Transparens i menu-linien
Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-07 21:28

Vi har tidligere diskuteret transparens i menulinien i Mac OS X 10.5.
Det er noget, der er blevet kritiseret meget, da menulinien bliver svær
at læse med nogle skærmbaggrunde. Jeg kan huske, at ERS nævnte, at den
ikke var transparent, mens vi andre påstod, at det er den. Man skal bare
se ordentligt efter.
Her til aften har jeg opdateret vores computere til Mac OS X
10.5.1. Jeg kom til at se på vores søns Mac mini G4 1,25 GHz. På den er
menulinien faktisk ikke transparent. Jeg har prøvet alle mulige
baggrunde, og jeg kan ikke se noget gennem menulinien. På min MacBook er
menulinien derimod tydeligt transparent. Alle vores computere er
opgraderet til Leopard med "clean install", og herefter er data ført
tilbage via et eksternt FireWire-drev. Mig bekendt har vi ikke
installeret noget, der kan ændre menulinien. Jeg plejer at være
tilbageholdende med at installere den slags hacks.
Kan det tænkes, at menuliniens transparens afhænger af
grafikkortet eller noget andet teknisk, så det ikke er alle Mac (med
Leopard), der har transparent menulinie?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-11-07 22:59

> Kan det tænkes, at menuliniens transparens afhænger af
> grafikkortet eller noget andet teknisk, så det ikke er alle Mac (med
> Leopard), der har transparent menulinie?

Ja, det har også været nævnt på Daring Fireball.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-07 22:15

> [...]
> grafikkortet eller noget andet teknisk, så det ikke er alle Mac (med
> Leopard), der har transparent menulinie?

Det er muligt at den ikke er transperant på grafikort der ikke
understøtter Coreimage hardware acceleration.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 00:05

> Det er muligt at den ikke er transperant på grafikort der ikke
> understøtter Coreimage hardware acceleration.

Mens jeg ventede på jeres svar, støvede jeg gennem Apples
diskussionforum. Der er faktisk en artikel om det. Grafikkortet skal
understøtte Core Image, men enkelte grafikkort, der gør det, mangler
nogle OpenGL funktioner, så de alligevel ikke kan vise den transparente
menubar. Det er således kun nyere og kraftigere grafikkort, der
understøtter den transparente menubar. Sjovt nok gør min MacBook Core 2
Duo det, selv om mange kritiserede dens grafiske evner.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306894>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 15-11-07 23:49

On Thu, 15 Nov 2007 21:27:46 +0100, "Henrik Münster" <news@muenster.dk>
wrote:

> [...]
> grafikkortet eller noget andet teknisk, så det ikke er alle Mac (med
> Leopard), der har transparent menulinie?
Transparent kan ændres frem og tilbage med dette:
http://riotgames.se/riotgames-se/tigerdock.html

Der er også:
http://homepage.mac.com/mdsw/md%20softworks.html

Og:
http://innermindmedia.com/dock_doctor_widget.html

Yderligere ændringsmulighed fra små lys til trekanter:
http://www.markallan.co.uk/software.php?page=DD

Så kan du lege

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 00:08

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Og:
> http://innermindmedia.com/dock_doctor_widget.html
>
> Yderligere ændringsmulighed fra små lys til trekanter:

Tak for linkene, men fænomenet går jo mere på, at nogle grafikkort ikke
er i stand til at vise menubaren transparent. Så kan man nok ikke slå
det til, selv ikke med ovennævnte programmer. Er man derimod generet af
en transparent menubar, så kan de være gode.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-07 01:05

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> at læse med nogle skærmbaggrunde. Jeg kan huske, at ERS nævnte, at den
> ikke var transparent, mens vi andre påstod, at det er den. Man skal bare

Det er ikke bare mig, der siger det om mine maskiner. - Jeg har faktisk
bedt et par stykker om at kigge godt efter. - Ingen af dem kunne
heller se nogen former for transparens i menulinien...

> [...]
> menulinien derimod tydeligt transparent. Alle vores computere er
> opgraderet til Leopard med "clean install", og herefter er data ført

Jeg har både installeret clean og oveni bestående 10.4.10 system på i
alt 5 diske på 3 maskiner - stadig ingen transparens...

> Mig bekendt har vi ikke
> installeret noget, der kan ændre menulinien. Jeg plejer at være
> tilbageholdende med at installere den slags hacks.

Hm, - jeg har såmænd heller ikke så meget af den slags, men pt. er der
heller ikke ret meget af det rigtig brugbare haxies til 10.4.x, der kan
bruges på Leopard.

> Kan det tænkes, at menuliniens transparens afhænger af
> grafikkortet eller noget andet teknisk, så det ikke er alle Mac
> (med Leopard), der har transparent menulinie?

Hm, det tror jeg nu ikke... Mine maskiner har som følger:
Quicksilver Dual 1ghz = NVidia GForce 2MX/32mb
QuickSilver Dual 1,8ghz ATI Radeon 9000Pro/64mb
MacPro Quad 2,66ghz = NVidia GForce 7300GT/256mb
- så du kan se, det både er noget halvgammelt og noget helt nyt.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 22:12

> Det er ikke bare mig, der siger det om mine maskiner. - Jeg har faktisk
> bedt et par stykker om at kigge godt efter. - Ingen af dem kunne
> heller se nogen former for transparens i menulinien...

Hej Erik

Har du set mit andet indlæg. Jeg fandt ud af, at det faktisk har været
diskuteret en del. Transparensen kræver Core Image, men Apple har nu
offentliggjort, at ikke alle grafikkort, der understøtter Core Image kan
vise transparens. Jeg er ikke ligefrem ekspert i grafikkort, da jeg kun
bruger bærbare computere, så jeg ved ikke, om dine computere er
omfattet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-07 00:08

Henrik Münster wrote:

> [...]
> vise transparens. Jeg er ikke ligefrem ekspert i grafikkort, da jeg kun
> bruger bærbare computere, så jeg ved ikke, om dine computere er

Jo, jeg så den senere....

Hm, jeg mener, mit ATI Radeon 9000Pro gør, og GForce 7300GT gør
ihvertfald, men jeg tvivler på, at en GForce 2MX gør....

Til gengæld er jeg godt tilfreds med, at jeg ikke har transparente
menulinier. - Den nye dock er slem nok, og jeg må da også indrømme, at
jeg glæder mig til, at Unsanity bliver færdige med nye versioner af både
APE, ClearDock og ikke mindst ShapeShifter. - de skrev 1-2 uger til mig,
så jeg håber på en gang i løbet af næste uge...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-11-07 11:52

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jo, jeg så den senere....
>
> Hm, jeg mener, mit ATI Radeon 9000Pro gør, og GForce 7300GT gør
> ihvertfald, men jeg tvivler på, at en GForce 2MX gør....

R9000 understøtter ikke hardware acceleration af coreimage.