Leje kraftig diesel generator
Fra : Hans

Dato : 15-11-07 15:47

Jeg er i gang med at lave en nødprocedure for vores servere og har brug for
lidt feedback ang. nødgeneratore. I tilfælde at strømmen går, kunne det
måske være en idé, at leje en diesel generator men hvilke overvejelser skal
jeg gøre der?

Jeg har p.t. 9000VA tilgængelig på vores UPS'er, så ideelt set skal jeg have
en generator der kan dække det behov samt nogle klienter (måske ekstra
4000VA).

Hvilke muligheder er der?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-07 16:44

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev

> [...]
>
> Jeg har p.t. 9000VA tilgængelig på vores UPS'er, så ideelt set skal jeg
> have en generator der kan dække det behov samt nogle klienter (måske

Der er massevis. En 15-20kw generator er der masser af. Dem kan man leje
mange steder, men du skal være sikker på, at der er mulighed for at
tilslutte den nemt i den eksisterende el-installation. Skal du til at rode
med en masse stikdåser og forsikringer, så bliver det dels for farligt og
dels for tidskrævende.

Så du skal have lavet et generator "udtag" i din eksisterende installation,
så den er lige til at tilslutte med et CE stik, f.eks. 3 x 32 amp.

Det skal laves af en elinstallatør.

Men er du sikker på, at det er umagen værd? Er du sikker på, at der er samme
strømbackup på din netforbindelse?

Claus

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 16:53

> [...]
>
> Så du skal have lavet et generator "udtag" i din eksisterende
> installation, så den er lige til at tilslutte med et CE stik, f.eks. 3 x

Ahh, smart - se det havde jeg ikke tænkt på. Jeg havde faktisk tænkt på
netop en masse løse stikdåser men det andet her er da meget smartere. Om
chefen så vil implementere det er tvivlsomt men det er jo så ikke mit
problem.

> Men er du sikker på, at det er umagen værd? Er du sikker på, at der er
> samme strømbackup på din netforbindelse?

Den er ikke så vigtig for os, da vi kan gøre det meste inhouse.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-07 23:31

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev

> Den er ikke så vigtig for os, da vi kan gøre det meste inhouse.

Hvad kan du gøre inhouse?

Hvilken glæde har man af, at serverne har strøm, hvis ikke samtlige
klienter, routere og switse i hele netværket har strøm?

Længerevarende strømudfald er ikke lokale i danmark, det er erfaringsmæssigt
altid større områder, når det endelig sker.

Så brug hellere din UPS til at foretage en kontrolleret nedlukning af
serverene, indtil strømmen kommer tilbage. Sandsynligheden for, at jeres
udadgående fiber eller net til nresten af verdenen også bliver berørt er
ganske stor, i og med, at det er de færreste trafikleverandører i danmark,
som har længerevarende strømbackup på nettet. Det er ganske enkelt ikke
rentabel endsige nødvendigt i danmark.

Hvor ofte oplever I da strømafbrydelse?

Claus

Fra : Hans

Dato : 16-11-07 10:04

> Hvad kan du gøre inhouse?

Arbejde på vores data.

> Hvilken glæde har man af, at serverne har strøm, hvis ikke samtlige
> klienter, routere og switse i hele netværket har strøm?

Det skal de selvfølgelig også have.

> Så brug hellere din UPS til at foretage en kontrolleret nedlukning af
> serverene, indtil strømmen kommer tilbage.

Nu er det her jo netop en nødprocedure som bør tage højde for worst-case og
ikke kun en normal nedlukning. Worst-case i min verden er flere dage uden
strøm og så skal man jo netop overveje nødgeneratore. At man så vælger ikke
at bruge den løsning fordi den er for dyr er ikke mit problem, men løsningen
skal overvejes.

> [...]
> færreste trafikleverandører i danmark, som har længerevarende strømbackup
> på nettet. Det er ganske enkelt ikke rentabel endsige nødvendigt i

Jeg siger lige igen - internet er ikke så vigtig for os.

> Hvor ofte oplever I da strømafbrydelse?

Desværre ret ofte - vi bor i det centrale København og vi har oplevet flere
strømudfald på et år. Typisk ganske små korte udfald men vi har også oplevet
længerevarende udfald.

Fra : Holst

Dato : 16-11-07 10:17

Hans wrote:

> [...]
> at bruge den løsning fordi den er for dyr er ikke mit problem, men løsningen

Så det er i virkeligheden hele virksomheden, du vil sørge for nødstrøm
til, og ikke blot et par servere?

Fra : Hans

Dato : 16-11-07 10:38

> Så det er i virkeligheden hele virksomheden, du vil sørge for nødstrøm
> til, og ikke blot et par servere?

Ja, som jeg også skrev

Quote:

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-11-07 00:00

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev

> Ja, som jeg også skrev

Jeg har endnu aldrig oplevet den slags strømnedbrud i københavn, hvor jeg
har boet i snart 50 år, dog minus seks år i USA.

Hvad hjælper det, at dine servere kører, når hverken lys, telefoner, fax,
elevatorer og alt andet ikke virker.

Hvad kan I bruges jeres data til, hvis resten af byen er lukket ned..

Det virker ikke helt gennemtænkt i mine ører

Claus

Fra : Akadut

Dato : 17-11-07 00:33

> [...]
>
> Hvad kan I bruges jeres data til, hvis resten af byen er lukket ned..
>
> Det virker ikke helt gennemtænkt i mine ører

Der var et ca. 36 timers strømafbrud i København i ca. 1981. De store
[analoge] telecentraler med nobreak og diesel kørte uanfægtet, og alle de
herlige analoge telefonapparater virkede også. Men der var selvfølgelig ikke
strøm til 300 bit/s modemet

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-07 07:33

> [...]
> som har længerevarende strømbackup på nettet. Det er ganske enkelt ikke

Alle 'rigtige teleselskaber' har No Break anlæg med diselgeneratorer,
batterier og UPS.

God weekend
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-07 07:45

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har p.t. 9000VA tilgængelig på vores UPS'er, så ideelt set skal jeg
> have en generator der kan dække det behov samt nogle klienter (måske

Hej Hans,

Du kunne vælge at få installeret et No Break anlæg med en diesel generator,
som starter automatisk ved strøm udfald.
Problemet med at leje en generator er, at du sikkert ikke er den eneste der
har brug for strøm, ved en længerevarende fejl i forsynings nettet.

God weekend
Henning