UPS har MEGET varme batterier
Fra : Hans

Dato : 15-11-07 09:12

Jeg har en gammel gammel APC Smart-UPS 700INET, hvortil jeg for et halvt års
tid siden købte nye originale batterie.

For et par dage siden så jeg, at UPS'en pludselig meldte at jeg skulle
udskifte batterierne. Det gjorde jeg "selvfølgelig" ikke, da det afhjalp
problemet, at jeg slukkede og tændte UPS'en (og tog en selvtest).

Så her i dag, da jeg kommer hjem fra arbejde, er der en underlig lugt i
lejligheden. Det tog lang tid at lokalisére, at det rent faktisk var UPS'en
der lugtede fælt (nærmest som afbrændt tændstik). Da jeg lagde hånden på
UPS'en var den brandvarm - jeg kunne ikke holde hånden på den. Det var endnu
værre, da jeg fik den adskildt - hold da op den var varm og batterierne er
helt deforme!

Jeg målte følgende spændinger:
Direkte på polerne med strømklemmerne på = 28,1V
Direkte på polerne uden strømklemmerne på = 26,8V
Direkte i strømklemmerne og ikke tilsluttet batteriet = 28,2V

Jeg kan mærke at det ér batterierne der bliver varme. Uden strøm på
batterierne, men hvor UPS'en køre, bliver UPS'en ikke varm.

Er der nogen der har en forklaring på hvad der kan være sket? Kan de
originale batterier virkeligt være blevet defekte eller er det min UPS, der
giver forkert strøm (det burde det vel ikke være udfra ovenstående tal)? Og
hvordan med garanti på batterier (til privat - ikke erhverv)?

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 09:35

Hans wrote:

> [...]
> værre, da jeg fik den adskildt - hold da op den var varm og batterierne er

Jeg var også ude for, at batteri i min UPS var helt deformt på et
tidspunkt. Jeg kunne slet ikke få det ud, men var nødt til at skille
UPS'en helt ad. Min er en APC Smart-UPS v/s 650.

Med deforme batterier vil jeg i hvert fald øjeblikkelig holde op med
bruge UPS'en, indtil batterierne er skiftet.

Eftersom dine batterier kun er et halvt år gamle, så mener jeg helt
bestemt, de burde være omfattet af garantien. Det er jo ikke fordi
batteriet bare er nedslidt og trænger til udskiftning, for noget kunne
efter min mening tyde på en fejl i batteriet siden det deformerer.

Jeg ville kontakte forhandleren, hvor jeg købte batteriet.

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 10:01

> Jeg har en gammel gammel APC Smart-UPS 700INET, hvortil jeg for et halvt
> års
> tid siden købte nye originale batterie.
[CUT]

Det viser sig nu, at det er 1½ år siden, at jeg købte batteriet (ved
GetMore). Nu ved jeg, at GetMore ikke er kendt for sin gode service (det er
vist et fremmedord hos dem), men hvor meget garanti er der egentligt på
batterier? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det på min faktura eller
på deres support side og jeg synes jeg en gang har set, at der kun ydes 1
års garanti på batterier men det var i en helt anden forbindelse hos en
anden forhandler?
Er der 2 års reklamation på batterier som privat person?
Én ting er, at batteriet bliver dårligere over tid men dette kan vel påvises
som en tydelig (synlig og lugtbar) defekt?

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 10:14

Hans wrote:

> [...]
> anden forhandler?
> Er der 2 års reklamation på batterier som privat person?

Ja, det er lovbestemt.

Der gælder som sådan ikke særlige regler for batterier. Dog skal man jo
ikke forvente, at når man køber nyt batterie til det ene eller det
andet, så kan det også vedblive med at virke i to år. Det kan det
nødvendigvis slet ikke.

Men i dit tilfælde drejer det sig jo ikke om, at batteriet bare er
blevet fladt efter et par års brug. Deformationerne tyder jo på, at der
er noget galt med batteriet, og sådant bør efter min mening være dækket
af de to års reklamationsret.

> Én ting er, at batteriet bliver dårligere over tid men dette kan vel påvises
> som en tydelig (synlig og lugtbar) defekt?

Nemlig.

Men Getmore har jo ry for at være en skodfirma. Er det besværet værd at
tage en kamp med Getmore for nogle få hundrede kroner. Dit batteri skal
jo alligevel skiftes regelmæssigt. Jeg ved ikke, hvor tit du plejer at
skifte det i din UPS. Mine plejer dog at holde mere end to år, og det
jeg havde, der deformerede, var også mere end to år gammelt.

Jeg plejer at købe mine hos Zitech, men hvis du køber originale
batterier, er det jo ligegyldigt, hvor du køber dem. Dog kan den
efterfølgende service jo være ganske forskellig. Der er sikkert også
massevis af gode historier om Getmore, men jeg synes, jeg efterhånden
har hørt så meget dårligt om dem, at jeg ikke vil handle hos dem.

