TDC mailopsaetning i Thunderbird
Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 12:50

Hej Alle,

Jeg har just anskaffet en Mac og har installeret
postprogrammet Thunderbird. Alting virker fint -
pånær afsendelse af emails.

Jeg har kopieret mine indstillinger fra min pc,
men uden held.

Internetabonnement: TDC, fast ip (givet til mac'en)
Udgaeende postserver: mail.tele.dk
Port: 25

Det underlige er, at hvis jeg indtaster ovenstående
oplysninger i Apples mailprogram, så tænker
først grundigt over sagerne, og derefter virker
afsendelse rent faktisk.

Fejlmeddelsen fra Thunderbird, når post forsøges afsendt er:

ADVARSEL

Der opstod en fejl under afsendelsen. Postserveren
svarede:
<navne på min computer.adsl-dhcp.tele.dk>: Helo
command rejected: Access denied.
Kontroller modtageradresserne og prøv igen.

Thunderbird versionen er 2.0.0.6.

Nogle ideer til en årsag?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-10-07 13:45

Jens Axel Soegaard wrote:
> [...]
> <navne på min computer.adsl-dhcp.tele.dk>: Helo
> command rejected: Access denied.
> Kontroller modtageradresserne og prøv igen.

Jeg mener at have læst, at TDC er gået over til asmtp på nogle af deres
produkter. I praksis vil det sige, at du skal indtaste dit
brugernavn/password i forbindelse med opsætning af smtp-serveren.

Søg en gang på google efter 'tdc thunderbird asmtp' så er der formentlig
hjælp at hente ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 14:10

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg mener at have læst, at TDC er gået over til asmtp på nogle af deres
> produkter. I praksis vil det sige, at du skal indtaste dit
> brugernavn/password i forbindelse med opsætning af smtp-serveren.

Det er for såvidt rigtigt, men der er to ting, der taler for,
at min gamle opsætning med smtp.tele.dk burde virke:

- det virker på min pc
- det virker i Apples mail-program

Da jeg endvidere har fast ip, ved TDC, hvem der er ansvarlig,
hvis der spammes fra adressen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-10-07 14:19

Jens Axel Soegaard wrote:

> [...]
>
> - det virker på min pc
> - det virker i Apples mail-program
>
> Da jeg endvidere har fast ip, ved TDC, hvem der er ansvarlig,

Hmm, du har vel ikke flueben ved 'Use name and password' under 'Security
and Authentication' (under 'Settings' for din smtp server)? Alternativt;
er der markering i andet end 'No' under 'Use secure connection' samme sted?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 14:38

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> er der markering i andet end 'No' under 'Use secure connection' samme sted?

Nej. Jeg forsøgte at se, hvad der skete, hvis man slog det til,
men fik så en fejl, som sagde, at mailserveren ikke understøttede
det.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-10-07 14:44

Jens Axel Soegaard wrote:

> Nej. Jeg forsøgte at se, hvad der skete, hvis man slog det til,
> men fik så en fejl, som sagde, at mailserveren ikke understøttede
> det.

Så har jeg ikke flere forslag :( Ovenstående har flere gange drillet mig.

Har du overvejet at prøve asmtp'en? Der får du formentlig krypteret
trafik med oven i hatten.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 17:33

Peter Farsinsen skrev:

> Så har jeg ikke flere forslag :( Ovenstående har flere gange drillet mig.
>
> Har du overvejet at prøve asmtp'en? Der får du formentlig krypteret
> trafik med oven i hatten.

ASMTP kræver brugernavn og kodeord. Min ADSL er efterhånden 7 år gammel,
og da jeg aldrig har brugt mailkontoen hos TDC kender jeg hverken
brugernavn eller kode. Det betyder, jeg skal gennem TDC kundeservice
for at få tilsendt oplysningerne. Men det ser efterhånden ud til, at
det trods alt er den nemmeste løsning.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 17:58

Jens Axel Soegaard skrev:

> [...]
> brugernavn eller kode. Det betyder, jeg skal gennem TDC kundeservice
> for at få tilsendt oplysningerne. Men det ser efterhånden ud til, at

Efter at have kigget TDC's sider igennem, ved jeg at de skiftede
til ASMTP i 2004 - men kun for kunder uden fast ip. Har man
fast ip burde alting virke "som det plejer".

Jeg har fået et forslag om at prøve en ældre version af
Thunderbird. Det lyder tilstrækkeligt skørt, så det vil
jeg prøve.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 18:14

Jens Axel Soegaard wrote:
> [...]
>
> Jeg har fået et forslag om at prøve en ældre version af
> Thunderbird. Det lyder tilstrækkeligt skørt, så det vil

Se, se. Thunderbird version 1.5.0.13 virker perfekt. Det gør
ikke mystikken mindre, men jeg er tilfreds for nu.

Tak for forslagene - når noget som bare skal virke ikke gør
det, har man som regel overset noget oplagt.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-07 18:41

Hej Jens

Prøv evt. at kontakte Sebastian Dyhr <sadyhr@_INGEN_SPAM_mail.tele.dk>,
- han har efterhånden gode erfaringer med at få Tordenfuglen ver. 2.x
til at virke med TDC. - Det er faktisk ikke noget, 'man lige gør'...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 18:46

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> - han har efterhånden gode erfaringer med at få Tordenfuglen ver. 2.x
> til at virke med TDC. - Det er faktisk ikke noget, 'man lige gør'...

Tak for tippet, jeg sender ham en mail.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-07 09:12

Jens Axel Soegaard <invalid@soegaard.net> wrote:

> [...]
> brugernavn eller kode. Det betyder, jeg skal gennem TDC kundeservice
> for at få tilsendt oplysningerne. Men det ser efterhånden ud til, at

Jens du roder vist godt og grundigt rundt i tingene.

Hvis du bruger Authentication (asmtp) hos TDC, så er det det 12 cifrede
kundenummer samt password du skal. Det har ikke en dyt med en e-mail
konto hos dem at gøre.

Desuden kan du jo bare bruge din egen udbyders smtp !

Jeg har lige lave et opslag på dig - har du din egen mailserver stående
?

Hvad er:

Domain servers in listed order:
NS2.MERMAIDCONSULTING.DK
NS1.MERMAIDCONSULTING.DK

Er mermaid også dig ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 13-10-07 11:28

Hej Jesper,

> [...]
> konto hos dem at gøre.

> Desuden kan du jo bare bruge din egen udbyders smtp !

Det er det, jeg forsøger at gøre!

Min udbyder er TDC og jeg forsøger at bruge TDC mailserver mail.tele.dk
til udgående post.

Det virker normalt fint uden brugernavn/passwrod, for jeg har en fast
ip. Når jeg siger det virker normalt fint, så er det fordi det:
- virker i Thunderbird 2.0.0.6 på pc
- virker i Thunderbird 1.5 på mac
- virker i Apples mailprogram på mac

Det er kun i Thunderbird 2.0.0.6 på mac, der er problemer.

Her er i gruppen råder de mig til at bruge ASMTP, men jeg
aner ikke, hvad mit password er. Mit gæt var at passwordet
er det samme som passwordet til en eventuel mailkonto hos TDC,
men det var åbenbart et fejlgæt.

> Jeg har lige lave et opslag på dig - har du din egen mailserver stående
> ?

Nej, men min bror har en mailserver (som jeg bruger til indgående post).

> Hvad er:
>
> Domain servers in listed order:
> NS2.MERMAIDCONSULTING.DK
> NS1.MERMAIDCONSULTING.DK
>
> Er mermaid også dig ?

Nej Mermaid er min brors. Til udgående post er jeg nødt
til at bruge TDCs server.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-07 12:13

Jens Axel Soegaard <invalid@soegaard.net> wrote:

> Hej Jesper,

> Det er det, jeg forsøger at gøre!

Jeg fik ikke udtrykt mig godt nok. Da jeg formoder at dit domain IKKE
ligger hos TDC, så skal du bare bruge dit mailhotels SMTP - så slipper
du også for bøvl med port 25.

> Min udbyder er TDC og jeg forsøger at bruge TDC mailserver mail.tele.dk
> til udgående post.

Ja din internet leverandør er TDC - glem dog alt om dem og brug SMTP,
der hvor soegaard.net ligger !

> [...]
> aner ikke, hvad mit password er. Mit gæt var at passwordet
> er det samme som passwordet til en eventuel mailkonto hos TDC,

Det er da nemt at få din 12 cifrede kode samt password tilsendt fra TDC.

> Nej, men min bror har en mailserver (som jeg bruger til indgående post).

> Nej Mermaid er min brors. Til udgående post er jeg nødt
> til at bruge TDCs server.

