iWeb - personligt domæne?
Fra : Michael Holm

Dato : 16-09-07 16:58

Er der nogen der har prøvet det med at få personligt domæne over på
..Mac? (syntes Henrik M. skrev noget om det men kan ikke finde det i
MacSoup)

Har opdateret/omlagt mine svigerforældre site til iWeb og indkøbt et
..Mac til dem. Ideen er at de selv kan vedligeholde deres
maleriudstilling mm. Men nu skal jeg havde http://www.hostrup-clante.dk
lagt ind som personligt domæne hos .Mac - så den nye side
http://web.mac.com/hostrup/ kommer frem istedet...

Har været inde på b-one's kontrol panel side og kigge under DNS for at
udfylde det som Apple skriver:

> Before your iWeb site can be viewed at your personal domain, you must
> complete the following steps: 1. Go to your registrar's website. Define
> web.mac.com as the "www" CNAME (alias) for your domain.

Hos b-one ser det felt nogenlunde sådan her ud:

> Personlige web-DNS-indstillinger
>For at oprette et web-alias eller et
>web-forward skal du indtaste et værtsnavn eller en IP-adresse som værdi
>nedenfor. For at oprette en A-post skal du indtaste en IP-adresse som
>værdi nedenfor. For at oprette en CNAME-post skal du indtaste et
>værtsnavn som værdi nedenfor.

>"her skal jeg taste noget" - *.hostrup-clante.dk
>A CNAME
>for vært : "her skal jeg taste noget andet"

har prøvet både at taste "www" i det ene og andet felt og modsat
"web.mac.com" men ingen af delene virker... jeg misforstår åbenbart
Apples og b-one's vejledning.... gode råd

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com http://toitsu.dk -
http://alexanderteknik.tk Hus er tilsalg! se mere:

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-07 17:36

Michael Holm wrote:
> [...]
> "web.mac.com" men ingen af delene virker... jeg misforstår åbenbart
> Apples og b-one's vejledning.... gode råd

Hvad betyder 'virker ikke' i denne sammenhæng? Det tager typisk nogle
timer inden ændringer i dns registreres. Så du kan ikke teste det med
det samme.

Jeg vil umiddelbart tro, at du skal indtaste "*.hostrup-clante.dk" og
"web.mac.com", hvis jeg forstår dig ret. Måske tillader One ikke at
selve domænet peges væk fra deres servere, men kun at subdomæner gør - i
så fald skal du finde en anden dns host (gratisdns.dk eksempelvis).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 16-09-07 18:12

> Hvad betyder 'virker ikke' i denne sammenhæng? Det tager typisk nogle
> timer inden ændringer i dns registreres. Så du kan ikke teste det med
> det samme.

Den accepteret ikke ændringerne.. men du har ret mhs til tiden, de
skriver at der går op til 90 min.

> [...]
> selve domænet peges væk fra deres servere, men kun at subdomæner gør - i
> så fald skal du finde en anden dns host (gratisdns.dk eksempelvis).

fandt en vejledning hos dem:
http://www.one.com/en_US/support/guide/advanced/dns#cname

og har nu prøvet at skrive "web" i stedet for *
(i "*.hostrup-clante.dk")
stjernen er det eneste man kan ændre. Og "web.mac.com" efter CNAME - og
den ændring ville den godt acceptere, så nu er det bare at vente de 90
min og se om det virker...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 18:17

macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) writes:

> Den accepteret ikke ændringerne.. men du har ret mhs til tiden, de
> skriver at der går op til 90 min.

Hvis jeg forstår forklaringen ret, så går mac.com ud fra det hostnavn
der sendes med i forespørgslen.

Hvis DET er tilfældet kan man lave en lokal overstyring i /etc/hosts
hvor ip-nummeret på www.mac.com efterfulgt af www.domænet.dk således
at den tror det er det ip-nummer (jeg kan ikke huske om det er sårn
under OS X men det er standardmetoden under Unix).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-07 22:55

In article <1i4jo0k.1hso7yiz3dhtsN%macsoup@toitsu.dk>,
macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) wrote:

> Er der nogen der har prøvet det med at få personligt domæne over på
> .Mac? (syntes Henrik M. skrev noget om det men kan ikke finde det i
> MacSoup)

Det er rigtigt, men jeg har vist ikke ligefrem skrevet en vejledning her
i gruppen. Jeg tror bare, jeg nævnte det som en bisætning, at jeg var
glad for denne nye mulighed i .Mac. Det virker fint hos mig uden
problemer.

> [...]
> "web.mac.com" men ingen af delene virker... jeg misforstår åbenbart
> Apples og b-one's vejledning.... gode råd

Du har været inde på .Mac og vælge, at du vil bruge dit eget domæne, kan
jeg se. Det skal .Mac jo vide først. Derefter får man at vide, hvad man
skal skrive hos sin DNS-udbyder. Desværre ligger det her noget over mit
niveau, så jeg er nok ikke nogen ørn til at forklare det. Jeg synes, de
samme begreber hedder noget forskelligt hos forskellige udbydere, og det
er forvirrende.
Jeg bruger selv GratisDNS.dk som DNS-server. Under det, der hedder
CNAME har jeg vært som "*.muenster.dk", og under kanonisk navn har jeg:
"web.mac.com". Din udbyder bruger ikke begrebet kanonisk navn. Som sagt
er det irriterende, at alle bruger forskellige navne. Umiddelbart ser
det ud til, at du har byttet om på de to navne. Jeres domæne skal nok
stå under vært. Det gør mit i hvert fald. Mon så ikke "web.mac.com" skal
stå det andet sted?
Det gik hurtigt og smertefrit for mig at få det til at virke. Det
virkede faktisk omgående. Mit eneste problem er, at .Mac åbenbart
insisterer på, at man skriver www først. Det er sådan set en uvane, men
jeg har lave en URL forward hos GratisDNS fra muenster.dk til
www.muenster.dk, og så fungerer det, selv om folk ikke skriver www først.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 17-09-07 16:15

> [...]
> insisterer på, at man skriver www først. Det er sådan set en uvane, men
> jeg har lave en URL forward hos GratisDNS fra muenster.dk til

tak, det hjalp :) fik det til at virke, ved at slå 2 ting fra hos
one.com og så skrive * hvoran hostrup-clante.dk - og web.mac.com i det
andet felt.
Men så skulle jeg lige prøve at slå en af tingene til igen og lige nu
kan domænet ikke findes når jeg putter www foran :( men det går nok
igen om et par timer!