Menu-kommando til f.eks. oplæsning af teks~
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-10-07 09:54

I menuen "Tjenester" kan man i visse programmer vælge "Start Speeking
Text", hvorefter den afmærkede tekst læses op af den valgte stemme.

Kan man lave en tastatur-kommando, der kan sætte det igang istedet?

Jeg har prøvet at lave kommandoen i
systemindstillinger->Tastatur->Tastaturkommandoer som kommando til
"Finder" alternativt Safari, men det virker ikke.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-07 13:07

Stig Leerbeck wrote:
> I menuen "Tjenester" kan man i visse programmer vælge "Start Speeking
> Text", hvorefter den afmærkede tekst læses op af den valgte stemme.
>
> Kan man lave en tastatur-kommando, der kan sætte det igang istedet?

Det kommer an på, om programmerne har TTS og SR indbygget i selve
programmet, eller om programmerne er lavet sådan, at de bruger systemets
SR og VoiceOver system, - og om programmerne er lavet sådan, at man selv
kan sætte/ændre på tastaturgenveje.

Det absolut eneste program, hvor der er 100% frit valg, er NisusWriter
Express og Pro til OS X og NisusWriter fra ver. 4.x til 6.5.x til OS
9.x. Fx. har jeg selv sat start og stop til hhv. ALT+F1 for start og
ALT+F2 for stop.

MSWord, MarinerWrite og andre, der kan benytte makroer, kræver, at man
laver en makro til hvert enkelt program. Du kan ikke lave en fælles
makro, der kan styre alle disse programmer på én gang.

I OpenOffice, NeoOffice, AppleWorks og andre TB programmer, der kan
bruge AppleScript eller Perl Scripting, kan man lave et script, der kan
styre det.

I begge tilfælde skal man lave 3 forskellige for start og 3 for slut. -
et script, der starter/stopper oplæsning af valgt (markeret) tekst, et
script, der starter/stopper oplæsning af hele teksten fra begyndelsen og
endelig et script, der starter oplæsning fra indsætningsmærkets placering.

Jeg er absolut ikke nogen script-nørd, - faktisk undgår jeg AppleScript
scripts, hvor jeg kan, - men svjv. vil disse scripts kunne virke
systemwide, da både OS 7,5.x til 9.2.x og OS X er AppleScript scriptable.

Du skal lige være opmærksom på, at fx. Adobe Reader har sin egen speech
engine, der kan bruges med Apple egne stemmer. Den hedder ikke 'Speech'
men 'Read Out Loud', og den har også sine egne kommandoer til både
aktivering, valg af stemme, valg af tekst/deltekst m.m..

> Jeg har prøvet at lave kommandoen i systemindstillinger ->
> Tastatur->Tastaturkommandoer som kommando til
> "Finder" alternativt Safari, men det virker ikke.

Det har jeg heller ikke kunnet få til at virke...

mvh. Erik Richard

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 12-10-07 10:28

In article
<1i5tfi5.nokdqj553812N%stigleerbeck@nypost.dk>stigleerbeck@nypost.dk
(Stig Leerbeck) wrote:
> [...]
> systemindstillinger->Tastatur->Tastaturkommandoer som kommando
> til"Finder" alternativt Safari, men det virker ikke.

Det kan ikke lade sig gøre på den måde. Funktionaliteten er i stedet
indbygget i styresystemet, og aktiveres i indstillingerne for
Tale/Speech. Ja, der er faktisk et selvstændig indstillingsikon for
tale i systeminstillingerne. Der kan du definere en tastaturgenvej!

-Bo

--
I'm using an evaluation license of nemo since 60 days.
You should really try it!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-10-07 17:19

Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Tale/Speech. Ja, der er faktisk et selvstændig indstillingsikon for
> tale i systeminstillingerne. Der kan du definere en tastaturgenvej!

Jamen det er der da også - herligt!!!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk