslejen, men alle andre regninger skal jeg
stå for.

> Så må du overføre den del du synes er rimelig, og begrunde hvorfor resten
> udebliver.
> Du kan ikke bare helt undlade at betale.

Jeg har tigget og bedt hende om at vi finde en rimelig ordning fra dag 1,
men hun er umulig at snakke med. Jeg blev nød til at stoppe med at betale,
da jeg blev nød til at købe noget vinter tøj/sko til børnene, og moderen har
børnecheck+bidrag som hun beholder.

> Der er ikke meget jura i det. Du har formentlig ikke krav på betaling for
> noget hun ikke bruger.

> Irrelevant.

ok, men hun skal vel dække sin del til børnene så?

> Du har krav på bidrag til livets ophold for jeres fælles børn.
> Hendes barn kan du bede hende afhente.

Hendes barn vil ikke bo med sin mor, men vil bo hos mig og sin bror.
Ved godt det bliver svært, men vil kæmpe for det.

> [...]
> Alt efter forælderens bruttoindtægt og antallet af børn, man skal
> forsørge, kan der lægges et yderligere tillæg til bidraget.

Hvad dækker de 1063,-? Er det både til kost, el, licens osv.??

Det regne stykke som jeg har forslået hende ser sådan ud.
Hun skal betale ½ husleje, børnepenge på 1063.- til vores fælles barn, 2 *
børnepenge til sit eget barn = 2126,- (hun modtager jo børnepenge fra
barnets far)+ hun skal lægge børne checken her. Ved godt jeg ikke har krav
på børne penge+ børnecheck til hende barn, men det må da være rimeligt hun
betaler det?
Så betaler hun heller ikke for el, licens osv...

Er det ikke rimeligt?

// Fut

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-07 17:53

> Jeg blev nød til at stoppe med at betale, da jeg blev nød til at købe
> noget vinter tøj/sko til børnene, og moderen har børnecheck+bidrag som hun
> beholder.

Så må du skrive til hende hvad de penge du har tilbageholdt dækker.

> ok, men hun skal vel dække sin del til børnene så?

Ja, hun skal betale børnebidrag, såfremt du har den fulde forsørgelse.

> Hendes barn vil ikke bo med sin mor, men vil bo hos mig og sin bror.
> Ved godt det bliver svært, men vil kæmpe for det.

For hvad? Forældreretten til et barn der ikke er dit?

> Hvad dækker de 1063,-? Er det både til kost, el, licens osv.??

Ja

> Hun skal betale ½ husleje, børnepenge på 1063.- til vores fælles barn, 2
> * børnepenge til sit eget barn = 2126,- (hun modtager jo børnepenge fra
> barnets far)+ hun skal lægge børne checken her.

Hvis du er forsørger så tilfalder børnechecken dig.
Om du kan blive forsørger for hendes barn ved jeg ikke.
Husleje må du selv klare.

Fra : Fut

Dato : 23-10-07 08:39

> Så må du skrive til hende hvad de penge du har tilbageholdt dækker.

Det har jeg fortalt hende..

> Ja, hun skal betale børnebidrag, såfremt du har den fulde forsørgelse.

> For hvad? Forældreretten til et barn der ikke er dit?

Hun er 15, og jeg har været far for hende i 13 år. Jeg ved ikke hvad
mulighederne
er for hun kan blive? Men hun kan ikke med sin mor, og hvis hun ikke kan
blive her, vil hun på en ungdomspension, det vil jeg helst undgå.

> Hvis du er forsørger så tilfalder børnechecken dig.
> Om du kan blive forsørger for hendes barn ved jeg ikke.
> Husleje må du selv klare.

Jeg kan ikke se hvordan hun kan slippe for sin del af husleje?
Hun står på adressen, og alle hendes ting står her endnu.

Mvh Fut