"Dødens blå skærm på MAC"?
Fra : fjern

Dato : 29-10-07 11:32

Har nogen i gruppen oplevet noget sådant, som beskrevet her:

http://www.computerworld.dk:80/art/42306?a=newsletter&i=1378

Hos mig kører 10.5 problemfrit, let og elegant

Vgst
Kristian Stange

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 13:07

On Mon, 29 Oct 2007 11:31:33 +0100, fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> [...]
>
> http://www.computerworld.dk:80/art/42306?a=newsletter&i=1378
>
> Hos mig kører 10.5 problemfrit, let og elegant

Det gør lige pludselig OS X mere lige med Windows Vista,- desværre for
Apple er det ikke en farbar vej. Det er at gå Windowsvejen. Windowsvejen
er at overlæsse systemet med faciliteter så det tilsidst vånder sig under
byrden.
Ressourcekrav fordoblet, diskkrav 4-doblet.
OK -ressourcekrav er foreløbig "kun" 1/2 Gigabyte Ram sammenlignet med
Vistas 1 giga Ram. Men de går i den forkerte retning.

i 2008 slår Windows kontra med et styresystem hvis grundlæggende kerne er
på 1 megabyte! Som kører i ring -1 ovenpå i ring 0 kommer driverne til at
ligge. De går slankevejen, mens Apple der har det slanke system-Tiger
begynder at gå den modsatte vej.
Jeg har for øvrigt prøvet Vista i både 32 og 64 bit da den var Betaware.
Den kom også med blå skærm. Tillykke med den nye blå skærm Apple.;-(

Windows har overtaget det hedengangne danske KISS motto- "Keep It Safe And
Simple" Vi mennesker laver så mange fejl. I praksis, ikke kun som
teoretisk mulighed. Jo mere komplekst et styresystem er, jo flere fejl
bliver der lavet i det.
Windows vil lancere styresystemer under dette motto begyndende fra
2008!-Beware!

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-10-07 13:22

Lyrik wrote:
> [...]
> er at overlæsse systemet med faciliteter så det tilsidst vånder sig under

Jeg har læst dine indlæg om dette emne tidligere, og det har jo så
absolut ingen relevans for Kristians indlæg.

For det første er det absolut ingen sammenligning mellem Windows' DSOD
og den blå skærm nogle nye Leopardbrugere oplever. For det andet er
fejlen ikke Appels, men derimod udviklerne bag APE (og til dels brugere
der har tweaket deres Tiger-installation med programmet). Jeg forstår
slet ikke, hvordan det kan overraske, at en opgradering af et tweaket
system kan gå galt. Og jeg forstår heller ikke, hvorfor Apple skulle
forventes at have forudset problemet. Det i min opfattelse
grundantagelsen i alt den her snak om DSOD.

> Ressourcekrav fordoblet, diskkrav 4-doblet.

Har tanken om at fravælge pakker overhovedet strejfet dig? Det er en
hjælp og et tilbud at installere al indholdet på DVD'en - ikke et krav.

Desuden synes jeg at ressourcekravene er aldeles rimelige. Hvis man har
har handlet for billigt tidligere, er det måske nok træls, men jeg synes
da, at det er prisværdigt, at de er realistiske i forhold til, hvilken
platform der giver en rimelig oplevelse. Vil du desuden tilgodese
optimering til en 400MHz G4 til fordel for dårligere performance og
mindre funktionalitet på din C2D MacBook?

> Jeg har for øvrigt prøvet Vista i både 32 og 64 bit da den var Betaware.
> Den kom også med blå skærm. Tillykke med den nye blå skærm Apple.;-(

Igen, de har intet med hinanden at gøre.

> Windows vil lancere styresystemer under dette motto begyndende fra
> 2008!-Beware!

Er det når de 'igen' stopper med at sælge XP og 'igen' lancerer Vista? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-07 13:24

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Er det når de 'igen' stopper med at sælge XP og 'igen' lancerer Vista? ;)

Måske er det Windows98 i ny indpakning? Det er der stadig mange der
er rigtigt glade for.

