kan man selv opgradere ram i ny imac
Fra : Jakob

Dato : 03-10-07 21:15

Da vi overvejer at købe en ny imac til firmabrug vil jeg lige høre om
man selv kan opgradere ram i sådan en uden at kompromitere garanti ?

Hvad med at skifte disk ?

Det er nok mine største anker mod en sådan mac, og jeg synes det er helt
uhyrlige priser de vil have for 4 gb istedet for 2.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-10-07 21:33

Jakob <nonsense@invalid.invalid> writes:

> Da vi overvejer at købe en ny imac til firmabrug vil jeg lige høre om
> man selv kan opgradere ram i sådan en uden at kompromitere garanti ?

Jeps, endog uden at åbne kabinettet. Der sidder en lille låge i bunden
af maskinen, som du bare åbner og kommer rammen i.

> Hvad med at skifte disk ?

Niksen. Her er du nødt til at bruge eksterne diske.

> Det er nok mine største anker mod en sådan mac, og jeg synes det er helt
> uhyrlige priser de vil have for 4 gb istedet for 2.

Der er vist meget få, der køber ram til Apple-priser

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jakob

Dato : 03-10-07 21:43

In article <86wsu40wi7.fsf@dusk.gen-v.net>, tbamacnewsNOSPAM200508@gen-
v.net says...
> Der er vist meget få, der køber ram til Apple-priser

Ahh ok det er perfekt. Det er jo latterligt de vil have 6000 kr for at
smide 4 gb i istedet for 1.

Kan jeg bare købe 1 standard 2 gb ram blok i og så har jeg 3gb hvis jeg
køber den med 1 1gb blok eller skal de være parret ens ?

Hygge

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 03-10-07 22:01

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Jeps, endog uden at åbne kabinettet. Der sidder en lille låge i bunden
> af maskinen, som du bare åbner og kommer rammen i.

> Niksen. Her er du nødt til at bruge eksterne diske.

Hvad med grafikkort? Kan det skiftes?

--
(En anden) Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-10-07 22:18

Jakob <jtonospam@mail.dk> writes:

> Hvad med grafikkort? Kan det skiftes?

Jeg er ret overbevist om, at "grafikkortet" er en GPU loddet direkte
på bundkortet, så: nej, man kan desværre ikke opgradere grafikkortet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : jakob

Dato : 03-10-07 22:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Jeg er ret overbevist om, at "grafikkortet" er en GPU loddet direkte
> på bundkortet, så: nej, man kan desværre ikke opgradere grafikkortet.

Hey Thomas

Jeg ville da bare lige sige tak for den superhurtige respons, fedt :0)

Hygge

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 22:49

On Wed, 03 Oct 2007 22:42:37 +0200, Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> Kan jeg bare købe 1 standard 2 gb ram blok i og så har jeg 3gb hvis jeg
> køber den med 1 1gb blok eller skal de være parret ens ?

Nej desværre. Apple har den dårlige politik at de sælger en maskine med 2
ramsokler som de bestykker med 2-stk. 512 megabytemoduler. Samtidig
tilbyder de at man kan købe ram efter ønske til overpris.
De burde tilbyde maskiner uden ram med ram efter ønske. Som det er nu skal
man smide de 2 moduler væk og købe 2 andre.
Der skal så vidt jeg ved bruges 2 ens moduler af samme størrelse, for at
det fungerer optimalt.
men anyway! Det er billigere at smide de 2 moduler væk og købe 2 andre end
at betale Apples overpris for ekstra ram.

Man skal passe på, for de maskiner de sælger har altid kun 2 sokler og de
er altid besat.

En anden ting som de er overdyre med er deres DVD-brænderdrev. Det er
billigere at købe en maskine med DVD/CDRW-drev og købe en kvalitetsbrænder
ved siden af.
Man får en bedre brænder på den måde samt den indlysende fordel at man kan
lade det interne drev være regionskode 2 og det eksterne drev regionskode
1, for eksempel. På den måde kan man se både danske og amerikanske
dvd-film på maskinen.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Palle Jensen

Dato : 03-10-07 22:59

On 2007-10-03 23:48:51 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Nej desværre. Apple har den dårlige politik at de sælger en maskine med
> 2 ramsokler som de bestykker med 2-stk. 512 megabytemoduler.

Med "Apple" mener du så HUMAC?

For hvis du bestiller via Apple Store kan du selv vælge:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9714044/wo/jZ2ZMl6LsDM82F0y7e114vVUt81/2.?p=0

Jeg

tror nu bare forskellen er at hos HUMAC betaler du yderligere for at få
sat RAM'en i, hvilket du så ikke går via Apple Store.

Og som det fremgår på siden er udgangspunktet 1 x 1 GB RAM. Ikke 2 x 512MB

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 08:56

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nej desværre. Apple har den dårlige politik at de sælger en maskine med 2
> ramsokler som de bestykker med 2-stk. 512 megabytemoduler. Samtidig
> tilbyder de at man kan købe ram efter ønske til overpris.

ikke helt, de nye iMac's kommer med med 1 x 1 GB og et slot ledigt. De
bærbare kommer med 2 slots bestykket. (2x512GB eller 2x1GB)

/thomas

Fra : jakob

Dato : 04-10-07 19:13

> ikke helt, de nye iMac's kommer med med 1 x 1 GB og et slot ledigt. De
> bærbare kommer med 2 slots bestykket. (2x512GB eller 2x1GB)

men ved du om der skal være ens størrelser i de 2 slots ? Det skal man
jo ikke på en pc med mindre man kører dual, men hvordan er det her?

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 19:34

jakob <none@none.invalid> wrote:

> men ved du om der skal være ens størrelser i de 2 slots ? Det skal man
> jo ikke på en pc med mindre man kører dual, men hvordan er det her?

Dette er fra apples egen mund (dog fra macbook pro, jeg kunne ikke lige
finde et lign. dok. for iMac):

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303553>

Her er ram specs for iMac:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306205>

Så nej, de behøver ikke være ens, men det skader nok ikke :)

/thomas

Fra : jakob

Dato : 04-10-07 19:13

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nej desværre. Apple har den dårlige politik at de sælger en maskine med 2
> ramsokler som de bestykker med 2-stk. 512 megabytemoduler.

Men der står faktisk på siden i shoppen at der er tale om 1 stk 1 GB så
det går jeg udfra passer. Spørgsmålet er mere om man kan køre med
asynkrone størrelser.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Palle Jensen

Dato : 04-10-07 19:24

On 2007-10-04 20:12:34 +0200, none@none.invalid (jakob) said:

> Men der står faktisk på siden i shoppen at der er tale om 1 stk 1 GB så
> det går jeg udfra passer. Spørgsmålet er mere om man kan køre med
> asynkrone størrelser.

Nu har jeg ikke den nye iMac, men den "gamle". Den der var den nyeste
for en måned siden. (Hvad kalder vi egentlig den?)

Da jeg spurgte nede i HUMAC i sin tid kunne den godt tage "asynkront".
Men de anbefalede alligevel "synkront". Af hvilken grund skal jeg ikke
kunne sige.

Det var også dem der bildte mig ind at iMac'en skulle på værksted hvis
jeg skulle have nyt RAM i, for der skulle bruges specialværktøj og bla
bla... Indtil jeg fik læst manualen. To stjerneskruer skulle ud....
Psshh.. HUMAC mand....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 19:37

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Da jeg spurgte nede i HUMAC i sin tid kunne den godt tage "asynkront".
> Men de anbefalede alligevel "synkront". Af hvilken grund skal jeg ikke

Fordi ydelsen i teorien går op når man bruger ram i par af samme
størrelse.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 23:51

On Wed, 03 Oct 2007 23:59:22 +0200, Palle Jensen
> [...]

> få sat RAM'en i, hvilket du så ikke går via Apple Store.
>
> Og som det fremgår på siden er udgangspunktet 1 x 1 GB RAM. Ikke 2 x
Den side du henviser til er første gang jeg ser. De 3 Mac jeg har købt
inden for det sidste år har alle været med 2 x 512 megabyte fordelt i 2
sokler.
På den side der hedder Apple.com, som man kommer til når man trykker på
den lille Apple-fjeder i bundlinien af enhver Mac fører til denne "Store":
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723643&node=home/shop_mac/family/macbook
Her er 1 Gigabyte sjovt nok;-( altid 2 x 512 megabyte.

Hvad skyldes den forskel? Er det den sædvanlige med at danskere skal
betale overpriser?

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-07 05:22

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> når man trykker på
> den lille Apple-fjeder i bundlinien af enhver Mac

Hvis man da ikke har smidt den ud.
Fjederen, altså

M.