BOOTCAMP: Et skrig om hjælp!
Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 30-10-07 16:38

Kære, Den der forhåbentligt kan hjælpe mig!

Som spirrende ung og uerfaren iMac -bruger, har jeg kastet mig ud i en
installering af VISTA Premium 32 bit på en betaversion af BOOTCAMP
(vistnok v. 1.3). Jeg genererede selvfølgelig en drivercd fra min OSX
Tiger og kørte den efter endt installation af VISTA, - og det gik
nogenlunde smertefrit. Det er en 20" iMac med Radeon 2600 grafik, jeg
har investeret i, og efter lidt fumlen rundt på nettet lykkes det mig
også, at få opløsningen op. Der er dog stadig nogle voldsomme
hængepartier, - eller det synes jeg ihvertfald det er.

Problem 1: Støj på lyden

Jeg har forsøgt mig med en audiodriver fra Realtek's website, en masse
forskellige settings og læst alt hvad der læses kunne, i Apple's
diskussionsfora. Alligevel har jeg ikke fundet løsningen på den
konstante støj og skratten, mit lydkort skaber i VISTA. Problemet
opstår både ved brug af den interne højtaler og ekstern linjeudgang.
Her håber jeg VIRKELIG I kan hjælpe mig.

Problem 2: Apple keyboard / 3 GB ram?

Umiddelbart fungerer både mit iSight, min MightyMice og mit WLAN. Jeg
kan dog ikke få keyboarddriveren fra BOOTCAMP til at virke, så eks.
knappen for 'skub disk ud' bliver aktiv. Apropos tastaturgenveje så
husker jeg, at man i de unge Mac OS -dage kunne tænde sin maskine via.
en knap på tastaturet. Eksisterer den funktion ikke mere? Sidst men
ikke mindst - og det ved jeg ikke om spiller nogen rolle - kan jeg i
mine systemoplysninger (i VISTA) kun se 3 GB ram, men jeg har 4 GB
monteret?

På forhånd tusind tak!

Venligst, Preben S. Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-07 17:17

Hej Preben

Preben S. Nielsen wrote:
> [...]
> også, at få opløsningen op. Der er dog stadig nogle voldsomme
> hængepartier, - eller det synes jeg ihvertfald det er.

Jeg har ikke de store erfaringer endnu med BootCamp og windows, men jeg
er på det kraftigste blevet frarådet at spilde både penge og tid på
Vista og istedet bruge pengene på en xP Pro, hvilket jeg så har gjort
til min nyindkøbte MacPro.

Generelt er der gevaldige problemer med de forskellige drivere til Vista
- uanset, hvad MS så ellers påstår.

> [...]
> opstår både ved brug af den interne højtaler og ekstern linjeudgang.
> Her håber jeg VIRKELIG I kan hjælpe mig.

Hvilket lydkort bruger du? - det interne, eller en ekstern løsning? - i
så fald, hvilken ekstern løsning - mærke, model, USB eller Firewire?

> Problem 2: Apple keyboard / 3 GB ram?
>
> Umiddelbart fungerer både mit iSight, min MightyMice og mit WLAN. Jeg
> kan dog ikke få keyboarddriveren fra BOOTCAMP til at virke, så eks.
> knappen for 'skub disk ud' bliver aktiv.

Bruger du et Apple tastatur, eller bruger du et tredieparts - fx.
Logitech, macAlly osv....

Jeg véd, der er meget store problemer med både Logitech og MacAlly, og
det endda selv om div. drivere er installerede. - Nogle taster virker
slet ikke, mens andre blvier byttet rundt.

Jeg har selv forsøgt mig med 4 forskellige Logitech til min Macpro, men
alle havde samme problem med visse taster, selvom jeg installerede
Logitech ControlCenter, før jeg satte tastaturene til...

Jeg havde heldigvis aftalt med forretningerne, at jeg kunne returnere
dem, hvis de ikke virkede. Da jeg havde afleveret det sidste, kom jeg
tilfældigt forbi Fona. Her fandt jeg så et helt nyt Microsoft Comfort
Curve Internet & Multimedia Keyboard. Da jeg så kom hjem, satte jeg det
til, og det virkede 1005 out-of-the-box! - og da jeg havde installeret
MS Intellipoint softwaren til deres tastaturer, virker alle de ekstra
multimediataster minsandten også!

Dvs., at fx. et MS Comfort Curve måske kan løse dine tastaturproblemer,
da der jo er native drivere i Vista, - ellers ligger der en hel ny
driverpakke på MS's website til både 32bits og 64bits Vista.

> Apropos tastaturgenveje så husker jeg, at man i de unge
> Mac OS -dage kunne tænde sin maskine via. en knap på
> tastaturet. Eksisterer den funktion ikke mere?

Nej, man kan desværre ikke længere tænde en Mac fra tastaturet.

> Sidst men ikke mindst - og det ved jeg ikke om spiller nogen
> rolle - kan jeg i mine systemoplysninger (i VISTA) kun se 3
> GB ram, men jeg har 4 GB monteret?

Det lyder mystisk... Men her må jeg melde pas.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 30-10-07 17:29

On Oct 30, 5:16 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik

Tak for det hurtige svar. Jeg har altid været 'windowsmand', selvom
jeg synes OSX er federe. Men da jeg er kørestolsbruger, benytter jeg
primært Microsoft's onscreen tastatur, da jeg ikke kan affinde mig med
løsningerne til OSX. Så lad os bare i første omgang skippe mit andet
spørgsmål, og fokusere på lydproblemet.

Jeg benytter det interne Realtek kort og - i øjeblikket - den interne
iMac speaker. Driveren som jeg har hentet på Realteks website, er en
VISTA -driver, kaldet R180 (det hedder mappen).

Preben

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-10-07 17:35

Preben S. Nielsen wrote:

> [...]
> også, at få opløsningen op. Der er dog stadig nogle voldsomme
> hængepartier, - eller det synes jeg ihvertfald det er.

Jeg har ingen erfaring med BootCamp, men mener at have læst, at
understøttelsen af Vista kun er eksperimentel?!

Når du siger, at det er en beta version - så kører du Tiger på iMac'en?

> [...]
> ikke mindst - og det ved jeg ikke om spiller nogen rolle - kan jeg i
> mine systemoplysninger (i VISTA) kun se 3 GB ram, men jeg har 4 GB

Keyboard - ingen idé.
RAM - Vista 32bit understøtter så vidt jeg ved kun 3GB RAM og viser
derfor ikke mere.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Bruno

Dato : 30-10-07 18:02

Peter Farsinsen wrote:
> RAM - Vista 32bit understøtter så vidt jeg ved kun 3GB RAM og viser
> derfor ikke mere.

Det er et gennerelt 32-bit Windows problem, men der kan også være
hardware problematikker indblandet og det gælder ikke kun Apple
hardware. Kort fortalt kan 32-bit Windows kun håndtere 4 GB total og da
der er ram på rafikkort, lydkort osv., så forenkles der til at der
bruges 3 GB alm. hukommelse og resten af området er så reserveret til
andet ram.

Man kan muligvis få adgang til mere af den alm. ram ved at følge denne
opskrift:

http://www.vistaguide.dk/forum/viewtopic.php?p=2267&sid=151cd51a61182398f3e794d87a641056

Mvh
Bruno

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 30-10-07 17:47

On Oct 30, 5:35 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Når du siger, at det er en beta version - så kører du Tiger på iMac'en?
>
> --
> Peter Farsinsen
> forn...@efternavn.dk

Korrekt. Leoparden er dog bestilt

Preben

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 30-10-07 18:29

On Oct 30, 6:02 pm, Bruno <dont....@this.address.ever> wrote:

> [...]
> andet ram.
>
> Man kan muligvis få adgang til mere af den alm. ram ved at følge denne

Tak for svaret, Bruno.

Preben

Fra : Alex Henriksen

Dato : 01-11-07 08:41

Preben S. Nielsen wrote:
> [...]

> ikke mindst - og det ved jeg ikke om spiller nogen rolle - kan jeg i
> mine systemoplysninger (i VISTA) kun se 3 GB ram, men jeg har 4 GB

Winblow Vista 32Bit kan kun tage 3 Gb ram, Derfor.!!
For at bruge mere end 3 Gb skal man bruge 64Bit Vista.

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY