/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
UPSerfaringer
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 05:19

Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
dims.

De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).

På forhånd tak.

P.S.: Jeg tror, det var Erik, der henviste mig til VIS Ltd. i England.
Der kan jeg købe en ny strømforsyning for kr.: 2131,- kr. incl. told,
moms og fragt. Det agter jeg at gøre, for jeg har fået kr.: 2000,- af
forsikringen for den gamle.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

 
 
Per Rønne (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 22-09-07 06:24

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden,

Når, du oplevede den også? For mig medførte det 5 sekunders
strømafbrydelse, + besværet med at sætte apparater op igen.

> der smadrede en af mine strømforsyninger

Det må minsandten være dyrt at forsyne alle apparater med sådanne
tingester ...

Min tændte computer skete der dog ikke noget med - en MacBook er da også
forsynet med et lithium-ion batteri.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 09:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden,
>
> Når, du oplevede den også? For mig medførte det 5 sekunders
> strømafbrydelse, + besværet med at sætte apparater op igen.

Ja, den ramte Gladsaxe, Rødovre/Islev/Husum, Herlev og lidt perifært

Men det gik /kun/ ud over min G4 Digital Audio/733.

G5´eren, der står ved siden af, led ingen overlast - Pismoen heller
ikke, og den er da temmelig meget ældre end G4´eren. De andre G3´ere
skete der heller ikke noget med.

Men DA´eren har haft det skidt med strømforsyningen længe, så det var
nok /dråben/.

Vi havde ikke strøm i cirka halvanden time.

> > der smadrede en af mine strømforsyninger
>
> Det må minsandten være dyrt at forsyne alle apparater med sådanne
> tingester ...

Som skrevet står: /blot/ den ene

> Min tændte computer skete der dog ikke noget med - en MacBook er da også
> forsynet med et lithium-ion batteri.

Godt

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 22-09-07 08:55

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).
>
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
> dims.
>
> De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).
>
> På forhånd tak.

Gå ind på:

http://apc.com/tools/ups_selector/index.cfm

Vælg "PC/Workstation"

og se hvad du har brug for.

Til 1 minitower + 19" skærm foreslår den som "best value" en:

APC BACK-UPS RS 800VA 230V til ca 1300,-

/thomas

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 09:12

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> > strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> > UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).
> >
> > Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
> > dims.
> >
> > De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).
> >
> > På forhånd tak.
>
> Gå ind på:
>
> http://apc.com/tools/ups_selector/index.cfm
>
> Vælg "PC/Workstation"
>
> og se hvad du har brug for.
>
> Til 1 minitower + 19" skærm foreslår den som "best value" en:
>
> APC BACK-UPS RS 800VA 230V til ca 1300,-
>
> /thomas

Tak Thomas - så kan jeg se, at jeg får brug for en af de noget dyrere
modeller. Den skal som minimum trække tre towers, tre skærme og to
bærbare.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 09:17

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> > strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> > UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).
> >
> > Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
> > dims.
> >
> > De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).
> >
> > På forhånd tak.
>
> Gå ind på:
>
> http://apc.com/tools/ups_selector/index.cfm
>
> Vælg "PC/Workstation"
>
> og se hvad du har brug for.
>
> Til 1 minitower + 19" skærm foreslår den som "best value" en:
>
> APC BACK-UPS RS 800VA 230V til ca 1300,-
>
> /thomas

Ja, jeg kommer op i fem til syvhundrede euro/knap 6000,- kr.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Peter Farsinsen (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 22-09-07 10:55

Morten Lind wrote:

> Ja, jeg kommer op i fem til syvhundrede euro/knap 6000,- kr.

Og så kommer prisen for en generator oveni :D

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 12:06

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Morten Lind wrote:
>
> > Ja, jeg kommer op i fem til syvhundrede euro/knap 6000,- kr.
>
> Og så kommer prisen for en generator oveni :D

Ups(?), hvad mener du med det? En UPS, nåeh, du driller, ka´ jeg se,
/er/ da en _slags_ generator

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Reippuert Knu~ (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 22-09-07 11:49

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:
> Morten Lind wrote:

> > Ja, jeg kommer op i fem til syvhundrede euro/knap 6000,- kr.