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-10-07 13:33

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske er det Windows98 i ny indpakning? Det er der stadig mange der
> er rigtigt glade for.

Eller NT i en usb stick-udgave, så kan man hente resten ved at køre
Windows Update igen, og igen, og igen, og ...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-07 17:33

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Eller NT i en usb stick-udgave, så kan man hente resten ved at køre
> Windows Update igen, og igen, og igen, og ...

Det skal du skam ikke spøge med - jeg er ret sikker på at NT 4.0 kan
installeres på en 1Gb disk med det hele.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-10-07 17:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det skal du skam ikke spøge med - jeg er ret sikker på at NT 4.0 kan
> installeres på en 1Gb disk med det hele.

At NT kan være på en usb stick og installeres på lidt plads, var skam
ingen spøg. Men hvis vi ikke skal glemme alt, hvad der er sket siden NT,
kræver det formentlig, at der skal downloades en HEL del lir, når
installationen er overstået. Den slags håndterer Windows Update - i hver
fald under XP, jeg kan ikke udtale mig om Vista - med en perlerække af
genstarter.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 29-10-07 13:34

Lyrik <lyrik@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
> på 1 megabyte! Som kører i ring -1 ovenpå i ring 0 kommer driverne til at
> ligge. De går slankevejen, mens Apple der har det slanke system-Tiger

Nå er kjernen på Tiger heller ikke mer enn 8 MB, så den kan jo ikke
akkurat bli beskyldt for å være så veldig stor.

Terje

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-10-07 13:26

fjern wrote:

Hej Kristian,

> Har nogen i gruppen oplevet noget sådant, som beskrevet her:
>
> http://www.computerworld.dk:80/art/42306?a=newsletter&i=1378

Næh, men der er en laaaang tråd om det på www.macnyt.dk. Vi er åbenbart
ikke alle lige heldige ;)

> Hos mig kører 10.5 problemfrit, let og elegant

Problemfrit kan jeg nok ikke helt tilslutte mig - der er nogle enkelte
underlige ting, men det er i hvert fald let og meget elegant med et
ensartet interface.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 29-10-07 13:49

Hej Jens

On Oct 29, 1:07 pm, Lyrik <ly...@fakeheaven.dk> wrote:
> Det gør lige pludselig OS X mere lige med Windows Vista,- desværre for
> Apple er det ikke en farbar vej. Det er at gå Windowsvejen. Windowsvejen

Så "Windowsvejen" er at bruge flere resourcer? Hvordan matcher det med
det du skriver nedenfor?

> [...]
> OK -ressourcekrav er foreløbig "kun" 1/2 Gigabyte Ram sammenlignet med
> Vistas 1 giga Ram. Men de går i den forkerte retning.

Jeg forstår ikke dit lighedstegn mellem ressourceforbrug og
ustabilitet. Prøv lige at forklare det. Og hvad har det med kernen at
gøre som du bruger som argument nedenfor? Ikke ret meget - hvis du
spørger mig.

> [...]
> på 1 megabyte! Som kører i ring -1 ovenpå i ring 0 kommer driverne til at
> ligge. De går slankevejen, mens Apple der har det slanke system-Tiger

Kan vi få en kilde? Er det MinWin du taler om? Mon det kommer
foreløbigt?

> [...]
> Simple" Vi mennesker laver så mange fejl. I praksis, ikke kun som
> teoretisk mulighed. Jo mere komplekst et styresystem er, jo flere fejl

Det er nok rigtigt. Men mere vigtigt er vel karakteren af fejlene, og
ikke mindst hvorledes det påvirker systemet. Det kan man ikke sige
noget generelt om!

> Windows vil lancere styresystemer under dette motto begyndende fra
> 2008!-Beware!

"Windows lancerer" Lad os se...

Tror du selv på de lancerer et HELT nyt system 1 år efter deres sidste
release? Sidste opdateringscyklus gik fra 2001 til 2007.

--
Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 14:54

Hej Kristian

fjern wrote:
> Har nogen i gruppen oplevet noget sådant, som beskrevet her:
>
> http://www.computerworld.dk:80/art/42306?a=newsletter&i=1378
>
> Hos mig kører 10.5 problemfrit, let og elegant

Ja, jeg oplevede det nogle i går aftes, hvor jeg havde lavet en backup
til en ekstern disk og glemte at skbbe den eksterne disk ud, før jeg
skulle genstarte.

Jeg havde ikke problemet, før jeg installerede den Login opdatering,
Apple kom med mindre end 12 timer efter frigivelse af Leopard.

Så mit råd er, at man ikke installerer apple Login Update, hvis man
ellers ikke har problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-10-07 20:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]
> Apple kom med mindre end 12 timer efter frigivelse af Leopard.
>
> Så mit råd er, at man ikke installerer apple Login Update, hvis man

Et rimeligt ukvalificeret råd. Hvis du ellers læser den feedback din
software gav dig ville du have bemærket en besked fra OS'et om at
opdateringen efterfølgende vil opdatere boot-cache og at dette kan
tage lang tid. På min G5 tog det knapt 10 minutter med blå skærm inden
den genstartede pænt.

Jeg er rimelig siker på at ulykkesfuglene blot er utoldmodige eller at
de har installeret uautoriseret software.

Fra : Michael Holm

Dato : 30-10-07 00:07

> [...]
>
> Jeg er rimelig siker på at ulykkesfuglene blot er utoldmodige eller at
> de har installeret uautoriseret software.

Hvis man (mig :) nu har kommet til at slukke en der har stået lang tid,
kan man så på nogen måde se om den har fået gjort det den skulle ?
(hvis maskinen ellers kører)
kan man terminale et sted hen og se et verions nr eller lign ?

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-07 00:20

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> [...]
> (hvis maskinen ellers kører)
> kan man terminale et sted hen og se et verions nr eller lign ?

Hvis det forholder sig som i 10.4 tager du den bare op i safemode og
genstarter den igen.

Fra : Michael Holm

Dato : 30-10-07 10:43

> Hvis det forholder sig som i 10.4 tager du den bare op i safemode og
> genstarter den igen.

tak - den kørte noget blå skærm et stykke tid og bootede videre :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-07 17:18

> tak - den kørte noget blå skærm et stykke tid og bootede videre :)

Netop... ingen blå dødskærm - kun dÅmme brugere der ikke læser REAME
eller den interaktive feadback som installations programmet rent
faktisk prompter brugeren for.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-10-07 20:44

> Netop... ingen blå dødskærm - kun dÅmme brugere der ikke læser REAME
> eller den interaktive feadback som installations programmet rent
> faktisk prompter brugeren for.

Ovenstående gør det dobbelt komisk at netop Apple driller MS med "bsod"
ved at Leopards ikon for en PC på netværket ser således ud:

http://www.engadget.com/2007/10/30/mini-how-to-remove-the-windows-bsod-i
con-in-leopard-make-os-x-a-little-less-smug/

--
Mvh Martin

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 17:12

On Mon, 29 Oct 2007 13:34:27 +0100, Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no>
wrote:

> Nå er kjernen på Tiger heller ikke mer enn 8 MB, så den kan jo ikke
> akkurat bli beskyldt for å være så veldig stor.
>
> Terje
Interessant oplysning Terje. Kan vi få at vide hvor stor kernen er i
Leopard?

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-10-07 17:22

Lyrik skrev:

> Interessant oplysning Terje. Kan vi få at vide hvor stor kernen er i
> Leopard?

ls -sk /

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-07 17:35

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> ls -sk /

Kører Leoparden ikke med moduler på nogen måde? Det kan jeg ikke
forstå, men det er måske ikke noget man regner med?

Altså fx netkortsdriverten og sårn.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-10-07 08:38

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kører Leoparden ikke med moduler på nogen måde? Det kan jeg ikke
> forstå, men det er måske ikke noget man regner med?
>
> Altså fx netkortsdriverten og sårn.

Jeg ved ikke hvad "man" gør, men et modul er vel ikke en del af kernen.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 17:37

On Mon, 29 Oct 2007 13:48:49 +0100, Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com>
wrote:

> Hej Jens

> Kan vi få en kilde? Er det MinWin du taler om? Mon det kommer
> foreløbigt?
Kilde:
http://endeavour.acm.uiuc.edu/UIUC-ACM-RP07-Traut.wmv

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-10-07 18:41

Lyrik wrote:

> Kilde:
> http://endeavour.acm.uiuc.edu/UIUC-ACM-RP07-Traut.wmv

Nu slår han ret eksplicit fast - endda mere end én gang - at MinWin ikke
kommer på markedet.

Desuden handler stort set hele præsentationen om virtualisering. Det
ændrer altså ikke ved, at der skal installeres et 'rigtigt' OS ovenpå.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 17:40

On Mon, 29 Oct 2007 17:22:22 +0100, Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>
wrote:

> ls -sk /
Hvis det som jeg formoder er en Unixkommando der skal afsløre subjektet,
så kræver det jo at man kører med Leoparden.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech-"Tiger"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-10-07 08:50

Lyrik skrev:

> Hvis det som jeg formoder er en Unixkommando der skal afsløre subjektet,
> så kræver det jo at man kører med Leoparden.

Jeg havde skam forventet at netop du havde stået i kø en hel uge for at
få det første eksemplar.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-07 17:47

wrote:

> ls -sk /
Nå så prøvede jeg det i et Terminalvindue. Mit første input forøvrigt,
bortset fra i formiddags hvor jeg prøvede at køre en uninstall af
"Sunflower" som ikke ville virke. Tiger svarede 8372 mach_kernel. Jeg
formoder det er resultatet?

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-10-07 08:54

Lyrik skrev:

> [...]
> bortset fra i formiddags hvor jeg prøvede at køre en uninstall af
> "Sunflower" som ikke ville virke. Tiger svarede 8372 mach_kernel. Jeg

Ja, på Tigers kerne. Leopards siger 10004.

Fra : -= H.=-

Dato : 29-10-07 20:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det skal du skam ikke spøge med - jeg er ret sikker på at NT 4.0 kan
> installeres på en 1Gb disk med det hele.

Men det bästa är att en nyinstallerad NT4 allokerar 30MB RAM. NT4 är fullt
brukbart ännu 2007 för många saker, arbete med office t.ex.

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-07 01:09

On Mon, 29 Oct 2007 18:41:01 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> [...]
>
> Desuden handler stort set hele præsentationen om virtualisering. Det
> ændrer altså ikke ved, at der skal installeres et 'rigtigt' OS ovenpå.
Jeg synes du misser pointen. Minwin kan ikke stå alene, men den bliver det
klippefundament de ovenliggende systemer bliver piloteret på. De bliver
slanket og der kan køre multiple systemer ovenpå der sikrer
bagudkompatibilitet til udgåede programmer. En meget stærk feature.
Da det hele bliver virtualisering får man samme fleksibilitet i hele
grundsystemet som når man kører "Parallels". Revolutionerende stærkt
koncept.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-10-07 02:56

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote in news:4725b685$0$2098
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Har nogen i gruppen oplevet noget sådant, som beskrevet her:
>
> http://www.computerworld.dk:80/art/42306?a=newsletter&i=1378

Mere om det her:

<http://www.smh.com.au/news/technology/livid-over-
leopard/2007/10/29/1193618759320.html>

"Spotty Leopard makes Mac users catty"

--
Oops!... I did it again

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-07 04:15

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> Har nogen i gruppen oplevet noget sådant, som beskrevet her:
>
> http://www.computerworld.dk:80/art/42306?a=newsletter&i=1378
>
> Hos mig kører 10.5 problemfrit, let og elegant

Jeg fik død, blå skærm, med et møllehjul der drejede, og drejede, og
drejede.

Da jeg tvang maskinen ned, og derefter startede igen, var problemerne
løst.

Og så fandt jeg ud af at nogle mærkelige server-problemer måtte skyldes
Reconnector.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 30-10-07 07:36

Hej Jens

On Oct 30, 1:08 am, Lyrik <ly...@fakeheaven.dk> wrote:

> [...]
> Da det hele bliver virtualisering får man samme fleksibilitet i hele
> grundsystemet som når man kører "Parallels". Revolutionerende stærkt

Så det er rigtigt at datoen for hvornår Microsoft ikke er 2008?

Men hvad bliver det samlede resultat? Du slår på at Windows kommer til
at bruge færre resourcer, og det er det der skal redde os fra
systemnedbrud. Men hvordan hænger det sammen med at man har en lille
virtualiseringskerne som skal have OS overnpå. Hvor læser du at dette
OS bruger færre resourcer? Flexibilitet ja - det kan jeg følge dig i,
men at MinWin skulle gøre Windows mindre resourcekrævende - det
tvivler jeg nu på.

BTW: I Linux verdenen vælger man når man compilerer sin kerne (hvis
man da gør det) om et givent modul (f.eks. netværk, USB osv.) skal
loades som modul, eller skal være en del af kernen. På den måde kan
man have samme funktionalitet med kerner lige fra 1MB til måske 5MB.
Det er samme software, samme kode osv. Altså ikke nogen forskel på
resourceforbrug (ikke det store. Faktisk er store kerner mindre
resourcekrævende) . Men kernerne er vidt forskellige i størrelse. Det
er altså blot et valg man træffer.

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 30-10-07 08:11

Hej

On Oct 29, 5:22 pm, "Frank E. N. Stein" <fla...@mail.is> wrote:

> ls -sk /

I denne artikel kan man læse at kernen i Vista er 4GB!!! Det har jeg
næsten svært ved at forstå...

http://www.computerworld.dk/art/42166?a=newsletter&i=1380&cid=18

Men der står bla. også at man forventer det er færdigt 2010. Så at
sige Microsoft begynder fra og med 2008 (som Jens siger) er nok ikke
realistisk...

--
Jesper

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-10-07 07:31

> [...]

> Men der står bla. også at man forventer det er færdigt 2010. Så at
> sige Microsoft begynder fra og med 2008 (som Jens siger) er nok ikke

Kjernen i Leopard er på 10 MB.
Kjernen i Vista er kjempestor fordi den inneholder alt mulig rart. Så
vidt jeg vet ligger bl.a. store deler av IE i kjernen.
Kjernen i MacOS er bygd opp akkurat slik som man påpeker at den nye
kjernen i Windows skal være, med basisfuksjonaliteten i kjernen og alt
annet som Frameworks som kommuniserer med denne kjernen. Det er jo
derfor Apple har klart å bruke MacOS-kjernen som kjerne både i iPhone og
i iPod touch. Man har en liten kjerne og så bruker man frameworks for å
støtte spesifikke funksjoner man trenger. Derfor kan man lett kutte ut
rammeverk man ikke trenger i spesifikke enheter.

Apple har brukt 10 år på å komme dit de er, og da startet de fra et
eksisterende system (NeXT). Hvis MS begynner dette arbeidet først nå, er
det lenge til de har et fungerende system. De vil også slite veldig med
bakoverkompatibiliteten.

Terje

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-10-07 08:48

Jesper Lillesø skrev:

> I denne artikel kan man læse at kernen i Vista er 4GB!!! Det har jeg
> næsten svært ved at forstå...

Det er jo et valg efter hvor meget man putter i kernen. I Vista har MS
frabedt sig drivere der tager fat i kernen, så det er muligt at det
kræver at der er lidt mere i selve kernen i forvejen.

Bortset fra det, så forstår jeg ikke disse evindelige sammenligninger
med Windows. Efter min mening er Mac OS X god nok til at stå for sig selv.

> [...]
>
> Men der står bla. også at man forventer det er færdigt 2010. Så at
> sige Microsoft begynder fra og med 2008 (som Jens siger) er nok ikke

Det kunne jo være en Windows Mobile eller Windows PE.

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-07 13:12

On Tue, 30 Oct 2007 07:35:39 +0100, Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com>
wrote:

> [...]
> OS bruger færre resourcer? Flexibilitet ja - det kan jeg følge dig i,
> men at MinWin skulle gøre Windows mindre resourcekrævende - det
Hvor mange ressourcer det kommer til at bruge må fremtiden vise, men når
målsætningen er slankekur, så ligger der jo et løfte gemt der.
Nå ja, fleksibilitet- men tænk på at hvis systemerne ligger som virtuelle
systemer, så kan man have et bibliotek af systemer på sin harddisk. Går et
af dem ned eller bliver inficeret, så sletter man det som man sletter en
fil og lægger et færdigt system ind som en anden fil. Ingen opslidende
reinstallationer.
Man kan også købe sit system færdigt!! Altså man downloader et system over
"iTunes", smider det i sin "minwin" og så kører det omgående! Det skal
slet ikke installeres. -Perspektiverne er store. IMHO.

> [...]
> resourceforbrug (ikke det store. Faktisk er store kerner mindre
> resourcekrævende) . Men kernerne er vidt forskellige i størrelse. Det

Det er smart og jeg har også lagt mærke til at Linux bliver en stærkere og
stærkere spiller. Brugerfladen er blevet flottere, det er gratis, det er
stabilt som OS X. Det der holder igen efter min mening er al bøvlet på
multimediesiden. Afspillere der ikke kan spille før de bliver kompileret
til det(og hvem kan finde ud af det?)-Videoredigering? 3D spil er der kun
enkelte af mig bekendt. Men der er noget andet der vil speede Linux op og
det er MS interesse for at gøre det.

Mikael Dell ville have OS X på sine maskiner men blev hånligt affærdiget
af Steve Jobs. Ingen PC får noget OS X. Hvad kan de så få i samme stil? De
kan få Linux kan de og derfor er MS begyndt at støtte det. Jeg mener at
kunne huske fra videoforedraget at det blev nævnt eksplicit!
Når det sker så bliver Apples andel af salget minimeret. Med den støtte
der ligger til Linux, så ligner det en win-win situation.

Men lige nu hørte jeg den mangeårige formand for en Linuxforening, der en
passant var en yngre kvinde, i radioen P1 udtale at hun brugte Mac. Så
selv for entusiaster er der et stykke vej.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-10-07 13:41

Lyrik wrote:

> Hvor mange ressourcer det kommer til at bruge må fremtiden vise, men når
> målsætningen er slankekur, så ligger der jo et løfte gemt der.

Det er i min opfattelse ikke en målsætning om en slankekur af
styresystemerne som helhed. Husk på, at manden her kun arbejder med
kernen. Der er formentlig andre i organisationen, der har en mening om,
hvor skrabet et styresystem de vil sende på markedet. Det er imidlertid
et løfte/ønske om mindsket kompleksitet i kernen.

> [...]
> harddisk. Går et af dem ned eller bliver inficeret, så sletter man det
> som man sletter en fil og lægger et færdigt system ind som en anden fil.

Sådan er (og har det været) med mange serverløsninger i et stykke tid.
Det er rigtigt, at det er simpelt at installere et nyt styresystem, men
du slipper altså ikke for at ændre personlige indstillinger, installere
de programmer du gerne vil have osv.

> Ingen opslidende reinstallationer.

