Tilberedning af and ?
Fra : Don't@mail

Dato : 07-11-07 16:39

Har set i det lokale supermarked, at man kan købe nogle store ande stykker /
fileter
Men hvordan tilbereder man lige sådan nogle ?

mvh Kim

Fra : Thomas Jeppesen

Dato : 07-11-07 17:07

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse
> Har set i det lokale supermarked, at man kan købe nogle store ande stykker
> / fileter
> Men hvordan tilbereder man lige sådan nogle ?

Hvis det er andebryst:

Rids skindsiden i tern - IKKE ned i kødet - krydr med salt og peber
Brun skindsiden på en pande ved kraftig varme i 2 - 3 min.
Vend kødet og sæt panden i ovnen ved 200g i 10 - 14 minutter (afhængig af
tykkelse)
Lad trække i staniol i 15 minutter
Så skulle det gerne være let rosa - saftigt og dejligt - hos os er vi ikke
døde af det endnu

Mvh
Thomas

Fra : Don't@mail

Dato : 07-11-07 18:06

"Thomas Jeppesen" <thomas@@[slether]anneogthomas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lad trække i staniol i 15 minutter
> Så skulle det gerne være let rosa - saftigt og dejligt - hos os er vi ikke

skal man ellers ikke gennemstege and. pga salmonella
mvh Kim

Fra : Emil

Dato : 07-11-07 18:38

"Don't@mail" wrote:

>"Thomas Jeppesen" skrev

>skal man ellers ikke gennemstege and. pga salmonella

Jo. Årsagen er, at der er store overflader, både indvendigt i skroget
og udvendigt, som muligvis kan blive forurenet.

Lidt anderledes ved et helt andebryst: Her er det kun overfladen, som
jo brunes, der kan være inficeret.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 07-11-07 20:16

Hej Thomas

> Lad trække i staniol i 15 minutter

Og så er det sprøde skind ødelagt.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-11-07 19:20

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan tilbereder man lige sådan nogle ?

Skindsiden ridses i tern. Steges på en stegepande med skindsiden nedad i ca.
15 min. Dernæst på kødsiden i ca. 5 min. Pakkes ind i sølvpapir og stilles
til side. De skal være pænt røde inde i, da de skal varmes yderligere
senere.

Mens andebrysterne steger og hviler, sættes en passende portion jasminris
over, og du laver en rød karry:

- Olie i wokken og godt med varme under
- Svits en ordentlig portion rød karrypasta godt igennem i wokken
- Skru lidt ned for varmen
- Smid en dåse god kokosmælk i (jeg bruger altid Chaokoh)
- Smid en håndfuld grofthakket kefir-lime-blade i (husk at fjerne
midtertråden i bladene først)

Nu skal grund-karryen smages til med:

- En forbavsende stor portion palmesukker
- Saften fra 1-2 limefrugter (evt. eddike)
- Thai-fiskesovs
- MNG (MonoNatriumGlutaminat, "Det tredie Krydderi")
- Lidt salt

Grundkarryen skal smage stærk, sød, sur og salt på samme tid.

Og så kommer hovedindholdet:

- Smid en håndfuld friskskåret annanas i (tern)
- Smid en håndfuld nyristede cashew-nødder i (jeg rister dem i andefedtet)

Maks. 10 minutter før servering:

- Skær andebrysterne i skrå skiver (ca. 4-5mm tykke) og smid dem i
- Smid en håndfuld blå druer i (meget store druer med sten kan evt. deles og
udstenes først)
- Wokken bringes langsomt til næsten-kogepunktet

Maks. to minutter før servering:

- Smid en håndfuld cherrytomater i
- Smid en håndfuld blade af sød basilikum i

Serveres med jasminrisene og noget godt øl (prøv med Ch'ti Blonde). Jeg
supplerer altid med én eller to yderligere retter, der serveres samtidigt
(f.eks. Tom Kha Gai og/eller oksekød i grøn karry).

Ovenstående opskrift er til 1-3 personer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 07-11-07 23:08

> "Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse

> Skindsiden ridses i tern.

Opskrift her

Jeg
> supplerer altid med én eller to yderligere retter, der serveres samtidigt
> (f.eks. Tom Kha Gai og/eller oksekød i grøn karry).
>
> Ovenstående opskrift er til 1-3 personer.

Interessant opskrift! Det lyder til at være en ret med knald i, og som man
samtidig kan finde råvarer til hos etniske handlende i umiddelbar nærhed af
mig. Kan du uddybe det "kefir-lime", eller vil thai´en/pakistaneren forstå
hvad det er når jeg spørger om det?

Herligt, glæder mig allerede til lørdagsmenuen

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-11-07 23:36

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in message

> Kan du uddybe det "kefir-lime", eller vil thai´en/pakistaneren forstå hvad
> det er når jeg spørger om det?

Det forstår de nede hos din lokale thai-pusher. De fås frosne, og det er
nogle kraftige blade fra en plante i citrus-familien (citrus hystrix), der
har en helt speciel og lækker aroma. De kaldes også for kafir-lime,
kaffir-lime oa. lignende,

Det er forresten også nede hos din thai-pusher, du skal have fat i den søde
basilikum (alm. basilikum går slet ikke her) og den røde karry-pasta.
Forøvrigt skal du beregne et par spiseskefulde karrypasta pr. dåse
kokosmælk.

Hvor i landet bor du?

> Herligt, glæder mig allerede til lørdagsmenuen

Det kan du roligt gøre. Det er én af mine all-time favoritter, og jeg har
endnu ikke mødt nogen, der ikke fandt retten særdeles velsmagende.

Lad mig høre, hvordan det går, hvis du kaster dig ud i det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 08-11-07 18:49

> [...]
> søde basilikum (alm. basilikum går slet ikke her) og den røde karry-pasta.
> Forøvrigt skal du beregne et par spiseskefulde karrypasta pr. dåse

Meget vel. Indkøbslisten er opdateret.

> Hvor i landet bor du?

Næstved. Der ligger lidt etnisk biks hernede, men ellers pendler jeg til
Odense...der har jeg set en del større butikker.

Jamen foreløbig tak, jeg vender tilbage med feedback

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 19-11-07 18:35

> [...]
> endnu ikke mødt nogen, der ikke fandt retten særdeles velsmagende.
>
> Lad mig høre, hvordan det går, hvis du kaster dig ud i det.

For lige at opdatere, så blev menuen udskudt, da der ikke var kaffier lime i
Næstved...men alt ligger klar til næst følgende weekend!

Mvh
Linde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-11-07 19:33

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> writes:

> Har set i det lokale supermarked, at man kan købe nogle store ande stykker /
> fileter
> Men hvordan tilbereder man lige sådan nogle ?

I en ovn, først ved 250 grader 10 minutter og så en times tid ved 80
grader. Smid dem på en rist og sæt en bradepande med vand nedenunder.

Kog kartofler og rødkål og lav en god brun sovs med vandet fra
bradepanden.

Men jeg synes nu der er mere smag i andelårene. Så jeg plejer at lave
et bryst og et lår.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Kasper

Dato : 10-11-07 19:42

On Wed, 7 Nov 2007 16:39:19 +0100, "Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk>
wrote:

>Har set i det lokale supermarked, at man kan købe nogle store ande stykker /
>fileter
>Men hvordan tilbereder man lige sådan nogle ?
>
>mvh Kim

Hej Kim!

Jeg har et par forslag her:

http://www.bergholt.net/en_and_mad_til_fem_dage.html

Hvis det kun er bryststykker, er der også en opskrift her:

http://www.bergholt.net/Andebryst_med_aebler_og_persilleroedder.html

--
/Kasper
http://www.bergholt.net