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 10:28

> Ja, det er lovbestemt.

Jo, men vidste ikke om der gjalt særligere regler for batterier som der
f.eks. gør med (lys) pærer - hvis de ikke virker når man kommer hjem, er det
bare synd og man kan ikke få dem byttet.

> Men Getmore har jo ry for at være en skodfirma. Er det besværet værd at
> tage en kamp med Getmore for nogle få hundrede kroner. Dit batteri skal

715 kroner (den gang) og 636 kroner nu, så ja det synes jeg det er. Det er
også lige så meget princippet.

> Jeg ved ikke, hvor tit du plejer at skifte det i din UPS. Mine plejer dog
> at holde mere end to år, og det jeg havde, der deformerede, var også mere
> end to år gammelt.

Jeg har nu ikke for vane at skifte batteri, men jeg vil da ikke gøre det før
jeg kan se at backup tiden er for lille i forhold til mine krav. To år synes
jeg dog lyder lidt voldsomt og jeg har bestemt ikke behov for at skifte så
tit.

> Der er sikkert også massevis af gode historier om Getmore, men jeg synes,
> jeg efterhånden har hørt så meget dårligt om dem, at jeg ikke vil handle
> hos dem.

Jeg handler der en gang imellem, alt efter hvor stor prisforskel der er på
dem og en god forhandler (f.eks. Midt Data eller SHG m.v.) og hvor kritisk
varen er, men jeg er også pinlig bevidst om, at jeg heller ingen service får
efterfølgende, så jeg véd at jeg sikkert kommer til at kæmpe for min sag
denne gang. Men det er OK, da UPS'en ikke er kritisk (bliver kun brugt til
mine to desktop PC'er, så de ikke brænder af ved et lynnedslag).

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 10:46

Hans wrote:

> Jo, men vidste ikke om der gjalt særligere regler for batterier som der
> f.eks. gør med (lys) pærer - hvis de ikke virker når man kommer hjem, er det
> bare synd og man kan ikke få dem byttet.

Der gælder heller ikke særlige regler for lyspærer. Virker de ikke, når
du kommer hjem, så har du naturligvis ret til at reklamere.

> 715 kroner (den gang) og 636 kroner nu, så ja det synes jeg det er. Det er
> også lige så meget princippet.

Det er fint. Personligt gad jeg nok ikke, men det er jo altid helt vildt
skønt, hvis nogen gider kæmpe. Er der ingen, der gider kæmpe, så ville
forhandlerne jo kunne skalte og valte, som de ville.

> [...]
> jeg dog lyder lidt voldsomt og jeg har bestemt ikke behov for at skifte så

Batterierne bliver slidt, og på et eller andet tidspunkt vil din UPS
påstå, at det skal skiftes. Det har din UPS jo lige gjort, og den har
efter min mening ganske ret i, at dit batteri trænger til udskiftning.
Men selv når de ikke er deformerede, bliver de slidt og skal udskiftes
på et tidspunkt.

Jeg har haft min UPS i mere end 10 år, og jeg vil tro, jeg har skiftet
batteri 3 gange i den periode. Og der er nok 1½ - 2 år til næste skift.

> [...]
> denne gang. Men det er OK, da UPS'en ikke er kritisk (bliver kun brugt til
> mine to desktop PC'er, så de ikke brænder af ved et lynnedslag).

Ja, det er dejligt at spare penge. Men personligt har jeg altid gerne
villet betale lidt ekstra for også efterfølgende at få en bedre service.

Derfor har jeg i stor udstrækning benyttet Zitech, hvor jeg har fået en
superb service.

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 10:58

> Jeg har haft min UPS i mere end 10 år, og jeg vil tro, jeg har skiftet
> batteri 3 gange i den periode. Og der er nok 1½ - 2 år til næste skift.

En lille biting - hvor gør du af dine batterier, når de skal smides ud?

De skal selvfølgelig ikke smides i skraldespanden men de kan ikke gå i vores
batteri container. Jeg tror heller ikke fotobiksen eller Matas er vildt
begejstret for dem (de indsamler ellers også alm. batterier). Er der ikke
noget med, at man kan sende dem tilbage til forhandleren eller leverandøren,
som så skal sørge for korrekt bortskaffelse?

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 11:03

Hans wrote:

> En lille biting - hvor gør du af dine batterier, når de skal smides ud?

Jeg afleverer dem på den lokale genbrugsplads. Der er der batteriindsamling.

Og hvis de kun har en battericontainer med et lille hul, så er der
personale på genbrugspladsen, man kan kontakte og aflevere det hos.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 16:09

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> wrote in message

> En lille biting - hvor gør du af dine batterier, når de skal smides
> ud?