Sådan kan det måske blive på sigt. Han har en ret god (synes jeg) idé
om, at spearerer applikationslaget fra styresystemet. Hvis det bliver
muligt (hvilket det jo i nogen grad allerede er i OS X), så bliver det
for alvor nemt at geninstallere.

> Man kan også købe sit system færdigt!! Altså man downloader et system
> over "iTunes", smider det i sin "minwin" og så kører det omgående! Det
> skal slet ikke installeres. -Perspektiverne er store. IMHO.

Det kan du allerede, hvis du bruger et af VMwares produkter. De har et
hav af 'virtual appliances' der er forberedt for deres
virtualiseringsprodukter. Og ja, det er da snedigt.

Igen MinWin og virtualisering har ikke noget med hinanden at gøre.
MinWin er kernen til et styresystem og ikke virtualiseringslaget. Det er
altså en ret vigtig skelnen.

> [...]
> spil er der kun enkelte af mig bekendt. Men der er noget andet der vil
> speede Linux op og det er MS interesse for at gøre det.

Ubuntu har allerede rigtig godt fat i den knap så nørdede del af linux
communityen. Der skal du ikke kompilere noget for at få understøttelse
af mp3, divx eller lign. - det hele klares i brugergrænsefladen.

> [...]
> De kan få Linux kan de og derfor er MS begyndt at støtte det. Jeg mener
> at kunne huske fra videoforedraget at det blev nævnt eksplicit!

Ubuntu. Og det har Dell tilbudt på nogle af deres systemer i nogle
måneder nu.

MS støtter sig selv ved at anerkende, at deres kunder OGSÅ kører linux
systemer. Om de kastede nogle af deres mange penge i communityen ville
være en helt anden sag.

> Når det sker så bliver Apples andel af salget minimeret. Med den støtte
> der ligger til Linux, så ligner det en win-win situation.

Mmmh, Apple må/bør overveje noget virtualisering, men jeg tror helst de
er fri for at se OS X på andet en deres egen hardware ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-11-07 22:12

> Mmmh, Apple må/bør overveje noget virtualisering, men jeg tror helst de
> er fri for at se OS X på andet en deres egen hardware ;)

Leopard Server licensen tillader virtualisering.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-11-07 22:13

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Leopard Server licensen tillader virtualisering.

Mmmh, har også læst nyheder de sidste par dage ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 14:47

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Men lige nu hørte jeg den mangeårige formand for en Linuxforening, der en
> passant var en yngre kvinde, i radioen P1 udtale at hun brugte Mac. Så
> selv for entusiaster er der et stykke vej.

I torsdags var jeg til workshop i SSLUG, den sjællandsk-skånske
Linux-brugergruppe, som jeg er medlem af [der er næsten 10 gange så
mange medlemmer der som i MacBruger, over 5.000]. Min sidekammerat ved
bordet havde også sin Mac-laptop med ... jeg skulle bare have
installeret ubuntu under Parallels ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-07 13:27

On Tue, 30 Oct 2007 08:49:36 +0100, Frank E. N. Stein <flatus@mail.is>
wrote:

> Jeg havde skam forventet at netop du havde stået i kø en hel uge for at
> få det første eksemplar.
Jamen det der kølede mig ned var flere ting. Da jeg så at det krævede
flere ressourcer så jeg en sort kat passere to gange-desjavue! Det var
Windows om igen! Endvidere er jeg meget begejstret for "Tiger" og kan
slet ikke se at den trænger til erstatning.
Så var der lidt medfødt påholdenhed. Alt det jeg ellers kunne få for de
1500 (til tre maskiner)-Så jeg anskaffede mig noget jeg havde brug for
nemlig en 500 GB MyBook firewireharddisk.

Masser af Macbrugere kører med det system de fik med deres Mac hele
maskinens levetid ud. Det er Apple selv udenom, for de designer jo
hardwaren sammen med softwaren! De er skræddersyede til hinanden. Et nyt
system er som et sæt stangtøj til at udskifte en skræddersyet habit.))

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech