Tredjepartsprogrammer på iPhone til febru
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-10-07 18:11

Så er det officielt, fra selveste Steve Jobs på Apple.com:

Apple arbejder hårdt på at få et SDK klar, som tredjepartsleverandører
kan benytte til at udvikle "rigtige" programmer til iPhone og iPod
touch. Grunden til at det trækker lidt ud, er at de vil sikrer systemet
bedst muligt mod virus og anden farlig software. Det er nok fornuftigt,
når man tænker på hvor kendt iPhone allerede er.

Det kunne tyde på at de vil vælge en form for signering af programmer,
så man altid har styr på hvem der står bag softwaren. Hvordan det skal
fungere i praksis, er nok det Apple har travlt med at udtænke. Hvis det
bliver gjort rigtigt (nemt for brugeren, gratis for programmøren) tror
det vil være en god måde at gøre programmerne troværdige på.

Mon ikke de nye ting i 10.5 også vil blive benyttet til beskyttelse,
bl.a. læste jeg lidt om at programmer under Leoparden kan kører i sin
egen "sandkasse", hvor det er nøje angivet hvad de må pille ved. Det er
der sådan set ikke noget nyt i, f.eks. er det meget brugt under OpenBSD
til diverse servere, men dette skulle vidst være rettet mod slutbrugere
i 10.5, så alm. grafiske programmer også let kan kontrolleres. Der står
lidt om det på linket herunder:

Det har virkelig været en spændende Apple-uge: Leoparden fik en
lanceringsdato (forventet), iTunes Plus numre er faldet til 8 kroner,
iPhone sælges unlocked i Frankrig, og nu en annoncering af kommende
understøttelse af tredjepartsprogrammer på iPhone. Og så skriver vi
endda kun onsdag

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-10-07 20:07

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:

> touch. Grunden til at det trækker lidt ud, er at de vil sikrer
> systemet bedst muligt mod virus og anden farlig software. Det er nok

God med ham - de er bare ikke færdige endnu! I betragtning af hvilken
elendig tilstand Safari til Windows var i da det blev kylet ud, er det
ikke nogen urimelig antagelse at formode at det ganske enkelt er
seriøst under pres og det tager mere tid end formodet at blive færdige
overhovedet.

> fungere i praksis, er nok det Apple har travlt med at udtænke. Hvis
> det bliver gjort rigtigt (nemt for brugeren, gratis for programmøren)
> tror det vil være en god måde at gøre programmerne troværdige på.

Tjah, hvis du kan forestille dig en måde der kan tilgodese den lille
programmør men udelukke en ond en, så er du kørende. Jeg kan ikke.

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...