Uha! 5900,- for en iPhone
Fra : iSteen

Dato : 09-11-07 14:38

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33513

Gad vidst om det er det prislag vi skal regne med, når den officielt
sættes til salg herhjemme?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-07 14:47

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33513
>
> Gad vidst om det er det prislag vi skal regne med, når den officielt
> sættes til salg herhjemme?

næppe ... nok nærmere 2700-3000,-

Og hvem tør købe en "loddet" telefon ? ... hvad sker der feks. hvis du
opdaterer den ? Hvor meget går telekæden ind og dækker ?

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-11-07 15:34

Thomas von Hassel skrev:

> Og hvem tør købe en "loddet" telefon ? ... hvad sker der feks. hvis du
> opdaterer den ? Hvor meget går telekæden ind og dækker ?
>
> /thomas

Hvad betyder det ... "Loddet" ?

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-07 15:43

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Hvad betyder det ... "Loddet" ?

Nu ved jeg ikke hvordan, men på en eller anden måde er de jo "ikke sim
låst" .. det kan bla. gøre ved at lodde lidt rundt på nogen forbindelser
på bundkortet i telefonen. Det er også muligt at de har købt "grå"
ulåste telefoner til det tyske og franske marked ... Uanset hvad er det
lidt et stats at købe nu. Vent dog de par mdr.

/thomas

Fra : Morten

Dato : 09-11-07 15:50

"Thomas von Hassel"

> [...]
> ulåste telefoner til det tyske og franske marked ... Uanset hvad er det
> lidt et stats at købe nu. Vent dog de par mdr.

Hmm, yderst interessant med de forbindelser. Er det noget du har link til?
Umiddelbart vil jeg dog mest hælde til noget firmware i telefonen er
anderledes. Firmwaren kan fint befinde sig på flere niveauer som med iPod.
Der er det, på de ældre modeller i hvert fald, muligt at få fuld lydstyrke
(brugbart til "tunge" hifi hovedtelefoner) på dem selvom det ikke er
amerikanske modeller, men alligevel genkendes iPodden som en ikke amerikansk
hvis man vælger at restore/opdatere den og man skal køre hacket igen.

Mvh
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-07 21:45

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> [...]
> hvis man vælger at restore/opdatere den og man skal køre hacket igen.

En af de første iPhone, der blev låst op, blev netop låst op ved at
ændre noget fysisk i telefonen vha. en loddekolbe. Jeg læste historien
om det på nettet. Det var en ung mand. Han solgte telefonen og fik en ny
bil for den. Det er vist allerede gamle nyheder, da alle metoderne i dag
udelukkende benytter software.

<http://www.forbes.com/facesinthenews/2007/08/28/george-hotz-iphone-face
-cx_jl_0828autofacescan02.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 09-11-07 15:44

"Jesper Mehlsen"

> Hvad betyder det ... "Loddet" ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Solder

Umiddelbart vil jeg opfatte det som om nogen har haft loddet lidt i iPhonen,
men det vil jeg nu ikke anse som sandsynligt, i hvert fald ikke med henblik
på oplåsning.
Men når den skal have skiftet batteri engang, så kræves der lodning, for mig
bekendt sidder batteriet loddet i (ikke noget stik, ledninger loddet fast
direkte til printplade og batteri)

Men Thomas mener det nu nok som slang for det vi andre umiddelbart vil kalde
hacket. Altså, modificeret softwaren (firmwaren) i telefonen for at
telefonen skal få den ønskede opførsel - at kunne benyttes på andre
udbyderes net end de af Apple godkendte.

Mvh
Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-07 15:50

> [...]

> men det vil jeg nu ikke anse som sandsynligt, i hvert fald ikke med henblik

En af de metoder der kan bruges er faktisk en fysisk lodning ...