> Og så kommer prisen for en generator oveni :D

En UPS har to formål

1) minimere nedetid, næppe et problem for morten.
2) En ups'et dims lukker selv pÆnt ned inden ups'en løber tør for strøm.


Da morten har et ønske om at undgå af aflive sine dimser rent
elektrisk i tilfælde af fejlspæning vil jeg umidelbart mene at han
havde større gavn af at tale med sin elektrikker om sin
elinstallation. (jord)

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 21:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> En UPS har to formål
>
> 1) minimere nedetid, næppe et problem for morten.
> 2) En ups'et dims lukker selv pÆnt ned inden ups'en løber tør for strøm.
>
>
> Da morten har et ønske om at undgå af aflive sine dimser rent
> elektrisk i tilfælde af fejlspæning vil jeg umidelbart mene at han
> havde større gavn af at tale med sin elektrikker om sin
> elinstallation. (jord)

Hov, hvad mener du med det, Morten? Jeg har da helt almindelig strøm fra
DONG, og det/den er vel jordet.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-09-07 16:17

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hov, hvad mener du med det, Morten? Jeg har da helt almindelig strøm fra
> DONG, og det/den er vel jordet.

Jordstik i computeren? Jordstik i væggen faktisk går i jord?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Lind (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 23-09-07 16:54

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:
>
> > Hov, hvad mener du med det, Morten? Jeg har da helt almindelig strøm fra
> > DONG, og det/den er vel jordet.
>
> Jordstik i computeren? Jordstik i væggen faktisk går i jord?

Vær nu sød at forklare det ordentligt, please(?)

Hvis jeg har et problem, jeg ikke kender til, synes jeg, at det ikke er
sjovt at få stukket "hints" ud.

Så hvis du ved noget om min elinstallation og min computer, så sig frem.

På forhånd tak

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-09-07 16:59

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> > Jordstik i computeren? Jordstik i væggen faktisk går i jord?
>
> Vær nu sød at forklare det ordentligt, please(?)
>
> Hvis jeg har et problem, jeg ikke kender til, synes jeg, at det ikke er
> sjovt at få stukket "hints" ud.

Det er ikke hints.
>
> Så hvis du ved noget om min elinstallation og min computer, så sig frem.

For at jordstik skal være effektivt skal der faktisk være
jordforbindelse hele vejen fra jord til bord. Dvs både
jordstiksnetkabel og jordstikdåse med faktisk forbindelse ned til
moder Jord.

Den slags har din elektriker styr på. Ellers kan han hurtigt få det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Lind (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 23-09-07 17:55

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> For at jordstik skal være effektivt skal der faktisk være
> jordforbindelse hele vejen fra jord til bord. Dvs både
> jordstiksnetkabel og jordstikdåse med faktisk forbindelse ned til
> moder Jord.
>
> Den slags har din elektriker styr på. Ellers kan han hurtigt få det.

OK, tak - det har jeg ingen anelse om, men jeg går da ud fra, at alting
er lavet sikkerhedsmæssigt forsvarligt og efter alle forskrifter, men
jeg skal nok spørge min elektriker.

Tak igen.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

David Blangstrup (23-09-2007)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 23-09-07 21:56

On 2007-09-23 18:55:21 +0200, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> For at jordstik skal være effektivt skal der faktisk være
>> jordforbindelse hele vejen fra jord til bord. Dvs både
>> jordstiksnetkabel og jordstikdåse med faktisk forbindelse ned til
>> moder Jord.
>>
>> Den slags har din elektriker styr på. Ellers kan han hurtigt få det.
>
> OK, tak - det har jeg ingen anelse om, men jeg går da ud fra, at alting
> er lavet sikkerhedsmæssigt forsvarligt og efter alle forskrifter, men
> jeg skal nok spørge min elektriker.
>
> Tak igen.
>
> M.

Morten, jeg tror ikke, at almindelige elstik har jord i Danmark, det er
det 'tredje' ben... det er nok det, du har brug for, og ikke alt det
dyre UPS. På min skole har vi f.eks. trebenede stik til computerne,
altså med jord. Altså, de faste stik i væggen skal have jord. ;)
- David
--
Læs min Mac blog
http://david.blangstrup.info


Morten Lind (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 24-09-07 03:54

David Blangstrup <david@blangstrup.info> wrote:

> On 2007-09-23 18:55:21 +0200, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> >
> >> For at jordstik skal være effektivt skal der faktisk være
> >> jordforbindelse hele vejen fra jord til bord. Dvs både
> >> jordstiksnetkabel og jordstikdåse med faktisk forbindelse ned til
> >> moder Jord.
> >>
> >> Den slags har din elektriker styr på. Ellers kan han hurtigt få det.
> >
> > OK, tak - det har jeg ingen anelse om, men jeg går da ud fra, at alting
> > er lavet sikkerhedsmæssigt forsvarligt og efter alle forskrifter, men
> > jeg skal nok spørge min elektriker.
> >
> > Tak igen.
> >
> > M.
>
> Morten, jeg tror ikke, at almindelige elstik har jord i Danmark, det er
> det 'tredje' ben... det er nok det, du har brug for, og ikke alt det
> dyre UPS. På min skole har vi f.eks. trebenede stik til computerne,
> altså med jord. Altså, de faste stik i væggen skal have jord. ;)
> - David

Nåeh Jamen, Mac´ens kabel har da tre ben, som sad i en stikdåse, også
med jord, men stikket i væggen har ikke jord.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-09-07 04:31

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Nåeh Jamen, Mac´ens kabel har da tre ben, som sad i en stikdåse, også
> med jord, men stikket i væggen har ikke jord.

Sese! Et oplagt angrebspunkt hvis du ønsker at gøre noget ved det.

(Og, nej, et StormP arrangement med en urtepotte duer ikke)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Lind (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 24-09-07 17:29

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:
>
> > Nåeh Jamen, Mac´ens kabel har da tre ben, som sad i en stikdåse, også
> > med jord, men stikket i væggen har ikke jord.
>
> Sese! Et oplagt angrebspunkt hvis du ønsker at gøre noget ved det.
>
> (Og, nej, et StormP arrangement med en urtepotte duer ikke)

Yep, så du fortæller mig, at jeg skal sige til min "trikker", at han
skal jorde mine udtag, og så vil der /aldrig/ nogensinde ske mine
computere noget, hvis en bondeknold graver et højspændingskabel, der
refererer til min forsyning, over?

Dét er jeg da glad for at høre

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-09-07 18:01

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Yep, så du fortæller mig, at jeg skal sige til min "trikker", at han
> skal jorde mine udtag, og så vil der /aldrig/ nogensinde ske mine
> computere noget, hvis en bondeknold graver et højspændingskabel, der
> refererer til min forsyning, over?

Nøp, det sagde Morten. Jeg uddybede bare. Måske skulle du bare gå
den tunge gang til din elektriker og høre hvad fagmanden foreslår?

> Dét er jeg da glad for at høre

Ingen årsag - alt for at holde dig glad og sår'n.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Reippuert Knu~ (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-09-07 12:09

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> > info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:
> >
> > > Nåeh Jamen, Mac´ens kabel har da tre ben, som sad i en stikdåse, også
> > > med jord, men stikket i væggen har ikke jord.
> >
> > Sese! Et oplagt angrebspunkt hvis du ønsker at gøre noget ved det.
> >
> > (Og, nej, et StormP arrangement med en urtepotte duer ikke)

> Yep, så du fortæller mig, at jeg skal sige til min "trikker", at han
> skal jorde mine udtag, og så vil der /aldrig/ nogensinde ske mine
> computere noget, hvis en bondeknold graver et højspændingskabel, der
> refererer til min forsyning, over?

