Opdateringsfrekvens på fladskærm
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 00:05

Hvilken opdateringsfrekvens er bedst til fladskærme? Da vi havde de
gamle CRT-skærme, talte man jo meget om opdateringsfrekvens. Man skulle
vist helst op på 85 Hz, for at skærmen ikke flimrede, og gerne højere.
Så kom fladskærmene, og man sagde så, at nu var frekvensen ligegyldig,
for de flimrede ikke.
Det forekommer mig, at jeg engang lærte, at man bare skulle
sætte en fladskærm til 60 Hz. Hvis jeg gør det på min LG 1915S, som kun
har VGA tilslutning, så står bogstaverne ikke pænt. Sætter jeg den til
75 Hz, står de meget skarpere og med tyndere streger. Min søns Samsung
19" bredformat, som har DVI-tilslutning skal derimod helst stå til 60
Hz. Efter hukommelsen kan man slet ikke vælge 75 Hz, men der er flere
frekvenser tæt på 60 Hz.
Er det sådan, at med VGA skal man vælge 75 Hz, og med DVI skal
man vælge 60 Hz?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Jensen

Dato : 16-11-07 00:32

Henrik Münster skrev:
<KLIP>
> Er det sådan, at med VGA skal man vælge 75 Hz, og med DVI skal
> man vælge 60 Hz?

Hej Henrik.

Det afhænger meget af skærmen hvad der er bedst. Det kan være at
elektronikken i skærmen er optimeret til en bestemt refresh rate. Det
står som oftest beskrevet i manualen til skærmen.

Rådet er, at prøve dem alle, og lade den stå dér hvor billedet er skarpest.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-07 01:41

Henrik Münster wrote:
> [...]
> vist helst op på 85 Hz, for at skærmen ikke flimrede, og gerne højere.
> Så kom fladskærmene, og man sagde så, at nu var frekvensen ligegyldig,

75hz er god til lavere opl. som fx. 1024x768, men skal man op på fx.
1280x1024 eller 1600x1200, bør man sætte den til mindst 85hz - gerne 100hz.

> [...]
> frekvenser tæt på 60 Hz.
> Er det sådan, at med VGA skal man vælge 75 Hz, og med DVI skal

Hm, jeg kører med 75hz på begge mine skærme - en 24" Acer AL2416Ws og en
19" HP LT1940T - uanset, om jeg bruger VGA eller DVI.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-11-07 09:57

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Så kom fladskærmene, og man sagde så, at nu var frekvensen ligegyldig,
> for de flimrede ikke.

CRT'ere genoptegner jo faktisk skærmen de der X gange i sekundet og
det er øjets snydefrekvens man skal over. LCD'ere har - så vidt jeg
har forstået - lagret skærmbilledet i hukommelsen og ændrer så
LCD-krystallerne ud fra det efter behag. Opdateringsfrekvensen er
derfor lige meget.

> Er det sådan, at med VGA skal man vælge 75 Hz, og med DVI skal
> man vælge 60 Hz?

Næh, kan du ikke bare selv lade operativsystemet spørge skærmen og
vælge en af de frekvenser skærmen selv synes er rare?

Du skal også lige vide at jo højere frekvens jo bedre grafikkort skal
der sidde i maskinen til analoge signaler for at kunne skifte til den
næste pixel hurtigt nok til ikke at udtvære kontrasten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten

Dato : 16-11-07 13:58

""Henrik Münster"" <news@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> vist helst op på 85 Hz, for at skærmen ikke flimrede, og gerne højere.
> Så kom fladskærmene, og man sagde så, at nu var frekvensen ligegyldig,

Hel korrekt. Dog, bruger du analogt kabel og ved højere opløsninger kan det
være ne fordel at gå ned i frekvens (60 Hz) da signalerne "svømmer lidt" og
en kold computer/skærm skal synkroniseres lidt forskellig fra en varm. Alt
samen fordi analoge signaler er - ja, analoge og derfor meget påvirkelige
overfor temperaturen (eller rettere, afsende/modtage elektronikken er
følsom).
Med DVI har man selvsagt ikke de problemer, da signalet er digitalt og hver
en pixel i billedet kan derfor mappes helt præcist, blot signalet kan læses.

> [...]
> frekvenser tæt på 60 Hz.
> Er det sådan, at med VGA skal man vælge 75 Hz, og med DVI skal

Du skal give skærmen et billede med en helt masse tynde lodrette streger,
enten laver du et billede eller også finder du en passende hjemmeside,
f.eks. visse steder på www.berlingske.dk.
Når du har scrollet ned til et passende sted siger du til skærmen at den
skal auto-adjuste (kig i manualen). Den finder nu selv ud af at sætte
streger (og dermed alt det andet på billedet) så de står tyndt og fint.
Mit bud er når det lykkedes vil 60 Hz stå bedre end 75, da hver pixel så får
mere tid i signalet (igen fordi signalet er analogt). Gentag når computer og
skærm har været tændt en times tid el. mere. Næste gang du tænder den fra
kold kan det være den de første par minutter ikke står helt som da du
slukkede den. Det er helt normalt og mere udtalt jo mere slidt
skærm/computer er. Men forholdvis hurtig vil det dog stå fint.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 16-11-07 14:09

Det skal siges at man ikke havde de problemer med de gamle billedrør, da et
billedrør ikke har en fast opløsning (her er begrænsningen elektronikken) og
billedet blev "kastet" op på en fin gittermaske. Fladskærme derimod har
faste pixels og får skærmen et signal som passer til dens max-opløsning skal
der jo være god overensstemmelse mellem dem. En streg, der således står og
svæver midt mellem to pixels vil derfor virke bred og grå.

Mvh
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 22:12

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> [...]

Nu har jeg prøvet at lade den selvjustere, og nu kan jeg næsten ikke se
forskel mellem de to frekvenser. Det var heller ikke bare min egen
computer, jeg tænkte på. Det er mere min generelle erfaring også med
Windows-computere f.eks. henne på mit arbejde. Nogle står virkelig helt
elendigt, indtil man har rodet lidt med den. Skriften kan være frygtelig
grim med varierende bredde på linierne etc.

> [...]
> der jo være god overensstemmelse mellem dem. En streg, der således står og
> svæver midt mellem to pixels vil derfor virke bred og grå.

Det er utroligt svært at forklare sygeplejersker og sekretærer. De vil
nogle gange gerne have, at bogstaverne er dejligt store. Når man så
påpeger, at linierne i bogstaverne er udtværede, mener de, at det
nærmest gør dem nemmere at læse, at de er ekstra brede. Ofte er der også
valgt en opløsning, så forholdet mellem højde og bredde er forkert. Det
kan de heller ikke se noget galt i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Dan

Dato : 16-11-07 14:04

""Henrik Münster"" <news@muenster.dk> wrote in message
> Hvilken opdateringsfrekvens er bedst til fladskærme?

Det kan du læse noget om på Flatpanels.dk
http://kortlink.dk/flatpanels/4euk

/ Dan