SheepShaver & Macintosh ROM image
Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 08:43

Jeg forsøger at få SheepShaver sat op, så jeg kan køre klassisk Mac på
en IntelMac. Jeg har ganske vist tre Mac'er der kan køre dette system,
men to af dem [PowerBook 5300ce og PowerMac 6100/60/72] bliver senere i
dag afhentet, og jeg kan jo ikke vide om min G4 Quicksilver [1,6 GHz
dobbeltprocessor] på et tidspunkt går i stykker.

Jeg har fundet frem til at SheepShaver bruger samme image-fil som
Basilisk II, men på:

<http://os-emulation.net/basiliskII/get_rom/>

fremgår det, at det er nødvendigt at få adgang til en gammel 68K-baseret
i Mac, og min LC og LCII har jeg forlængst foræret bort.

Er der nogen der ved hvordan jeg får fat i en sådan image-fil?

PS. Den angivne Reply-To adresse videresender automatisk mails til mig;
'spam' i en e-mail adresse synes at 'disencourage' spammere, lige som de
ikke plejer at læse Reply-To headeren.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-07 10:52

Her: http://www.geocities.com/SiliconValley/Bit/6458/vmac-rom.zip

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-09-07 11:44

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Her: http://www.geocities.com/SiliconValley/Bit/6458/vmac-rom.zip

Jeg får beskeden:

Invalid ROM file size. SheepShaver requires a 4MB PCI PowerMac ROM. Det
var også her jeg gik i stå sidst. Alle de ROM'er jeg prøvede med gav
samme fejl.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 12:16

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg får beskeden:
>
> Invalid ROM file size. SheepShaver requires a 4MB PCI PowerMac ROM. Det
> var også her jeg gik i stå sidst. Alle de ROM'er jeg prøvede med gav
> samme fejl.

Men hvordan laver man en sådan image-fil, når man sidder med sådan en
PCI PowerMac ROM?

Fra : Jesper

Dato : 16-09-07 14:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men hvordan laver man en sådan image-fil, når man sidder med sådan en
> PCI PowerMac ROM?
>
> Min G4 QuickSilver. 1,6 GHz dobbeltprocessor.

Programmet CopyROM tillader dig at kopiere ROMmen fra din PCI PowerMac
http://www.emaculation.com/quick/copyrom.hqx

Eller ROM Grabber

ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/f95-sry/Public/mac-on-linux/Rom-grabber.s
it
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:16

> [...]

> Eller ROM Grabber

ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/f95-sry/Public/mac-on-linux/Rom-grabber.s

OK, men nu tror jeg næsten at jeg allerede har fået rom-filen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-07 13:27

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Men hvordan laver man en sådan image-fil, når man sidder med sådan en
> PCI PowerMac ROM?

tjek.

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060509180914879&mode=print>

Er det iøvrigt PPC software eller 68k software du har behov for at
køre? I givet fald er vmac eller balisk muligvis lettere at hav emed
at gøre end sheepsaver.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 15:07

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men hvordan laver man en sådan image-fil, når man sidder med sådan en
> PCI PowerMac ROM?

Står det ikke i dokumentationen hvor'n man går?

Når du får det til at spille så sig til - det ville være skønt hvis
det var nemt og bekvemt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:46

> Står det ikke i dokumentationen hvor'n man går?

Dokumentationen? Den er nærmest ikke-eksisterende ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-07 13:25

Franz Berliner skrev:

> Jeg får beskeden:
>
> Invalid ROM file size. SheepShaver requires a 4MB PCI PowerMac ROM. Det
> var også her jeg gik i stå sidst. Alle de ROM'er jeg prøvede med gav
> samme fejl.

Jeg har selv kun brugt den med Basislisk en gang. Jeg var ikke lige
opmærksom på at det skulle være en PCI-ROM til Sheepshaver.

Du kunne eventuelt prøve denne i stedet for:
http://www.alkemic.com/music/travis/Mac%20Emulator%20Tutorial/ROMs/newworld86.rom.zip

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 14:16

> [...]

> opmærksom på at det skulle være en PCI-ROM til Sheepshaver.
>
> Du kunne eventuelt prøve denne i stedet for:

Nu kommer så det store spørgsmål: Hvor skal denne rom-fil egentlig
placeres, for at fåreklipperen kan finde den?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu kommer så det store spørgsmål: Hvor skal denne rom-fil egentlig
> placeres, for at fåreklipperen kan finde den?

Jeg fandt det vist i SheepShaverGUI.

Næh, når man har lagt den ind, quitter programmet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg fandt det vist i SheepShaverGUI.
>
> Næh, når man har lagt den ind, quitter programmet?

Og det bliver det ved med ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-07 15:34

> [...]

> Nu kommer så det store spørgsmål: Hvor skal denne rom-fil egentlig
> placeres, for at fåreklipperen kan finde den?

Det angives i config filen, hvor den ligger kommer helt an på
optionerne i configure scriptet som din sheepsaver build blev bygget på.

Der er ikke en readme sammen med den pakke du har installeret?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 16:23

> Det angives i config filen, hvor den ligger kommer helt an på
> optionerne i configure scriptet som din sheepsaver build blev bygget på.
>
> Der er ikke en readme sammen med den pakke du har installeret?

Jov, men den er nu temmelig intetsigende ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 11:49

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Her: http://www.geocities.com/SiliconValley/Bit/6458/vmac-rom.zip

Tak skal du have .

Også absurd at skulle i gang med det store, for at få en fil fra sin
maskines ROM ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-09-07 14:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Tak skal du have .
>
> Også absurd at skulle i gang med det store, for at få en fil fra sin
> maskines ROM ...

Der er en Mac OS ROM Update 1.0, som man kan pille en ROM ud af.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 15:08

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Også absurd at skulle i gang med det store, for at få en fil fra sin
> maskines ROM ...

Du må skælde Apple ud, det er deres licensbetingelser som gør alt
bøvlet nødvendigt.

Især nu hvor de er gået væk fra arkitekturen, er det da underligt at
de stadig er så sippede med det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:46

> Du må skælde Apple ud, det er deres licensbetingelser som gør alt
> bøvlet nødvendigt.
>
> Især nu hvor de er gået væk fra arkitekturen, er det da underligt at
> de stadig er så sippede med det.

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-09-07 14:07

> [...]

> PS. Den angivne Reply-To adresse videresender automatisk mails til mig;
> 'spam' i en e-mail adresse synes at 'disencourage' spammere, lige som de

Hent MacOS ROM Update 1.0
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates
/MultiCountry/Macintosh/System/Mac_OS_ROM/Mac_OS_ROM_Update_1.0.smi.bin

og

TomeView

http://filedudes.siol.net/mac/computil/files/tomeview.hqx

Pil så ROM filen ud af opdateringen på en Mac der kan køre classic (evt.
under OSX) og brug den så i SheepShaver.
--
Jesper