Maksimere vindue i OS X
Fra : Martin /Helsingør

Dato : 16-10-07 10:28

Jeg er ganske newbie på OS X og undrer mig over et par ting:

Hvordan maksimerer jeg et vindue? Den naturlige vej for mig var at
klikke på "+" i venstre hjørne. Det giver dog ikke meget, da vinduet
oftest blot flytter sig eller bliver mindre... Jeg har søgt lidt på
sagen og fundet, at sådan skal det være (noget med at være intuitiv
eller lign. som ikke giver mening for mig)

Der må være en nem måde...

En anden ting der driller mig, er at jeg ikke med Finder kan kopiere
filer via FTP. Fejlen lyder på noget med et rettigheds problem. Der er
dog ingen problemer når jeg bruger Win XP og Explorer...

På forhånd tak for hjælp.

Martin /Helsingør

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-07 10:35

Martin /Helsingør <mailme.nospam@gmail.com> wrote:

> [...]
> sagen og fundet, at sådan skal det være (noget med at være intuitiv
> eller lign. som ikke giver mening for mig)

tja, plus knappen optimerer/maksimerer vinduet i forhold til _indholdet_
ikke skærmens størrelse.

> En anden ting der driller mig, er at jeg ikke med Finder kan kopiere
> filer via FTP. Fejlen lyder på noget med et rettigheds problem. Der er
> dog ingen problemer når jeg bruger Win XP og Explorer...

Finder's FTP implementering er read/only .. så det er ikke en bug men en
feature ...

/thomas

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 16-10-07 11:33

"Thomas von Hassel" skrev i en meddelelse

> tja, plus knappen optimerer/maksimerer vinduet i forhold til _indholdet_
> ikke skærmens størrelse.

Ok. Det må jeg jo leve med så

> Finder's FTP implementering er read/only .. så det er ikke en bug men en
> feature ...

Så må jeg jo finde et rigtigt FTP program.

Tak for svar.

Martin /Helsingør

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-07 12:02

Martin /Helsingør wrote:

> Ok. Det må jeg jo leve med så

Hm, der er en mulighed, hvis du vil have et Finder vindues til at fylde
hele skærmen. Jeg véd, der er nogle, der har lavet et AppleScript
script, der kan gøre det, - men jeg bruger ikke selv AS overhovedet - og
har faktisk aldrig gjort det, - så her må en script-ekspert træde til...

> Så må jeg jo finde et rigtigt FTP program.

Jeg synes heller ikke, Finder er særlig god som FTP klient, så jeg
bruger go'e gamle Fetch i nyeste version.

Fetch 5.2.1, FTP / SFTP client
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1126

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-07 12:10

Martin /Helsingør <mailme.nospam@gmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" skrev i en meddelelse

> Ok. Det må jeg jo leve med så

> Så må jeg jo finde et rigtigt FTP program.

http://cyberduck.ch/

/thomas

Fra : P. Rongsted

Dato : 17-10-07 10:48

On Tue, 16 Oct 2007 12:33:19 +0200, "Martin /Helsingør"
<mailme.nospam@gmail.com> wrote:

>"Thomas von Hassel" skrev i en meddelelse

>Ok. Det må jeg jo leve med så

>Så må jeg jo finde et rigtigt FTP program.

Prøv evt Transmit fra http://www.panic.com/ - Det er lastbilen.

Det koster godt nok 30 USD, men er rigtigt godt. Du kan fx sætte en
ikon op til en bestemt folder på en server. Når du dropper filer på
ikonen bliver de automatisk overført til serveren.

Og hvis du lige skal rette en fil på serveren, så kan du går direkte i
edit af den på serveren. Noramlt skal den først hentes, så editeres og
siden lægges tilbage på serveren. Det klarer Transmit for dig i et
hug.

Peter

Fra : Jon

Dato : 17-10-07 11:15

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> [...]
> edit af den på serveren. Noramlt skal den først hentes, så editeres og
> siden lægges tilbage på serveren. Det klarer Transmit for dig i et

Det gjør også BBEdit og TextWrangler med tekst- elelr html-filer, AFAIR?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-10-07 10:42

> [...]

> sagen og fundet, at sådan skal det være (noget med at være intuitiv
> eller lign. som ikke giver mening for mig)

Du kan ikke maksimere (i Windows-forstand) et vindu i MacOS X. Dette
fordi MacOS er et multitaskingsystem og man forventer at brukere også
kan multitaske.
Altså at brukeren skal kunne se vinduer fra flere applikasjoner
samtidig, og lett flytte data mellom dem (noe som blir vanskelig hvis en
applikasjon tar over hele skjermen).

Den grønne knappen øverst i vinduet skal utvide vinduet slik at dataene
i det får plass, f.eks. et tekstdokument utvides slik at hele siden
vises. Men forskjellige applikasjoner behandler forskjellige data, og
det er ikke mulig for OSet å vite hvor stort et vindu skal være for at
alle relevante data skal vises, så det er opp til den som utvikler
applikasjonen å implementere denne funksjonen. Noe mange dessverre ikke
gjør.

> Der må være en nem måde...

Nei.

> En anden ting der driller mig, er at jeg ikke med Finder kan kopiere
> filer via FTP. Fejlen lyder på noget med et rettigheds problem. Der er
> dog ingen problemer når jeg bruger Win XP og Explorer...

Du kan montere ftp-vinduer i Finder og kopiere fra dem, men du har kun
lesetilgang. Vet ikke hvorfor Finder har denne begrensningen.

Terje

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 16-10-07 11:41

"Terje Rydland" skrev i en meddelelse

> Du kan ikke maksimere (i Windows-forstand) et vindu i MacOS X. Dette
> fordi MacOS er et multitaskingsystem og man forventer at brukere også
> kan multitaske.

Mener nu det går fint med at multitaske mit køn taget i betragtning

> [...]
> alle relevante data skal vises, så det er opp til den som utvikler
> applikasjonen å implementere denne funksjonen. Noe mange dessverre ikke

Tak for det. Men Finder burde vel kunne regne ud, at jeg ikke gider scrolle
i en evighed for at finde det, jeg leder efter...

> Nei.

Ok. Det var da et klart svar.

> Du kan montere ftp-vinduer i Finder og kopiere fra dem, men du har kun
> lesetilgang. Vet ikke hvorfor Finder har denne begrensningen.

Jeg må se mig om efter et FTP program så.

Overvejer iøvrigt at forsøge mig med Linux på iBook, hvilken distro kan
anbefales?

Tak for hjælpen.

Martin /Helsingør

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-10-07 11:45

Martin /Helsingør <mailme.nospam@gmail.com> wrote:

> Jeg må se mig om efter et FTP program så.

CyberDuck er bra. Og gratis

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-07 02:44

"Martin /Helsingør" <mailme.nospam@gmail.com> wrote:

> Overvejer iøvrigt at forsøge mig med Linux på iBook, hvilken distro kan
> anbefales?

ubuntu. (som på alle andre platforme)

Fra : iSteen

Dato : 16-10-07 13:15

Martin /Helsingør <mailme.nospam@gmail.com> wrote:

> Jeg er ganske newbie på OS X og undrer mig over et par ting:
>
> Hvordan maksimerer jeg et vindue?

Da jeg var ny på OSX undrede det også mig.
Jeg ville gerne have Safari til at fylde hele skærmen ud, så jeg "trak"
i nederste højre hjørne - og ny fylder Safari hele skærmen.

Fra : -= H.=-

Dato : 16-10-07 13:15

Martin /Helsingør wrote:
> Tak for det. Men Finder burde vel kunne regne ud, at jeg ikke gider scrolle
> i en evighed for at finde det, jeg leder efter...

Men Finder maximerar väl alltid i höjdled så du ser så många filer som
möjligt, gör det inte?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-07 02:42

> [...]

> filer via FTP. Fejlen lyder på noget med et rettigheds problem. Der er
> dog ingen problemer når jeg bruger Win XP og Explorer...

Finders ftp klient er readonly. brug ftp i en shell eller installer en
tredie parts ftp klient.