MacBookPro med Airport Extreme
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-10-07 09:39

På Humacs hjemmeside slutter specifikationen af MacBookPro således:

- AirPort Extreme (802.11n)

Betyder det, at Airport Extreme som hardware er indbygget? Eller hvad?

http://www.humac.dk/produkter/produktkategorier/apple/om-de-nye-macbook-
pro-modeller/

--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-10-07 09:43

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> - AirPort Extreme (802.11n)
>
> Betyder det, at Airport Extreme som hardware er indbygget? Eller hvad?

Nej, nu vrøvler jeg. Den kan selvfølgelig ikke være indbygget. Men altså
følger den med i pakken, når man køber en MBP?

Fra : Henrik

Dato : 21-10-07 10:21

On 2007-10-21 10:43:08 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Nej, nu vrøvler jeg. Den kan selvfølgelig ikke være indbygget. Men altså
> følger den med i pakken, når man køber en MBP?

Nej.

Den har "blot" 802.11 n indbygget som standard.

Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-07 11:48

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, nu vrøvler jeg. Den kan selvfølgelig ikke være indbygget. Men altså
> følger den med i pakken, når man køber en MBP?

ok, Airport Extreme er Apple's marketing navn for standarden 802.11n.
Airport Extreme Basestation er navnet på basestationen.

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-10-07 13:43

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> ok, Airport Extreme er Apple's marketing navn for standarden 802.11n.
> Airport Extreme Basestation er navnet på basestationen.
>

> /thomas

Så er der altså ikke andet i det end, at hvis man har købt en Airport
Extreme Basestation (som er den dims, man hænger på væggen et sted i
huset), så kan den godt tale med computeren. Og det er 802.11n kodenavn
for? - Og det er der vel ikke noget nyt eller sensationelt i?

Fra : Henrik

Dato : 21-10-07 14:03

On 2007-10-21 14:42:32 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
> huset), så kan den godt tale med computeren. Og det er 802.11n kodenavn
> for? - Og det er der vel ikke noget nyt eller sensationelt i?

Tja det er som man ser på det 802.11 n er en væsentlig hurtigere
standard (Apple har så valg at kalde den Extreme), den er selvfølgelig
bagud kompatibel, men trafikken på netværket vil gå væsentlig
hurtigere, når du f.eks. sender til netværks disk eller lignende.
Underforstået at dine andre komponeneter også understøtter n!

Om det er sensationelt er jo op til ens behov....

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-10-07 16:11

Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
> Underforstået at dine andre komponeneter også understøtter n!
>
> Om det er sensationelt er jo op til ens behov....

Det er da dejligt, hvis det kan komme til at gå hurtigere. Gælder det
også, hvis man bare sidder man én maskine i netværket og bare gerne vil
have hurtigere internetforbindelse?
Jeg tror nok, at min Airport Base er Extreme. Det står der ikke på den.
Men det bliver den kaldt i manualen. Jeg købte den for et par år siden,
da jeg vidste, at der var forskellige slags.

Mon Humac tror, at den almindelige Mac-kunde ved, hvad 802.11n betyder?

Fra : Henrik

Dato : 21-10-07 16:27

On 2007-10-21 17:10:49 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Det er da dejligt, hvis det kan komme til at gå hurtigere. Gælder det
> også, hvis man bare sidder man én maskine i netværket og bare gerne vil
> have hurtigere internetforbindelse?
Nej det tror jeg ikke lige du skal regne med.

> Jeg tror nok, at min Airport Base er Extreme. Det står der ikke på den.
> Men det bliver den kaldt i manualen. Jeg købte den for et par år siden,
> da jeg vidste, at der var forskellige slags.
n standarden er først kommet med den nye Airport Extreme Base
(madkassen) de ældere understøtter den tidligere standard.

> Mon Humac tror, at den almindelige Mac-kunde ved, hvad 802.11n betyder?

Tja, hvis man kun oplyste specifikationer ud fra laveste fællesnævner,
så ville specifikationeren jo hurtigt blive ret begrænset. F.eks.

Bærbar computer, Hurtig, 23cm dyb 30 cm bred 2,5 cm tyk (når lukket)
9.000,- Kr.

Jeg tror nu de fleste Mac kunder ved hvad 802.11n er udtryk for

Hilsen Henrik

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-10-07 17:02

> [...]

> 9.000,- Kr.
>
> Jeg tror nu de fleste Mac kunder ved hvad 802.11n er udtryk for

Ligesom de fleste giro 413-lyttere ved, hvad en neapolitansk subdominant
er for en størrelse.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-07 22:23

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

<snip>

> Airport Extreme er Apple's marketing navn for standarden 802.11n.
> Airport Extreme Basestation er navnet på basestationen.

Erhm! 802.11n er ikke en standard - endnu.

Airport Extreme var osse Apples navn for deres udstyr efter 802.11g
standarden. Så nu ved du ikke umiddelbart om du får det ene eller andet
når der står Airport Extreme.

Men generelt skal man holde sig langt væk fra Pre-n udstyr, hvis man
kan.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-07 05:49

> [...]
>
> Airport Extreme var osse Apples navn for deres udstyr efter 802.11g
> standarden. Så nu ved du ikke umiddelbart om du får det ene eller andet

Jo, på nyt udstyr, men korrekt mht. gammelt.

> Men generelt skal man holde sig langt væk fra Pre-n udstyr, hvis man
> kan.

Lidt svært når alt apple sælger indeholder et n airport kort ...
Derudover kan og har apple opdateret deres n baseres firmware så jeg kan
ikke se problemet ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-10-07 13:53

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Jo, på nyt udstyr, men korrekt mht. gammelt.

Det er osse et problem når der er een der oplyser, at han ikke kan få
sin Airport Extreme til at virke. Er det så det ene eller andet?

Det er dårlig navngivning.

> Lidt svært når alt apple sælger indeholder et n airport kort ...
> Derudover kan og har apple opdateret deres n baseres firmware så jeg kan
> ikke se problemet ?

Det er jo lige meget, så længe der ikke forligger nogen endelig IEEE
802.11n standard.

De er - forhåbenligt - bagud compatibelt, så det kort der sidder i een
af de nye Macbooks kan bruges sammen med 802.11b/g udstyr. Så er skaden
begrænset.