Ny RAM giver hardwarefejl..
Fra : Jan Roed

Dato : 17-11-07 15:17

Kære eksperter,

Min søn har en no-name computer, den kan ikke mere købes i den
konfiguration, men er fra Topdata og kabinet og spec svarer nogenlunde til
http://topdata.dk/product.asp?product=4482&sub=287, dog med et bundkort af
typen Asrock 775Dual-VSTA.

Den var fra fødslen udstyret med en enkelt RAM blok på 1 GB (type DDR II,
der sidder i det gule slot DDR II_1)

Nu skulle der lidt mere muskler til så jeg bestilte 2x2GB ValueRAM fra
Kingston. (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210462) Langt
om længe er de kommet, og jeg regnede blot med at det var ud med den gamle
og i med de 2 nye i de 2 gule slots og så spillede den. Den blev udpakket
med stor forsigtighed - der blev berørt radiatorrør mv så alle statiske
ladninger på mig skulle være væk - 230V stikproppen var ude, så alle normale
forholdsregler skulle være fulgt.

Spille - det gjorde den sådan set, men noget falsk, idet den "dytter" på en
måde der for mig indikerer hardware fejl og maskinen får aldrig startet op.
Den når ikke engang til "Asrock" start-billedet. Med sved på panden og bange
anelser stoppes maskinen - 230V forsyningen afbrydes og den gamle blok ryger
i igen - og heldigvis spiller den som den gjorde før, dvs ingen varig skade
på computeren.

På det tidspunkt (først der, selvfølgelig!!) blev manualen for motherboarded
konsulteret - havde jeg overset en jumper? Jeg har virkelig ledt, men kan
ikke finde hverkej jumper eller switch ser skal skiftes - omvendt står der i
manualen at man altid skal køre med 2 ens (det var jeg klar over, da jeg
først overvejede blot at købe en enkelt 2MB som supplement), så jeg kan
undre mig over at den kan køre i den oprindelige konfiguration med en enkelt
klods. Så noget siger mig at man hardwaremæssigt skal fortælle den at der nu
er 2 klodser i.

Men er der nogen, der har prøvet noget tilsvarende og kender et godt kneb?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh

Jan

Fra : the hansens

Dato : 17-11-07 15:46

Fra : Jan Roed

Dato : 17-11-07 16:26

Jeg mener bestemt de var helt i bund. De sagde tydeligt "klik" og "armen"
låste ind - både for oven og for neden på begge 2. Men ellers et ret godt
bud.

Jan

Fra : MN

Dato : 17-11-07 15:53

"Jan Roed" <jan_roed@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Kære eksperter,
>
> Min søn har en no-name computer,

KLIP
> Nu skulle der lidt mere muskler til så jeg bestilte 2x2GB ValueRAM fra
> Kingston. (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210462)

KLIP

De ram du har købt er ECC ram
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/PartsInfo.asp?root=us&LinkBack=http://www.kingston.com&ktcpartno=KVR533D2Q8R4K2/4G
og de duer ikke til det MB.

Det skal være http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377582

Mogens

Fra : Hans

Dato : 17-11-07 16:13

MN wrote:
> "Jan Roed" <jan_roed@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
Ifølge Asrocks specs på deres hjemmeside kan der kun monteres 2 GB i alt, da
Via PT880 Pro chipsættet ikke understøtter 2 GB moduler:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775Dual-vsta

Disse moduler bør køre uden problemer:

Hans

Fra : Jan Roed

Dato : 17-11-07 16:45

Hej Hans,

Mange tak for hjælpen. Jeg er smerteligt bange for at du har ret.... Jeg
har fejlagtigt troet at de 2 GB var max for den enkelte blok. Det ku ikke
falde mig ind at der var en 2GB totalbegrænsning.

NÅ: Til salg: 2 x 2GB RAM, så god som ny.... *SUK*

Kan være jeg spørger helt åndsvagt, men "PT880 Pro chipsættet " -- kan det
skiftes til et der kan klarer 2x2GB? I så fald hvordan finder man ud af
hvilket der så kan bruges?

mvh

Jan

Fra : Hans

Dato : 17-11-07 17:27

Jan Roed wrote:
> [...]
>
> Kan være jeg spørger helt åndsvagt, men "PT880 Pro chipsættet " --
> kan det skiftes til et der kan klarer 2x2GB? I så fald hvordan finder

Der er flere muligheder. Intel 965, 975, P35, X38 og nForce 650i og 680i
chipsættene understøtter i princippet alle 2 GB moduler med 8 GB i alt, dog
er der undtagelser ved visse fabrikater og modeller.

Hvilken cpu sidder der i Asrock bundkortet nu, og hvad er prisrammen for et
nyt bundkort?

Hans

Fra : Esben

Dato : 17-11-07 18:22

> Der er flere muligheder. Intel 965, 975, P35, X38 og nForce 650i og 680i
> chipsættene understøtter i princippet alle 2 GB moduler med 8 GB i alt,
> dog er der undtagelser ved visse fabrikater og modeller.

Det er ikke alle chipsets der understøtter ECC - fx 965, P35 gør ikke, mens
975 og X38 gør.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 17-11-07 19:02

Esben wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er ikke alle chipsets der understøtter ECC - fx 965, P35 gør
> ikke, mens 975 og X38 gør.

Du har helt ret hvis ECC-modulerne skal genbruges.

Et bud på et nyt bundkort kunne så være dette fra Asus, da x38 baserede
bundkort er noget pebrede i pris:

Problemet er bare at Jans 2 GB ECC moduler ikke er med på QVL for
bundkortet, så der er i princippet ingen garanti for at de virker sammen med
dette bundkort.

Hans

Fra : Esben

Dato : 17-11-07 19:59

> Problemet er bare at Jans 2 GB ECC moduler ikke er med på QVL for
> bundkortet, så der er i princippet ingen garanti for at de virker sammen
> med dette bundkort.

Det er rigtigt - i det hele taget er det meget få kort, som Kingston har
testet de RAM med:
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/models.asp?System=&Distributor=0&OriginalSysPN=&Manufacturer=&KTCPartNo=KVR533D2Q8R4K2%2F4G&root=&LinkBack=&submit1=Click+Here

--
Esben

Fra : MN

Dato : 17-11-07 21:36

> [...]
> falde mig ind at der var en 2GB totalbegrænsning.
>
> NÅ: Til salg: 2 x 2GB RAM, så god som ny.... *SUK*

Hvis du har købt via nettet, så har du jo 14 dages returret. Og så selv om
de er afprøvet.

Mogens

Fra : ShutEye

Dato : 17-11-07 20:14

> [...]
>
> Min søn har en no-name computer, den kan ikke mere købes i den
> konfiguration, men er fra Topdata og kabinet og spec svarer nogenlunde til

Er ikke ekspert, men indehaver af nævnte bundkort.

> [...]
> statiske ladninger på mig skulle være væk - 230V stikproppen var ude, så
> alle normale forholdsregler skulle være fulgt.

Nævnte bundkort har max på 2Gbyte, så hvad du så end har gjort ville de ikke
hjælpe.

mvh

Ole