Skærm på MacBook
Fra : Sørensen

Dato : 03-10-07 13:52

Hej!
Overvejer en MacBook til primært web-arbejde (opbygning af indhold + lidt
design).

Kan I fortælle lidt om, hvordan kvaliteten af skærmen er?

På min gamle Asus-bærbare, kan jeg slet ikke skelne gråtoner og de helt
lysegrå vises bare som hvide.
Samme problem har jeg også set på flere spritnye TFT-skærme.. Håber
Mac-skærmen er af meget bedre kvalitetet.. men hvad er jeres erfaring?
Kender I måske endda producent og model på de paneler, der bruges i en ny,
hvid 13,3" MacBook?

TAK!
MVH Sørensen

Fra : KentBM

Dato : 03-10-07 14:14

Sørensen wrote:
> Hej!
> Overvejer en MacBook til primært web-arbejde (opbygning af indhold + lidt
> design).
>
> Kan I fortælle lidt om, hvordan kvaliteten af skærmen er?

Jeg købte for et års tid siden en MacBook. Skærmen er noget af det
dårligste jeg har set. Lysstyrke og kontrast variere meget ved flytning
af skærmen henholdsvis fra side til side og op og ned.

Jeg var hos Humac, Vesterbrogade i kbh for ca. 2 uger siden. Den ene
maskine som jeg kiggede op havde en lige så dårlig skærm, som min egen.
Den anden virkede mindre følsom, men det er måske et tilfælde.

Dette er skrevet på MacBooken som jeg bruger til almindelig internet
brug. Jeg har tilsluttet en Samsung SyncMaster 205 BW, som næsten ikke
varierer uanset synsvinkel.

Så min absolutte subjektive mening er, at det er en god maskine med en
elendig skærm.

Men i dag sælges maskinen både hos Fona og Merlin ud over normale
Mac-butikker, så det er vel "bare" at smutte forbi.

--

Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-10-07 18:47

>Så min absolutte subjektive mening er, at det er en god maskine med en
>elendig skærm.

Vildt.. jeg synes skærmen på MAcbook er klasser bedre end mange andre
producenter..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : KentBM

Dato : 05-10-07 00:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Vildt.. jeg synes skærmen på MAcbook er klasser bedre end mange andre
> producenter..

For omkring 3 år siden fik jeg en Fujitsu 1425 (tror jeg den hedder).
Det var lige omkring det tidspunkt, hvor de begyndte med 1280 x 800 men
i 15". Skærmen er stadigvæk klasser over MacBooken. Da den er glossy er
der selvfølgelig de sædvanlige reflekser, men synsvinklerne på Fujitsuen
er fuldstændig som på min 20" Samsung 205BW og min 24" Samsung 245B.

Jeg bruger min MacBook til al den brug, hvor jeg gerne vil slippe for at
sidde ved skrivebordet. Og ser endda film på den en gang i mellem. Men
specielt til film brug kræves det, at skærmens vinkel hele tiden
justeres efter, hvordan jeg flytter mig.

MacBooken har altså bare ikke en andet en en rimelig skærm.

--

Kent

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-10-07 07:12

On 2007-10-05 01:45:19 +0200, KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> [...]
> justeres efter, hvordan jeg flytter mig.
>
> MacBooken har altså bare ikke en andet en en rimelig skærm.

Jeg synes, den er fremragende, også til film. ;)
- David
--
Læs min Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-10-07 18:08

>der selvfølgelig de sædvanlige reflekser, men synsvinklerne på Fujitsuen
>er fuldstændig som på min 20" Samsung 205BW og min 24" Samsung 245B.

Nu har jeg selv en 205BW og synes synsvinklen på Macbook'en er bedre.

>MacBooken har altså bare ikke en andet en en rimelig skærm.

Jeg holder nu stadig ved, at den er kanon.

Derimod synes jeg ikke den var ret god på den gamle iBook :(

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 17:45

On Wed, 03 Oct 2007 14:52:21 +0200, Sørensen
<duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote:

> [...]
> Mac-skærmen er af meget bedre kvalitetet.. men hvad er jeres erfaring?
> Kender I måske endda producent og model på de paneler, der bruges i en

Kvaliteten var i top da den kom frem. Bedre end de fleste andre. En 13.1
tommer skærm med med en opløsning på 1280 X 800 så man stort set ikke
magen til. det er stadigvæk stor opløsning på et lille areal.
Eneste minus er at man skal stille skærmen ret præcist for at få det
optimale billede. Betragtningsvinklen er rigtig snæver.
Jeg har dog vænnet mig til at "optimere" vinklen.
Jeg synes den er god til at vise farvenuancerne. Jeg har taget nogle
skærmbilleder, selv om det måske kan være svært for dig at se resultaterne
taget i betragtning at du kun har din Asus at se det på?

http:/www.luen.dk/skærm1.tiff
http:/www.luen.dk/skærm2.tiff
http:/www.luen.dk/skærm3.tiff
http:/www.luen.dk/skærm4.tiff
http:/www.luen.dk/skærm5.tiff
http:/www.luen.dk/skærm6.tiff

Så har jeg sat Belarc Advisor til at analysere indholdet på denne MacBook:
http:/www.luen.dk/Macbook.pdf

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Sørensen

Dato : 04-10-07 07:38

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
news.tzmrhtevcof222@jens-erik-bechs-computer-2.local...

> Kvaliteten var i top da den kom frem. Bedre end de fleste andre. En 13.1
> tommer skærm med med en opløsning på 1280 X 800 så man stort set ikke
> magen til. det er stadigvæk stor opløsning på et lille areal.

Håber bare ikke alle konkurrenterne efterhånden har overhalet den nu..

> [...]
> Jeg har dog vænnet mig til at "optimere" vinklen.
> Jeg synes den er god til at vise farvenuancerne.

OK, det lyder forholdsvist negativt for mig, da jeg ofte vil springe lidt
frme go tilbage og ikke arbejde stationært i længere tid - og evt. også
sidde og vippe med den på lårene i bussen.. Men i hvert fald dejligt hvis
den er god til at vise gråtoner og farvenuancer..

> Jeg har taget nogle skærmbilleder, selv om det måske kan være svært for
> dig at se resultaterne taget i betragtning at du kun har din Asus at se
> det på?

Mange tak! Jeg har også min rigtig gode Dell TFT-skærm, som har en kanon
billede.
MEN jeg er bange for, at man ikke kan bedømme noget ud fra skærmbilleder, da
de vist tages FØR signalet rammer skærmen - så man altså fanger det signal,
der er på vej til skærmen fremfor det der egentlig vises - dvs. skærmens
kvaliteter påvirker slet ikke billedet - det er den rå, ubehandlede vare man
fanger?!
Ellers skulle man visr fotografere skærmen for at vise, hvad den egentlig
"outputter", men regner ikke med, at det er det du har gjort (det kan vist
også være vanskeligt)..

> Så har jeg sat Belarc Advisor til at analysere indholdet på denne MacBook:
> http:/www.luen.dk/Macbook.pdf

Super - tak.
Det vil jeg se, om jeg kan udlede noget spændende skærm-info ud af.

MVH Sørensen

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 17:48

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 17:53

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-10-07 20:10

On 2007-10-03 18:52:42 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
>>> http://www.luen.dk/skrm2.tiff
>>> http://www.luen.dk/skrm3.tiff
>>> http://www.luen.dk/skrm4.tiff
>>> http://www.luen.dk/skrm5.tiff
>>> http://www.luen.dk/skrm6.tiff

Elsker når folk poster screenshots

Fedt.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 18:27

On 2007-10-03 14:52:21 +0200, "Sørensen"
<duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> said:

> Hej!
> Overvejer en MacBook til primært web-arbejde (opbygning af indhold + lidt
> design).
>
> Kan I fortælle lidt om, hvordan kvaliteten af skærmen er?

Jeg er ovenud tilfreds. Jeg bruger min til foto når jeg er på farten,
og den er virkelig lækker. Faktisk overvejer jeg lidt at vente med at
købe en 23" cinema i håb om at de laver en skærm som den på min macbook
bare i 23"

Jeg kan slet ikke genkende Kents kommentar. Det er klart noget af det
bedste jeg har set i den klasse.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-07 23:59

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> [...]
> og den er virkelig lækker. Faktisk overvejer jeg lidt at vente med at
> købe en 23" cinema i håb om at de laver en skærm som den på min macbook

vel ikke i glossy vel ? ...

/thomas

Fra : Sørensen

Dato : 04-10-07 07:31

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> vel ikke i glossy vel ? ...

Kommer den som standard i glossy på en "alm." macBook (IKKE Pro - det er den
alm. jeg kan få bevillget ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 08:12

> [...]

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Kommer den som standard i glossy på en "alm." macBook (IKKE Pro - det er den

en alm. macbook, ikke pro, kommer med glossy skærm ja.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 19:14

On 2007-10-04 00:59:26 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> vel ikke i glossy vel ? ...

Jo jo Det er vejen frem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 19:34

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Jo jo Det er vejen frem.

Glossy er noget skrammel hvis man skal bruge skærmen til farvekritisk
arbejde ...

/thomas

Fra : Sørensen

Dato : 04-10-07 07:39

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> wrote in message

> [...]
> 23" cinema i håb om at de laver en skærm som den på min macbook bare i 23"
>
> Jeg kan slet ikke genkende Kents kommentar. Det er klart noget af det

Genkender du heller ikke den meget snævre betragtningsvinkel?
Det er en almindelig MacBook (ikke Pro) du har, ikke?
-Gad vide om der er forskel på nogle generationer af den.. Hvor gammel er
din?

Tak for hjælpen.
MVH Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 19:15

On 2007-10-04 08:38:46 +0200, "Sørensen"
> [...]
> Det er en almindelig MacBook (ikke Pro) du har, ikke?
> -Gad vide om der er forskel på nogle generationer af den.. Hvor gammel er

Synes ikke det værre end alle andre TFT skærme. Min macbook er fra aug 2007.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-10-07 22:41

> [...]

> Mac-skærmen er af meget bedre kvalitetet.. men hvad er jeres erfaring?
> Kender I måske endda producent og model på de paneler, der bruges i en ny,

PÃ¥
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/91254042/wo/dj2HD8jK
odyY2y0Rufp1MrnAgpV/2.?p=0

kan man læse sådan om skærm til MacBook Pro:

At no extra charge, you can choose a glossy widescreen display that lets
you view graphics, photos, and videos with greater color contrast.

Choose the glossy widescreen display to make your graphics, photos, and
videos appear with richer color and deeper blacks — great for watching
DVD movies. If you prefer a display with anti-glare coating for a matte
rather than glossy viewing experience, choose the standard widescreen
display.

Hvad går det ud på?

Det er et must for mig at have en bærbar. Jeg skal også udskifte PB G4,
når jeg er ude at hente Leoparden. Lige nu tegner det til at blive en
MacBook Pro 15'' - og så skal den suppleres med en fladskærm, når den er
hjemme. 2.300 kr. på ovenstående adresse for 23'' forekommer mig at være
billigt.
Jeg forventer også til hjemmebrug at fortsætte med mit trådløse Logitech
tastatur. Er der nogen, der ved, om sådan en MacBook Pro kan ligge og
være lukket, i aktiv tilstand når man ikke bruger dens skærm og
tastatur?
--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-07 08:25

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> DVD movies. If you prefer a display with anti-glare coating for a matte
> rather than glossy viewing experience, choose the standard widescreen

Det går ud på at du kan vælge med mat eller glossy skærm. Glossy er fint
til "privat" brug, dvs. film, billeder etc. Mat er bedre til prof. brug
hvor man skal kunne stole mere på farverne. (grafisk brug)

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-07 23:14

On Wed, 03 Oct 2007 23:41:06 +0200, Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk>
wrote:

> Sørensen <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote:

Er der nogen, der ved, om sådan en MacBook Pro kan ligge og
> være lukket, i aktiv tilstand når man ikke bruger dens skærm og
> tastatur?
Ja! -jeg starter en ny tråd omkring det som jeg kalder "Med låget lukket"

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-07 11:36

On Thu, 04 Oct 2007 08:37:32 +0200, Sørensen
<duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote:

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> news.tzmrhtevcof222@jens-erik-bechs-computer-2.local...

> Håber bare ikke alle konkurrenterne efterhånden har overhalet den nu..

Det ser ud som om der er kommet bedre skærme når jeg går en tur i Fona.
Større betragtningsvinkel og mere glans og dybde i farverne. Faktisk er
den nye 24" iMac et rigtig godt eksempel på en bedre skærm. Skærmen er
klart bedre end min egen 20" iMac.
Du har vel overvejet om det ikke var sådan en du skulle have i stedet? Til
MacBrugeraften var der en som havde den med som "bærbar" sidste gang. Den
er suverænt flot. Det hele er jo i skærmen. Det er det eneste der skal
medbringes. Folk har jo alligevel deres bærbare sluttet til strøm, så det
med batteriet er næsten underordnet.IMHO.

Grunden til at vi købte en bærbar var fordi vi kørte på MC. Der kunne vi
ikke have iMac med. Efter at have fået den (bærbare) er den kommet i spil
som multimediecenter for TV.

> [...]
> Ellers skulle man visr fotografere skærmen for at vise, hvad den egentlig
> "outputter", men regner ikke med, at det er det du har gjort (det kan
Altså billederne har jeg sammenlignet med den faktiske skærms udseende,
set fra den optimale vinkel. Det er helt identisk. Men den optimale vinkel
er meget meget snæver. Nærmest et "punkt!"

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-10-07 13:40

>medbringes. Folk har jo alligevel deres bærbare sluttet til strøm, så det
>med batteriet er næsten underordnet.IMHO.

Har folk det?

Så er jeg ikke folk... en af fordelene ved Mac er netop den lange
batteritid så man _netop_ slipper for, at have den tilsluttet strøm.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk