Når jeg får min nye Mac
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-10-07 16:52

Vi er jo flere, der skal ud at købe ny Mac sammen med Leoparden. Derfor
vil jeg gerne - i god tid bringe nogle spørgsmål på bane. Det er ikke
til at huske, hvorman man gjorde sidst. Og nogle forhold kan have ændret
sig siden. Altså:

Ny maskine er chancen for at få tavlen visket ren ("en ren røv at trutte
i" hedder det) - at komme til at arbejde med en computer, der ikke bærer
rundt på nogen dårligdomme i systemet, ophobning af overflødigt gods,
fragmentering osv.
Der skal foretages frisk installering af system og programmer.
Programmer, shareware og freeware, som jeg i et øjebliks lune har
installeret og siden glemt alt om, fordi de alligevel ikke var af
betydning eller er af forældet nytteværdi, skal udelades.
Men en del skal overføres. Foruden egentlige arkiver er det:

- Indstillinger af internet og mail
- Airport
- Mailarkiv
- Bogmærker til internet
- Syncroniseringsindstillinger - Palm, Hotsyync, iSync
- Skrifter - samlet så enkelt som muligt for mig som eneste bruger
- Programindstillinger - herunder mine egne bidrag til ordbøger og
autokorrektur

Altså:

- Hvordan flytter man lettest alt det, som kan og skal genbruges? Hvilke
mapper?
- Hvad skal man undlade at genbruge?
- Hvor skal jeg lægge ALLE skrifterne?

Jeg forestiller mig følgende procedure:

- Leoparden installeres. Jeg følger alle anvisninger om indstilling af
mail og internet.
- Vil Airport komme på helt af sig selv?
- Min Powerbook står tændt ved siden af. Vil de så begge to kunne være
på Airport samtidig?

- Så installeres alle de store programmer. Jeg har et dokument, hvor
alle koder og numre til installationen er noteret.

- Nu må det så handle alt det, som skal kopieres til system,
indstillinger, biblioteker, skrifter, programindstillinger. Kan den
gamle og den nye maskine se hinanden, således at jeg kan kopiere mellem
dem?

- Så er der de egentlige arkiver. Jeg har flere eksterne harddiske, der
kunne bruges som flyttevogn. Men kan jeg på den ene eller den anden måde
forbinde de to computere direkte med hinanden?

Hvad iTunes angår, har arkivet hidtil ligget på en ekstern La Cie-disk
for at være sikker på, der var plads nok. Men det er bøvlet. Så jeg
satser på, at det skal ligge på selve computeren nu, hvor der kan ventes
at være en del bedre plads (MacBookPro).

Den gamle PB G4 skal indtil videre fortsat være aktiv - primært fordi
jeg har nogle FileMaker-arkiver og ikke har opdateret programmet, der
kun kan køre under Classic. Ovenfor har jeg allerede spurgt om, hvordan
de to maskiner bedst kan bringes til at tale sammen.

Jeg håber, at flere vil være interesserede i at få ovenstående belyst.
Og jeg tør vædde med, at der vil være forskellige meninger om svaret på
nogle af dem.

Egentlig burde man kunne holde fri en uges tid med fuld løn, mens det
står på.

--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Jon

Dato : 12-10-07 17:51

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> - Hvordan flytter man lettest alt det, som kan og skal genbruges? Hvilke
> mapper?

Koble maskinene sammen med en 6-pin til 6-pin FireWire kabel (eller ha
en tilgjengelig, siden du vil bli spurt om den). Bruk så Migration
Assistant (vet ikke hva den heter på dansk; på norsk heter den
Overføringsassistent). Den aktiveres vanligvis automatisk under oppsett
av maskin første gang, og man kan evt. også aktivere den manuelt senere.
Følg instruksjonene på skjermen. MA overfører alt du trenger.

> - Hvad skal man undlade at genbruge?

Alt som har med selve det gamle OS å gjøre (i dette tilfellet).

> - Hvor skal jeg lægge ALLE skrifterne?

Legg dem i /Users/<username>/Library/Fonts dersom du vil at de bare skal
gjelde for <username>'s brukerkonto (f.eks. din egen). Hvis de skal være
globale (for alle brukere), så legger du dem i /Library/Fonts.

NB: Migration Assistant kan også flytte applikasjoner, komplett med
preferanse- og valgfiler (og serienumre). Den kan også overføre
nettverksinnstillinger.

Alle de øvrige spørsmål du har, vil såvidt jeg kan se være dekket av
dette, bortsett fra iTunes: iTunes-arkivet ditt kan du manuelt legge inn
på den interne HD og be iTunes om å importere det, eller hold nede
Alt-tasten når du starter nye iTunes og velg biblioteket manuelt. Pass
på å få med hele hierarkiet til iTunes, inkludert sselve Library-filen.
Samme mekanisme kan f.ø. brukes for iPhoto.

Det er mulig at du må aktivere AirPort manuelt på din nnye maskin, men
jeg tror det skal kome på av seg selv. Dersom du har trådløs router
(f.eks. en AirPort basestasjon) vil begge kunne være på trådløst nett
samtidig uten problemer.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-10-07 23:45

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> Følg instruksjonene på skjermen. MA overfører alt du trenger.

> Alt som har med selve det gamle OS å gjøre (i dette tilfellet).

Netop her synes jeg, at spørgsmålet kommer:

Hvor ligger alt det personlige, som jeg gerne vil tage med over i det
nye OS: indstillinger, bogmærker, gamle mails, sync?
Skal jeg kopiere alle de mapper, der hheder noget med Bibliotek/Library?
Eller kan jeg kopiere mappen Hjem?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-07 08:01

> [...]

> nye OS: indstillinger, bogmærker, gamle mails, sync?
> Skal jeg kopiere alle de mapper, der hheder noget med Bibliotek/Library?

tag hele /Users/dit_shortname med over. Eller gør som andre har
forslået: brug migration assistent til at tage programmer, brugere og
preferencer med dig.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-10-07 08:16

> tag hele /Users/dit_shortname med over. Eller gør som andre har
> forslået: brug migration assistent til at tage programmer, brugere og
> preferencer med dig.

Du må gerne forklare "migration assisten". Tak.

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-10-07 09:35

On 2007-10-13 09:15:33 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Du må gerne forklare "migration assisten". Tak.

Help --> Skriv Migration Assistant

http://usenet.ducktrucks.dk/migration.png

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Jon

Dato : 13-10-07 11:42

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Du må gerne forklare "migration assisten". Tak.

Det gjorde jeg da faktisk over?

En gang til: Det er et program som følger med alle Apples maskiner og
som lar deg kopiere over eksakt det du spør om: Alle dine personlige
arkiver, dokumenter, preferenser, innstillinger, fonter, programmer...
så lenge de ligger der de skal ligge på den maskin du henter dem fra,
begge maskinene kjører Mac OS X styresystem og begge har FireWire.

MA blir som regel aktivert automatisk ved installasjon av ny maskin, når
du får spørsmål om du har data på en annen maskin du vil hente over.
Hvis du velger å ikke gjøre det da, kan du gjøre det manuelt senere. Du
finner MA i /Applications/Utilities.

Når det gjelder manuell kopiering: Etter min mening bør du faktisk meget
heller la MA gjøre arbeidet enn å gjøre det manuelt, med mindre du vet
meget godt hva du gjør. (Og med respekt å melde: Spørsmålene dine viser
vel at *i denne sammenhengen* gjør du ikke det.)

Lykke til.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-10-07 17:39

> [...]

> meget godt hva du gjør. (Og med respekt å melde: Spørsmålene dine viser
> vel at *i denne sammenhengen* gjør du ikke det.)

Tak for respekt og råd.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-07 20:21

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad iTunes angår, har arkivet hidtil ligget på en ekstern La Cie-disk
> for at være sikker på, der var plads nok.

modig mand ...

/thomas

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 13-10-07 08:03

Hej Thomas

On Oct 12, 9:21 pm, thomas_li...@elements.dk (Thomas von Hassel)
wrote:

> modig mand ...

Hvori ligger det modige? LaCie eller ekstern? Er det kvaliteten af
LaCie du hentyder til?

--
Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-07 10:25

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Hej Thomas

> Hvori ligger det modige? LaCie eller ekstern? Er det kvaliteten af
> LaCie du hentyder til?

LaCie's kvalitet er berømt eller nærmere berygtet for at være elendig.

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-10-07 17:39

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> LaCie's kvalitet er berømt eller nærmere berygtet for at være elendig.
>
> /thomas
Jeg har et andet sted fortalt forleden, at overførsel af musik fra CD
til iTunes kan gå i stå undervejs. Jeg kan kun komme ud af det ved at
afbryde iTunes i "Afbryd". Og her står der som regel i forvejen: "ITunes
svarer ikke".
Har det noget at gøre med, at iTunes-arkivet ligger på en ekstern
LaCie-disk? Jeg har også været ude for, at sync med iPod gik i stå.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-07 23:17

> [...]

