Pivot funktion på Mac?
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-07 19:41

En tankeeksperiment:

Jeg anskaffer mig en 24" skærm med pivot funktion (som sættes til min
MacBook). Når jeg drejer skærmen, opdager OS X så selv at skærmen er
drejet, eller skal det speciel software til eller hvordan funker det i
praksis?

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-07 19:51

Thomas Schreiber skrev:

> [...]
> MacBook). Når jeg drejer skærmen, opdager OS X så selv at skærmen er
> drejet, eller skal det speciel software til eller hvordan funker det i

Det har været indbygget i OS X siden 10.4 udkom, man skal dog selv gå
ind og vælge det aktivt (så vidt jeg ved).

Trods det, at det har eksisteret siden 10.4 udkom, skrev TUAW først om
det her forleden, hvor der også er et skærmbillede af funktionen: <URL:
http://www.tuaw.com/2007/11/05/mac-101-screen-rotation/ >

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-07 21:33

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Trods det, at det har eksisteret siden 10.4 udkom, skrev TUAW først om
> det her forleden, hvor der også er et skærmbillede af funktionen: <URL:

Har man eller har haft et ATI grafikkort nyere end Rage 128Pro er det
også understøttet helt ned til 10.1.2 med ATI Dispalys 4.x softwaren.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-07 02:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Har man eller har haft et ATI grafikkort nyere end Rage 128Pro er det
> også understøttet helt ned til 10.1.2 med ATI Dispalys 4.x softwaren.

Nope. man kan vende skærmen, men OS'et opdager det ikke selv.
med andre ord kræver automatisk orienteringskift enten
trediepartssoftware eller at man manuelt skifter fra vandret til lodret.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-07 21:19

Hej Thomas

Thomas Schreiber wrote:
> En tankeeksperiment:

Det er skam realiteter.

> [...]
> MacBook). Når jeg drejer skærmen, opdager OS X så selv at skærmen er
> drejet, eller skal det speciel software til eller hvordan funker det i

Første krav er, at skærmkortet skal understøtte pivotfunktionen. Det gør
fx. alle ATI Radeon med mere end 16mb VRAM. De nye NVidia kort på MacPro
understøtter også, mens de ældre ver. på G4 ikke gør. Man kan altid se
det i kontrolpanen 'Skærm'. - Hvis ikke popupmenyen til højre er
valgbar, understøtter kortet ikke pivot.

Nej, i kontrolpanen 'Skærm' skal du vælge 90º i popupmenuen til højre.
Når skærmbilledet så har drejet sig, har du 5 sek. til at dreje skærmen
manuelt og klikke på OK for at låse i højformat position. Når du ikke at
klikke på OK, går billedet bare tilbage til normal igen....

I 'gamle dage' - system 7.1.3 til og med 7.6.1 kunne man få software til
Eizo, Miro og Philips, der understøttede deres pivotskærme. Den software
var uafhængig af grafikkortet. - Til system 7.6.x, OS 8.0 til 8.6 kunne
Matrox også levere pivot software til brug med deres grafikkort.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-07 23:53

On 2007-11-10 21:18:30 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> are var uafhængig af grafikkortet. - Til system 7.6.x, OS 8.0 til 8.6
> kunne Matrox også levere pivot software til brug med deres grafikkort.

Nu spurgte jeg kun til min MacBook Så betyder det ja eller nej?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-07 01:29

Thomas Schreiber wrote:

> Nu spurgte jeg kun til min MacBook Så betyder det ja eller nej?

Det vil jeg tro, den gør. du kan evt. tage den med herned en tur, så kan
vi afprøve det på min HP. - Hm, er der ikke noget med, der skal bruges
noget mini-DVI adapter-værk,- så må du selv tage det med, - sådan en
fætter har jeg desværre ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-07 00:44

> [...]
> vi afprøve det på min HP. - Hm, er der ikke noget med, der skal bruges
> noget mini-DVI adapter-værk,- så må du selv tage det med, - sådan en

Min MacBook kan i hvert fald sagtens vende skærmbilledet på den eksterne
skærm, men ikke på den indbyggede. Man gør det i kontrolpanelet, som du
skriver. Jeg har bare en billig 19" LG skærm, som ikke kan drejes om i
lodret, men det er jo ligegyldigt for princippet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-07 02:47

Thomas Schreiber <find email p? macfly.dk> wrote:
> [...]
> MacBook). Når jeg drejer skærmen, opdager OS X så selv at skærmen er
> drejet, eller skal det speciel software til eller hvordan funker det i

Speciel software osm eg ikke vl garanter dig findes. til IBM/lenovo er
den slags ekestra og koster $.