Skandinavisk Talesyntese Til Mac OS X
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-07 12:43

Information om dansk talesyntese til OS X

For efterhånden mange måneder siden lovede jeg at vende tilbage, når jeg
vidste noget mere om talesyntese til Mac med først og fremmest danske
stemmer... Men da begge programmer har både dansk, norsk og svensk,
vælger jeg her at sende informationerne til de tre grupper, da det jog
også har interesse for blinde og svagtseende Mac brugere i både Norge og
Sverige.

Der findes 2 forskellige særdeles veludbyggede programmer.

1. GhostReader (tidl. TextParrot)
GhostReader er et stand-alone system med forskellige stemmer, der er
tilpasset til kun GhostReader. Dvs., at GS stemmerne _ikke_ fungerer
system-wide. Stemmerne er udviklet på basis af det nu - for Mac -
hedengangne MBrola Project fra det belgiske teknologiske universitet i
Antwerpen.

Jeg har nu afprøvet mange af stemmerne inkl. de danske. ...Well, den
danske kvindestemme 'Mette' er fremragende, mens den danske herrestemme
'Poul' rent ud sagt er dårlig, - masser af kompressionseffekt. Grunden
til det er, - fandt jeg også ud af, - at stemmen er lavet på basis af
AssisteWares stemmer til det gamle InfoVox system for Windows. Derimod
kan den ene af de norske stemmer på klingende bergsmål/bokmål (ikke
nynorsk) fint bruges med danske tekster. Ligeledes er de svenske stemmer
af meget høj kvalitet og meget letforståelige, selv når hastigheden
sættes en del op. Selve programmet iVox findes ikke på hverken dansk,
norsk eller svensk.

GhoastReader til Mac OS X 10.3.9 eller nyere
BEMÆRK: GhoastReader hed tidligere TextParrot
http://www.convenienceware.com/ghostreader.php
Download
http://www.convenienceware.com/download.php

2. InfoVox iVox
Ja, det er så InfoVox's nyudviklede version af den gamle InfoVox 700 til
Windows og InfoVox 300w til OS 9. Såvidt jeg indtil nu har kunnet finde
ud af, kører programmet ganske godt på OS X. iVox er 100% system-wide og
fungerer med alle programmer inkl. VoiceOver. Dvs., at teksten / titlen
også oplæses, hvis man fører pilen hen over et enkelt ord, eller navnet
på en fil eller mappe...

De danske stemmer er de fulde versioner af de stemmer, som Acapella
leverer til GhostReader - hhv. 'Mette' og 'Poul', - og Mette er stadig
god, mens Poul er dårlig. Der gælder det samme her mht. til de norske
stemmer, - de kan sagtens bruges - især bokmålstemmerne. - Jeg kan her
tilføje, at selve programmet iVox findes på svensk, men ikke på dansk
eller norsk

Infovox iVox for Mac OS X 10.3.9 eller nyere
http://www.assistiveware.com/infovox_ivox.php
Download
http://www.assistiveware.com/iidownload.php

BEMÆRK. De downloadbare demoer er full-working i 14 dage, og vælger man
senere at købe programmet, er det ikke nødvendig først at afinstallere,
før man installerer og registrerer programmerne.

Generelt gælder det for både GhostReader og iVox stemmerne, at der er
fabelagtig gode i forhold til, hvad de gamle stemmer var. Langt
hovedparten af dem har næsten ingen kompressionseffekt - heller ikke når
pitchhastigheden sættes op.

Lige en lille sjov tilføjelse her... Første gang jeg hørte 'Mette' var
godt nok gennem en telefon. Lige i første omgang troede jeg, det var
'Hurtigsnakkeren' Lotte Heise, der læste noget op, men det viste sig
altså, det var 'Mette', der var sat op med ca. +15% i
hastighedsforøgelse.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels S. Eliasen

Dato : 03-10-07 22:32

Hej Erik
dette er kanon!
Ikke bare til svagtseende, men IMHO også for all andre .....

--

kind regards/mvh
Niels S. Eliasen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-07 00:42

Hej Niels

Niels S. Eliasen wrote:
> dette er kanon!
> Ikke bare til svagtseende, men IMHO også for all andre .....

Selvfølgelig, men indtil nu har det været en af spærrebommene for, at de
offentlige myndigheder hidtil har nægtet at bevilge Mac udstyr som
hjælpemidler for blinde og svagtseende, - at der ikke har været dansk
talesyntese til Mac.

Men der er sket mere endnu....

Jeg har nu også haft kontakt til en af hjælpemiddelkonsulenterne på
Dansk Blindesamfunds hovedkontor, og han er i den grad interesseret, så
jeg har lovet at give ham yderligere informationer om de to programmer.
- En af hans argumenter for at Mac nu også skal med 'ind i varmen' er
netop den nye Intel arkitektur, der gør det muligt med dobbeltboot...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-10-07 20:21

> Jeg har nu afprøvet mange af stemmerne inkl. de danske. ...Well, den
> danske kvindestemme 'Mette' er fremragende, mens den danske herrestemme
> 'Poul' rent ud sagt er dårlig,

Det er ikke så underligt da Mette fylder 111mb mens Poul kun er på
20-30mb (kan ikke lige huske det præcise tal.)

Bemærk også at prisen for en skandinavisk stemme er noget højere end
andre stemmer.

Som ansat i folkeskolen kan jeg nu se muligheder i også at kunne anvende
Mac i specialuv.

--
Mvh Martin