Den lokale gengrugsstation modtager den på linie med bil/motorcykel akkuer.

>Er der ikke noget med, at man kan sende dem tilbage til
> forhandleren eller leverandøren, som så skal sørge for korrekt
> bortskaffelse?

Muligvis, men det det bliver dyrt at sende dem med post pga vægten.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 16:05

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> blevet fladt efter et par års brug. Deformationerne tyder jo på, at
> der er noget galt med batteriet, og sådant bør efter min mening være

Ikke helt enig, det er ret kendt at batterier kan blive deforme, jeg har
oplevet det mange gange, så personligt ser jeg det som en sliddel, og køber
nogle nye batterier istedet for.

Fra : Hans

Dato : 20-11-07 11:25

> Men Getmore har jo ry for at være en skodfirma. Er det besværet værd at
> tage en kamp med Getmore for nogle få hundrede kroner.
[CUT]

Så starter kampen med GetMore - de har foreløbigt afvist min RMA og sendt
mig pakken tilbage med et efterkravsgebyr på 98 kroner. De siger, at
batteriet ikke er købt hos dem og henviser til et serienummer jeg ikke
kender til, så jeg er overbevist om, at de har byttet rundt på numrene
således, at der står et forkert serienummer på min ordre :-/

Nu får vi se om de kan fixe det og hvis ikke, går jeg videre med det til
Forbrugerklagenævnet! Spørgsmålet er bare hvordan jeg beviser at jég har
ret, når nu de har skrevet forkert serienummer ind? Der står nemlig ikke
noget serienummer på fakturaen.

Skod Get(No)More. Det skal dog siges, at jeg godt vidste hvad jeg gik ind
til med GetMore og at der kunne blive noget kamp, så jeg har skam ikke ondt
af mig selv

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-11-07 14:37

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse
> Skod Get(No)More. Det skal dog siges, at jeg godt vidste hvad jeg gik ind
> til med GetMore og at der kunne blive noget kamp, så jeg har skam ikke
> ondt af mig selv

Tak for tilbagemeldingen De burde læse lidt i nyhedsgrupperne og lære
lidt af det. Jeg har efterhånden hørt for mange historier om dem, så jeg
agter heller ikke at handle der mere (har gjort). Endvidere fraråder jeg
venner der spørger at handle hos dem. Det gælder for øvrigt også Pixmania.

Fra : Holst

Dato : 20-11-07 14:47

Per Nielsen wrote:

> [...]
> venner der spørger at handle hos dem. Det gælder for øvrigt også Pixmania.

Det har sikkert ikke den store betydning. Hvis Getmore dukker op som en
billig mulighed hos edbpriser.dk, så skal de såmænd nok få kunder.

Det kunne være langt mere interessant for os forbrugere, hvis et sted
som edbpriser.dk kun anførte "godkendte" forhandlere og ikke forhandlere
som Getmore, der har mistet det.

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-11-07 16:44

> Det har sikkert ikke den store betydning. Hvis Getmore dukker op som en
> billig mulighed hos edbpriser.dk, så skal de såmænd nok få kunder.

I know. Men jo flere der gør det samme, jo større betydning får det Ved
at fraråde familie, venner og bekendte at handle hos bestemte firmaer, er
jeg i det mindste med til at sørge for at de ikke løber ind i de samme
dårlige oplevelser.

Fra : N_B_DK

Dato : 20-11-07 15:46

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> wrote in message
> Så starter kampen med GetMore - de har foreløbigt afvist min RMA og
> sendt mig pakken tilbage med et efterkravsgebyr på 98 kroner. De

Så du har brugt 98 kroner på en reklamations sag (bare i forsendelse), og du
kunne have købt et nyt batteri for 100,- ja jeg ved nu godt hvad jeg havde
gjort.

Fra : Hans

Dato : 20-11-07 18:12

> Så du har brugt 98 kroner på en reklamations sag (bare i forsendelse), og
> du kunne have købt et nyt batteri for 100,- ja jeg ved nu godt hvad jeg
> havde gjort.

Jeg da sørge for, at en forhandler skal yde mig den garanti de bør i.flg.
købeloven. At du så vælger at lægge dig død fordi de siger det, det er så
lidt beklageligt synes jeg, da de dermed slipper godt fra det - og gør det
igen og igen... og igen...

Fra : N_B_DK

Dato : 21-11-07 00:31

"Hans" <notavail@gmail.rem.invalid> wrote in message
> [...]
> det, det er så lidt beklageligt synes jeg, da de dermed slipper godt
> fra det - og gør det igen og igen... og igen...

