"Gratis" køleplade til b
Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 23:38

Du griner sikkert når jeg siger det, men jeg spekulerede lidt over at jeg
gerne ville optimere kølingen på min MacBook, nu hvor den er kommet i spil
i en grad så den bliver brugt hyppigere og hyppigere.

Så slog det mig at alle mennesker (næsten) har masser af bageplader i
deres ovn som de aldrig bruger!))
Som sagt så gjort. Min MacBook står nu på en sort bageplade som har bunden
op.

Hvid macBook-sort diskret bageplde. det ser godt ud. Bunden op fordi
ledningsforbindelserne skal være fri og der ikke skal kunne samle sig en
væltet sodavand i bunden af den. Pladen hjælper gevaltigt.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Jonas Delfs

Dato : 03-10-07 23:44

Lyrik skrev:
> Min MacBook står nu på en sort bageplade som har
> bunden op.

Billede!

Mvh. Jonas

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 00:09

On Thu, 04 Oct 2007 00:43:58 +0200, Jonas Delfs <jonas@fjerndelfs.dk>
wrote:

> Billede!
>
> Mvh. Jonas
Moment.....:
http://www.luen.dk/bageplade.JPG

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Morten Lind

Dato : 04-10-07 03:51

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Moment.....:
> http://www.luen.dk/bageplade.JPG

Kreativt

M.

Fra : iSteen

Dato : 04-10-07 07:42

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Kreativt
>
> M.

Man skal høre meget...eller i dette tilfælde: Man skal se meget, før
øjnene falder ud
Hvis det virker, så er det da noget du skal tage patent på!
En iPlade
Jeg vil osse prøve.....

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-10-07 19:49

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Moment.....:
> http://www.luen.dk/bageplade.JPG

Bageristen vil gi' bedre køling.

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-10-07 10:23

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> ledningsforbindelserne skal være fri og der ikke skal kunne samle sig en
> væltet sodavand i bunden af den. Pladen hjælper gevaltigt.

Min MacBook står oftest på et sofabord med dug. Og det kan godt blive
varmt! Så nu står bagenden af Book'en på en DVD-udgave af DasBoot
(efter flere forsøg med tøjklemmer, blyanter etc.)
Jeg er så kommet i tvivl: Kan f.eks. harddisken tage skade af at
rotere i en lille vinkel fra vandret?
mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-10-07 14:55

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> (efter flere forsøg med tøjklemmer, blyanter etc.)
> Jeg er så kommet i tvivl: Kan f.eks. harddisken tage skade af at

Nu har jeg været inde og kigge på de løsninger, som er foreslået prof.
Griffin-stativet er dog en kluntet contraption, alt for høj til mit
brug. Så er der 'den anden' - til 50$ + porto + told
Jeg kan godt se, at den er brugbar. Men jeg holder mig altså til DasBoot
foreløbig. Jeg har som regel book'en stående på sofabordet ved min
lænestol, og hvis der kommer gæster kan jeg lige stille den ned ved
sofaenden, og så er bordet frit til gæsternes kaffe. Jeg bruger den
aldrig som labtop. Jeg synes min mave spærrer lidt for meget for
udsynet.
Men tak for forslagene - jeg får måske min søn til at fabrikere en
metalplade.
mvh
Erling
PS: jeg er altså meget begejstret for at min MacBook nu står lidt på
skrå, ligesom keyboardet til min iMac.

Fra : KentBM

Dato : 05-10-07 00:54

Erling Hansen wrote:
> Jeg er så kommet i tvivl: Kan f.eks. harddisken tage skade af at
> rotere i en lille vinkel fra vandret?
Så ville den vel også tage skade når jeg sidder med den på skødet

--

Kent

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 10:44

On Thu, 04 Oct 2007 08:42:29 +0200, iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]

> øjnene falder ud
> Hvis det virker, så er det da noget du skal tage patent på!

Open source "bror."

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 10:51

On Thu, 04 Oct 2007 11:22:33 +0200, Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> (efter flere forsøg med tøjklemmer, blyanter etc.)
> Jeg er så kommet i tvivl: Kan f.eks. harddisken tage skade af at

Hej Erling!

Hvorfor ikke sætte den på noget plant som bortleder varmen? Gode
ledematerialer er-kobber-aluminium-jern-sten-fliser. Du kan vel hos en
blikkenslager få klippet et stykke rektngulært aluminium, eller et stykke
zink til den som underlag? Det der med at stå på skrå er da en syg løsning.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 11:37

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> zink til den som underlag? Det der med at stå på skrå er da en syg løsning.

man kan også gå lidt mere pro, og få den lidt op i højde samtidgigt:

<http://www.griffintechnology.com/products/elevator/>

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-10-07 18:07

Thomas von Hassel wrote:

> man kan også gå lidt mere pro, og få den lidt op i højde samtidgigt:
>
> <http://www.griffintechnology.com/products/elevator/>

Jeg synes mStand er et noget pænere alternativ:
http://www.raindesigninc.com/mstand.html

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-10-07 14:12

Lyrik wrote:

> [...]
> ledematerialer er-kobber-aluminium-jern-sten-fliser. Du kan vel hos en
> blikkenslager få klippet et stykke rektngulært aluminium, eller et

Idéen er ganske glimrende. Men du kan ikke tage patent på det, da det
allerede findes som 'professionelt' tilbehør. - Jeg så for nogen tid
siden noget tilsvarende på en eller anden US site, hvor de solgte en
plade, der var ca. 5 cm større end en 15" HP computer på hver led. - Den
var dog lidt mere avanceret med noget gelé-pude-agtigt på undersiden, så
den her var beregnet til at ligge på brugerens knæ... Jeg kan bare
huske, jeg synes det var ret - hm.... 'syret' at lave sådan noget.

Ka' it' husk' sitets navn...

> Det der med at stå på skrå er da en syg løsning.

Nejda. Det giver jo tastaturet en mere skrå hældning og kan være ret
ergonomisk gavnlig, så man ikke bliver nær så træt i fingre og håndled,
hvis/når man skriver meget...

Det er bl.a. også derfor, jeg stadig holder fast ved de gamle Apple ISO
tastaturer, da disse jo kan justeres trinløs i højden. - Mit er fx.
stillet til en stigning på lige knap 3 cm....

Og mht. om det skader harddisken, så nej, det gør det ikke. Jeg havde
lavet noget ala en skråplade til mine bærbare, så de havde samme
hældning som mine ISO tastaturer. - Min eneste bærbare nu - min gamle PB
165 fra 1993 kører stadig, som den gjorde på dag 1....

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 12:14

On Thu, 04 Oct 2007 12:37:25 +0200, Thomas von Hassel
<thomas_lists@elements.dk> wrote:

> man kan også gå lidt mere pro, og få den lidt op i højde samtidgigt:
>
> <http://www.griffintechnology.com/products/elevator/>
>
> /thomas

Hej Thomas.
Jeg synes ikke det er mere Pro, tværtimod.
Luft er det isolerende medie. Sten og metaller bortleder varmen meget mere
effektivt. Et solidt ståsted er også godt for en bærbar. Noget fødderne er
fast forankret på.
En tommetyk guldplade ville være Prof.
--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-10-07 12:31

Lyrik skrev:

> Jeg synes ikke det er mere Pro, tværtimod.

Jeg synes nu også iLap er et bedre bud:

Den kunne jeg godt selv finde på at investere i, til bedre køling af
computeren når man sidder med den på lårene. At den så samtidig kan
bruges på bordet også, er blot et ekstra plus.

Nogen der har prøvet den?

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 12:37

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> [...]
> effektivt. Et solidt ståsted er også godt for en bærbar. Noget fødderne er

nu var det nok mere ergonomien jeg tænkte på og ikke så meget køling.
Maskinen er jo designet til at operere under de temperaturer så jeg tror
ikke man skal bekymre sig så meget. Hvis man vil noget så kan man
installerer "Fan Control" og få den til at køre blæserne op ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-07 14:59

Lyrik wrote:

> Jeg synes ikke det er mere Pro, tværtimod.
> Luft er det isolerende medie. Sten og metaller bortleder varmen meget
> mere effektivt. Et solidt ståsted er også godt for en bærbar. Noget
> fødderne er fast forankret på.

du har både og ret og så alligevel ikke...

Hvis der ikke havde været fri passage under pladen, men luften 'pakket
ind' så at sige, så ville det virke isolerende og varmen faktisk
opsamles. Men i og med, der er fri passage _væk_ under pladen, vil den
varme, der overføres fra computeren til pladen hele tiden få luften
under pladen til at udvide sig og trække uden for pladens område,
hvorved, der bliver plads til endnu mere opvarmet luft, der så igen vil
trække væk. Samtidig vil den koldere omgivende luft trække ind lands den
overflade, hvor pladen står på og derved afkøle luften ovenover, som så
igen bliver opvarmet af varmeafgivelsen fra computer+plade og igen vil
den varme luft trække væk ud under pladen. - Det er ret og slet den
termiske effekt, der spiller ind her.

> En tommetyk guldplade ville være Prof.

18 eller 24 karat.?

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 12:41

On Thu, 04 Oct 2007 13:31:00 +0200, Michael Rasmussen
<news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> computeren når man sidder med den på lårene. At den så samtidig kan
> bruges på bordet også, er blot et ekstra plus.

Den ser bedre ud, men jeg har en anke imod den. Den løfter bagsiden op
så maskinen står skråt i desktop-mode. Når håndledene bøjes bagover får
man ondt i hånden. jeg gør i hvert fald.
Plant er bedre IMHO. Sjovt nok, hvis de skulle noget- så skulle de lave
den så den skrånede den anden vej. IMHO. Stræk hænderne ud fra vandret og
lad dem hænge-hvilken vej bøjer de? Nedefter! Ikke opefter. Men ingen
tastaturer er endnu mig bekendt lavet på den måde, så vandret er det
mindste onde. stadigvæk IMHO. Og hvad tilbydes der? En aluminiumsplade og
to neoprenpuder. Og hvad kunne du selv lave det for?

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 12:49

On Thu, 04 Oct 2007 13:36:45 +0200, Thomas von Hassel
> [...]

> ikke man skal bekymre sig så meget. Hvis man vil noget så kan man
> installerer "Fan Control" og få den til at køre blæserne op ...

MacBook varmer meget i venstre side hvor strømforsyningen sidder.
Underlaget har indflydelse på hvor varm den bliver. På en dug kan den
blive meget varm. Så blæser den! Det skal den jo. Stiller du den på
bagepladen så bliver den meget mindre varm i venstre side og den blæser
næsten aldrig. Du kan mærke at metalpladen bliver varm. varmen breder sig
i pladen alt efter hvor ledende materialet er og forsvinder tyst og
effektivt fra den langt større køleflade der er i metalpladen.

MacBooken står på et "rock-solid" fundament samtidigt. Der er response fra
tastaturet. Fornemmelsen er kvalitetsagtig. Der er intet
stof-duge-tæpper-buksestof eller andet "tyll" som smyger sig op under
maskinen og varmer den!

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk