DVD 4,7 GB kun plads til 4,4 GB.....
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 29-10-07 16:36

Jeg fik engang en forklaring på, hvorfor en extern HD i praksis har
færre GB til rådighed, end der faktisk er - men jeg kan ikke huske den.
Min extern HD 500 GB har plads til 279 GB og en 250 GB kun plads til 232
GB.
Det er sikkert den samme forklaring på, at en DVD med 4,7 GB kun kan
rumme 4,4, og en DL til 8,5 GB kun kan rumme 8,0 GB.
Hvordan var det nu lige det var?.

Michael C.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 17:29

On Mon, 29 Oct 2007 16:35:35 +0100, Michael Corfitsen
<michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Det er sikkert den samme forklaring på, at en DVD med 4,7 GB kun kan
> rumme 4,4, og en DL til 8,5 GB kun kan rumme 8,0 GB.
Det kan jeg heller ikke huske, men det slår mig for brystet at din 500 G
harddisk kun melder ud med 279 gigabyte! Den er riv-rav-ruskende gal! Jeg
har selv en ekstern med 500 G nominel kapacitet. Den er formateret i FAT32
og den kan rumme- 465,64 Gigabyte!
Er du sikker på du har læst rigtigt? Skulle det ikke være 479 G?

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 29-10-07 17:54

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
> og den kan rumme- 465,64 Gigabyte!
> Er du sikker på du har læst rigtigt? Skulle det ikke være 479 G?

Skrivefejl skrivefejl - min HD er kun 300GB - så stemmer det bedre, og
den virker for øvrigt meget fint.

Michael C.

Fra : Bruno

Dato : 29-10-07 17:34

Michael Corfitsen wrote:
> Jeg fik engang en forklaring på, hvorfor en extern HD i praksis har
> færre GB til rådighed, end der faktisk er - men jeg kan ikke huske den.

Der er to grunde. Den ene er at harddisk producenterne regner i hele
tusinder fremfor 2'er potenser som man ellers gør i computer sammenhæng,
altså er eksempelvis 1 GB på en harddisk 1000 MB og ikke 1024 MB som når
vi taler ram. Den anden grund er at de data på disken som bruges til at
administrere også optager plads, altså lidt ligesom indholdsfortegnelsen
i en bog som fylder og samtidig ikke rigtig tæller med.

> Min extern HD 500 GB har plads til 279 GB og en 250 GB kun plads til 232
> GB.

Jeg håber de 279 GB er en slåfejl, ellers er der nogle problemer med
disken eller hvordan den er formateret.

> Det er sikkert den samme forklaring på, at en DVD med 4,7 GB kun kan
> rumme 4,4, og en DL til 8,5 GB kun kan rumme 8,0 GB.

Ja og nej. På de optiske medier bruges en del af kapaciteten til
fejlkorrektion, så der er det nok mere rigtig at sige at ting man fylder
på en skive fylder lidt mere end pga. embalage lidt ligesom at ting i en
kuffert fylder mere end de samme ting i en plastikpose.

Mvh
Bruno

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 29-10-07 17:54

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]

> på en skive fylder lidt mere end pga. embalage lidt ligesom at ting i en
> kuffert fylder mere end de samme ting i en plastikpose.

Michael C.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-10-07 17:37

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> færre GB til rådighed, end der faktisk er - men jeg kan ikke huske den.
> Min extern HD 500 GB har plads til 279 GB og en 250 GB kun plads til 232

Din 500GB disk må være syg, hvis det virkelig er sandt.

For en forklaring, læs her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte#Consumer_confusion

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 29-10-07 17:55

Fra : Jesper

Dato : 31-10-07 00:54

> [...]

> Det er sikkert den samme forklaring på, at en DVD med 4,7 GB kun kan
> rumme 4,4, og en DL til 8,5 GB kun kan rumme 8,0 GB.

På en DVD-5 der plads til 4,7 GB, målt som 4.700.000.000 bytes, men da
der reelt går 1024 bytes på en kilobyte, 1024 kilobyte på en megabyte og
1024 megabytes på en gigabyte, så er der reelt kun plads til ca. 4,38 GB
på disken. Det samme gør sig naturligvis gældende for din DVD DL.
--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned