Forskellige ram i MacBook
Fra : GertBent

Dato : 20-10-07 11:08

Hejsa.

Skal opgradere en MacBook for en ven - den har i øjeblikket 512 MB.
Hvis jeg køber en 1 GB kan maskinen så udnytte 1,5 GB eller skal de 2
klodser have samme størrelse? (Jeg ved godt, at Apple anbefaler, at
begge klodser er ens - men er det et "Must"?)

Kh. John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-07 11:10

In article <1192874909.180074.212460@k35g2000prh.googlegroups.com>,
GertBent <gertbent@gmail.com> wrote:

> [...]
> klodser have samme størrelse? (Jeg ved godt, at Apple anbefaler, at
> begge klodser er ens - men er det et "Must"?)

Det er ikke et must, men du/I mister dualchannel muligheden hvis de ikke
er ens.

Fra : GertBent

Dato : 20-10-07 11:17

On 20 Okt., 12:10, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Det er ikke et must, men du/I mister dualchannel muligheden hvis de ikke
> er ens.

Hej Martin.

Tak for super hurtigt svar!

Hvad betyder "dualchannel muligheden".?

Kh. John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-07 12:05

> Tak for super hurtigt svar!

Velbekomme.

> Hvad betyder "dualchannel muligheden".?

Macbook'en kører med dualchannel ram (DDR2) og hvis der sidder to ens
stænger så kører de dual-channel - ej at misforstå med dualhastighed,
men blot, at de kan drage nytte af hinanden. Det er lidt svært, at
forklare da jeg ikke er 112% inde i det rent tekniske.

Jeg har på min stationære ikke kunne mærke forskel på om jeg køre dual
eller ej så hvis det er pengene der trykker dig/jer så ville jeg ikke
bekymre mig om dualchannel..

Selv skal jeg have købt 2 x 1GB stænger til min Macbook - de koster
heller ingenting - knap 170,- pr. stang.

Håber du kan bruge svaret til noget.

Fra : GertBent

Dato : 20-10-07 12:15

On 20 Okt., 13:04, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
> bekymre mig om dualchannel..
>
> Selv skal jeg have købt 2 x 1GB stænger til min Macbook - de koster
> heller ingenting - knap 170,- pr. stang.

Det kan jeg sagtens! - så tak for det.

Har købt en klods (1 GB) på komplett.dk til 360,- inkl. fragt. Men
dine priser ser da bedre ud. Vil du sige, hvor du handler ram'ene til
de priser du skriver?

Kh. John

Fra : Claus Sikora

Dato : 20-10-07 13:13

GertBent skrev:

> [...]
>
> Har købt en klods (1 GB) på komplett.dk til 360,- inkl. fragt. Men
> dine priser ser da bedre ud. Vil du sige, hvor du handler ram'ene til

Jeg købte 2 stænger med hver 1GB til min kærestes inde hos www.imw.dk de
kostede 300,- per styk og er fra kingston.

/Claus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-07 15:01

> Har købt en klods (1 GB) på komplett.dk til 360,- inkl. fragt. Men
> dine priser ser da bedre ud. Vil du sige, hvor du handler ram'ene til
> de priser du skriver?

Inde på proshop.dk så jeg dem til 199,- + fragt.

I forgårs bestilte jeg 2 x 1GB til en Acer bærbar til 169,- stykket +
fragt. Umiddelbart så det ud til, at være ens de to, men det skal jeg
selvfølgelig lige tjekke inden jeg bestiller til min Macbook.

/Martin

Fra : thohei

Dato : 20-10-07 19:01

> Jeg købte 2 stænger med hver 1GB til min kærestes inde hoswww.imw.dkde
> kostede 300,- per styk og er fra kingston.

Gode tips, tak for dem. Men hvordan finder I ud af hvilken ram der
passer. Jeg har en gammel G4 ibook (en hvid en) som jeg opdagede kun
har 256 mb ram. Nu forstår jeg bedre den virkelig er langsom.
Hvordan ser jeg hvilken ram den skal have?
Pft.
Thomas

Fra : Claus Sikora

Dato : 20-10-07 22:50

thohei skrev:

> [...]
> har 256 mb ram. Nu forstår jeg bedre den virkelig er langsom.
> Hvordan ser jeg hvilken ram den skal have?

