hvilken extern HD
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-09-07 15:49

Kære alle

Jeg vil anskaffe (endnu) en ekstern HD. Krav min. 400GB, Firewire (evt.
også 800) - evt. netværksdisk

Har checket AppleStore og edbpriser.dk og har fundet mange, men
efterlyser erfaring - specielt hvad angår driftssikkerhed.

Havde egentlig kig på en "Smartdisk NAS" - men googling gav rapporter om
dårligdom. Den lød ellers smart, da den tilsyneladende også kan funke
som printserver via BonJour/Samba.

Forslag? (pris helst <2K)

på forhånd tak

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-07 15:56

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Havde egentlig kig på en "Smartdisk NAS" - men googling gav rapporter om
> dårligdom. Den lød ellers smart, da den tilsyneladende også kan funke

Et Wiebetech kabinet og en Seagate disk ... ungå noget der er samlet som
f.eks. LaCie ...

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 13-09-07 19:38

Thomas von Hassel wrote:

> Et Wiebetech kabinet og en Seagate disk ... ungå noget der er samlet som
> f.eks. LaCie ...

Helt enig.

Det kræver ikke det store selv og montere en harddisk i et eksternt
kabinet, typisk skal man løsne fire fingerskruer og forbinde to
ledninger (der ikke kan monteres forkert), og så er billigere.

Eksempel:

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=c7596
(vælg selv, men der er æsker med USB og Firewire til 299.-)

Og så en harddisk:

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=c7245#8420
(Jeg anbefaler Samsung da de er meget stille)

Mvh
Bruno

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 13-09-07 20:27

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Et Wiebetech kabinet og en Seagate disk ... ungå noget der er samlet som
> f.eks. LaCie ...

Jeg har evt. et brugt Wiebetech-kabinet (firewire400 & usb2) til salg
uden disk, men hvis det kan hjælpe vil jeg gerne sætte en disk i.

~ Jørgen

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-09-07 16:07

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Forslag? (pris helst <2K)

Jeg har gode erfaringer med Maxtors Onetouch II og III i hhv. 250GB,
320GB og 750GB versionerne (de andre er sikkert også fine - dem har jeg
bare ikke selv længere tids erfaring med).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-09-07 16:32

Martin Ammentorp wrote:

> Forslag? (pris helst <2K)

Jeg har (og kender et par andre der også har) en model fra Western
Digitals MyBook serie. Den er rigtig stabil (kører 24/7) og 'slukker'
selv når den ikke er i brug - det kan desværre godt betyde lidt
ventetid, når man vil tilgå den mens den 'sover', men til gengæld er den
meget støjsvag.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-07 16:50

Martin Ammentorp wrote:
> [...]
>
> Havde egentlig kig på en "Smartdisk NAS" - men googling gav rapporter om
> dårligdom. Den lød ellers smart, da den tilsyneladende også kan funke

Tja, jeg véd godt, nogle kører med NAS diske, men jeg véd også, der er
mange, der har problemer med dem, så hvis jeg var dig, ville jeg undgå
NAS og 'nøjes' med en 'alm.' Firewire disk...

> Forslag? (pris helst <2K)

Zitech plejer at have nogle ret gode - og også designmæssigt pæne
kabinetter til Firewire til en fornuftig pris.

Der er også Transcend IcyBOX 350 serien til Firewire, men hvem, der har
dem nu, aner jeg ikke. - SHG havde dem førhen, men de har dem ikke mere.

Begge mærker ligger omk. 300kr. for et Firewire 400 kabinet og omk.
450kr. for kabinetter med både FW400 og USB 2.0. - Mig bekendt laver de
ikke FW800 kabinetter - endnu....

...Faktisk billigere. Du kan få et Zitech FW400+USB 1.1/2.0 kabinet til
alm. PATA diske til 249kr. - faktisk ret pæn med en nærmest 'Apple-blå'
front.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978

Kan ikke huske, om den er begrænset til 500gb eller den kan gå helt til
750gb. - Jeg spurgte engang på den...