Nej jeg vælger at se lidt mere praktisk på det, du kommer til at vente
længere tid på at få et nyt batteri, en masse problemer med at få byttet
batteriet, og inden UPS i mellemtiden, jeg havde tænkt mere praktisk og
havde brugt de 2 kr mere og købt et nyt batteri.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 10:28

> [...]
> UPS, der giver forkert strøm (det burde det vel ikke være udfra
> ovenstående tal)? Og hvordan med garanti på batterier (til privat -

Et lille "fif" biltema har præcis samme batterier, (dog uden APC navnet på),
men koster kun 100,- pr stk, jeg har brugt de batterier i flere år nu i mine
3 UPS og har aldrig haft nogen problemer.

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 10:36

> Et lille "fif" biltema har præcis samme batterier, (dog uden APC navnet
> på), men koster kun 100,- pr stk, jeg har brugt de batterier i flere år nu
> i mine 3 UPS og har aldrig haft nogen problemer.

Ja, det ved jeg og jeg var også opmærksom på det, da jeg købte mine
originale batterier. Jeg valgte dog de originale for at have noget at
sammenligne med, når jeg nu køber uoriginale næste gang

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 16:07

> Ja, det ved jeg og jeg var også opmærksom på det, da jeg købte mine
> originale batterier. Jeg valgte dog de originale for at have noget at
> sammenligne med, når jeg nu køber uoriginale næste gang

Forskellen er teksten påtrykt på siden, selve batterierne har samme Ah,
samme spænding, og de fysiske mål er også ens, det eneste der kan være
forskel på er ladekurven, men det er sværere at sammenligne uden at lave
forsøg med nye batterier. (men her har de kørt selv hvis den skulle være
lidt forskellig)

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 16:26

> [...]
> forskel på er ladekurven, men det er sværere at sammenligne uden at lave
> forsøg med nye batterier. (men her har de kørt selv hvis den skulle være

Ladekurven er uendelig ligegyldig for mig - om det tager to timer eller fire
timer gør hverken fra eller til, men jeg vil gerne have, at den kan holde
strømmen så lang tid som muligt.

Jeg troede at originale batterier (samspillet mellem dem og UPS'en) var
optimeret til at få mest muligt ud af det og dermed være bedre end et
uoriginalt batteri.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 19:55

> Ladekurven er uendelig ligegyldig for mig -

For dig måske, men batterierne er ikke ligeglade.

> om det tager to timer
> eller fire timer gør hverken fra eller til, men jeg vil gerne have,
> at den kan holde strømmen så lang tid som muligt.

Se ovenstående

> Jeg troede at originale batterier (samspillet mellem dem og UPS'en)
> var optimeret til at få mest muligt ud af det og dermed være bedre
> end et uoriginalt batteri.

Nu er det jo ikke APC der laver batterierne ;)

Fra : Hans

Dato : 16-11-07 09:57

> For dig måske, men batterierne er ikke ligeglade.

Hvad mener du?

En hurtig opladning vil vel alt andet lige slide mere på batteriet(?) men
også sørge for, at apparatet er klar hurtigst muligt.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-07 14:10

Hans wrote:

Klip.......

> [...]

Inden du anskaffer nye batterier, så få lige testet ladekredsløbet. Det
lyder i mine ører som en mulig overladning.

mvh Ebbe

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 14:12

> Inden du anskaffer nye batterier, så få lige testet ladekredsløbet. Det
> lyder i mine ører som en mulig overladning.

Hvordan tester jeg det?
Kan jeg bare sætte et multimeter på og se om spændingen til batteriet er
stabil på 28V?

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-07 16:06

> Hvordan tester jeg det?
> Kan jeg bare sætte et multimeter på og se om spændingen til batteriet er
> stabil på 28V?

Det er nu ikke helt nok. Ladestrømmen skal osse måles. Jeg tør ikke gøre mig
klog på den aktuelle akku, men der må være nogle specifikationer på den,
samt på UPS'en.
Det skal siges, at jeg er skam heller ikke sikker på at det er
ladekredsløbet, det var blot den tanke der poppede først op i ho'det på mig,
da du fortalte om det nedsmeltede batteri ( har set det med auto-akkuer.
det lugter af h..... til)

mvh Ebbe

Fra : Holst

Dato : 15-11-07 14:17

Ebbe (7000) wrote:

> Inden du anskaffer nye batterier, så få lige testet ladekredsløbet. Det
> lyder i mine ører som en mulig overladning.

Man skal jo aldrig sige aldrig, men Hans' beskrivelse af hans problem
lyder til at være meget lig mit. Og hos mig kører det nu ganske fint
efter halvandet år med et nyt batteri i maskinen.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-11-07 16:11

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote in message
> Inden du anskaffer nye batterier, så få lige testet ladekredsløbet.
> Det lyder i mine ører som en mulig overladning.

DEt kunne være en fejl, men med den serie UPS der nævnes, sidder de i serie,
så det burde ikke være derfor, hælder mere til det batteri er faldet sammen.