Jord er kun én ting (men den vigtigste).
Sepereate sikrings grupper er en anden ting og dernæst er der såvidt
jeg husker nogen specielle overbelastnings kredsløb på en "EDB tavle".

Nuvel snak med din elektrikker - hvis du blot er ked at at du har
skulle spendere 1000kr på reperation af en computer skal du overveje
om det ikke er billigereat futte én PSU eller ét bundkort af om året i
10 år. En elektrikkerregning løber hurtigt op.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Morten Lind (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 25-09-07 03:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nuvel snak med din elektrikker - hvis du blot er ked at at du har
> skulle spendere 1000kr på reperation af en computer skal du overveje
> om det ikke er billigereat futte én PSU eller ét bundkort af om året i
> 10 år. En elektrikkerregning løber hurtigt op.

Jeg tror vist, du har en god pointe hér Tak.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Lind (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-09-07 03:42

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nuvel snak med din elektrikker - hvis du blot er ked at at du har
> skulle spendere 1000kr på reperation af en computer skal du overveje
> om det ikke er billigereat futte én PSU eller ét bundkort af om året i
> 10 år. En elektrikkerregning løber hurtigt op.

Hæ, hæ.....det skete igen igår aftes....(fem uger og én dag efter
seneste brud).

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-09-07 06:50

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hæ, hæ.....det skete igen igår aftes....(fem uger og én dag efter
> seneste brud).

At kablet blev gravet over?

Det er da noget rod med dig - har du overvejet at flytte til Æbelø
eller lignende hvor de ikke har helt så meget byggeaktivitet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Lind (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-09-07 16:23

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:
>
> > Hæ, hæ.....det skete igen igår aftes....(fem uger og én dag efter
> > seneste brud).
>
> At kablet blev gravet over?

Ja fire gange: 21:30 - 22:05: - 22:45 - 23:59

> Det er da noget rod med dig - har du overvejet at flytte til Æbelø
> eller lignende hvor de ikke har helt så meget byggeaktivitet?

Hæ, hæ......jeg bor i byggeaktivitetssammenhæng nok dårligst i hele
Danmark

Motorringvej 3udvidelsen dækker en (visuel) trekant over Københavns
nord-/øst-/vestlige del, og jeg bor /lige/ midt i trekanten, så
følgeskader i enhver af "afdelingerne" risikerer at ramme mig.

Men de skulle efter planen blive færdige i 2008, det betyder nok i
realiteten år 2011.

Men flytter jeg til Æbelø, bliver det først, om ni år

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-09-07 18:18

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Motorringvej 3udvidelsen dækker en (visuel) trekant over Københavns
> nord-/øst-/vestlige del, og jeg bor /lige/ midt i trekanten, så
> følgeskader i enhver af "afdelingerne" risikerer at ramme mig.

Har bemærket at det åbenbart er nødvendigt at sidde i kø i FIRE baner
i København, i modsætning til herude i provinsen hvor vi kan klare os
med to.

Det er der nok sikkert en morale i. Tror de burde sløjfe de inderste
spor og lave togbaner.

>
> Men de skulle efter planen blive færdige i 2008, det betyder nok i
> realiteten år 2011.
>
> Men flytter jeg til Æbelø, bliver det først, om ni år

Nånå, SKAL man være pensionist for det?

Der kan man se.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Lind (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-09-07 19:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:
>
> > Motorringvej 3udvidelsen dækker en (visuel) trekant over Københavns
> > nord-/øst-/vestlige del, og jeg bor /lige/ midt i trekanten, så
> > følgeskader i enhver af "afdelingerne" risikerer at ramme mig.
>
> Har bemærket at det åbenbart er nødvendigt at sidde i kø i FIRE baner
> i København, i modsætning til herude i provinsen hvor vi kan klare os
> med to.

Ja, men det er jo bare de, der kører i bil, og det kan de jo bare lade
være med - jeg kører f.eks. på cykel.

Men jeg undrer mig også hver dag over, hvad alle de mennesker laver på
vejene i arbejdstiden.

Jeg troede jo, at arbejdstiden skulle bruges til at arbejde i - men nej,
ikke i Københavnsområdet - dér holder folk i kø og laver ikke noget,
hele dagen??????

> Det er der nok sikkert en morale i. Tror de burde sløjfe de inderste
> spor og lave togbaner.

Yep - enig

> > Men de skulle efter planen blive færdige i 2008, det betyder nok i
> > realiteten år 2011.
> >
> > Men flytter jeg til Æbelø, bliver det først, om ni år
>
> Nånå, SKAL man være pensionist for det?

/Jeg/ skal, for der er jo ikke noget arbejde for en proletar på Æbelø,
vel?

> Der kan man se.

Ja, dét kan man så

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Reippuert Knu~ (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-09-07 00:09

David Blangstrup <david@blangstrup.info> wrote:
> On 2007-09-23 18:55:21 +0200, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> >
> >> For at jordstik skal være effektivt skal der faktisk være
> >> jordforbindelse hele vejen fra jord til bord. Dvs både
> >> jordstiksnetkabel og jordstikdåse med faktisk forbindelse ned til
> >> moder Jord.
> >>
> >> Den slags har din elektriker styr på. Ellers kan han hurtigt få det.
> >
> > OK, tak - det har jeg ingen anelse om, men jeg går da ud fra, at alting
> > er lavet sikkerhedsmæssigt forsvarligt og efter alle forskrifter, men
> > jeg skal nok spørge min elektriker.
> >
> > Tak igen.
> >
> > M.

> Morten, jeg tror ikke, at almindelige elstik har jord i Danmark, det er
> det 'tredje' ben... det er nok det, du har brug for, og ikke alt det
> dyre UPS. På min skole har vi f.eks. trebenede stik til computerne,
> altså med jord. Altså, de faste stik i væggen skal have jord. ;)

Derudover sidder edb stikkende på sin egen sikringsgruppe.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Morten Lind (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 24-09-07 17:24

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Morten, jeg tror ikke, at almindelige elstik har jord i Danmark, det er
> > det 'tredje' ben... det er nok det, du har brug for, og ikke alt det
> > dyre UPS. På min skole har vi f.eks. trebenede stik til computerne,
> > altså med jord. Altså, de faste stik i væggen skal have jord. ;)
>
> Derudover sidder edb stikkende på sin egen sikringsgruppe.

Det ville være dejligt, men det gør de altså ikke i et kolonihavehus fra
fyrrene eller deromkring

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-09-07 17:58

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Det ville være dejligt, men det gør de altså ikke i et kolonihavehus fra
> fyrrene eller deromkring

Ah, så skulle det næsten være en formssag at få lavet et jordstik - er
det ikke bare at jawe skovlen i gulvet og bruge noget ståltråd til at
forbinde skovl med det tredie ben?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-09-07 13:52

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> > Ja, jeg kommer op i fem til syvhundrede euro/knap 6000,- kr.
>
> Og så kommer prisen for en generator oveni :D

Kan man egentlig ikke levere nok strøm til en bærbar med en kondicykel
med dynamo? Så må man trampe hvis man vil på usenet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-09-07 13:51

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).

Æh, mere at du får en advarsel på X sekunder inden at strømmen faktisk
går. Der er jo ikke uanede mængder strøm i batteriet.

Man kan vist i øvrigt også anskaffe sig sårn en der beskytter mod
stygge spidser i strømmen, skulle det ske ryger DEN og ikke
computeren.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 21:17

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Æh, mere at du får en advarsel på X sekunder inden at strømmen faktisk
> går. Der er jo ikke uanede mængder strøm i batteriet.
>
> Man kan vist i øvrigt også anskaffe sig sårn en der beskytter mod
> stygge spidser i strømmen, skulle det ske ryger DEN og ikke
> computeren.

Hvad er dét for én?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-12-07 23:23

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> > Man kan vist i øvrigt også anskaffe sig sårn en der beskytter mod
> > stygge spidser i strømmen, skulle det ske ryger DEN og ikke
> > computeren.
>
> Hvad er dét for én?