Det, du skal sikre dig, er, at kabinettet bruger et 'EHCE/IEEE1394A
Oxford911+' chipset, hvis det er til FW400, så kan det altid tage en
disk op til 750gb. Hvis du vil have både FW400+USB, skal det være
'EHCI/IEEEE1394AB Oxford911+' chipset. Hvis du vil have både
FW400+FW800+USB, skal det være 'EHCE/IEEE1394AB Oxford922' chipset. Så
er du altid sikker på, at det er direkte Mac OS 9.2, OS X og Win98SE til
Vista kompatibelt og understøtter +500gb diske.

Harddisk til en sådan? - Tja, her vil jeg klart vælge enten en Seagate
Barracuda 7200.10+/16mb cache eller 7200.11/16mb cache eller en
WesternDigital Caviar SE - fx. WD4000JB/WD5000JB eller WD4000BB/WD4000BB

Jeg har selv både Seagate og WesternDigital i eksterne kabinetter -
bl.a. både en 400gb Barracuda 7200.10+/16mb cache og en 500gb Barracuda
7200.11/16mb cache. De er begge meget støjsvage og afgiver minimal varme.

Mine WD diske er WD1600JB - 160gb/8mb cache diske. De er lige så
støjsvage, men afgiver en anelse mere varme.

Hold dig fra IBM/Hitachi diske. Der er stadig store problemer med nogle
af dem - især dem, der produceres i Europa (Ungarn og Tjekkiet).
Desværre aner man intet om, hvor disken er produceret, hvis/når man
bestiller en Hitachi disk herhjemme. - Du kan være heldig, at du får en
US produceret eller en Malaysia produceret, men også så uheldig, at du
får en Ungarsk/tjekkisk produceret...

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-09-07 21:00

> ...Faktisk billigere. Du kan få et Zitech FW400+USB 1.1/2.0 kabinet til
> alm. PATA diske til 249kr. - faktisk ret pæn med en nærmest 'Apple-blå'
> [...]

Har været igennem en ordenlig stak af dette kabinet og den type de
lavede før dette. De fungerer fint. Dog har blæserne det med at stå af
ind imellem (er vel sket på ca. en trediedel af de kabinetter jeg har
haft med at gøre over en 2 årig periode).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-07 21:37

Franz Berliner wrote:

> [...]
> ind imellem (er vel sket på ca. en trediedel af de kabinetter jeg har
> haft med at gøre over en 2 årig periode).

Kan være, men svjh. fra min telefonsamtale med dem, er netop den model,
jeg henviser til, uden blæser.

Jeg valgte så istedet at bestille nogle flere af de Mercury Elite Pro
kabinetter fra USA, så min Firewire stack er ens, - og jeg skulle
alligevel have andre ting derovre...

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-09-07 07:42

> Kan være, men svjh. fra min telefonsamtale med dem, er netop den model,
> jeg henviser til, uden blæser.

Der er en lille blæser i i bagenden af den. Den kan også ses på billedet
hos Zitech (den runde udskæring øverst bag på kabinettet).

Det er nu heller ikke det store problem at blæseren går på nogle af dem.
Diskene har kørt fint uden.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-07 22:24

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> ind imellem (er vel sket på ca. en trediedel af de kabinetter jeg har
> haft med at gøre over en 2 årig periode).

Hvis man banker løs på dem med en blockcopy eller anden intensiv
dataoverførsel har de en tendens til at gå i baglås, så man må tage
strømmen før de kan igen. Det er ved skrivning til kabinettet at jeg har
set dette fænomen.

Når jeg skal købe ekstern disk igen, er jeg lun på en MyBook Pro. Med 3
års garanti behøver man ikke sukke så meget efter garantien på nøgne
harddiske.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-09-07 20:35

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Forslag?

Tusinde tak til alle - jeg vil bruge Jeres anbefalinger og råd, når
beslutningen tages. En ting er besluttet: Det blir ikke et NAS-drev
(netværket er trådløst, og det er altså for sløvt)

takkelak

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-07 21:05

On Thu, 13 Sep 2007 16:49:05 +0200, Martin Ammentorp
<martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Kære alle
>
> Jeg vil anskaffe (endnu) en ekstern HD. Krav min. 400GB, Firewire (evt.
> også 800) - evt. netværksdisk
+++++++++++++
Hvorfor skal det være firewire?
Jeg har en La Cie USB2 disk som jeg er meget tilfreds med. Jeg bruger den
kun som lagerplads og det er den fin til. Derimod valgte jeg ekstern DVD
brænder som firewire.
Det er jeg særdeles godt tilfreds med. Det passer sammen med at jeg lige
nu har dem på min MacBook som har 2 USB-stik og 1 firewirestik. Så kan de
begge være tilsluttet.
Overførselshastigheden på filer til og fra ekstern USB disk er omkring
20/17 megabyte i sekundet. Hvad skal man bruge firewiredisk til?
--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Jonas Delfs

Dato : 13-09-07 21:30

Lyrik skrev:
> [...]
[snip]
> Overførselshastigheden på filer til og fra ekstern USB disk er omkring
> 20/17 megabyte i sekundet. Hvad skal man bruge firewiredisk til?

Jeg forsøgte på et tidspunkt at lave noget videoredigering fra en
ekstern USB(2)-disk (5400rpm) - det var ukomprimeret AVI (DV-kvalitet) -
men det kunne den ikke følge med til. Da USB eftersigende hurtigt bliver
flaskehalsen skulle det ikke ha' noget med omdrejningstallet at gøre.
Til sådanne opgaver skulle firewire (også 400) i praksis være
bedre/hurtigere... hvorfor har jeg aldrig rigtig forstået, og heller
ikke haft mulighed for at afprøve (endnu). Hvis der er nogle kloge
hoveder der kan få det til at gi' mening, så: fyr løs!:)

Mvh. Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-07 21:42

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Overførselshastigheden på filer til og fra ekstern USB disk er omkring
> 20/17 megabyte i sekundet. Hvad skal man bruge firewiredisk til?

FireWire siges at være hurtigere i praksis. Det er muligt, forskellen
kun er lille og måske betydningsløs, hvis man ikke stiller store krav.
Til gengæld er der det helt jordnære, som du selv siger, at det er
praktisk at have stik nok. For mit vedkommende var FireWire-stikket
ledigt, så jeg valgte FireWire til min eksterne harddisk. Den har dog
også USB-2. En anden jordnær overvejelse er, at når man har brugt penge
på en ekstern harddisk, skal den helst kunne anvendes til så meget som
muligt så længe som muligt. USB er trods alt mere udbredt, så en
harddisk med både USB og FireWire er nok mere universelt anvendelig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-09-07 21:48

Lyrik wrote:

> Hvorfor skal det være firewire?
> Jeg har en La Cie USB2 disk som jeg er meget tilfreds med. Jeg bruger
> den kun som lagerplads og det er den fin til.

Ja, men stadig ualmindelig langsom i forhold til Firewire. - Faktisk er
FW400 op til ca. 40% hurtigere end USB 2.0

> [...]
> Det er jeg særdeles godt tilfreds med. Det passer sammen med at jeg lige
> nu har dem på min MacBook som har 2 USB-stik og 1 firewirestik. Så kan

Det kan man da også med Firewire. Man kobler dem bare efter hinanden.
Lige nu har jeg 8 FW enheder koblet til min lille 'Dunja', dels på de
indbyggede, dels på et ekstra FW PCI kort. - Og så er Firewire væsentlig
mere stabil end USB, og hvis du bruger en FW disk som startdisk, er der
en meget stor forskel til fordel for Firewire.

> Overførselshastigheden på filer til og fra ekstern USB disk er omkring
> 20/17 megabyte i sekundet. Hvad skal man bruge firewiredisk til?

Det er ihvertfald kun, hvis du overfører uden at lave andet, der også
kræver, at din USB er aktiv som fx. at bruge en scanner, have eksterne
mus/tastatur i brug. Har du ekstra ting i brug på USB, så er det lige så
sikkert som amen i kirken, at overførselshastigheden falder drastisk.

Og så er 20mb/sek. nu heller ikke særlig meget med USB 2.0, når en FW400
ligger omk. 50mb/sek..

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Delfs

Dato : 13-09-07 22:04

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, men stadig ualmindelig langsom i forhold til Firewire. - Faktisk er
> FW400 op til ca. 40% hurtigere end USB 2.0

Men det er dét jeg ikke forstår - for på papiret er USB2 jo hurtigere?
Hvad gør forskellen? Og er det kun ved bestemt brug?