> Har det noget at gøre med, at iTunes-arkivet ligger på en ekstern
> LaCie-disk? Jeg har også været ude for, at sync med iPod gik i stå.

Tja, det kan der nok være mange grunde til, men at dit iTunes bib ligger
på en extern disk kan godt have noget at gøre med det. Monstro din disk
er ved at stå af .. hvad siger disk utility ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-10-07 09:18

> [...]
> på en extern disk kan godt have noget at gøre med det. Monstro din disk
> er ved at stå af .. hvad siger disk utility ?

Diskværktøj er ikke prøvet fornylig, fordi jeg skal grave CD-en frem.
Gid man dog kunne komme til at teste uden CD. Så kunne man altid finde
den frem, hvis man skal reparere. Disktilladelser er i orden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-07 11:06

> Diskværktøj er ikke prøvet fornylig, fordi jeg skal grave CD-en frem.
> Gid man dog kunne komme til at teste uden CD. Så kunne man altid finde
> den frem, hvis man skal reparere. Disktilladelser er i orden.

din externe disk ... kan du altid teste, bare ikke din system disk ..
med minde din externe disk er din systemdisk ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-10-07 12:29

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> din externe disk ... kan du altid teste, bare ikke din system disk ..
> med minde din externe disk er din systemdisk ?
>
> /thomas
. Åh, jeg troede du spurgte til computerens disk. LaCie-disken er
hermed kontrolleret. Den har det fint.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-07 15:22

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> din externe disk ... kan du altid teste, bare ikke din system disk ..
> med minde din externe disk er din systemdisk ?

singleuser mode: /sbin/fsck -fy

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-07 19:08

> Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote: > Ove Steen Smidt

> singleuser mode: /sbin/fsck -fy

jojo, med diskutil som der var tale om her. Jeg vil ikke sende
hvemsomhelst ned i singleuser mode ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-07 03:04

> jojo, med diskutil som der var tale om her. Jeg vil ikke sende
> hvemsomhelst ned i singleuser mode ...

Det kan man nu godt guide en bruger igennem over telefonen. Det er
først hvis de monterer roden r/w at det er kan være et problem.

Fra : Jens

Dato : 14-10-07 11:28

> Diskværktøj er ikke prøvet fornylig, fordi jeg skal grave CD-en frem.
> Gid man dog kunne komme til at teste uden CD. Så kunne man altid finde
> den frem, hvis man skal reparere. Disktilladelser er i orden.

Du kan da godt teste den eksterne disk med diskværktøj uden CD. Det er
kun bootdisken du ikke kan reparere på.
--

Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-07 15:21

> Diskværktøj er ikke prøvet fornylig, fordi jeg skal grave CD-en frem.
> Gid man dog kunne komme til at teste uden CD. Så kunne man altid finde
> den frem, hvis man skal reparere. Disktilladelser er i orden.

Det kan man da godt.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-10-07 21:08

> Det kan man da godt.

Hvis jeg markerer computeren i Diskværktøj, er "Kontrollér disk" ikke
tilrådghed, når computeren er startdisk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-07 21:16

> Hvis jeg markerer computeren i Diskværktøj, er "Kontrollér disk" ikke
> tilrådghed, når computeren er startdisk

Morten's pointe er at der _er_ metoder til at chekke sin disk selv om
man ikke har sin installations disk ved hånden.

se evt:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106214>

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-07 07:52

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> LaCie's kvalitet er berømt eller nærmere berygtet for at være elendig.

kvalieteten fejler såmænd intet, deres diske bruges blot til ting de
ikke er beregnet til. Eks til at stå tændt mange timer i for varme
omgivelser.

Stil diskene ud i jeres serverrum og de kører upåklageligt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-07 11:06

> kvalieteten fejler såmænd intet, deres diske bruges blot til ting de
> ikke er beregnet til. Eks til at stå tændt mange timer i for varme
> omgivelser.

Eller i et kabinet som leder varmen effektivt væk fra disken. Bortset
fra det så er de fleste LaCie diske jeg har set fejle ikke fejlet mht.
disken, men oftere er det f.eks. FW bridgeboard der er strøget.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-07 15:19

> Eller i et kabinet som leder varmen effektivt væk fra disken. Bortset
> fra det så er de fleste LaCie diske jeg har set fejle ikke fejlet mht.
> disken, men oftere er det f.eks. FW bridgeboard der er strøget.

det skyldes formegenlig også varme.