<http://www.engadget.com/2007/08/23/geohot-and-crews-hardware-unlock-is-
going-live/>

/thomas

Fra : Morten

Dato : 09-11-07 16:04

"Thomas von Hassel"

> En af de metoder der kan bruges er faktisk en fysisk lodning ...
>
> <http://www.engadget.com/2007/08/23/geohot-and-crews-hardware-unlock-is-
> going-live/>
>
> /thomas

Siger mange tak for linket!
Ja, det kræver jo en rolig hånd og fortrolighed med en loddekolbe. Heldigvis
har jeg begge dele, det vil da klart øge mine tanker om man skulle hoppe på
bølgen.
For det med de dyre abonnementer vil klart afholde mig fra det, det er
direkte ublut. Ikke bare pebret - stærkere end Tabasco (det findes skam
;) ). Jeg hopper som regel gerne på "the bleeding edge" inden for visse
områder og har fuld forståelse for iPhone koster mere end andre telefoner,
men jeg forstår ganske enkelt ikke meningen med de
helt-hen-i-vejret-abonnementer :S

Mvh
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 16:11

> [...]

> telefonen skal få den ønskede opførsel - at kunne benyttes på andre
> udbyderes net end de af Apple godkendte.

Det fremgår af artiklen at det er telefoner der helt lovligt er låst op,
helt lovligt også efter Apples bestemmelser.

Restlagre, der ikke har kunnet sælges på det normale marked. Og derfor
sælges særligt dyre på markeder, uden et selskab der er indgået aftale
med. Som Danmark.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-07 16:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Restlagre, der ikke har kunnet sælges på det normale marked. Og derfor
> sælges særligt dyre på markeder, uden et selskab der er indgået aftale

Jeg tror/gætter på det er tyske iPhones ... de amerikanske har f.eks.
ikke CE godkendelse og må slet ikke sælges i EU. De er nok købt hos
Apple's tyske distributør. Lovligt, ja, men uden for al officiel
garantiforpligtelse. (fra apple altså)

/thomas

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 17:09

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Jeg tror/gætter på det er tyske iPhones ...

Nej, der er tale om restlagre af franske iPhones, hvor lovgivningen i
forvejen kræver at mobiltelefoner skal kunne købes ulåste:

<http://avisen.dk/iphone-saelges-nu-danmark-091107.aspx>

Telefonerne er altså /ikke/ hackede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-07 17:22

> [...]

> Nej, der er tale om restlagre af franske iPhones, hvor lovgivningen i
> forvejen kræver at mobiltelefoner skal kunne købes ulåste:

Jeg sagde tyskland fordi de bliver frigivet i .de idag .. men fransk
elller tysk er jo hip som hap :)

Men det er da bedre at de er ulåste i forhold til at de er hackede ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 17:41

> [...]

> elller tysk er jo hip som hap :)
>
> Men det er da bedre at de er ulåste i forhold til at de er hackede ...

De fås også væsentligt billigere, hvis de er låst til Debitel ... i et
halvt år, så det giver vel en høj månedsbetaling? Medmindre de regner
med at folk beholder Debiel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-11-07 22:19

> [...]

> Nej, der er tale om restlagre af franske iPhones, hvor lovgivningen i
> forvejen kræver at mobiltelefoner skal kunne købes ulåste:

Der står ikke en lyd om restlagre. De er opkøbt på et marked hvor de
først lige er introduceret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-07 00:06

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Der står ikke en lyd om restlagre. De er opkøbt på et marked hvor de
> først lige er introduceret.

Mediamac havde en artikel om det i går fredag. Der fremgår det, at
iPhone'rne er købt fra "Telekædens europæiske leverandører, som ofte
forhandler restpartier fra større handler på det grå marked, altså
handel uden om de autoriserede kanaler". Det kan man så lægge i, hvad
man vil. Jeg synes også, det er underligt, at der allerede er restlagre
og grå partier af iPhone. På den anden side, så har der vel været
produceret iPhone ude i Østen i måneder, før den kom på markedet. Der
skulle jo først opbygges et lager.

<http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=18237>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 15:55

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> næppe ... nok nærmere 2700-3000,-
>
> Og hvem tør købe en "loddet" telefon ? ... hvad sker der feks. hvis du
> opdaterer den ? Hvor meget går telekæden ind og dækker ?

Som jeg læser artiklen, er der tale om restlagre som helt lovligt er
blevet 'unlocked'. Så dér burde ikke være nogen problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten

Dato : 09-11-07 16:09

""Per Rønne""

> Som jeg læser artiklen, er der tale om restlagre som helt lovligt er
> blevet 'unlocked'. Så dér burde ikke være nogen problemer.
> [...]

Ja, i bund og grund er det vel ikke ulovligt at importere iPhones og sælge
dem videre, også selvom de ikke er oplås af Apple, men på anden vis, her i
DK, men så hænger forhandlen på alt da Apple jo så ikke vil give garanti.

Men jeg undrer mig over hvordan der på et så nyt og et så hypet produkt
allerede kan være ikke bare lagre, men "restlagre"!?!!

Mvh
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 16:41

> [...]

> DK, men så hænger forhandlen på alt da Apple jo så ikke vil give garanti.

Det fremgår ikke af artiklen, at det er sket uden Apples godkendelse.

> Men jeg undrer mig over hvordan der på et så nyt og et så hypet produkt
> allerede kan være ikke bare lagre, men "restlagre"!?!!

Man vil altid have restlagre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-11-07 09:10

> [...]

> Og hvem tør købe en "loddet" telefon ? ... hvad sker der feks. hvis du
> opdaterer den ? Hvor meget går telekæden ind og dækker ?

Min erfaring med telekæden (Esbjerg) siger, at de ikke engang lever op
til de mest banale forbrugerrettigheder ved køb af almindelige
telefoner.

Prisen vil naturligvis komme til at ligge i samme lag som i andre lande.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-07 15:11

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33513
>
> Gad vidst om det er det prislag vi skal regne med, når den officielt
> sættes til salg herhjemme?

Næppe.

Og i hvert fald kommer de i de kommende år til at falde drastisk i pris,
samtidig med at anvendeligheden øges.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-07 15:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næppe.
>
> Og i hvert fald kommer de i de kommende år til at falde drastisk i pris,
> samtidig med at anvendeligheden øges.

Nemlig, du betaler fyrsteligt for at være "on the bleeding edge".

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 09-11-07 15:25

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nemlig, du betaler fyrsteligt for at være "on the bleeding edge".
>
> /thomas

Jeg kan sagtens vente til efter nytår.
Nogen fabler jo om en iPhone Lite, betydelige forbedringer i iPhone
version 2 etc - så jeg ser tiden an.
Jeg klarer mig fint med min low tech mobil, iPod Shuffple og den
Tungsten jeg lige har fået ind ad døren - (nu skal jeg så lære at bruge
den)!

Fra : Morten

Dato : 09-11-07 15:25

"iSteen"

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33513
>
> Gad vidst om det er det prislag vi skal regne med, når den officielt
> sættes til salg herhjemme?

Glem så ikke at når den kommer officielt, så vil den være bundlet med et
møghundedyrt abonnement der hver måned tømmer din sparegris, nu de ifølge
loven "kun" kan binde den 6 måneder herhjemme (de ville meget gerne 18 eller
noget i den stil som USA - totalt forrykt).

Så i det lys er 5900,- et rent røverkøb ;D

Mvh
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-07 16:58

iSteen wrote:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33513
>
> Gad vidst om det er det prislag vi skal regne med, når den officielt
> sættes til salg herhjemme?

Uak.!! - det må da være uden abonnement så... Der er jo mange af de
større modeller fra de mere alm. mobilproducenter, der også ligger oppe
i det lag, hvis det er i noget, der ligner PDA telefoner. - både
QTec/Siemens, HTC, Samsung og Motorola har da modeller i
5000kr.-klassen, når det er uden abonnement....

mvh. Erik Richard