vista igen
Fra : Niels Poulsen

Dato : 01-09-07 16:32

http://www.business.dk/article/20070827/techmobil/108261031/
--
Niels Poulsen
Bovangen 57B
4660 St Heddinge
Telefon 56507171 Mobil 61287171
Email : niels-poulsen@privat.dk
<%28EmptyReference%21%29>

Fra : Per Rønne

Dato : 01-09-07 18:10

Niels Poulsen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> http://www.business.dk/article/20070827/techmobil/108261031/

Folk har vel stadig CDen med 'gode, gamle XP Pro/Home' ... den kan de
vel bare installere henover.

I øvrigt kan man sagtens købe en PC uden styresystem, eller med Linux.
Selv en moderne Mac kan jo køre Windows, selv om der er problemer med
EFIs BIOS-emulering ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-07 18:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Folk har vel stadig CDen med 'gode, gamle XP Pro/Home' ... den kan de
> vel bare installere henover.

Ikke hvis det er en OEM XP ...

> I øvrigt kan man sagtens købe en PC uden styresystem, eller med Linux.

Linux er _endnu_ ikke klar til alm. forbrugere ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 01-09-07 20:40

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Ikke hvis det er en OEM XP ...

Jeg kører på en skolelicens ...

> Linux er _endnu_ ikke klar til alm. forbrugere ..

Ja, jeg kan jo ikke kaldes 'almindelig forbruger' i edb-sammenhæng.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-09-07 23:07

Per Rønne skrev:

> I øvrigt kan man sagtens købe en PC uden styresystem, eller med Linux.
> Selv en moderne Mac kan jo køre Windows, selv om der er problemer med
> EFIs BIOS-emulering ;-(.

Hvilke problemer er det?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-07 07:56

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvilke problemer er det?

Jeg har erfaringer med at det gør det umuligt at bruge visse programmer,
der kræver at man lejlighedsvist indsætter original CDen i CD-drevet,
for at checke at man stadig har det.

Det gælder også selv om man bruger et program som VirtualCD, og har et
kopi af originalen placeret på en harddisk, i form af en image-fil.

Kører man i stedet med Parallels, fra en hdd-fil, så er der visse ting
der alligevel godt kan klares, som Oxford English Dictionary 3.1 der
bruger C-dilla. Men Store Danske Encyklopædi til Windows kan stadig ikke
køre på en ren Parallels, endsige på en partition, som man kan boote
direkte fra. Og da Oxford University Press ved ovegangen til OED 3.2 har
skiftet sikkerhedschecket fra C-dilla til det CD Cops som også SDE
bruger, er OED havnet i samme situation - jeg ser derfor ingen grund til
at opgradere til 3.2.

Jeg har gjort såvel OUP som Apple opmærksomme på problemet. OUP mener
ikke at det er deres problem, og Apple har jeg ikke hørt fra.

Så beskyttet software skal man altså ikke bare regne med, at man kan
køre fra en Intel Mac med BootCamp eller Parallels. Medmindre Apple får
lavet en ordentlig BIOS-emulering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-09-07 10:11

Per Rønne skrev:

> Jeg har erfaringer med at det gør det umuligt at bruge visse programmer,
> der kræver at man lejlighedsvist indsætter original CDen i CD-drevet,
> for at checke at man stadig har det.

Nåeh, så er det jo ikke problemer med EFIs BIOS-emulering, men med
crappy software.

> Så beskyttet software skal man altså ikke bare regne med, at man kan
> køre fra en Intel Mac med BootCamp eller Parallels. Medmindre Apple får
> lavet en ordentlig BIOS-emulering.

Eller andre stopper med at bruge latterlig kopibeskyttelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-07 10:19

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Nåeh, så er det jo ikke problemer med EFIs BIOS-emulering, men med
> crappy software.

Det fungerer med maskiner med en rigtig BIOS.

Ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-09-07 11:04

Per Rønne skrev:

> Det fungerer med maskiner med en rigtig BIOS.

Der er websider der kun fungerer hvis du sidder på en Windows-PC med
Internet Explorer version 6+. Er det så din Safari/Firefox/Whatever
under Mac OS der er crappy eller er det websiden?

Som alligevel er knækket alligevel.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-07 11:15

> [...]

> Internet Explorer version 6+. Er det så din Safari/Firefox/Whatever
> under Mac OS der er crappy eller er det websiden?

Det pågældende programmel er efter Oxford University Press selv
'fejlfrit', da det kun er lavet til at kunne køre på en PC med en rigtig
BIOS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-09-07 12:33

Per Rønne skrev:

> Det pågældende programmel er efter Oxford University Press selv
> 'fejlfrit', da det kun er lavet til at kunne køre på en PC med en rigtig
> BIOS.

Og ligeledes er websiderne lavet til at kun kunne blive set af folk der
har en Windows-PC med IE6+.
Det var *din* mening jeg spurgte om.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-07 13:41

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Og ligeledes er websiderne lavet til at kun kunne blive set af folk der
> har en Windows-PC med IE6+.
> Det var *din* mening jeg spurgte om.

Ja, jeg ville naturligvis foretrække, om de lavede en MacOS X-version,
og vel at mærke en version, hvor man ikke hele tiden skulle genindsætte
den originale CD-ROM. Men det mener de så ikke at der er økonomi i ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-09-07 12:40

In dk.edb.mac Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Det pågældende programmel er efter Oxford University Press selv
> 'fejlfrit', da det kun er lavet til at kunne køre på en PC med en
> rigtig BIOS.

Erstat programmel med website, PC med IE og en rigtig BIOS med ActiveX.
Er det så et argument du kan genkende fra internettet?

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

Cum grano salis