(haster) Nogen der kan afspille wma filer?
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 18:29

Hej,

Jeg har hentet en cd på http://www.musikbibliotek.dk/forside men jeg
kan ikke rigtig finde noget app der kan afspille dem?!?! Nogen idéer il
hvad der kunne virke? Jeg har flip4mac installeret men QT siger siger
den ikke vil lege med. Måske pga af noget DRM?

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-07 18:31

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> [...]
> hvad der kunne virke? Jeg har flip4mac installeret men QT siger siger
> den ikke vil lege med. Måske pga af noget DRM?

nemlig, den er 100% ubrugelig på mac ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 18:42

On 2007-09-11 19:31:17 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> nemlig, den er 100% ubrugelig på mac ..
>
> /thomas

Hvad er ?

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-07 19:10

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Hvad er ?

Den cd du har hentet. Den er beskyttet af Windows Media DRM som ikke kan
afspilles på mac .. punktum. Klag din nød til biblioteket men chancern
er nok at de bare griner af dig.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 19:20

On 2007-09-11 20:10:19 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:
> Den cd du har hentet. Den er beskyttet af Windows Media DRM som ikke kan
> afspilles på mac .. punktum. Klag din nød til biblioteket men chancern
> er nok at de bare griner af dig.

Er det nu også helt korrekt?

Ilfg.
http://www.interactivemusicnetwork.org/wg_culture/upload/emn_030321_text_petersen.pdf
er hele systemet lavet så wintendo, linux dåser og mac's kan bruge det.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-09-07 22:16

> [...]
> upload/emn_030321_tex_petersen.pdf
> er hele systemet lavet så wintendo, linux dåser og mac's kan bruge det.

Har du selv læst den?

Citat fra side 3:
"- You have to install a special player – the user would rather use a
standard player. "

og

"The player still only works on the windows-platform. My experience with
user feedback is that for Mac-users it is often a religion to use Mac
computers"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Bruno

Dato : 11-09-07 19:19

Thomas von Hassel wrote:

> Den cd du har hentet. Den er beskyttet af Windows Media DRM som ikke kan
> afspilles på mac .. punktum. Klag din nød til biblioteket men chancern
> er nok at de bare griner af dig.

Jeg håber ikke de ligefrem griner, men det er da helt ok bibliotekerne
ikke bruger krudt på den slags problemer. Det rigtige sted og klage er
til den pågældende kunstner.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 19:51

On 2007-09-11 20:18:40 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:
> Jeg håber ikke de ligefrem griner, men det er da helt ok bibliotekerne
> ikke bruger krudt på den slags problemer. Det rigtige sted og klage er
> til den pågældende kunstner.

Kunstneren kan da intet gøre?!?! Det er da "netbibliotekaren" man skal
rykke i ørerne.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Bruno

Dato : 11-09-07 20:29

Thomas Schreiber wrote:
> Kunstneren kan da intet gøre?!?! Det er da "netbibliotekaren" man skal
> rykke i ørerne.

Ikke direkte selvfølgelig, men de har da et eller andet sted en mulighed
for at påvirke hvad Bibliotekerne får lov til at gøre med deres værker.
Jeg ved det er langt ude, men man kunne jo være heldig og det var en Mac
fan der havde lavet musikken

mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 21:53

On 2007-09-11 21:29:14 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:
> [...]
> deres værker. Jeg ved det er langt ude, men man kunne jo være heldig og
> det var en Mac fan der havde lavet musikken

Har du læst hvad du selv har skrevet? Det du siger svarer til at
Arla kan bestemme om deres mælk bliver hældt i Nescafe eller BKI cafe.
Kunstnerne kan INTET gøre, udover at vælge ikke at sælge deres værker.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Bruno

Dato : 11-09-07 22:29

Thomas Schreiber wrote:
> Har du læst hvad du selv har skrevet? Det du siger svarer til at
> Arla kan bestemme om deres mælk bliver hældt i Nescafe eller BKI cafe.
> Kunstnerne kan INTET gøre, udover at vælge ikke at sælge deres værker.

Gider du lige!

Jeg har skrevet det er langt ude, men det sammen kan man vel sige om at
en instruktør sagsøger en TV-kanal fordi hans film bliver beskåret for
at passe til en TV-skærm?

http://merlin.obs.coe.int/iris/1997/7/article15.en.html

Hvis ikke man prøver så opnår man ikke noget!

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-07 04:47

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jeg håber ikke de ligefrem griner, men det er da helt ok bibliotekerne
> ikke bruger krudt på den slags problemer. Det rigtige sted og klage er
> til den pågældende kunstner.

Du mener vel pladeselskab. For kunsteren idag har så uendelig lidt at
sige om hvordan hans musik bliver distribueret ....

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 21:53

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-07 22:24

Hej Thomas

Nu ikke så mistrøstig. - Men jeg forstår dine frustrationer.

Du kan afspille og/eller konvertere til et brugbart format med
'EasyWMA', 'MusicMan', 'Flip4Mac', 'Windows Media Player',
'SoundConverter' eller 'Toast Titanium'.

EasyWMA 2.7.6 (shareware) (rigtig god - afspille/konvertere)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23003
Flip4Mac 2.1.3.5 (freeware) (god - afspille/konvertere)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28842
MusicMan 2.1 (shareware) (rigtig god - afspille/konvertere)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24399
Windows Media Player 9.0 (freeware) (hm.... - afspille/konvertere)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13112
SoundConverter 20070823 (shareware) (halvdårlig - kun konvertering)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18047
Toast Titanium 8.0.1 (commerciel) (rigtig god - afspille/konvertere/brænde)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11427

Men bortset fra det, - så giver jeg dig ret i, at det simpelthen er helt
hen i vejret, at biblioteker - uanset type - er så Windows fikseret, at
det for mig at se grænser til en form for korruption, da det jo er en
kendt viden, at mange offentlige institutioner får div. filformater
betalt af fx. Microsoft. - Og ja, jeg _har_ beviser for det! - Desværre
kun mundtlige, så de vil ikke holde i en evt. retssag.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-07 04:47

> [...]
> 'EasyWMA', 'MusicMan', 'Flip4Mac', 'Windows Media Player',
> 'SoundConverter' eller 'Toast Titanium'.

Nej .... ikke hvis den er beskyttet af DRM ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-07 23:53

On Tue, 11 Sep 2007 19:28:57 +0200, Thomas Schreiber <find email på
<"macfly.dk>"> wrote:

> [...]
> der kunne virke? Jeg har flip4mac installeret men QT siger siger den
> ikke vil lege med. MÃ¥ske pga af noget DRM?
++++++++++++++++
En af siderne som jeg ikke kan finde i anden omgang beskriver at Linux- og
Macbrugere er ladt i stikken da rettighedshaverne kun vil gå med til at
man downloader musik i .wmv med DRM-beskyttelse.
En sådan DRM-beskyttelse kan kun køre på Windows-PC da det er Microsoft
der har udviklet konceptet.
Biblioteket siger at deres valg var-intet musik eller
DRM/Microsoft-Windows musik.

Man må kunne køre det i en dualboot hvis man gider.

Men jeg sendte en kommentar hvor jeg klagede over at de gik DRM-folkene og
Microsofts ærinde ved at gå med på deres monopol stik imod EUs hensigter
om ikke at lade Microsoft udvide deres dominans.
Jeg mener de skulle have afslået.
Der er dog moderator/censur på indlæggene så det blev bortsencureret.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-07 04:47

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Biblioteket siger at deres valg var-intet musik eller
> DRM/Microsoft-Windows musik.
>
> Man må kunne køre det i en dualboot hvis man gider.

jeg har en enkelt gang købt via Bilkas musik butik da de havde tilbud på
albums for 25 kr. Købte via en windows PC, brændte audio cd'er og
rippede dem tilbage på mac'en.

(Hvilket også var bilkas oficelle svar ang. mac support)

Men bibliotekernes musik må du jo ikke brænde ud :D

> [...]
> Jeg mener de skulle have afslået.
> Der er dog moderator/censur på indlæggene så det blev bortsencureret.

naturligvis ...

/thomas

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 12-09-07 06:39

On 2007-09-11 19:28:57 +0200, Thomas Schreiber <find email på macfly.dk> said:

> [...]
> hvad der kunne virke? Jeg har flip4mac installeret men QT siger siger
> den ikke vil lege med. Måske pga af noget DRM?

Jeg havde en windows maskine før, og har derfor en del musik i wma
format. Det kan jeg da godt afspille på en mac, nærmest i alle
programmer bortset fra iTunes.

VLC ser ud til at æde alt man giver den.
http://www.videolan.org/

Når der er noget min Mac ikke kan, så er mit første sted at kikke om
der ikke er et open source program der kan. Et rigtigt godt sted er:

http://www.opensourcemac.org/

Men VLC burde vel kunne bruges?

-- Kasper

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 12-09-07 07:26

On 2007-09-12 07:38:37 +0200, Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> said:

> VLC ser ud til at æde alt man giver den.

Nå der tog jeg fejl, den kan ikke lide ting fra bibliotekerne.

-- Kasper

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-07 11:01

On 2007-09-12 08:26:20 +0200, Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> said:

> Nå der tog jeg fejl, den kan ikke lide ting fra bibliotekerne.

Man kan godt afspille WMA-filer på en Mac, men man kan ikke afspille
WMA-filer, der er kopibeskyttet med DRM. Og det er det meste købemusik
desværre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : iSteen

Dato : 12-09-07 13:03

Med fare for at dette er beskrevet:

Putter man iTunes på sin PC (ved ikke om det virker på samme måde på
Mac - for jeg har jo /altid/ haft iTunes på min iBook) spørger iTunes,
om programmet automatisk skal konvertere wma til aac (som derefter kan
afsilles på iTunes.

Dette gælder ikke for beskyttede wma-filer....................