Hvorfor er du nød til det ? Det er da 100 gange smartere, hvis du bruges
deres smtp, så slipper du for alt det bøvl.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-07 09:12

> [...]

> - det virker på min pc
> - det virker i Apples mail-program
>
> Da jeg endvidere har fast ip, ved TDC, hvem der er ansvarlig,

Har du en rigtig statisk IP adresse eller en dynamisk fast IP adresse ?

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 13-10-07 11:31

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Har du en rigtig statisk IP adresse eller en dynamisk fast IP adresse ?

Jeg har den type "fast ip" som TDC sælger til private ADSL-brugere.
Mon ikke det er en dynamisk fast ip-adresse? Når udstyr sættes til
ADSL-modemet får det via DHCP at vide, hvad den faste adresse er.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-07 12:13

> [...]

> Mon ikke det er en dynamisk fast ip-adresse? Når udstyr sættes til
> ADSL-modemet får det via DHCP at vide, hvad den faste adresse er.

Ok du har en DHCP tildelt fast IP adresse, som TDC kan ændre efter
godtbefindende.

En rigtig fast IP adresse skal manuelt tastes ind i din router og den
ændres kun i ekstreme tilfælde.

Fra : Niels Poulsen

Dato : 10-10-07 14:30

Jens Axel Soegaard wrote:
> [...]
> <navne på min computer.adsl-dhcp.tele.dk>: Helo
> command rejected: Access denied.
> Kontroller modtageradresserne og prøv igen.

Jeg tro at det der i udgåden post smtp.mail.dk

resten ser rigtig ud

--
Niels Poulsen
Bovangen 57B

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-10-07 14:39

Niels Poulsen wrote:

> Jeg tro at det der i udgåden post smtp.mail.dk

Hov ja; det bemærkede jeg slet ikke.

Det mail.tele.dk skal da sikkert bare erstattes med smtp.mail.dk.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-10-07 14:41

Peter Farsinsen wrote:

> Det mail.tele.dk skal da sikkert bare erstattes med smtp.mail.dk.

Og så måske ikke alligevel. 'host' viser at de resolver samme a-record -
195.41.46.251.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 17:24

Peter Farsinsen skrev:
> [...]

Jeg prøvede med smtp.mail.dk, men den kan mac'en ikke finde.

> Og så måske ikke alligevel. 'host' viser at de resolver samme a-record -
> 195.41.46.251.

Og i lyset af denne oplysning er det lidt sært at den ikke
bliver fundet.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-10-07 21:08

Jens Axel Soegaard <invalid@soegaard.net> wrote:

> Internetabonnement: TDC, fast ip (givet til mac'en)

Jeg ved ikke, om det har noget at sige, men hvis du har et
privat-abonnement hos TDC, så skal du bruge DHCP. Det gælder også selv
om du har fast IP.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 10-10-07 23:49

Thorkil Olesen wrote:

> Jeg ved ikke, om det har noget at sige, men hvis du har et
> privat-abonnement hos TDC, så skal du bruge DHCP. Det gælder også selv
> om du har fast IP.

Ja. Oplysningen er med, da folk uden fast ip skal bruge ASMTP, mens
folk uden ikke partout skal bruge ASMTP.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 05:40

Jens Axel Soegaard <invalid@soegaard.net> writes:

> Ja. Oplysningen er med, da folk uden fast ip skal bruge ASMTP, mens
> folk uden ikke partout skal bruge ASMTP.

Kan du ikke også oplyse hvad ovenstående oplysning fakisk oplyser om?

Hvorfor skal det være så svært - er det bare for at undgå inficerede
Windowsmaskiner.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-07 09:12

Jens Axel Soegaard <invalid@soegaard.net> wrote:

> Ja. Oplysningen er med, da folk uden fast ip skal bruge ASMTP, mens
> folk uden ikke partout skal bruge ASMTP.

Sludder og vrøvl.

TDC's udgående server (SMTP) kam hedde begge dele.

asmtp er blot med Authentication og password

hvor deres gamle

smtp er uden - den er de i øvrigt i færd med at udfase.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-07 09:12

> [...]

> <navne på min computer.adsl-dhcp.tele.dk>: Helo
> command rejected: Access denied.
> Kontroller modtageradresserne og prøv igen.

Hvorfor bruger du ikke bare Apples fortrinlige mailprogram Mail ?

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 13-10-07 11:35

> Hvorfor bruger du ikke bare Apples fortrinlige mailprogram Mail ?

Der er ingen newsreader.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Morten Lind