Kan jeg da ikke huske - tror de hedder "strømudglatter" eller nowet,
så bare sagt på engelsk.

Spørg din lokale elpusher, de kender garanteret fænomenet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Erik Richard Sørense~ (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-09-07 15:09


Morten Lind wrote:
> Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).
>
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
> dims.
>
> De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).

Du skal lige være opmærksom på, at en UPS normalt _IKKE_ vil kunne
hindre, at fx. en PSU bliver brændt af, - MEDMINDRE - at den er forsynet
med et overspændings relæsystem før selve UPS kredsløbet.

De billige modeller har ikke et sådant kredsløb, og vil derfor ikke
kunne hjælpe noget ved så kortvarige overspændinger med efterfølgende
udfald.

Vær også opmærksom på, at ikke ret mange UPS har software til automatisk
nedlukning af Mac OS - hverken OS 9.x eller X.

> P.S.: Jeg tror, det var Erik, der henviste mig til VIS Ltd. i England.
> Der kan jeg købe en ny strømforsyning for kr.: 2131,- kr. incl. told,
> moms og fragt. Det agter jeg at gøre, for jeg har fået kr.: 2000,- af
> forsikringen for den gamle.

Det var nu Dr. Monster, - jeg henviste til GMSTech. - men, uanset
det, så véd de åbenbart, hvad de skal have for reservedele, der er på
vej ud.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Terje Kleverud (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Terje Kleverud


Dato : 22-09-07 19:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Du skal lige være opmærksom på, at en UPS normalt _IKKE_ vil kunne
> hindre, at fx. en PSU bliver brændt af, - MEDMINDRE - at den er forsynet
> med et overspændings relæsystem før selve UPS kredsløbet.

Slik jeg har forstått må man ha UPS av typen "Online" (altså ikke
"Offline" eller "Line Interactive") hvis man ønsker å beskytte maskinen.

De to sistnevnte typene er heller ikke egentlig UPS, fordi de kopler inn
først etter at strømmen blir borte.

--
Terje K

«Gjør alt så enkelt som mulig, men ikke enklere» (A. Einstein)

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 21:21

Terje Kleverud <tekleve@frisurf.no> wrote:

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
> > Du skal lige være opmærksom på, at en UPS normalt _IKKE_ vil kunne
> > hindre, at fx. en PSU bliver brændt af, - MEDMINDRE - at den er forsynet
> > med et overspændings relæsystem før selve UPS kredsløbet.
>
> Slik jeg har forstått må man ha UPS av typen "Online" (altså ikke
> "Offline" eller "Line Interactive") hvis man ønsker å beskytte maskinen.
>
> De to sistnevnte typene er heller ikke egentlig UPS, fordi de kopler inn
> først etter at strømmen blir borte.

Tak, Terje

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Lind (22-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-09-07 21:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Morten Lind wrote:
> > Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> > strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> > UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).
> >
> > Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
> > dims.
> >
> > De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).
>
> Du skal lige være opmærksom på, at en UPS normalt _IKKE_ vil kunne
> hindre, at fx. en PSU bliver brændt af, - MEDMINDRE - at den er forsynet
> med et overspændings relæsystem før selve UPS kredsløbet.
>
> De billige modeller har ikke et sådant kredsløb, og vil derfor ikke
> kunne hjælpe noget ved så kortvarige overspændinger med efterfølgende
> udfald.
>
> Vær også opmærksom på, at ikke ret mange UPS har software til automatisk
> nedlukning af Mac OS - hverken OS 9.x eller X.
>
> > P.S.: Jeg tror, det var Erik, der henviste mig til VIS Ltd. i England.
> > Der kan jeg købe en ny strømforsyning for kr.: 2131,- kr. incl. told,
> > moms og fragt. Det agter jeg at gøre, for jeg har fået kr.: 2000,- af
> > forsikringen for den gamle.
>
> Det var nu Dr. Monster, - jeg henviste til GMSTech. - men, uanset
> det, så véd de åbenbart, hvad de skal have for reservedele, der er på
> vej ud.
>
> mvh. Erik Richard

Tak for det hele, og ja - de kender deres besøgelsestid, hvilket jeg
ikke gjorde sidste år

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Stig Leerbeck (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 27-09-07 19:52

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Efter højspændingsafbrydelsen for noget siden, der smadrede en af mine
> strømforsyninger, har jeg besluttet at erhverve mig en
> UPS(ikkeafbrydelig strømforsyning).
>
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om nogle erfaringer med en sådan
> dims.
>
> De fås jo fra kr.: 800,- til kr.: 4500,- (sådan cirka).
>
> På forhånd tak.
>
> P.S.: Jeg tror, det var Erik, der henviste mig til VIS Ltd. i England.
> Der kan jeg købe en ny strømforsyning for kr.: 2131,- kr. incl. told,
> moms og fragt. Det agter jeg at gøre, for jeg har fået kr.: 2000,- af
> forsikringen for den gamle.
>
> M.

Køb en multistikdåse med indbygget overspændingsbeskyttelse. Prisgæt
omkring 400 kr.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Morten Lind (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 28-09-07 03:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Køb en multistikdåse med indbygget overspændingsbeskyttelse. Prisgæt
> omkring 400 kr.
>
> Stig Leerbeck

Go´ idé, Stig, tak

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Lind (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 22-10-07 18:57

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Køb en multistikdåse med indbygget overspændingsbeskyttelse. Prisgæt
> omkring 400 kr.
>
> Stig Leerbeck

Efter Stigs forslag for en lille måned siden, ledte jeg efter en sådan
dims.

Det var ikke helt nemt, men de fandtes da. Generelt hos store
el-producenter, der så kun handler med grossister, der handler med
installatører, der måske handler med kunder.....hmm....rimelig
kontrolleret, synes jeg, men helt i regeringens ånd, og prisen/priserne
var noget højere, end Stig anslog - nemlig mellem kr.: 600,- & 1400,-.

Til almindelig orientering vil jeg gerne fortælle gruppen om, at jeg
lige er hjemkommet fra efterårsferie i Ungarn(BudaPest) med alle mine
tøser.

Og hvor slæber tøser deres gamle hen? Indkøbscentre m.m.

Så én af dagene, i et sådant indkøbsmekka, spottede jeg en
elektronikbiks - lavede en aftale med tøserne, der tjekkede parfume, tøj
m.m. - og gik på opdagelse i Ungarn.

Efter tyve minutters telefon- og diktafonudforskning landede jeg ved
kabler, PSU´er OG (gæt - ja), multistikdåser med indbyggede
overspændingsbeskyttelse.

Trust, Belkin, lokale producenter - ja, alt var repræsenteret.

Jeg erhvervede mig den billigste Belkin-skinne: 4 udtag til 230V + ind
og ud til telefon(kabel indkluderet), livsvarig garanti, 80.000,- €
forsikring, hvis tilsluttede enheder ødelægges - 0,1 nanosekund
responstid, men hvad kostede den så?

DKkr.: 120,-

Tak, Stig

I samme center fandtes en Apple-stand med udstilling af diverse
tilbehør.

Det var dog kun fremvisning og demonstration, men jeg pludrede lidt med
den unge mand og fik telefonnummeret på BudaPests Appleshop.

Hvis nogle af Jer kommer forbi BudaPest, er telefonnummeret til
Applestore: 06-20-911-57-43, bestyreren hedder Szilágyi Gyorgj(med en
streg over "o" et). Vi havde desværre ikke tid at tage forbi.

Deciderede Appleprodukter er ikke så billige, ca. 20% at spare, men
generelt kan man spare næsten 60%.

For fuldstændighedens skyld skal også nævne, at vi også - og mest -
besøgte de historiske lokationer.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-10-07 21:08

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Deciderede Appleprodukter er ikke så billige, ca. 20% at spare, men

Det lyder ret tæt på told og moms...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste