Trådløst Logitech tastatur
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-11-07 16:51

Da jeg havde installeret nyt system på min nye MacBook Pro, fik jeg den
overraskelse, at computeren uden videre genkendte mit trådløse Logitech
tastatur og mus (ikke Bluetooth).

Men der var noget nyt:

For første gang virker tasten med < og > rigtigt,

Æbletast og alt-optiontaster er byttet om.

Jeg kan ikke se noget sted i systemindstillinger, at computeren kender
dette tastatur. Det virker bare. Jeg går ud fra, at emnet Tastatur
handler om det indbyggede tastatur.

Logitech tastaturet er udformet til at kunne bruges på begge platforme.
Men man er åbenbart nødsaget til at hente softwaren for at få det til at
fungere tilfredsstillende.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-07 21:06

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
>
> Men der var noget nyt:
>
> For første gang virker tasten med < og > rigtigt,
>
> Æbletast og alt-optiontaster er byttet om.

Hm, kører du Leopard eller tiger på din MBP?

Det er lidt 'sjovt', du uden videre kan få det til at virke. - Da jeg
fik min MacPro, var jeg ude for at købe et tastatur, der minder lidt
omde gamle ISO extended i hældningsvinkel, anslag osv.. Jeg prøvede 3
forskellige Logitech. Ingen af dem ville virke korrekt, - hverken med
eller uden Logitech ControlCenter installeret.

Det endte med, at jeg ved et tilfælde kom ind i Fona her på Strøget i
århus og spurgte, om de evt. havde noget, der ville virke. Ekspedienten
sagde ligeud, at det anede han ikke, men jeg kunne da prøve det nye
Microsoft Comfort Curve - et semi-ergonomisk tastatur. (Jeg kunne komme
tilbage med det, hvis det ikke virkerde).

Jeg satte tastaturet til, uden først at lukke MacPro'en ned, og
minsandten om ikke det virkede out of the box med én undtagelse, som end
ikke MS kontrolpanelet kan rette op på. - Der er byttet rundt på $§ og
<> tasterne. - Det samme gælder for øvrigt også for MacAllys dedikerede
Apple tastaturer - underligt fænomen...

Da jeg så installerede MS Intellipoint softwaren, kunne jeg pludselig
også bruge samtlige multimedietaster på ComfortCurve tastaturet. -
Joypad, directLaunch.... Og minsandten om ikke også COM, ALT og CRTL
også sidder rigtig.

> Jeg kan ikke se noget sted i systemindstillinger, at computeren kender
> dette tastatur. Det virker bare. Jeg går ud fra, at emnet Tastatur
> handler om det indbyggede tastatur.

Kontrolpanen 'Tastatur' virker også på andre end Apples tastaturer.

> Logitech tastaturet er udformet til at kunne bruges på begge platforme.
> Men man er åbenbart nødsaget til at hente softwaren for at få det til at
> fungere tilfredsstillende.

Har du hentet og installeret seneste ver. af LCC 2.3.1? - Der er dog
stadig et enkelt aber-dabei ved den. Application Enhancer (APE) virker
endnu ikke på Leopard, og før Unsanity får den til at virke, vil man
heller ikke kunne bruge hjælpeprogrammet LCC Daemon. Men iflg. en mail,
jeg har fået fra Unsanity, skulle de meget snart være klar med en
Leopard version.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-11-07 21:55

> [...]
> heller ikke kunne bruge hjælpeprogrammet LCC Daemon. Men iflg. en mail,
> jeg har fået fra Unsanity, skulle de meget snart være klar med en

Nej, pointen er, at jeg ikke har hentet nogensoftware for at få det tll
at virke.
Nu har jeg så lige set fjernsyn et par timer, hvor computeren har været
i dvale. Og nu er forbindelsen død. Den virker formodentlig ved
genstart.
Da jeg købt en ekstern 20" skærm til MBP-en, er det ikke særlig smart at
skulle med dens skærm slået op for at skrive på tastaturet, selvom
anslaget er væsentligt mere lækkert end på PB G4. Og jeg kan altså ikke
fordrage at bruge pegepladen.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-11-07 22:38

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> skulle med dens skærm slået op for at skrive på tastaturet, selvom
> anslaget er væsentligt mere lækkert end på PB G4. Og jeg kan altså ikke

Nu har jeg installeret Logitech Control Center. Alt fungerer perfekt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-11-07 22:53

> [...]
>
> Logitech tastaturet er udformet til at kunne bruges på begge platforme.
> Men man er åbenbart nødsaget til at hente softwaren for at få det til at

Brug dog Apples kontrolpanel. Du kan remappe alt, cmd, ctrl, shift og
caps lock derfra. Dernæst kan det analyserer dit tredieparts
tastaturlayout. Kør den nedenstående agent og følg instrukserne:

/System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-07 17:47

> [...]
> tastaturlayout. Kør den nedenstående agent og følg instrukserne:
>
> /System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

Forklar venligst "Kør agent". - Jeg kan ikke finde noget, der hedder
"CoreServices".

I Systemindstillinger > Tastatur kommer det eksterne tastatur ikke frem
som indstillingsmulighed.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 05:05

> Forklar venligst "Kør agent". - Jeg kan ikke finde noget, der hedder
> "CoreServices".

Så har du ikke kigget ordenlig efter. Prøv igen

> I Systemindstillinger > Tastatur kommer det eksterne tastatur ikke frem
> som indstillingsmulighed.

Jo det gør. Kontrolpanelet er generisk.