Hvis du ikke kan finde nogle præcise specs på den på nettet så pil
rammen ud og se hvad der står på den ;)

/Claus

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 21-10-07 09:02

> [...]
> kunhar 256 mb ram. Nu forstår jeg bedre den virkelig er langsom.
> Hvordan ser jeg hvilken ram den skal have?

Her kan du se hvilken specifikationer, ram-blokkene skal have i de
forskellige iBook-modeller:

Apple:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302333>

Crucial (mere udførligt):
<http://www.crucial.com/topsystems/model/iBook/Apple/RAM/list.html>

Så er det bare at søge efter den billigste forhandler på
<http://edbpriser.dk>

Så vidt jeg lige kan se, så er den billigste pris for 1 GB (PC2100 +
SODIMM 200) p.t. ca. 550 kr. inkl. fragt. Det er Value-RAM fra
Kingston. Søg evt. efter KVR266X64SC25/1G, så finder du de RAM, jeg
taler om.

-Bo

--
I'm using an evaluation license of nemo since 69 days.
You should really try it!

Fra : thohei

Dato : 22-10-07 17:28

Det viser sig jeg har en 800 hz og dermed skal bruge DDR PC2700. Kan
det være sandt at maskinen max kan klare 640 mb? Hvis, så skal jeg
altså bruge en 500 mb blok. Kan jeg købe alle der hedder DDR PC2700?
Pft.
Thomas

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 24-10-07 11:45

On 22 Okt., 18:28, thohei <heine...@mail.dk> wrote:

> [...]
> det være sandt at maskinen max kan klare 640 mb? Hvis, så skal jeg
> altså bruge en 500 mb blok. Kan jeg købe alle der hedder DDR PC2700?

Jeg har søgt lidt med google.com, og fundet frem til, at du godt kan
bruge et 1GB-modul, selvom det ikke fremgår officielt hos Apple. Det
sandsynliggøres også af, at hvis du bruger Kingstons webside, tilbyder
de rent faktisk en 1GB-ramblok til iBook G4 800MHz.

Se selv her: http://kortlink.dk/kingston/4caa

Maskinen blev lanceret med ram, med følgende specifikationer, PC2100,
SODIMM 200, 266 MHz. PC2700 kan vist også bruges, men vil ikke være
hurtigere end PC2100 i din iBook.

Det er vigtigt, at der er tale om 266 MHz og ikke fx 333 MHz.

Umiddelbart vil denne blok passe i din maskine. Det er den Kingston
henviser til (i det ovennævnte link): http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=58438

Prisen er p.t. fx 608 kr. hos B.J. Trading EDB inkl. forsendelse.

--Bo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-07 21:06

Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

> [...]
> hurtigere end PC2100 i din iBook.
>
> Det er vigtigt, at der er tale om 266 MHz og ikke fx 333 MHz.

Øh, hvorfor?

PC2100 = 266Mhz DDR
PC2700 = 333MHz DDR
PC3200 = 400MHz DDR

alle typer kan bruges men vil køre 266MHz i den iBog. (dvs opføre sig
som PC2100 ram)

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 25-10-07 07:28

> Øh, hvorfor?

> PC2100 = 266Mhz DDR
> PC2700 = 333MHz DDR
> PC3200 = 400MHz DDR

> alle typer kan bruges men vil køre 266MHz i den iBog. (dvs opføre
> sigsom PC2100 ram)

Ok, det vidste jeg ikke.
Tak for præciseringen.

-Bo

--
I'm using an evaluation license of nemo since 72 days.
You should really try it!

Fra : thohei

Dato : 24-10-07 12:40

On Oct 24, 12:44 pm, Bo Hovgaard Thomasen

1000 tak - det var meget oplysende.
Thomas