Mvh. Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-07 22:12

Jonas Delfs <jonas@FJERNdelfs.dk> wrote:

> Men det er dét jeg ikke forstår - for på papiret er USB2 jo hurtigere?
> Hvad gør forskellen? Og er det kun ved bestemt brug?

Med fare for at blive flamed, men wikipedia har en god forklaring:

"Although high-speed USB 2.0 runs at a higher signalling rate
(480 Mbit/s), typical PC-hosts rarely exceed sustained transfers of
35MB/sec, with 30MB/sec being more typical. (The theoretical limit for a
USB 2 high-speed bulk transfer is 53.125MB/sec.) This is likely due to
USB's reliance on the host-processor to manage low-level USB protocol,
whereas Firewire automates the same tasks in the interface hardware. For
example, the firewire host interface supports memory-mapped devices,
which allows high-level protocols to run without loading the host CPU
with interrupts and buffer-copy operations.[11]!"

<http://en.wikipedia.org/wiki/Firewire>

/thomas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 13-09-07 22:38

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
[ship]

> [...]
> which allows high-level protocols to run without loading the host CPU
> with interrupts and buffer-copy operations.[11]!"

Se dét giver mening - tak for hjælpen Thomas, havde ikke selv kunnet
finde noget der rigtig kunne forklare fænomenet.

Jonas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 13-09-07 22:28

Jonas Delfs <jonas@FJERNdelfs.dk> wrote:

> Men det er dét jeg ikke forstår - for på papiret er USB2 jo hurtigere?
> Hvad gør forskellen? Og er det kun ved bestemt brug?
>
> Mvh. Jonas

Jeg har også oplevet eksterne usb2 diske der simpelthen stopper
kopieringen midt i arbejdet. Ville overføre tre film (ca 17 Gb) til en
2,5" ekstern via usb2. Just no good;-(

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 05:09

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Jeg har også oplevet eksterne usb2 diske der simpelthen stopper
> kopieringen midt i arbejdet. Ville overføre tre film (ca 17 Gb) til en
> 2,5" ekstern via usb2. Just no good;-(

Hvordan var strømforsyningen på usb-enheden?

Den oprindelige harddisk på min MacBook på 80 GB sidder nu i en ekstern
usb 2.0 box. Der hører ingen strømforsyning til den; i stedet får den
strømmen gennem usb. For at få nok strøm følger der et særligt kabel
med, som forbinder den med to usb-stik på den dock, MacBook'en normalt
sidder på.

Jeg kunne godt forestille mig, at din eksterne usb 2.0 harddisk heller
ikke har nogen selvstændig strømforsyning, og at også den får strømmen
gennem usb-tilslutningen - men så kun gennem ét usb-stik på datamaten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-09-07 05:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> ikke har nogen selvstændig strømforsyning, og at også den får strømmen
> gennem usb-tilslutningen - men så kun gennem ét usb-stik på datamaten.

Ja det er korrekt. Fantastisk, som at sælge en bil og sige den virker
fint, bare man ikke trykker på speederen.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 11:52

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja det er korrekt. Fantastisk, som at sælge en bil og sige den virker
> fint, bare man ikke trykker på speederen.

Du skal vel så bare have et andet usb-kabel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-07 20:30

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Jeg har også oplevet eksterne usb2 diske der simpelthen stopper
> kopieringen midt i arbejdet. Ville overføre tre film (ca 17 Gb) til en
> 2,5" ekstern via usb2. Just no good;-(

Det er sansynligvis et driver problem. Mac OS X's USB drivere har
aldrig været noget at råbe hurra for.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-09-07 22:57

Jonas Delfs wrote:

> Men det er dét jeg ikke forstår - for på papiret er USB2 jo hurtigere?
> Hvad gør forskellen? Og er det kun ved bestemt brug?

Populært sagt kan man godt sige, at USB fungerer på samme måde som fx.
ethernet. - Hvis et signal sendes, er det 100% afhængig af 'trafiken' i
signalvejen. Dvs., hvis du fx. bruger UsB mus og tastatur, så har disse
preferance i forhold til datatransmission, og det gør USB langsommere i
praksis.

Sat op herimod er Firewire 100% 'prefered', så signalet i en
FW-signalbane altid vil få max. transmission.

Har du fx. en USB kæde med flere diske sat i halen på hinanden, vil
signalet fra porten være konstant - uanset, om du overfører data til
flere diske på én gang, hvilket gør, at fordelingen til den enkelte
enhed bliver nedsat i forhold til den teoretiske max. på 60mb/sek.. I en
Firewire kæde, vil første disk være den, der får først - altså max, nr.
2 lidt mindre, nr. 3 lidt mindre igen osv., men pga. Firewire systemets
opbygning skal man faktisk have ret mange FW enheder i en kæde, før man
vil bemærke et transmissionstab.

Jeg har selv 6 FW diske kørende, og jeg har endnu ikke bemærket nogen
nævneværdig nedsættelse i overførselshastigheden selv med alle 6 diske i
brug på én gang - heller ikke, hvis jeg kobler dem i én lang kæde...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 05:09

> [...]
> nævneværdig nedsættelse i overførselshastigheden selv med alle 6 diske i
> brug på én gang - heller ikke, hvis jeg kobler dem i én lang kæde..

Hvordan forholder det sig i forhold til at man sætter fw-enhederne på en
fw-hub?

PS. Og det må da også have betydning for hvordan det virker, hvis man
sætter et kamera på computeren. Her må være tydlige forskelle mellem usb
2.0, fw400 og fw800 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-07 12:17

Per Rønne wrote:

> Hvordan forholder det sig i forhold til at man sætter fw-enhederne på en
> fw-hub?

På samme måde. Her fordeles signalet blot i hub'en fremfor i den
eksterne enheds FW bridge. Men i en hub vil tabet være minimeret til det
absolut mindste, så reelt set vil man få en endnu bedre
overførselshastighed. - Men vi er dog nede i småtingsafdelingen på en
forbedring på max. 1-2% i forhold til en normal kæde. Den største fordel
ved en hub er, at du kun tænder den/de få enheder, du skal bruge her og nu.

> PS. Og det må da også have betydning for hvordan det virker, hvis man
> sætter et kamera på computeren. Her må være tydlige forskelle mellem usb
> 2.0, fw400 og fw800 ...

Ja, hvis du bruger fx. et digitalt videokamera med USB 2.0 sammen med
andre ting, kan du risikere, at billed/lydoverførsel vil 'hakke' og der
kan opstå kompressionseffekt. Så FW er også her det bedste.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 12:34

> Ja, hvis du bruger fx. et digitalt videokamera med USB 2.0 sammen med
> andre ting, kan du risikere, at billed/lydoverførsel vil 'hakke' og der
> kan opstå kompressionseffekt. Så FW er også her det bedste.

Og vel her så især FW800 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-07 20:29

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Hvordan forholder det sig i forhold til at man sætter fw-enhederne på en
> fw-hub?

En "firewire hub" findes ikke - der er enten tale om en daisychain
eller en repeater.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 22:51

> En "firewire hub" findes ikke - der er enten tale om en daisychain
> eller en repeater.

<http://www.meritline.com/usbhubusbmin.html>
<http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10854>

Og wikipedia:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Firewire#FireWire_400_.28IEEE_1394a.29>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Firewire#Networking_over_FireWire>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-07 20:27

Jonas Delfs <jonas@fjerndelfs.dk> wrote:

> Men det er dét jeg ikke forstår - for på papiret er USB2 jo hurtigere?
> Hvad gør forskellen?

Asynkrone read/write, schedulereren samt at en FW bus er at betragte
som en hostadapter og enhder tilsluttet bussen optræder som
individuelle enheder på adapteren med hver deres controler.

På en USB bus er der kun én controler (computeren) der skal håndtere
alle de tilsluttede enheder.

USB er fra grunden designet some en afløser for PS/2, serielle og
parallele porte. Firewire er fra grunden designet som en afløser for
SCSI.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-07 20:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> sikkert som amen i kirken, at overførselshastigheden falder drastisk.

> Og så er 20mb/sek. nu heller ikke særlig meget med USB 2.0, når en FW400

Det er vist en overdrivelse. Vis mig en en FW400 -> S/P-ATA bro der
kan flytte mere end ca 35MB/sek.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-09-07 12:28

> Det er vist en overdrivelse. Vis mig en en FW400 -> S/P-ATA bro der
> kan flytte mere end ca 35MB/sek.

Der er et par stykker i dette review:
<http://www.tomshardware.com/2006/12/05/storage-with-style/page6.html#da
ta_transfer_performance>.

De ældre broer, som ikke har FW800 muligheden, topper ganske rigtigt ved
35MB/sek.

50MB/sek. er selvfølgelig en feberhedet fantasi.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-07 22:27

On Thu, 13 Sep 2007 23:11:56 +0200, Thomas von Hassel
> [...]

> which allows high-level protocols to run without loading the host CPU
> with interrupts and buffer-copy operations.[11]!"

++++++++++++
Jamen du bliver ikke flamet af mig, for jeg er selv kraftig fortaler for
firewire til overførsel fra videokamera til PC. Her duer USB ikke. Jeg har
læst noget om at usb er langsommere fordi hardwaren ikke kan følge med
normerne. Det er jo også det du skriver.

Men i spørgsmålet om en ekstern harddisk til lager for filmfiler og
lignende er usb rigeligt. Tager vi 17 megabyte per sekund så er det 136
megabit/sek. Afspiller man en film fra den så kører den for eksempel med
15 megabit/sek hvis det er en HD-film. Der er et ordentligt slup op til
136 megabit/sek.
Hvis man kan nøjes med det så opdager man at USB diske som regel er meget
billigere!

Hilsen
jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-07 22:38

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> [...]
> læst noget om at usb er langsommere fordi hardwaren ikke kan følge med
> normerne. Det er jo også det du skriver.

Det var nu mere henvisningen til Wikipedia ... ;)

> [...]
> 136 megabit/sek.
> Hvis man kan nøjes med det så opdager man at USB diske som regel er meget

Klart. Man skal altid først finde ud af hvad man har brug for. Og hvis
det "bare" er til f.eks. arkiv eller lign. så e USB nok rigeligt.

/thomas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 13-09-07 22:43

Lyrik skrev:
> [...]
> megabit/sek. Afspiller man en film fra den så kører den for eksempel
> med 15 megabit/sek hvis det er en HD-film. Der er et ordentligt slup op

Hvis det var mit "spørgsmål" ang. filmfiler så var det ikke i
forbindelse med fremvisning men redigering, hvor der under afspilning
suges rimeligt mange tunge video-filer ind i hukommelsen som filmen
skrider frem...

> Hvis man kan nøjes med det så opdager man at USB diske som regel er
> meget billigere!

Præcis. Og som lager synes jeg det virker fortrinligt, men til
filmproduktion har jeg ikke haft success med det.

Jonas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-09-07 23:27

Jonas Delfs wrote:

> Præcis. Og som lager synes jeg det virker fortrinligt, men til
> filmproduktion har jeg ikke haft success med det.

Tja, smag og behag... Jeg kan ihvertfald ikke 'nøjes' med USB - heller
ikke til lager, da jeg ofte sender opdateringer fra min softwaredisk via
net, mens jeg arbejder med andre ting. Bruger jeg her USB, har jeg ofte
været ude for, at afsendelse går i stå.

I øvrigt så gælder det også for lydfiler. Før jeg fik større interne
diske, brugte jeg altid min ene eksterne FW disk som swapdisk til de
faktisk ret store swapfiler, lydprogrammet bruger, når der arbejdes i
raw data. - SÃ¥ aldrig mere USB diske her i huset...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 05:09

> Så aldrig mere USB diske her i huset...

Med en størrelse så boxen kan være i en skjortelomme [så er der kun lige
et kabel at holde styr med], så virker den da som et udmærket 'større'
alternativ til RAM-sticks. Som jo i øvrigt også forbindes gennem usb.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-07 11:19

> Med en størrelse så boxen kan være i en skjortelomme [så er der kun lige
> et kabel at holde styr med], så virker den da som et udmærket 'større'
> alternativ til RAM-sticks. Som jo i øvrigt også forbindes gennem usb.

Hvis du tænker på eksterne 2,5" harddiske, så fås de da også med
FireWire. Jeg har da en smart lille LaCie Porsche Design 2.5" ekstern
harddisk med både FireWire og USB-2. Og du har helt ret i, at det er
skønt at slippe for strømforsyning og blæserlarm. Jeg har haft et 3,5"
eksternt HD-kabinet fra Zitech, og jeg synes, det larmede meget. Men det
kommer jo an på ens behov. 3,5" harddiske er større, hurtigere og måske
også mere driftsikre end 2,5" harddiske, så skal man overføre store
datamængder tit, er det nok en bedre løsning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 12:22

> Hvis du tænker på eksterne 2,5" harddiske, så fås de da også med
> FireWire. Jeg har da en smart lille LaCie Porsche Design 2.5" ekstern
> harddisk med både FireWire og USB-2.

Ja, dem har jeg så ikke hørt om - før nu.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-07 12:21

Per Rønne wrote:

> Med en størrelse så boxen kan være i en skjortelomme [så er der kun lige
> et kabel at holde styr med], så virker den da som et udmærket 'større'
> alternativ til RAM-sticks. Som jo i øvrigt også forbindes gennem usb.

Ja, såmænd, men jeg har nu stadig en 'lille' 100gb 2.5" disk i
lommebogsformat til Firewire. Den kræver normalt ingen strøm, men der er
strømstik, så jeg kan sætte ekstern strøm til, hvis det skulle blive
nødvendig...

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-09-07 08:46

> [...]
>
> Præcis. Og som lager synes jeg det virker fortrinligt, men til
> filmproduktion har jeg ikke haft success med det.

Til videoredigering (DV kvalitet dvs. 25Mb) er minimumskravet 7200RPM og
FireWire.
Mange forskellige stik er en fordel senere i livet - selvom man på
købstidspunktet kun skal bruge 1.

mvh. Mikael Kern

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 16-09-07 11:09

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Til videoredigering (DV kvalitet dvs. 25Mb) er minimumskravet 7200RPM og
> FireWire.

til lyd det samme....

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-07 22:30

On Thu, 13 Sep 2007 22:48:14 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]
> mere stabil end USB, og hvis du bruger en FW disk som startdisk, er der
> en meget stor forskel til fordel for Firewire.
Hvad skal man bruge for at bruge flere firewire på samme stik?
Kan vi ikke se et billede af opstillingen?

Hilsen
Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-09-07 22:36

Lyrik wrote:

> Hvad skal man bruge for at bruge flere firewire på samme stik?
> Kan vi ikke se et billede af opstillingen?

En firewire hub - eksempelvis http://www.networktechinc.com/hub-1394.html

De fås sikkert i en mindre grim udgave, men det var første hit på google
der viste en dedikeret firewire hub ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-09-07 23:20

Peter Farsinsen wrote:

> En firewire hub - eksempelvis http://www.networktechinc.com/hub-1394.html
>
> De fås sikkert i en mindre grim udgave, men det var første hit på google
> der viste en dedikeret firewire hub ;)

Eller i kæde, som jeg lige har svaret.

IOGear laver en 6-ports FW400 hub, som bl.a. SHG sælger til 249kr.
www.shg.dk

Jeg skal selv have fat i så'n fyr, - jeg er lidt træt af hele tiden at
skulle huske at tænde de andre enheder, når de kører i kæde.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-07 22:38

> [...]

> kan de begge være tilsluttet.

> Hvad skal man bruge for at bruge flere firewire på samme stik?
> Kan vi ikke se et billede af opstillingen?

Som regel er der 2 stik i en enhed så du daisy chainer dem bare efter
hinanden ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-09-07 23:17

Lyrik wrote:

> Hvad skal man bruge for at bruge flere firewire på samme stik?
> Kan vi ikke se et billede af opstillingen?

Ganske enkelt sætte et Firewirekabel fra computer til FW enhed 1, fra FW
enhed 1 sættes et Firewirekable til FW enhed 2, fra 2 til 3, 3 tl 4
osv.... Det eneste, man skal huske er at tænde for drevene for at
signalet kan passere fra enhed til enhed.

Der er dog én undtagelse. - Hvis man har en ekstern 2.5" Firewire HD,
der kører uden egen strømforsyning, skal den sidde sidst i kæden.

mvh. Erik Richard